Varmblod som ridhäst

Om han är så duktig som du beskriver så varför bara 20.000?? då borde du få mångdubbelt mer om det är en så bra häst...

Jag anser att ett rent travarvarmblod inte är något för hoppningen.
Men att däremot avla in franska travare i halvbloden anser
jag kan bli en utmärkt hopphäst. Det ger hästen uthållighet
och en mindre grov förpackning.

När det gäller gångarterna, så är knappast travaren någon
gångartshäst. Inte den kallblodiga heller. Men det finns
undantag, precis som Immers häst, men även på den varmblodiga
sidan. Men överlag har dom ingen gång.

När det gäller kända hästar med travare i sig, så kan jag
lägga på Halla i samlingen. Reds av Hans Günter Winkler.
Mamman till Halla, Helene, var en krigshäst, hon var med
i kriget mellan Tyskland och Frankrike, och betäcktes med en
travarhingst, Oberst. Halla har seger i OS i Stockholm 1956,
och 1960 i Rom.

Robin Z:s morfarsfarfarsmorfarsfar Aunay var travare.

Kallar du det för travstam? :D

I så fall är nästan alla halvblodshästar rena fullblod.

Lägg ner, tack.

Immer

Att det finns travare inavlat i dagens hopphästar är väl inget nytt? Hittar inga resultat nu, men fortsätter vi med OS 64 så var det väl Lutteur B som tog guld? Nu är jag verkligen ute i minnets tassemarker, men har inte han någon del av stamtavlan gemensam med Vito, som står för travinslaget i den i det här sammanhanget ofta nämnde Baloubet?

OM man vill leta travinslag i dagens sporthästar kan man ju göra det enkelt för sig och se vilket inflytande Baloubets far Galoubet (e Almé u Vito) faktiskt fått. Baloubets egna avkommor är ju rätt unga, men t ex Quick Star, Qredo de Paulstras, och Quiniou finns representerade på tävlingsbanorna. Qredo de Paulstras son Quattro har en dressyrson Quando Quando och sonen Corrado II (=Inferno) är väl heller inte helt okänd?

Maria Sundbergs Sigane vd Grundeval är efter Skippy II som är efter Galoubet...

Jag har ett varmblod som sprang på travet tills hon var 9 år.Det tog ungefär 1 månad för mig att förklara för henne att nu fick hon galoppera.Men när hon förstod det ville hon mycket hellre galoppera.Hon har en helt underbar galopp.
Numera kan det vara lite svårare att få henne att fortsätta trava för hon vill gärna försöka komma fram i galopp istället.Hon är också en fena på skänkelvikning och framdelsvändningar.Och så är hon ju världens goaste. :bump:

Jag har hört att alla varmblod (travare,halvblod,fullblod mm) inte är lämpade för ridning. Anledningen är att dessa hästar har en kota förmycket. På så sätt hamnar ryttaren för långt fram på ryggen och hästen kan inte använda bakdelen tillräckligt mycket utan tyngdpunkten ligger för mycket på framdelen.

Sv: Varmblod som ridhäst

Jag har ett varmblod som är hur bra ridhäst som hellst.
Han har gått på travet med är jätte snäll. Han är inte
alls hård i mun som vissa trav hästar han är känslig och
har ett lungt trav och väldigt lätt att stanna. Det är
t.o.m en 10 årig tjej som haft han på foder och ridit ut
på han själv utan problem. Han är en perfekt första häst.
Om man bara har tid och tålamod kan en travare bli en
väldigt fin ridhäst. Jag hade en Nordis på foder förut och
hon var hur het som hellst och det tog ett halvår för hon
att gå på lång tygel och då var hon perfekt. men hon vart
halt så jag lämnade tillbaka hon. Det enda som kan vara
ett problem med gammla travare som har gått länge på
travet och sen används som ridhäst kan lätt bli halt. Men
annars så tycker jag att det är en bra ridhäst. Mvh Linn :cool:

*lk*

Som många redan han sagt så tycket jag travre funkar utmärkt till att rida härliga uteritter, jobba lite på dressyrbanan, hoppa. Starta lättare tävlingar på. Har man tid och kunskap kan de bli riktigt fina(För att vara travare).

