Varmblod som ridhäst

Sv: Varmblod som ridhäst

Travare kan bli utmärkta ridhästar. Jag har mitt lilla guldsto som bevis. hon gick på travet tills hon var 8 år gammal...efter det tog jag över henne och har utbildat henne fram till nyligen, nu ligger hon på L:a i dressyr och L:B i hoppning. Superfin galopp dessutom!
Måste bara tillägga att Rodrigo Pessoa's Baloubet du Rouet också har travarstam!:banana:

Jag skötte en varmblodig travare i .. precis ett år. Det märktes verkligen att hon var travar typen.. Jamen föll gärna över i pass osov. Men jobbade väldigt mycket både dressyren och hoppningen och lyckades lära henne väldigt mycket där. Alla har så många onödigt många negativa fördommar om travare.. Dom flesta travare jag sett har även funkat super bra som ridhäst också!

klart det finns fina travhästar som är ridhästar. Jag har ett 14-årigt varmblodssto, tränar och tävlar framför allt dressyr. Men jag rider även western på henne. :)

lite bilder:

30809970.jpg

30871306.jpg

29747245.jpg

29747215.jpg

jag red ett varmblodsto förut, hon hade rätt mycket tävlingsinstinkter i skogen, men på banan var hon superfin! vi red rätt mycket dressyr, och hon försökte alltid sitt bästa. visst kom det dagar då vi missförstod varandra totalt och då var hela ridpasset förstört, men dom andra dagarna så gick det otroligt bra.
hon var bomrädd, men vi jobbade på det hela tiden, och efter ungefär ett halvår, när vi var på ridläger, så klarade vi att travhoppa (inkl lite galopp) en bana på 6 (och en annan på 7) hinder.

nu rider jag ett annat varmblodssto, som också är otroligt fin. väldigt speciell, men oj så underbar hon är :love:

så visst går det att använda travarna som ridhästar, och det där som andra skriver, om att det funkar i 'lägre klasser', jag måste bara påpeka att det är många som tävlar i hoppning med sina travare, på högre klasser, som 110, 120, 130.

(den bomrädda)
68947_1246724399.jpg

(den jag rider nu)
DSC_0359.jpg

Senast ändrad:

Självklart går det!
Men det finns väldigt många om och men när det kommer till omskolning av travare. Först och främst måste man definiera "ordentlig ridhäst", vad är det egentligen? Är det en häst som går att skogsmulla med/tävla dressyr/tävla hoppning, vilken nivå rör det sig om?

Sedan måste man se till individens förutsättningar. Det finns ett mindre antal travare som har förutsättningar för att bli trevliga ridhästar på hobbynivå (dvs LB/LA hopp och dressyr) men det krävs massor av arbete, lång tid och mkt tålamod och framför allt en duktig ryttare. Ofta är det mkt mer jobb än man tror.

Sedan finns det en större andel travare som inte lämpar sig såväl för ridning men som ändå har ett bra psyke och kan passa utmärkt för den som vill lufsa i skogen och ta ett skutt någon gång.

Dessutom vet jag en travare som gått höga klasser i fälttävlan och msv dressyr och som utför svårklassrörelser på hemmaplan. En extremt talangfull kille men också med en oerhört skicklig ryttare. (Enligt min egen bedömning.) En travarkorsning jag känner till gick också msv dressyr men även han med en ryttare som rider bättre än oss vanliga dödliga :angel:

Sammanfattningsvis kan man väl säga att en riktigt duktig ryttare kan nog plocka fram det bästa i alla hästar men eftersom det är mkt mer jobb hamnar ju travarna sällan hos dessa ryttare. Det är en väldigt liten andel som blir lika bra som en normal ridhäst, en större andel blir lika bra som en medioker ridhäst (vilket absolut räcker till för många hobbyryttare) och den stora massan passar ofta mest till promenadridning. Man måste helt enkelt hitta en individ med rätt förutsättningar och som dessutom känns värd arbetet = en personlighet och ett psyke som man tycker om.

Det är min åsikt i alla fall!

Mvh JV

Senast ändrad:

Jag har sett med egna ögon en välutbildad travare. Hon har dock aldrig blivit tränad ens för trav, men med rätt tränare och rätt ryttare så går det ! Denna travare har bättre travsteg än vad min första ponny har och det är en ridponny.. Denna travare har en stark galopp. Denna travre har placerat sig i varenda tävling detta år.

Liknande trådar

Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 987
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
9 732
Senast: hundtant
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 879
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu har jag jobbat på mitt jobb i två månader. Frågan är om jag har lärt mig så mycket som jag borde ha gjort eller för lite? Jag vet...
Svar
1
· Visningar
1 549
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka