Vårmammor 2010

Sv: Vårmammor 2010

Va på BM besök idag. Det togs inga prover denna gång men magen mättes.
SF: 30, är i v.29+3.
Blodtryck: 128/80

Blev inbokad på ett till glycosbelastningstest på torsdag :cry:
Tyckte det va avskyvärt sist! Och det va såå tråkigt å sitta där och inte göra något i två timmar!! Förra testet visade att allt va helt okej och de prover de tagit efter det har alltid varit bra med. Men säger de att det är nödvändigt så är de väl de då..

Men du måste väl få pyssla med nånting? Ta med datorn och jobba undan lite, eller om du inte har ett jobb där du sitter framför datorn, en bok eller en hög tidningar att läsa?

Ta med nån av korna! :) Eller vad har ni för djur förresten? Ta med en bra bok eller sno alla deras förlossningstidningar!

Undrar om jag också kommer behöva ta ett sånt test. Måste fråga...

Jag har ingen ångest inför förlossningen. Jag känner mig trygg i att det finns folk på plats som kan hjälpa mig.

Det som känns läskigt är att jag inte vet vad som väntar mig eftersom det är så inviduellt. Det som är säkert är att man känner smärta och smärta är aldrig kul men hur ont kommer det göra? Kommer jag kunna hantera det mm mm
Det är väl mer sådan tankar jag har.

Känner dock att jag får ta det då. Ska läsa in mig lite innan men sen blir det som det blir.

Men alltså, du hade väl gått upp 6 kg? Hur kan det inte synas?

Redan efter 2-3 kilo så slutade jag kunna ha mina vanliga kläder, eftersom alla extrakilon sitter mitt fram på magen. Nu har jag gått upp 5 kilo sammanlagt, och det är lögn att kunna ha ngt annat än specialinköpta mammabyxor. Däremot är magen aldrig i vägen, annat än att det är lite obekvämt att ligga platt på mage i sängen - om inte annat för att fostret sparkar så f-benat då.

Det syns, men inte så mkt om man jämför med andra i samma vecka i magtråden. Jag skulle lika gärna kunna vara tjock pga av onyttig mat än gravid sas. Och jag kan fortfarande ha mina vanliga brallor, även om jag också har ett par gravidbrax. Knäpper de vanliga under magen. Visserligen satt de inte som ormskinn innan grav, vilket de inte gör nu heller... Däremot kan jag inte ha mina vanliga jeans, de får jag inte över låren. Men jag kan ha mina vanliga ridbyxor. De som är låga i midjan knäpper jag under magen, de som är höga i midjan har jag knäppta till jag sitter upp, sen knäpper jag upp dem och rider med oknäppta brallor.

Och ja, jag har gått upp sex kilo. Är tom uppe tio kilo över min normalvikt. Men vägde fyra kilo mer än normalt när jag skrev in mig hos BM, vilket troligtvis har att göra med den lite för stillasittande sommaren kombinerat med lite för mkt godis ;)

Var glad över det istället, låter fantastiskt att kunna gå upp tio kilo och fortfarande kunna ha sina vanliga kläder. :laugh: Jag fick köpa nya ridbyxor i v 12-13 nångång, de nya sitter extremt lågt och är ett par storlekar större än jag har i vanliga fall, och de funkar än så länge. Kan inte ha några av mina vanliga tröjor i princip, de är midjekorta och slutar halvvägs på magen nu. De vanliga byxorna går inte igen över magen ens om jag sätter i en gummisnodd - och helt ny garderob vill man ju inte köpa, så jag varvar mina två byxor och fem tröjor som jag kan ha fortfarande. Man blir redigt less på dem måste jag säga!

Har inte ens tänkt på det, att jag gått upp så mkt och ändå kunna ha mina vanliga kläder... Måste haft stora kläder innan ;) Eller så har vikten satt sig lite överallt. Känns som typ hälften sitter i brösten, har aldrig haft så stora och tunga bröst som nu, hahaha!

Nä, men även innan jag skrev in mig hos BM slutade jag att använda typ 2-3 par av mina jeans, då de var för tajta...

Vanliga tröjor är också för korta för mig nu, men jag har ganska mycket tröjor som jag tidigare använt som klänningar med leggings. Nu har jag dem med gravidbrallorna, eller de svarta vanliga som jag fortfarande kan ha :) Det blir värre till våren, då magen är större och jag inte har en enda tunika/vårtröja att använda. Och då vill man kanske inte ha stickade myströjor...

Sa jag att alla extrakilon satt sig på magen? Inte riktigt, minst ett sitter nog i tuttarna - kan inte ha min vanliga BH-ar heller, har gått upp 1 1/2 storlek ungefär. Kan du fortfarande ha dina vanliga BH-ar?

Tror kanske mer att det handlar om att du lagt om klädstil att du inte tycker magen syns - ta på dig en lite åtsittande tröja istället för tunikor och klänningar, så skulle jag tro att de där 6 kilona kommer synas ganska tydligt. Jag har aldrig tunika eller långtröja med leggings, så det fanns liksom inga såna kläder att ta till i garderoben när magen började växa.

Jag kan verkligen inte ha mina gamla bh:sar, har gått upp från a till c, och de känns ändå lite små...

Jo, jag ser mer tjock ut än gravid, det är det jag menar... Kilona syns, men inte som om att jag är gravid, skulle lika gärna kunnat blivit överviktig, utifrån sett, menar jag...

Och jag som kört mycket med klänning tights och tunikor till jeans kunde länge ha samma kläder. Eller jag har en del nu också faktiskt. BH däremot som saft var... Där har jag stora problem.

Men du måste väl få pyssla med nånting? Ta med datorn och jobba undan lite, eller om du inte har ett jobb där du sitter framför datorn, en bok eller en hög tidningar att läsa?

:idea: Av dig! Har gått igenom allt från gå å köpa en mp3 eller vad det heter till att ta med mig brodyret jag håller på med. Men datorn hade jag inte en tanke på!! Har bl.a en liten smidig mini laptop med mobilt bredband. Då kanske jag får ro att gå igenom bokföringen lite. Fast känner jag mig själv så kommer jag nog surfa in här:angel:

Ta med nån av korna! :) Eller vad har ni för djur förresten? Ta med en bra bok eller sno alla deras förlossningstidningar!

Undrar om jag också kommer behöva ta ett sånt test. Måste fråga...

Det hade nog sett skoj ut! Backa intill med transporten å lasta ur en av köttdjuren :D
Hade det inte varit för att det är förbjudet hade jag nog tagit med mina hundar och gosat med dem.

Hmm, undrar om viv ringde förlossningen eller hur hon mår...

Ingen ångest för förlossningen här heller. Tänker som sist att det kan ju inte ta mer än tre dygn och det finns ju droger på plats :) Ingen ide att fundera för mycket.

Jag är gnällig idag och började nästan gråta förut för att jag är så trött på att vara invalid, fet och ha ont. Kom hem när det var ljust och tänkte greja lite med hästarna. Efter en timme hade jag så ont av foglossningen att jag knappt tog mig framåt. Skulle byta hage på två föl och ett sto och den ena fölungen buffade till mig som hon brukar men jag (stel och kantig) tappade balansen och välte i snön. Inget kul bland 12 hästben...

Jag vill vara som vanligt nu!!!!!!

Hmm, undrar om viv ringde förlossningen eller hur hon mår...

Ingen ångest för förlossningen här heller. Tänker som sist att det kan ju inte ta mer än tre dygn och det finns ju droger på plats :) Ingen ide att fundera för mycket.

Undrar med över viv. Blir alltid lika orolig när det händer någon något här i vår lilla tråd:(

Har inte heller någon ångest eller panik över förlossningen. Försöker att vara påläst och lyssnar mycket på andra. Är fullt införstådd att det finns saker som kan gå snett, men försöker att tänka posetivt.
Är mest skraj för hur min stackars sambo ska klara av det. Han kan inte ens vara med när någon av kossorna kalvar.
Och hur jag ska lösa det med hundarna. Känns som ett litet bekymmer i det stora hela. Men det är ju det att inte kunna planera in hundvakt. Ungen kan ju få för sig att komma när som helst.

Senast ändrad:

Foglossningsbälte har du redan, gissar jag? Jag har mitt så frt jag ska gå mer än fem meter, och det hjälper faktiskt. Ta på det på en gång på morgonen, vänta inte tills det börjar göra olidligt ont.

Men jag håller med om att det är trist, inget kul att gå när det känns som att nån kör in knivar i höfterna på en...

*kl*

Inatt födde jag en tax. Den skulle heta amy och var född för tidigt, så jag frågade mamma om jag skulle stoppa in den igen, eftersom den egentligen hade några veckor kvar till BF. Men efetrsom den varit ute och kissat och "blivit skitig om tassarna så var det bäst att låta den vara kvar ute, så det inte blev nån infektion" tyckte min kloka mamma. Tyckte det var kul att ha fått en hund, men blev lessen sen för jag hade ju ingen bebis, och gått gravid så länge..Vad skulle alla tycka nu då?

:rofl:

Ibland blir man rädd för sin egna hjärna:o

:rofl:
Haha, va roligt, jag drömde faktiskt något liknande för typ 1½ vecka sedan. Jag och min ena syster var ute i skogen tillsammans med hennes barn, då ploppade min bebis ut, några veckor för tidigt ja så jag stoppade in honom i facket som jag har till min mobil, så bodde han där...som en liten kängurunge, de va ju som charmigt....tänk om det va så...

*kl*

Jag är öm i magen. Min mamma skämtade med mig i dag att jag inte skulle stå där och puta med magen utan att dra in den. Jag provade naturligtvis att dra in den fast att jag vet att det inte händer något och nu är jag öm i magen. Gör ont att böja i hop magen och spänna musklerna.

Jag har gått in i en ny trötthets-period. Är så trött. I går skulle jag bara vila på soffan en stund och knoppade in och vaknade inte förrän ett par timmar senare när min man ringde. Idag har jag jobbat från 8-18 så jag har inte hunnit somna än ;)

Foglossningar som vanligt också, fast det har börjat göra ont i ljumskarna nu också.

Ang. förlossning så ser jag inte fram emot den men ut kommer ju barnet på ett eller annat sätt. Det jag är mest orolig över att behöva ta sprutor eller få nål satt i handen.

Är det inte genommLibero som man går in på Babyproffsen och hämtar en gratishink med prylar i?

Tror att det är pampers, ska registrera mig där snart, man får ju inte hämta ut sakerna först tidigast 3 månader innan BF...har skrivit upp massa sidor jag ska registrera mig på faktiskt...är man snål som gör så eller är det bara helt enkelt så att gratis är gott...?!

Visst får man något typ uttav "startpaket" från Libero på BB också?!

Jodå jag ringde... Har sovit hela eftermiddagen/kvällen. Vaknade för en liten stund sen bara.

Som sagt ringde till förlossningen och de är verkligen hur underbara som helst där, de trodde inte det var någon fara med liten men de ville att jag skulle komma ändå för de hörde på mig att jag var orolig.

Sambon åkte med och både en barnmorska och läkare undersökte mig, lyssnade på bebisens hjärta och så fick vi göra ett ultraljud också. Vilket vi blev väldigt glada över för här vi bor får man bara ett RUL så nu fick vi ju ett extra ändå, även om det hade vart roligare att göra det under andra omständigheter :grin:

Allt var bra med bebisen iaf :) och jag fick åka till "vanliga" akuten och där konstaterades lätt hjärnskakning. Så nu sitter jag med världens huvudvärk och lite mörbultad. Men väldigt glad och lättad över att allt var bra med bebisen. Och stolt över mig själv att jag ens ringde och vågade åka upp.

De är verkligen helt underbara på förlossningen :love: Så lugna och proffsiga, de förklarade hela tiden vad de gjorde och varför. Till och med jag som är hysteriskt rädd för att ens gå på vanliga bm-besök kände mig lugn. Nu ska jag dit på fredag igen för Aurora-samtal, och de tog sig tid att prata om det också trots att de hade mycket att göra.

Jag har ju en tjej inne hos mig och har ingen hormonrand... Jag tycker själv att det knappt syns på mig att jag är gravid öht, inte om man jämför med många andra i magtråden som är veckor innan mig. Men jag undrar om det är för att jag går å drar in magen alltid... Vilket jag tror att jag gör av mig själv liksom... Min mage är dessutom (än så länge) aldrig i vägen. Men det kanske den inte blir förren om några veckor? Är i v.23 nu...

Tyckte inte heller att det syntes (syftar på magen) så mkt på mig i v23, är i v26 (25+3) nu och ja lovar, nu syns det...mycket :love: Så vänta du bara :D

Liknande trådar

Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 385
Senast: Derivata
·
Övr. Barn Hur gör man egentligen? Varför är det så svårt? Vår sexåring vill i stort sett aldrig gå och lägga sig. Nu är klockan efter 23 och hon...
2
Svar
39
· Visningar
3 243
Senast: Linn-Nora
·
Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 411
Senast: monster1
·
R
Kläder & Bli fin Jag vill inte "sno" tråden om hur mycket kläder man ska köpa på ett år så därför så gör jag en egen tråd om dethär! Men jag undrar lite...
2 3
Svar
52
· Visningar
2 266
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Hudvårdstråden 2
  • Headset