Min lilla plutt(travare) har inte jag för att tävla höga klasser med utan just för att träna lite och ut på upptäcksfärd i skogen. På sikt har jag som mål att kunna köpa en till häst och då inte travare för att ta mig ut på tävlingsbanorna igen.

Men min travare tar hellre galoppen än traven...kanske därför han inte blev nån bra travhäst...hehe...

Hmmm, min travare är en jättebra ridhäst *skratt*
Henne köpte jag just för att ha som hobby/ut i skogen/dressyrgymnastik... ja ni fattar...
För mig är hon perfekt! Lagom stor, rätt format i kroppen lite temperament bara, men annars jättetrevlig. Lätt att hantera i alla lägen. Oftast lätt att övertala när hon blir rädd för saker. När jag köpte henne resonerade jag som att jag ändå inte har råd att lägga mellan 50 och 80 000 för en bra ridhäst, då kunde jag ju lika bra rädda en som annars skulle bli pålägg! Mina ambitioner med hästar håller sig inom hobbysfären, kanske en klubbtävling ibland, men bara kanske.
För det passar min travare alldeles utmärkt. Så för mig är hon en jättebra ridhäst:)

Jag förstod att det skulle komma många svar på den här tråden eftersom detta är ett hett ämne, och det har varit intressant läsning.

Jag har alltid sagt att travare ska vara på travbanan och bara där! Men då hade jag aldrig ridit någon travare.... Det har jag nu! Jag har ridit flera stycken, och min åsikt numera är att ca 90% av travarna ska stanna på travbanan.

Av alla travare jag har ridit (ca 30 st) så har 1 av dem varit riktigt trevlig. Iaf i skritt och trav. Detta gäller då dressyrarbete och hoppning i paddock!

Går vi däremot till ridning för skojs skull i skogen - då är ju faktiskt travarna ibland t o m att föredra framför hästar som avlats fram för att rida på t ex halvblod el fullblod.

PS. vill bara tillägga att vi hade en tjej i vår klubb som tävlade sin fd travare upp till 130 cm hoppning! Kanske inte det vackraste mellan hindren då den hade svårt att galoppera helt rent, men sprången var mycket rena och fina.DS

Ja varför inte ? Vissa travare kan vara svåra att skola om till en behaglig trav och en fin galopp det går men det är ju som med alla individer alla har olika lätt för att lära men jag vet travare som har tävlat 130 hoppning med bra resultat går fint i dressyren osv så absolut går det bara man själv har kunskap om hur man ska gå tillväga för att skola om och även muskla om hela hästen så är det inte nåt fel på dem, och dem som har svårt med galoppen kan ju bero på att dem kanske blivit mer skogsridna och inte speciellt skolade egentligen så... Men klart kanske inte blir en Grand Prix häst i hoppning å dressyr men bra kan dem då gå beror ju helt på ryttaren vilka föruytsttningar hästen får så... alla hästar kan ju galoppera liksom och skritta å trava å göra piruetter det är ju bara vårt eget jobb att få hästen att förstå när var hur han ska göra saker... så upp till dig som ryttare vad det blir av hästen om det blir en bra ridhäst eller bara crap :)

Sv: Re: Varmblod som ridhäst

Jag har mer eller mindre slutat läsa trådarna om ridtravare...
Du kan väl länka till dom trådarna?

asfaltsflickan skrev:
Usch, jag bara väntar på att den här tråden ska urarta precis som alla de andra - med travhästägare som berättar att deras hästar minsann har kapacitet för Grand Prix-dressyr och kan hoppa över månen,

GP-hästar?? Yeah right...

Min stallkompis har tidigare haft ett varmblod som hon red dagligen både på bana och i skogen. Hon tävlade en del i lättare klasser i hoppning med honom också och han var jätteduktig och lättlärd..

Han var dessvärre tvungen att avlivas.

