Vårmammor 2011

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vårmammor 2011

Jag har en fråga - om pappan också är Rh- kan bebin bli ngt annat än Rh- ?

Och i så fall så borde man väl göra blodprov på alla pappor där mammorna är Rh- för att åtminstone slippa göra autoimmuniseringsprov på några blivande mammor.
 
Sv: Vårmammor 2011

Svarar dig och Trazel i samma knapp.

Jag har ingen aning om hur testen görs eller funkar. Träffade svärmor senast idag men kom inte ihåg att fråga vad sambon har för blodgrupp. Det bästa är väl att googla och söka lite svar eller ringa bm. Det jag har fattat är iaf att om det inte bildats några antikroppar i v25 så är det inte troligt att det görs det alls.
 
Sv: Vårmammor 2011

Alltså borde du inte fråga sambon vilken blodgrupp han har, låtr lite underligt att gå till hans mamma...???
 
Sv: Vårmammor 2011

Ja men han minns ju inte :D Därav att vi ska fråga hans mamma :) Jag själv hade ingen aning innan inskrivningen så det är väl inte så konstigt, att han inte vet själv?
 
Sv: Vårmammor 2011

Sambon tror det är en pojke. Stallägaren är säker på att det är en pojke, hon tittade på mina händer och sa det. Jag har absolut ingen aning. Ingen av oss får heller veta förrän ungen tittat ut. Inget tittande efter kön på UL här inte :p (Och sambon muttrar :rofl: )

Vi ska tillbaka till BM efter UL, ca vecka 25 :laugh:
 
Sv: Vårmammor 2011

Kan bara säga att det är nån som dom senaste dagarna försöker göra sig uppmärksam på att den faktiskt existerar! de bubblar å är saker jag aldrig kännt innan som tusan där inne å speciellt när man är still länge...

växer tror jag med att de gör ganska så ordentligt för idag har jag haft som molnande mensvärk hela dagen i hela magen...eller inte ont men lite sådär obehaglig, oskön känsla..men de ska nog va så:)

säger som mamma, gravid är ingen sjukdom de är de största friskhetstecken man kan ha! lite sanning ligger de nog i att kanske..
 
Sv: Vårmammor 2011

Jag blir lite irriterad på det där med "graviditet inte är en sjukdom". Graviditeten i sig är inte en sjukdom, men den kan medföra tillstånd som gör att man blir sjuk.

Att ligga och spy 24/7 är inte att vara frisk. Att inte kunna röra sig för att det gör ont i fogar är inte friskt. Att inte kunna bli det minsta stressad utan att det känns som magen ska vända sig ut och in är inte friskt! De symptomen har jag hittills haft i min graviditet och jag är bara halvvägs.

(Ja, jag är laddad för bråk med FK då allt gått för smidigt hittills) :grin:
 
Sv: Vårmammor 2011

Jag förstår..och ändå inte.

Jag har ingen aning om vilken blodgrupp mina barn har.
 
Sv: Vårmammor 2011

Hans mamma är sjuksköterska själv och har därför lite mer koll. Mamma visste inte vad jag hade. Det står ju i ens födelsejournal.



Jag mår illa typ varje dag nu. Börjar tro att det är för trångt där inne för illamåendet börjar alltid efter att jag har ätit frukost. Som om maten inte får plats eller nåt :D
 
Sv: Vårmammor 2011

Jag blir lite irriterad på det där med "graviditet inte är en sjukdom". Graviditeten i sig är inte en sjukdom, men den kan medföra tillstånd som gör att man blir sjuk.

Att ligga och spy 24/7 är inte att vara frisk. Att inte kunna röra sig för att det gör ont i fogar är inte friskt. Att inte kunna bli det minsta stressad utan att det känns som magen ska vända sig ut och in är inte friskt! De symptomen har jag hittills haft i min graviditet och jag är bara halvvägs.

Kunde skrivit det själv, har ju exakt samma problem! Det är absolut inte friskt, jag har väl aldrig mått så dåligt i mitt liv, som när jag väntat barn! (och då är jag inte frisk i övrigt heller...) Är fruktansvärt avundsjuk på alla som går runt och myser och "mår bättre än någonsin!", det vill jag också göra! Men nä, här är det en kamp att ta sig igenom varenda dag för tillfället, och jag längtar faktiskt mer efter att få slippa må så här illa, än efter att få en bebis....
 
Sv: Vårmammor 2011

Oj att man skulle trampa så många på tårna av att skriva det...illamående mm har jag med haft å har fortfarande, men de är väl ändå ingen sjukdom?! mer en biverkning isf!
 
Sv: Vårmammor 2011

Vad är det en biverkning av? Beviset på att man är frisk?

Jag vill må bra. Jag vill kunna njuta av graviditeten. Jag vill kunna röra mig och jag vill kunna sova på nätterna utan att vakna ett tiotal gånger varje natt för att vända mig eftersom det gör för ont att göra i sömnen. Men mitt friskhetstecken håller mig från det.

Jag är gärna sjuk om det är så här att vara frisk. :crazy:
 
Sv: Vårmammor 2011

Det är ju skillnad på illamående och illamående också.

Att må illa de första veckorna, eller på mornarna, är väl tämligen normalt och friskt, men att må illa och kräkas dygnet runt som man gör med hyperemesis, är det knappast. Det är som en 40 veckor lång magsjuka ungefär, och ingen ifrågasätter väl hur en person med magsjuka mår...?
 
Sv: Vårmammor 2011

Ja fast även illamående de första veckorna tycker inte jag känns "friskt".
Jag har varit ett vrak, rätt upp och ner nu andra graviditeten.
Mått fruktansvärt illa - hela dagarna, varit sjukt trött, haft groteska humörsvängningar och gråtit, skällt och skrattat om vart annat.
Fogarna har ibland gjort så ont att jag inte kunnat gå.
Och av alla dessa saker är det endast illamåendet som blivit bättre nu när jag kommit lite längre....
Och jag tycker fruktansvärt synd om alla dom som har och har haft det ännu värre.

Att graviditet inte är någon sjukdom må vara hänt, men som Trazel skriver så medför det ju i vissa fall tillstånd som är allt annat än friskt. Och då vill man helst inte höra ett käckt "men du är ju inte sjuk, bara gravid".
Och vidare så tror jag nog inte heller det uttrycket är myntat av någon som haft det så illa som vissa av oss haft det.
 
Sv: Vårmammor 2011

*hugger sista knappen*


Varit hos BM idag. Kollade bara urin- och blodprov. Allt såg fint ut, men jag ska försöka få i mig mer järn. Inhandlat några kapslar på apoteket som man kunde hälla ur granulatet i maten. Får hoppas magen fixar det! :)

Annars var allt bra.
Immuniseringsprovet gör man först i vecka 35 enligt BM. Det kändes sent tyckte jag! :eek:

Börjar lyssna på bebis hjärta och mäta SF-mått i v. 25. Så det blir på nästa besök! :)
 
Sv: Vårmammor 2011

På mitt papper står det att man gör immuniseringsprov i v25. Säkert olika mellan landsting det också.
 
Sv: Vårmammor 2011

Usch, nu ska jag klaga lite. Jag är ju en magsovare, vilket inte går längre. Det gör ju ont på Bubblan då :D Detta har resulterat i att jag ligger på sidan så i natt har mitt bäcken/höften gett upp och jag har tokont på vänster sida. Mot all förmodan blev det lite bättre av att cykla nu, men det är inte skönt alls! :( Medryttaren är toppen och ställer verkligen upp för mig och åker ut med kort förvarning, men jag vill ju inte bli invalidiserad! Är så fruktansvärt rädd för att mitt bäcken ska ge upp totalt av graviditeten :( Har blivit varnad förr och det finns risk för att jag ska hamna i rullstol :cry: Jag vill ju må bra!!
 
Sv: Vårmammor 2011

Jag vill också klaga! Jag känner mig så värdelös. Inte ens gravid klarar jag av att vara på ett vettigt sätt liksom. :cry:

Har just fått reda på att inte mindre än 3 i min närhet väntar barn i april. De jobbar och umgås och shoppar och festar (fast utan alkohol då) och står i för fullt, de verkar må jättebra och inte kan man märka på dem att de är gravida inte.

Och en annan vaggar redan fram som en anka med foglossningen, mitt bäcken klarar inte mkt pga det reumatiska utan det är redan ganska illa. Jag är helt sjukskriven sedan 12 veckor tillbaka, och ligger i sängen minst 15, ofta 20 timmar/dygn sedan ännu längre tid och bara mår illa och spyr. Kan inte köra bil pga medecinerna. orkar inte ens ett varv på ica utan att bli svimfärdig och behöva sätta mig ner. Ingenting klarar jag. :cry:
 
Sv: Vårmammor 2011

Usch, stackare!
Jag är också magsovare egentligen, men i den här graviditeten har jag inte tillåtit mig att sova på mage. Dessutom har jag inte kunnat det sen typ veckan efter jag plussade. Det tryckte väl på något som gjorde att jag mådde ännu mer illa... Och nu är magen för stor! ;)

Jag måste reda ut det där med immuniseringsprovet! Jag trodde ju att jag va negativ, men jag är tydligen positiv. Hade jag varit negativ hade det gjorts i vecka 25 genom att ta blodprov i armvecket. Nu behövde jag inte ta blodprov i armvecket förrän i vecka 35. Jag som var förvirrad igår, så tur att jag hade sambo med mig som kunde förklara sen. :D Jag är livrädd för blodprov i armvecket och då låser sig min hjärna lite när man diskuterar det... :p

I alla fall fick jag bassning för att hon trodde jag åt för dåligt med mat. Står fortfarande på -1 kg sen hälsosamtalet (v. 6) och går in i v. 21 i morgon!

Annars har jag mått rätt bra idag. Jag har kunnat diska, städa, laga mat (och äta den!) och baka! Nu känns det i fogarna dock, så kvällen får spenderas i sängen!
 
Sv: Vårmammor 2011

Usch stackare du också! :(

Kom ihåg att alla graviditeter är olika. Man ska inte jämföra sig med andra, även om det är svårt. Du får göra vad du klarar av.

Jag beundrar dig för att du tar dig till Ica. :bow: Det hade jag aldrig orkat eller vågat när jag mådde som sämst (som verkar vara lika med hur du mår hela tiden). :(

Kom ihåg att du kommer få världens finaste belöning av allt dåligt i alla fall. Styrkekramar!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
23 649
Relationer Har tänkt lääänge nu att jag måste skriva av mig här på buke åter igen för att få lite råd från kloka individer. Jag har varit singel...
2 3
Svar
58
· Visningar
13 128
Senast: LovingLife
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
25 766
Senast: alazzi
·
Hästvård Hej alla hästmänniskor! Detta blir min första tråd i forumet, och det handlar om min 17 åriga valack som har börjat falla ur och tappat...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
13 209
Senast: Bobloblaw
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp