Vårmammor 2010

Sv: Vårmammor 2010

Vi känner också så, att vi vill handla till vårat barn. En bebis bryr sig knappast om kläderna är ärvda eller nyinköpta, men vi som föräldrar gör och för oss är det halva grejen att få planera, kika efter något fint och att sedan köpa det. Kan inte bara folk förstå det utan att man måste förklara och ses som otacksam? :p

*kl*
Idag var det dags för BM-besök igen, så är kommer värdena! (förra besökets värden inom parantes)
Vecka 26+5
Vikt +8,1 kg totalt (+6 kg)
HB: 122g/l (117g/l)
P-glucos: 6,0 (6,2)
Blodtryck: 140/60 (120/60) Hade stressat rätt rejält innan dock så inget märkvärdigt egentligen.
SF-mått 26 cm (21 cm) Något över normalkurvan.
Hjärtslag/minut: 156 (153)

Ja om jag nu ska ha begagnade saker så vill jag få/köpa dem och inte låna för då är det just det att man inte får göra vad man vill med det. Vill jag att spjälsängen i furu ska vara vit så kan jag måla den vit som exempel.
Sedan så är jag nog lite störd och vill gärna ha nytt precis som jag köper nytt till hästen min. Vi har ju sparat en massa pengar för att kunna just köpa nytt. Fast av någon anledning så är det "fult" i min bekantskapskrets att handla nytt till sitt barn men inte till sin häst.

Ia: Jag trodde vi skulle få bebissaker i julklapp men vi fick inget :) bara saker till oss själva och lite pengar och så. Jag som är fast i hårförlängningsträsket låter nog mina pengar gå till det sedan när det är dags att byta igen.

Självklart bryr sig inte barnet men det är känslan som förälder att det är nytt ungefär som att få sätta sig i en helt oanvänd sadel som man själv ska få nöta in efter sin egen rumpa.

Precis så! :D Jag vet inte om jag undermedvetet tar allt prat om utlåning, att vi får ärva osv som förolämplingar - det skulle i alla fall förklara min inställning till det hela haha. Det verkar dock vara väldigt vanligt med just den här inställningen, kanske framför allt hos förstagångs-föräldrar?

Jag tror det hör lite ihop med arv och miljö också. Svägerskan har köpt mycket på blocket, kläder på tradera och ärvt mängder med kläder till barnen. Min man och hans syster är uppfostrade så att det behöver inte vara nytt, man ärver och köper begagnat/loppis/myrorna, de har haft det snålt i uppväxten (och uppväxta på landet).
Jag är uppväxt i en familj som senare har haft det gott ställt, köper nytt det man vill ha (genom att spara pengar till det) och aldrig satt min fot på loppis utan tycker det nästan är lite snubbigt (och jag är uppväxt i stan).

Antagligen är det nog så också. Vi har köpt något bebisplagg på Tradera, och kan ju ta emot saker om vi tycker om det. Dock förstår jag verkligen inte hur man kan vilja ge bort saker som helt uppebart gjort sitt, dvs är slitet/trasigt eller bara riktigt omodernt. Vill du inte själv ha det - varför skulle vi vilja ha det?

Det jag är mest orolig för är att de ska komma med babyskyddet som jag vet att deras stora flicka har suttit i (väger mer än vad man får göra) ett flertal gånger när de har haft den inne, de har naturligtvis en egen bilstol till henne men de har låtit henne hållas för att hon inte ska vara avundsjuk/svartis på lillasyster :crazy:

Hur långt har ni till BB förresten?

Ca 6 mil. Har två olika alternativ på vägar dit.
Antingen mindre väg, modell krokig utan mittlinje eller större riksväg med fartkameror överallt!
Så komma fram snabbt till BB är det inte tal om. Men i kris så skiter man nog i kamerorna.

Hur långt har ni till BB förresten?

Vi har 1 mil dit. Vi bor i Göteborg så risk finns att det är köer på eftermiddagen när man ska dit, så vi får hoppas att vi inte behöver åka in just då :)

Vi har väldigt nära:
Cykel/gångväg ca 800m till BB, men tar man bilen är det väl 1,5km.
Sambon har inget körkort så han får väl skjutsa mig på cykeln bak på pakethållaren när det börjar bli dax :rofl:

Hmm, ja det var ju lagom nära... Själv har jag 4 mil till BB i det landsting jag tillhör men dit vill jag inte åka. Som tur är så är det lika långt till ett annat landstings BB som jag vill åka till. Bara att hopppas att det startar normalt så jag får välja själv.

*kl*
Vet inte riktigt vilket jag ska välja än, så jag vet inte;)
Antingen blir det Malmö, Ystad eller Lund..Malmö är närmast, det är väl ca 2 mil, tar 20 min att köra..Men jag tror ystad är det som är bäst, hört mkt bra om det, flesta jag vet har fött dä, man får eget rum och mannen får sova över, fast det får man kanske i Malmö nuförtiden med..hmm..det är ca 4 mil dit så det är ju längre...
Lund har tydligen blivit bra också, och det är 3 mil..

Ska kolla upp det lite närmre, Ystad kändes bäst först, men det är ändå två mil längre, o alla mil man kan strunta i i det läget e nog bra;)

Kl

Idag är jag på ett lite bättre humör :D
Tjejen som skulle rida min Armani gjorde det med bravur, trots hoppträning i samma ridhus och en häst som gick omkull med sin ryttare.. Armani skötte sig som vi har räknat med: lite bus, lite bockning, en resning på bakbenen och lite sådär smått. Tjejen som red, red honom så mjukt och fint, inte en gång tog hon tag i honom och det var en fröjd för ögat att se. Jag är väldigt noga med vem jag slänger upp på honom och jag är så nöjd och hoppas att hon kan fortsätta ett par ggr i veckan nu under våren.

Imorgon vågar jag nog ta honom på en skrittur, han har nog lite träningsvärk då och idag fick han utlopp för mycket energi och en del hjärngympa :D Är han trött så behöver ju inte jag anstränga min kropp för att hålla mig kvar heller imorgon, tack och lov!

Jag tror jag har foglossning..fick plötsligt ont i ljusmekn, runt om upp i magen..o ner i låret..domnar lixom lite, men känns mest som mensvärk..Blev jätterädd först, men tror det är växtvärk eller foglossning..har gått mkt idag o varit igång sen åtta imorse...vill inte få sånt här nu..ska ju till ridhuset på torsdaag oxå...låt mig hinna det innan jag får knasiga smärtor..:p

Åh, då är det kanske det jag också har, foglossning alltså =)
En fråga, som kanske är såå korkad, ni får förlåta :D
Men vad är det för skillnad mellan foglossning och sammandragning? Och hur känns det med de olika?

Okej, två frågor, men det får ni tåla :p

Som sagt alla är vi olika och man kan nog uppleva olika hur sammandragningar och foglossning känns eller hur ont det gör. Men jag kan försöka förklara hur jag känner det :)

Foglossning:
När man är gravid börjar alla bäckenleder/fogar mjukas upp med hjälp av ett hormon (tror det heter relaxin). På så sätt blir lederna uppmjukade och rörligare och gör det lättare för bebisen att komma ut när det är dags.
Egentligen har alla foglossning men en del har mer ont än andra.

Hur det känns:
Foglossning kan nog kännas olika från person till person men oftast gör det
  • ont i korsryggen som strålar ut mot skinkorna, ibland ner på baksidan av låren
  • ont över blygdbenet och ner i ljumskar och lår
  • ont när man belastar fogarna som snabb promenad eller går i trappor
  • ont vid andra aktiviteter som promenad, om man stått länge, lyfter tungt, rider, kliva i och ur en säng/soffa/bil osv

Sammandragningar:
När man är gravid drar livmodermuskeln ihop sig emellanåt för att "träna" så den är förberedd för en förlossning. Tror man har ca 4 sd i timmen eller nåt sånt. Vissa känner inte av de alls förrän i slutet medans en del känner av dem tidigt.

Hur det känns:
Det gör inte särskilt ont (inte på mig iaf), men kan kännas väldigt obehagligt. Känns som kramp ungefär, hela magen blir spänd och hård under någon minut. Just när man har en sammandragning kan det kännas obehagligt att röra på sig, men de brukar släppa fort.

Ja om jag nu ska ha begagnade saker så vill jag få/köpa dem och inte låna för då är det just det att man inte får göra vad man vill med det. Vill jag att spjälsängen i furu ska vara vit så kan jag måla den vit som exempel.

Precis mina tankar, nu har jag varit väldigt lyckligt lottad då jag har flera kompisar som fått barn i det närmaste och är väldigt givmilda. Eftersom att ekonomin för tillfället inte tillåter för mycket köp + att jag vill kunna spara så mycket som möjligt nu medans jag kan, så är jag väääldigt tacksam. Men, dock tycker jag ändå det är bättre om jag fick köpa det och använda det som jag vill. Visst då kan man lika väl köpa nytt men det är en helt annan prisklass på det från bekanta.
Sen är det skilnad på folk och folk, en av mina vänner vet jag att hon inte alls skulle bry sig om jag målade om, eller om något gick sönder.. hon är bara glad att någon har användning för det. En annan där emot, hennes saker vågar jag knappt röra då jag vet att hon är väldigt rädd om sina saker.

Men..HUR rädd måste man vara om saker man fått låna ? Kläder är inte jättelätt att vara rädd om men en liten skrutt, men "möbler" ?

Liknande trådar

Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 396
Senast: Derivata
·
Övr. Barn Hur gör man egentligen? Varför är det så svårt? Vår sexåring vill i stort sett aldrig gå och lägga sig. Nu är klockan efter 23 och hon...
2
Svar
39
· Visningar
3 243
Senast: Linn-Nora
·
Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 431
Senast: monster1
·
R
Kläder & Bli fin Jag vill inte "sno" tråden om hur mycket kläder man ska köpa på ett år så därför så gör jag en egen tråd om dethär! Men jag undrar lite...
2 3
Svar
52
· Visningar
2 266
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?