Nu har hon skaffat ett varmblodssto påå 5 år som hon håller på att träna med och det går också fint. Hon är lite slarvig med benen ibland, men hon är ju ung också.
Men hon är den mest sociala och mysigaste hästen i våran hage. Har faktiskt haft lite fördomar mot varmblod tidigare, men jag ska erkänna att jag har haft fel..

hej.
jag har en vbl travare som jag köpte i sommras. Jag provred ca 10 andra hästar innan jag hittade min älskling, han har gått på travet tills han var 5. nu är han 11. Han är tävlad i både hopp o dressyr.
hoppat 130 med honom. Valde honom pga av att han är så lätt riden. räcker att bara sjunka eller lätta lite ur sadeln för att gasa/bromsa. Jag tycker att hans gallop är 1000 gånger skönare än traven gallopen är underbar, tycker även de andra som ridit honom.:love:
Så visst går det att skola om travare. :bump:

Stopek skrev:
Ja, jag är själv väldigt fundersam på det här med travhästar till ridhästar. Vad jag mycket funderar över är om det bara är de travare som tränats till trav som kan få en så dålig galopp, eller om det är framavlat.
Har själv ett travsto som har en underbar trav. Ren och fin och mycket bra att rida. Däremot är hennes galopp inte alls så rund och fin som min arabs. Hon har tävlat trav och nog inte fått galoppera alls. Så frågan är om hennes galopp skulle varit trevlig om hon inte tränats till trav?
Jag har annars inte ridit så många travhästar. Men de jag har ridit har jag tyckt även haft en besvärlig trav. Inte alls bekväm att rida. Hur är det egentligen överlag? Eller är det väldigt olika och indviduellt från travhäst till travhäst? Eftersom vi nu är inne på ämnet.

jag har de erfarenheterna att de har gångarterna "i sig" till stor del, precis som en gångarts rid häst har gångarter för ridning.
Känner flertalet travare som ALDRIG startat eller tränats för trav utan varit ridhästar från början. de är väldigt markbundna, symaskins aktiga i traven, och har svårt med bakdelen i galoppen. de är ju byggda med bakbenen att ta fart bakifrån, snarare än under sig.

finns säkert undantag till mina erfarenheter!
Jag kände en travare för flera år sedan som var jättefin som ridhäst, en riktigt bra hoppare. snygg också, högställd och maffig. han tävlades i hoppning upp till LA med många placeringar. dock hoppade han i galopp med bakdelen i trav. klarade sig tydligen lika bra på "sitt" sätt.

trådskaparen: allt beror på vad man letar efter och vad man vill uppnå med sin häst! en travare om man orkar och har kunskapen att utbilda rätt, det är MYCKET jobb, fungerar utmärkt i lätta klasser om man vill tävla på lite lägre nivå och ha roligt med sin häst på fritiden. Jag anser den inte generellt exemplarisk att utvecklas på som ryttare om vi pratar "klassisk" ridning och om man vill upp och framåt i klasserna och som ryttare. Men återigen, det är helt upp till vad man letar efter som ryttare och vill ha!

Senast ändrad:

mackan skrev:
trådskaparen: allt beror på vad man letar efter och vad man vill uppnå med sin häst! en travare om man orkar och har kunskapen att utbilda rätt, det är MYCKET jobb, fungerar utmärkt i lätta klasser om man vill tävla på lite lägre nivå och ha roligt med sin häst på fritiden. Jag anser den inte generellt exemplarisk att utvecklas på som ryttare om vi pratar "klassisk" ridning och om man vill upp och framåt i klasserna och som ryttare. Men återigen, det är helt upp till vad man letar efter som ryttare och vill ha!

Och efter 3 år har nog trådskaparen som för övrigt är avreggad från forumet hittat en lämplig häst ;)

De travare som jag har galopperat ( varav de flesta samtidigt travtränats seriöst) har haft en trevlig galopp; kanske inte så rund, men jag har suttit bekvämt utan att det blivit särskilt stötigt. En av hästarna visade sig he en av de rundaste galopper jag någonsin upplevt (bara en arab som kändes som en gunghäst har varit "värre").

I traven tycker jag de flesta har varit väldigt lätta att rida lätt på, men inte att sitta ner på. Min egen är dock vädigt bekväm i trav.

Däremot tror jag inte att poängen skulle bli höga för några "gångartsdommare..." Men jag sitter helt ok och upplever inte att det blir jobbigt även om vi traver och galopperar en timme i sträck...

Fast bara för att en häst går bekvämt måste det inte betyda att den har bra gångarter, "min" travhäst har världens bekvämaste passgång tex;)

Liknande trådar

Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 987
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
9 732
Senast: hundtant
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 879
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu har jag jobbat på mitt jobb i två månader. Frågan är om jag har lärt mig så mycket som jag borde ha gjort eller för lite? Jag vet...
Svar
1
· Visningar
1 549
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka