Vårmammor 2010

Sv: Vårmammor 2010

Fy vad underbart häftigt! Hade gärna också gjort detta, men vill ju inte veta könet innan förlossningen, så då är det väl kört, för visst ser man könet på Liten vid denna typ av ultraljud?

Jag tror att man kan säga ifrån om att man inte vill veta. Då kan man ju titta bort nät de närmar sig området. FAST 3d ul visar absolut mest på ansiktet. Finns nog ett visst köns3dul också.
Ska man bara göra ett ul kan det ju vara kul att komplettera med:) De kollar ju så att den växer som den ska o så också. Min kompis var supernöjd med sitt- men modetkakan ska helst inte ligga framför fostret då det är svårare att få bra bilder.

Häftig video, men har du tänkt på att både ditt namn och hela personnr står med? Det kanske man inte vill lägga ut på nätet?

Haha, va häftigt, har alltid undrat hur ett UL i 3d skulle se ut. Ska nog höra med sambon om vi inte ska göra ett också, tycker dock man såg rätt mkt på rULet.

Eller finns de någon anledning till att du gjorde ett eller var det mest för skoj?! Ska fråga BM på måndag när jag ska dit men jag tror att vi har ett sånt i Umeå också!

Förresten, hur gör ni med babyskydd?! Vi funderade först på köpa ett, ett sånt med "dockningsstation", men insåg att man kunde hyra exakt sådana i upp till 9 månader för en betydligt lägre summa än vad det kostat om man köpt ett.

Ni som får ert andra barn, hur har ni gjort om ni hyrt, måste man lämna något typ av förhandsbesked att det datumet beräknas bäbis komma eller har ni bara åkt några dagar inna BF och hämtat ut ett?! Har iofs en bekant om hyr babyskydd från samma ställe som vi tänkt hyra från, kan ju höra med henne också...

Vi har köpt. Dels vill jag ha ett eget men sen vill jag även kunna koppla det på vagnsdelen så då köpte vi det märket.

Jag har ingen aning om hyr priser men att köpa kostade 1995.00. Tycker jag var helt ok pris.

Vi "impulshoppade" ett babyskydd i förrgår. Vi hade bestämt oss för antingen en Acta Graco Logico S eller en Brio Primo. Brion är mindre, lättare och har bas med isofixfäste. Actan väger mer, tar mer plats vilket gör det trångt för den som sitter fram och den basen har inte isofixfäste. Actan kan monteras på vår Teutoniavagn, med en adapter för 400 kr. Låter ju bra, men vi har ju inte en aning om ifall vi kommer att använda oss av den funktionen.

Hur som helst sprang vi på en Brio Primo som var nedsatt till 1495 kr, pga utgånde färg. Egentligen fanns det bara röda, men de lyckades leta fram en svart med olivgrönt inuti och den var riktigt snygg. Så vi slog till.

Ang det där med att hyra eller köpa. Kollade på Blocket och där kostar en Brio primo runt tusenlappen att köpa. Säljer vi den sen har den alltså kostat oss 500 kr. Kan man hyra billigare?

Det är bara om man vill veta som de kollar upp det. Vi hade redan frågat efter kön på vårt rutinultraljud, så nu ville vi bara dubbelkolla så att det verkligen var en liten flicka, med tanke på hur mycket rosa kläder som både min och karlns mamma börjat köpa... :p

Jag kan verkligen rekommendera det! Istället för att ligga på en brits så låg man på en säng, sambon fick sitta bredvid i en soffa och både min mamma och hans mamma kunde följa med och titta. Sen så fick vi 6 st porträttbilder med oss ut + en cd på hela undersökningen. Behöver jag säga att både mamma och svärmor bett om en kopia av allt...? ;) Det var verkligen jättelyckat och vi är supernöjda. Tyvärr ville lillan helst gömma sig bakom både livmoder och händerna, helt klart pappas gener att inte vilja vara med på kort, men några fina bilder fick vi allt. :love:

*kl*

Nu har jag äntligen fått tid hos min tandläkare! Anmälde typ 3 månader innan jag blev gravid att jag ville in på en vanlig undersökning och gå igenom ett försäkringsärende som jag måste fixa innan jag blir 25.
Man har ju hört att det inte är bra att röntga sig när man är gravid, men hur är det hos tandläkaren? Kunde inte neka denna tiden och vänta tills bebben är ute heller för han har enorma väntetider. Går privat, hos folktandvåden hade det säkert gått men jag är så jäklans missnöjd med dem här i vår håla.

Jag röntgade ju foten häromsistens, och van vid häströntgen som man är så ville jag ha skynke på mig. :D Det fick jag inte, tydligen är den röntgen så precis och magen så långt från foten att det inte var nån fara. Så det borde kanske gå m tänderna också? Nu syns det ju på dig så de lär väl inte missa det, men jag fick upprepa för varje person jag träffade att jag var gravid. Något som tydligen föll bort i varje led...

*kl*

Nu har jag äntligen fått tid hos min tandläkare! Anmälde typ 3 månader innan jag blev gravid att jag ville in på en vanlig undersökning och gå igenom ett försäkringsärende som jag måste fixa innan jag blir 25.
Man har ju hört att det inte är bra att röntga sig när man är gravid, men hur är det hos tandläkaren? Kunde inte neka denna tiden och vänta tills bebben är ute heller för han har enorma väntetider. Går privat, hos folktandvåden hade det säkert gått men jag är så jäklans missnöjd med dem här i vår håla.

Åh mitt ämne! :D
Ingen fara att ta röntgen hos tandläkaren! Det är egentligen bara de 12 första veckorna som man ska undvika det men man undviker hela graviditeten bara för att. Stråldosen är liten och sidostrålarna nästan obefintliga med de nya rektangulära rören :) fråga om de har ett heltäckande blyförkläde om det känns bättre men annars är det ingen fara alls!

Det är bara om man vill veta som de kollar upp det. Vi hade redan frågat efter kön på vårt rutinultraljud, så nu ville vi bara dubbelkolla så att det verkligen var en liten flicka, med tanke på hur mycket rosa kläder som både min och karlns mamma börjat köpa... :p

Jag kan verkligen rekommendera det! Istället för att ligga på en brits så låg man på en säng, sambon fick sitta bredvid i en soffa och både min mamma och hans mamma kunde följa med och titta. Sen så fick vi 6 st porträttbilder med oss ut + en cd på hela undersökningen. Behöver jag säga att både mamma och svärmor bett om en kopia av allt...? ;) Det var verkligen jättelyckat och vi är supernöjda. Tyvärr ville lillan helst gömma sig bakom både livmoder och händerna, helt klart pappas gener att inte vilja vara med på kort, men några fina bilder fick vi allt. :love:

Härligt :) nu längtar jag ännu mer tills vi ska dit!

När jag var med min brukare till röntgen så skickade personalen ut mig i korridoren till och med, inte ens ett blyförkläde fick jag trots att jag ville. :D Personligen vet jag ju att risken för strålning är minimal och jag jobbar ju knappast i den miljön dagligen, men damen som skickade ut mig tyckte nog att jag kunde sitta ner och vila magen en stund. :D

Btw, idag är en riktigt bra dag! :bump: Jag har sovit en hel natt så jag är med andra ord utvilad, och dessutom har jag varit till frissan och fräschat upp håret lite. Känner mig så sjukt mycket fräschare och finare på en gång. Snart är det även dags för vattengympa, bara massa bra idag ju! :D
Hur mår ni andra?

Ja som sagt, man undviker ju att stråla gravida men det är inte farligt efter v. 12 för barnet i magen :) Vi tar inte röntgen om vi inte måste oavsett hur långt gångna patienterna är i sin grav. fast att vi vet att det inte är farligt för skulle det vara något så kan de inte komma till oss sen och säga att det var för att vi tog röntgenbilder.

Min BM muttrade ngt om dubbla blyförkläden och visst om jag var tvungen.

Så eftersom jag egentligen inte var tvungen att gå gick jag på en vanlig undersökning utan röntgen och blir kallad till röntgenbiten i maj.

Men om det vore sista chansen för en försäkring och tidsgräns tills jag blev 25 så skulle jag nog kört med blyförkläde.

Tack så mycket för alla svaren!:bow:
Nu kan jag gå till tandis utan dåligt samvete! Ska se till att jag får ordentligt med förkläde på mig.
Förvisso så kommer bebbe vara 5 månader när jag blir 25, men som sagt, det är grymt svårt att få någon tid hos den gubben.

Fegade ur när jag va inne och röntgade min ena hund för ett tag sen och stod utanför, men vovven va sövd så han led inte av att mammsen inte va med.

Kan ju vara skönt att komma igång också hos tandläkaren om han har mycket att göra för sedan så blir det ju semestertider m.m.. Men som sagt, har de inget blyförkläde (många har inte det utan bara en liten krage för hals och nacke) så det ingen fara det heller :)

Hur som helst sprang vi på en Brio Primo som var nedsatt till 1495 kr, pga utgånde färg. Egentligen fanns det bara röda, men de lyckades leta fram en svart med olivgrönt inuti och den var riktigt snygg. Så vi slog till.

Det va en bas med i det priset va? Annars tyckte jag den va dyr. De ligger på 995:- här i området. Utan bas då. För den brukar kosta typ 5-6 hundra.

Liknande trådar

Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 396
Senast: Derivata
·
Övr. Barn Hur gör man egentligen? Varför är det så svårt? Vår sexåring vill i stort sett aldrig gå och lägga sig. Nu är klockan efter 23 och hon...
2
Svar
39
· Visningar
3 243
Senast: Linn-Nora
·
Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 424
Senast: monster1
·
R
Kläder & Bli fin Jag vill inte "sno" tråden om hur mycket kläder man ska köpa på ett år så därför så gör jag en egen tråd om dethär! Men jag undrar lite...
2 3
Svar
52
· Visningar
2 266
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar