Varmblod som ridhäst

Sv: Varmblod som ridhäst

"Den varmblodiga travaren har avlats för just travsport medan den varmblodiga ridhästen har avlats för ridsport."

"Nu finns det emellertid varmblodiga travavlade hästar som kan fungera ganska bra som ridhästar, trots sin avelslinje."

"Jag hade själv hand om och red en varmblodig travare under en period för ett antal år sedan, han var kanske inte lämpad för de högre klasserna direkt men fungerade ändå bra som allroundhäst."

"Det är dock viktigt att tänka på att en häst som är tränad och verkad för trav har ett annat rörelsemönster än vad en ridhäst har"

"Sist men inte minst, köper man en häst oavsett ras eller inriktning så tar man också på sig det totala ansvaret för hästens välbefinnande, särskilt viktigt att tänka på de gånger en häst kanske inte blev vad man hade förväntat sig."

Små citat från länken ovan som jag tyckte va bra. Läste även kommentarerna på texten. Det är många som inte gillar att få "sin ras" kritiserad. "travarök" "tröga halvblod" är några av dom smeknamn som förekommer i mitt stall. Jag föredrar att visa vad mitt "travarök" kan istället för att berätta att han kan de ena med de andra... För att bevisa att travarna är en "bra" ridhäst får vi nog ut och kämpa och visa det.

Men åter igen vad är en bra ridhäst? Det kan bara var och en tala om, det är ju vad man har för målsättning med sin ridning och hästhantering.

//Camilla

Lånar knapp! Jag hänger på de tidigare inläggen om att den varmblodiga travaren är avlad för att trava fort men visst kan bli en trevlig ridhäst oxå. Min kompis har en travare som gått på travet, jag rider honom ibland. Nu när jag fått mindre i skolan ska han få gå på "dressyrträingsläger" hos mig :D så vi får till högergaloppen. Han både rids och körs, lite dressyr, lite trav, lite presicionskörning, lite trick å skogsridning. Så här fin är han! :idea:

PICT0020.jpg

Det bror helt på vad som menas med ordentlig ridhäst..
Varmblod kan bli jättetrevliga ridhästar, jag har varit skötare på en 17 årig kille.. han var dock aldrig startad..
Och min erfarenhet av varmblod som ridhästar är att de är positiva och rätt utbildade blir de jättefina!
Men satsar man på de hööööga klasserna så köper man ju en häst som är "framavlad"/utbildad för det ändamålet.

Varmblodiga travare kan bli utmärkta ridhästar!
Problemet brukar kunna vara om man vill rida in en travare som gått på travet hela sitt liv.. Då är den förstås inställd på att springa, fort!:smirk:

jag har ett sexårigt varblodstravarsto. hon är underbar som ridäst och är rikigt fin faktiskt. :) jag red in henne själv, och visst det har inte varit jätte lätt, men hon är (oftast:smirk: ) väldigt samarbetsvillig och lär sig snabbt! så för min del kan jag bara tala positivt om det, men jag har ridit många travare och alla e ju inte likadana, och väl är väl det.

Sv: Re: Varmblod som ridhäst

sulan_88 skrev:
jag köpte ett varmblod för ungefär 1 1/2 år sedan och hon är en jättebra ridhäst(lite problem med hö. galopp bara).
hon gick på travet men blev riden jätte mkt vid sidan av det!!
jag ska inte säga ngt om att skola om ett varmblod eftersom jag aldrig gjort det(har bara jobbat vidare med mitt sto) men det går nog om man vet vad man gör och får rätt hjälp när man behöver det...

ok...jag har oxå aldrig ridit in ett vbl från grunden utan arbeteat vidare från grunden. Nu är det så att jag oxå har problem med höger galopp på mitt vbl. Hur gjorde/gör du för att träna att ta höger när man fattar? min häst tar vänster när man fattar, även på böjt spår i höger varv. kan vänster galopp väldigt bra om man jämför med hur höger är! Finns det nån som har något bra tips för oss,hur jag ska göra?! tack på förhand;)

min hade också jättestora problem med höger galopp tidigare, vi hoppade små hinder i ganska rask trav så han hade lite fart

då slog han över i höger galopp efteråt

Zuzzi skrev:
min hade också jättestora problem med höger galopp tidigare, vi hoppade små hinder i ganska rask trav så han hade lite fart

då slog han över i höger galopp efteråt

ok...men jag vill att min häst ska fatta höger när jag tar höger, det går bra att hoppa hinder å sedan landa i höger men det märks att han är svag för han bär inte upp sig riktigt, så finns det nån som har några tips om övningar?:crazy:

studs har jag tränat mycket, jättebra galoppövning, galoppbommar mellan två hinder, ett litet kryss på böjt spår med bom före och efter så galoppen kommer "naturligare" efteråt

de här övningarna gjorde jag, gav han hjälpen när han landade, nu tar han den utan några större problem

För tillfället håller ägaren på att stärka höger galopp när han är framför vagnen, för då fattar han det, när hon tex kör "dressyr"körning eller vad man ska kalla det på ridbanan. Annars är det bra med en bom som man "byter" över, det brukar vara naturligt.

Om hästen fattar fel brukar jag bara ta en förhållning och ge rätt galoppskänkel igen - när han då bryter av från vänster och ska ta höger galopp kommer det naturligt i förhållande till hur kroppen befinner sig direkt efter avsaktningen. Men galoppbommar är alltid bra! ska prova det där med hindrena och bommar emellan! :idea:

ok...men ska man ha långt mellan bommarna då lr normallängd?? men jag kan ju inte hålla på å hoppa varje dag, finns det några andra övningar som ni vet om???:rofl:

Du bör börja med att rida din häst i skritt, rid skolorna framför allt för därigenom stärker du hästens bakben. I ditt fall är det vänster bak som måste bli starkare eftersom du har problem med att fatta höger galopp.
När det fungerar i skritt kan du såsmåningom gå över och arbeta i trav.
För min egen del har det tagit tre år innan jag komit till galopp med min icke travtränade kallblodstravare. Men jisses vilka galoppfattningar hon gör nu!:love:

Immer

Hejsan! jag köpte ett varmblod sto för 5 månader sen och hon är verkligen helt underbar.. hon har ju sina små fasoner ibland men det har ju alla hästar.. så jag tror helt klart att man kan omskola ett varmblod..jag skolade inte om henne själv men hon har verken gått på travet,hon e inte en frysmärkt eller inkörd.
hoppas du fick lite svar på din fråga:bump:
:d

vad menas med skolorna? öppna å sluta??:confused: :confused:

Vadå? som om en häst är frysmärkt blir den då stämplad som "en gammal travare" eller vad menar du? är det negativt att hästen är frysmärkt?:confused:

Hej.. nej jag menar inte något negativt med att hästen är frysmärkt.. jag sa bara att mitt varmblod inte är frysmärkt..dem flesta travare är ju det..så jag menar verkligen inte något ialla med det..
tycker det är väldigt svårt att lära mitt varmblod galoppfattningar? e det någon som har något tips till mig? vet att dem kan ha problem med det men vill jätte gärna lära henne det..
tack på förhand/Carro:banana:

Jag har själv haft två varmblodiga fd travare, en kvar .

Den ena som tyvärr inte finns längre, var aldríg startad på banan, var mer ridhästtyp, med bra takt i galoppen, väldigt trevlig att rida, tävlade mycket på ca 1 m. när man var ung, och modig!

Den andra som jag fortfarande har kvar, är liten o nätt i kroppen, väldigt lättlärd, trevlig häst med bra galopp.

Men visst finns det också sådana som aldrig lär sig slängtravar in i galoppen, med en närmast fyrkantig galopp.

TYVÄRR är det så att åtminstone häromkring, är den ju "ingen riktig ridhäst..

ja din häst kan bli en bra ridhäst men det beror ju på både hästen och dig förstås. Jag fick ett varmblod i sommras, hon är 6 år gammal hon är en gammal travare och var inte speciellt inriden.. någon hade ridit lite grann men hon har ställt sig lätt på bakbenen och krånglat så de inte har vågat rida henne nästan. Så i sommras fick jag denna underbara häst som andra sett som "problemhäst" och jag faller alltid för sådana hästar.. :) så jag kände att någonting är det ju som gör att hon slänger av folk m.m så jag började med att de två första veckorna så gick jag ut med henne i grimma och grimmskaft, vi gick kanske i bara 20 minuter varje dag där jag pratade med henne m.m. och jag kunde prata om vad jag och mina kompisar gjorde igår liksom.. men det var inte vad jag sa som var viktigt utan jag tyckte det var ett bra sätt att lära känna min häst och där hon lärde känna igen min röst, lukt m.m. för sånt lägger ju hästarna märke till. så jag var mycket i hagen och lät henne lukta på mig överallt där hon ville och detta kunde jag göra lite då och då för enligt mig så är det jätteviktigt att man har en bra relation till sin häst. Något jag gjorde riktigt mycket så var det att rykta, jag var så kär i denna hästen så jag gjorde det kanske överdrivet mycket men jag kunde stå och borsta sådär övernoggrant med alla borstar jag hade bara för att jag älskade det 2-3gng per dag och vissa dagar 1gng men jag var jättenoga med det. Så efter knappt två veckor så kände jag av att nu är hon beredd vi har fått en riktigt bra relation nu, hon sprang till mig direkt hon såg mig, hon gnägga när jag kom, hon vallade de andra hästarna upp till mig när jag kom och jag bara märkte hur hon både uppskattade och älskade när jag borstade m.m. och hon gnuggade sig mot mig med mulen i håret och blåste ut luft så håret flög m.m. och jag ska säga dig det att all tid jag la ner på henne i början även den som nästan var överdrift gav mig den finaste hästen som någonsin funnits enligt mig då såklart!! :D Vi är totalt tokförälskade i varandra hon och jag!!!!!! Och tydligen så har alla ägare innan haft jätteproblem att få ut henne från gården att det knappt går.. Jag trodde på henne till 100% och hoppades att vi skulle undvika sådana problem.. Hon stannade till en gång, men jag liksom smackade på och verkligen försökte göra allt för att själv tänka att jag trodde på henne och att jag litade på henne jag visste att vi skulle klara av ridningen utan problem.. och hon gick framåt sen utan att ställa sig på bakbenen eller slänga av mig.. Det var ett exempel, sen att hon ställer sig på bakbenen när man trycker till med skänklarna plus att hon tydligen enligt alla andra ägare försökt att få av dom i trav m.m. och jag kan säga dig det att jag har haft min häst i bara 4 månader än så länge och hon har aldrig försökt få av mig eller ställt sig på bakbenen och tveka innan hon går ut från gården händer ibland men det räcker med ett smack!! medans vissa inte ens har fått ut henne ifrån gården!! och den kommunikationen som vi har får jag mkt beröm för men jag ser det som att alla kan få den här kommunikationen om man gör det rätt och tar sig tid, en häst känner om man bara är där för att man måste eller om man verkligen vill.. och jag menar jag är inte alls gammal jag är bara 17 år gammal och det är min första egna häst. jag har tillochmed "lärt" henne att galloppera, eftersom det är lätt att gammla travhästar bara börjar "rusa" när de ska gallopera eftersom de är uppvuxna med att de inte får galloppera överhuvudtaget, iallafall en såppas ung häst som min som inte gjort annat än travat i hela sitt liv. Hon är hur duktig som helst och hon lär sig otroligt snabbt och mycket, så nu när galloppen nästan är perfekt dock behövs det mer träning med höger/vänster galopp så ska jag börja fösiktigt med att hoppa lite och att rida ut helt ensamna m.m. (hon har alltid haft hästar med sig och aldrig ensam). Hon klarar av att rida ut själv med det behöver att tränas mycket mer, mycket kan bli bättre som man brukar säga. Och eftersom min häst har kanske än 15år kvar som ridhäst och eftersom jag tränar tills det verkligen sitter och så hon verkligen förstår och hon redan lärt sig såppas som hon har gjort så tror jag absolut att hon kan bli en jätteduktig ridhädt!! Men jag tycker att du ska tänka på att ha en bra kommunikation, och det behöver inte va som min och min hästs relation verkligen inte, men tillräckligt så hon litar på dig och visa att du tror på henne. och självklart visa att det är du som bestämmer. tänk på din inställning och att din häst känner vad du känner och att du måste tänka på ditt kroppsspråk :) lycka till, mejla gärna om du har flera frågor för vet mera och hjälper dig gärna ;)

Liknande trådar

Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 987
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
9 732
Senast: hundtant
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 879
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu har jag jobbat på mitt jobb i två månader. Frågan är om jag har lärt mig så mycket som jag borde ha gjort eller för lite? Jag vet...
Svar
1
· Visningar
1 549
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka