Vårmammor 2011

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vårmammor 2011

Jag har gått upp och jobbar 50% nu. Jag har lite olika långa pass, men de flesta passen jag gör nu är 4 timmar och 15 min. Kortare när det är helg. :)

Jag funderar på att prata med min sjukgymnast. Han sätter akupunktur. Det hjälpte min svägerska massor under hennes graviditet med massa foglossningar. Hjälpte även mig när jag hade problem efter min wiplash. :)
 
Sv: Vårmammor 2011

Okej, det är ju iaf överkomliga arbetspass :laugh:

Får se vad sjukgymnasten här föreslår. Jag har ju stora smärtproblem i rygg, nacke och skuldror sen tidigare så jag vet inte riktigt vad som göras nu :crazy:
 
Sv: Vårmammor 2011

Investera i ett bra bäckenbälte! Det är vad som hjälpt mig tidigare. Tänk på att inte sitta med benen i kors, då snedbelastas bäckenet. När du ligger på sidan så ha en kudde mellan benen. Tänk på att hålla det jämnt hela tiden liksom :)

Jag är hemma från stallet. Mår inte lika illa men måste verkligen äta trots att jag inte har ett dugg sug... Får se vad vi kan hitta på.
 
Sv: Vårmammor 2011

Jag hade hoppats på att inte behöva köpa utan få typ hyra eller låna :o Det kanske inte funkar så?
Benen i kors har jag aldrig, däremot sitter jag alltid i skräddarställning hemma i soffan men det kanske är okej? Kudde mellan knäna när jag sover har jag redan, det var typ det enda BM sa när jag ringde. I övrigt sa hon att de gjorde inget. Om jag ville kunde jag själv ringa sjukgymnasten men mer engagerad än så var hon inte.

Vi slog på stort och åt hämtmat från McD ikväll. McD ligger på vägen hem från stallet så det var rätt praktiskt när sambon ändå var med i stallet och hjälpte till :laugh:
 
Sv: Vårmammor 2011

Vi har McD så nära att jag ser Met från sängen! :o Kör förbi Max på vägen från stallet också :D Men nu blev det faktiskt kycklingfajitasvariation som står i ugnen och gratineras. Sambon måste ju ha matlåda så.

Skräddarställning funkar för mig ibland. Däremot att sitta hårt, typ på golvet och luta sig mot väggen och samtidigt dra upp knäna, så att man sitter som med benen ^ typ. Det är förödande för mig, bäckenet jackar ur totalt. Eftersom jag har haft foglossning såpass länge samt att min mamma haft det sen jag föddes så finns bälten i familjen. Har ingen aning om det går att låna/hyra eller inte. Det varierar säkert mellan olika landsting också!
 
Sv: Vårmammor 2011

Hmm, vi ser enbart villor från våra fönster. Eller iofs ser vi ett par åkrar också :D Livet på landet är underbart :love:

Kan du i vanliga fall sitta så på golvet och dra upp knäna? :eek: Min kropp hade sagt tack och godnatt bara jag tänkt tanken.
Skåne är säkert snåla med det. Sambon berättade att när han skadat knät fick han betala hyra för kryckorna. Dessutom får vi härnere bara två UL kostnadsfritt. En nära vän till familjen är BM i Östergötland och där görs ett UL i typ vecka 12 också. Samma sak i Kalmar, där jag bodde förut.
 
Sv: Vårmammor 2011

Vi har bara ett UL som ingår ju! Har iofs inte kunnat sitta så på länge, men jag har ju haft foglossning sen jag var 16 också :D
 
Sv: Vårmammor 2011

Vi får bara rutinUL i v 18-20 nån gång. Sen inget mer om det inte föreligger nån medicinsk orsak.
 
Sv: Vårmammor 2011

Det var ju lite väl snålt det :crazy: Skönt ändå med de alternativ som finns att göra det privat. Jag gillade kliniken vi var på. Får väl se hur UL i region-regi ser ut sen i december.
 
Sv: Vårmammor 2011

Men det är kanske inte så bra att göra för många heller... Vi kommer nog inte att gå privat om vi inte får nån nojja.
 
Sv: Vårmammor 2011

Nej, det är absolut sant. Har sett någon artikel om det någon gång men minns inte var. Rent logiskt borde väl "faran" inte vara så värst mycket större med två eller tre UL istället för ett.
Hästarna UL:ar vi oftast tre gånger. (Ca 18 dygn, ca 45 dygn och sen ca 90 dygn.) Inte riktigt samma sak förvisso men ändå :p
 
Sv: Vårmammor 2011

Vi har också bara ett UL kostnadsfritt. Samma veckor som Ninnurur skriver, 18-20. Men så fort man misstänker nåt "ovanligt" eller att magen inte växer som den ska får man tilläggs-UL. Nästan så jag hoppas på att den utvecklas som den ska, men inte blir för stor :o

Extra UL för att titta in och på det får man reda på kön om man vill. Annars ser vi nog till att gå privat om ett par veckor, runt jul kanske.

Jag har ju fått för mig att det är en liten tjej därinne och är livrädd för hur jag skulle reagera om det är en kille. Jag tror visseligen inte alls att det kommer vara ett problem, men tänk om jag känner att jag "fått fel barn, det är inte mitt". Får jag veta innan på UL så har jag tid att anpassa mig till det :D

Och ja, en kille ÄR väldigt välkommen också! Min mamma som tjatar om att det är en tjej och än har hon aldrig haft fel på alla barn födda de senaste 30 åren i släkten... ;)
 
Sv: Vårmammor 2011

Men det är kanske inte så bra att göra för många heller...

Det påstås att det är värre att lyssna på hjärtljud med doppler än att göra UL, vågorna är tydligen starkare med dopplern, och lyssnar på hjärtljud gör man ju väldigt många gånger alla graviditeter, så skadlighet med UL är jag inte alls rädd för.

Det enda eventuella effekterna man faktiskt anat gällande flitigt användande av ovanstående, är dock att ngt fler pojkar blir vänsterhänta. Ngt som dels inte spelar ngn roll, och som lika gärna kan vara en slump! :grin:
 
Sv: Vårmammor 2011

När lyssnar man på hjärtljud då? Vi har ju inte gjort det än men har bara varit på inskrivning och rul.

Det är sambon som är mest nojjig med ul och sånt, själv skulle jag gärna titta in var och varannan dag :D Men eftersom hönspappan står ut med att jag rider så får jag väl stå ut med annat ;)
 
Sv: Vårmammor 2011

Här lyssnar man på hjärtat från "mitten av graviditeten", så jag gissar på att jag får lyssna på fredag när jag ska till BM :D
 
Sv: Vårmammor 2011

Enligt schemat som sitter på kylen så ska jag inte till bm förrän i v25. Har iofs inte läst vad som ska göras mer än det autoimmuniseringsprov som jag är mest intresserad av/orolig för.
 
Sv: Vårmammor 2011

Autoimmuniseringsprov? Vad är det? Haha, bra koll jag har! På inskrivningen kollade BM vad jag hade antikroppar mot, är det samma sak? :p
 
Sv: Vårmammor 2011

Nä, jag är ju Rh- (blodgrupp) så om barnet har annan blodgrupp finns risk att ngn av oss blir autoimmun mot den andre och det kan behöva göras blodtransfusion i magen. Tror jag att det är. Vill inte stressa upp mig för mkt om det men eftersom det ändå är andra graviditeten så är risken högre än första.
 
Sv: Vårmammor 2011

Jag är också Rh-, men jag har inte hört nåt om nåt sånt prov... Hur går det till? Är det bara ett blodprov?

Jag är ju inne på min tredje graviditet jag...
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
23 649
Relationer Har tänkt lääänge nu att jag måste skriva av mig här på buke åter igen för att få lite råd från kloka individer. Jag har varit singel...
2 3
Svar
58
· Visningar
13 128
Senast: LovingLife
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
25 766
Senast: alazzi
·
Hästvård Hej alla hästmänniskor! Detta blir min första tråd i forumet, och det handlar om min 17 åriga valack som har börjat falla ur och tappat...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
13 209
Senast: Bobloblaw
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp