Vårmammor 2010

Sv: Vårmammor 2010

Skönt att jag inte är ensam. De flesta verkar acceptera viktökningen till fullo liksom, men jag gör verkligen inte det! Mår faktiskt riktigt dåligt över att se mig själv i spegeln och känna alla fettvalkar som dykt upp... :( Nä, att vara gravid är verkligen inte min grej, även om jag såklart inte vill avstå bebisen. Ändå har jag inte en enda graviditetsrelaterad krämpa, så jag har det väldigt lindrigt egentligen.

Jag hade också ett löpband, men det sålde jag på Blocket i höstas när det började bli löpbandssäsong. Ett stort och dyrt as som jag kommer att sörja länge, men vi har inte plats för det längre.

Vad stora kläder alla köper! Vi har köpt det mesta i 50... Vi kanske har köpt för litet...

beror på hur stort barn du får. Är hen 54 cm har du inte så stor nytta av kläderna som om hen är 47 cm.

Både jag och mannen var lite drygt 50 cm långa, jag tror jag var 52 cm lång men smal (kan man säga att bebisar är smala? Tunn kanske?) så 56 cm hade jag ca 1 månad och sambon också men typ inget plagg i strl. 50. Så jag har lyssnat mkt på vad andra har köpt för storlekar och då är det oftast strl 56 som passat bäst men får du precis som Brangul säger en liten bebis så behövs ju strl. 50 ett tag.

Jag tycker det är jätte svårt, man kan ju inte ens gissa hur stor bebisen kommer vara när den väl föds.
Jag hade en jätte bra idé och det vore att alla bebisar var en viss storlek i de olika veckorna som i v. 40; 50 cm lång och vikt på 3300 g, sedan så kom jag på att man vet ju inte när bebisen kommer så då spricker det ju ändå ;)

Jag är lite påverkad av kompisen vars son bara kunde ha 50 de första fyra dagarna, sen var det förlitet. Det är honom vi fått ärva av! :D

Jag har nog ganska mkt redan nu när jag tänker efter. Mamma har beställt flera såna här "startpaket" som innehållar allt från bodysar till mössor från Ellos, Lingon o blåbär och jag vet inte vad. Plus det vi ärvde som knappt var använt plus det jag köpt själv. Så kläder finns det nog redan ganska gott om här. Det är fatligt kul att handla bebiskläder på nätet! Jag gör det sällan till mig själv då det är svårt med storlekar, men till den lille är det ju bara klicka och betala. ;)

Vi har köpt lite i 50 och lite mer i 56 och 62. Något plagg i 56 är dock rätt litet i storleken och mer likt 50. Byxor exempelvis har vi bara köpt i 56 och 62, jämförde 50 och 56 när vi köpte dem och det var i princip ingen skillnad alls. (50 hade vikbar mudd i både benslut och midja, medans 56 endast hade i midjan. 56 var något vidare i benen, but that's it typ.)

Varför vågar jag aldrig säga ifrån för?! Eller ens vad jag tycker? :crazy: Igår kom svärfar upp med vaggan som sambon+syskon och även sambons brorson sovit i första tiden - och svärföräldrarna menade ju att vi såklart också ska ha den. Den är jättefin och jag förstår affektionsvärdet - men det är stor och klumpig och vi har inte plats! Vi har planerat för att ha spjälsängen från början, ev. samsova. Vaggan kommer med största sannolikhet bara stå i vardagsrummet och användas ibland på dagtid första tiden innan den förpassas upp på vinden.
Men inte fan säger jag nåt om det heller - bara tack, blir kanon osv. Jävla mespropp jag blivit!!! :mad:

Man säger inte säga ifrån för att man inte vill stöta sig med folk. Jag är jätte orolig att svägerskan ska komma med en massa saker som jag inte vill ha bara för att jag inte vågar säga ifrån. Svärmor hade köpt ett tjockare täcke som man kan ha på golvet på loppis som jag inte ville ha men jag kunde inte säga nej så den ligger uppe i babykorgen (släkt grej) och väntar på att ev. bli använd ändå, samma sak med babybok/mina första år-bok jag ville köpa en egen men nu har jag en som ligger där uppe och nu känns det fräckt att köpa en ny som jag skulle vilja ha istället...

Det där med ridning efter förlossning har jag också funderat lite över. Har en tjej som kommer hålla igång min ridhäst en del i sommar, resten ska han få vila och sedan ska jag sätta igång honom till hösten igen.
Idag fick jag förresten ett inlägg från en gammal klasskompis, hon skrev, jag citerar:

"Hej Fanny hoppas allt är väl. O att magen växer som den skall. Hur skall du klara dig utan att rida efter barnet är fött...Fick vet själv att man inte får träna förrän 4-5 månader efter förlossning. O de som rider skall vänta 6 månader sa min barnmorska. O jag som vill börja träna nu..."

Vadå inte kunna träna på 4-5 månader och vadå inte kunna rida på 6 månader?! Det måste vara bland det dummaste jag har hört på mycket länge. Självklart om man, som någon skrev, har haft världens sämsta förlossning och behövts opererats etc. men har man haft en normal förlossning så låter väl det lite väl länge?
Jag tycker det är bekymmer att jag inte kan rida nu, men vadå "hur ska du klara dig efter barnet är fött?" dessutom kan man väl aldrig sätta en specifik tid på detta, utan det är väl högst individuellt?

Man får känna efter. För en del kan det kännas som att "paketet" inte riktigt sitter fast och då kanske det tar ett tag. Men en del rider efter en vecka. Man får avgöra själv hur man känner. Det är nog svårt att bestämma innan. Det kan ju även bli oväntade komplikationer osv.

Själv hade jag väldigt ont i ryggen efteråt. Jag kände mig helt muskellös och jag fick ont bara jag promenerade innan musklerna byggt upp lite igen.

Varför vågar jag aldrig säga ifrån för?! Eller ens vad jag tycker? :crazy: Igår kom svärfar upp med vaggan som sambon+syskon och även sambons brorson sovit i första tiden - och svärföräldrarna menade ju att vi såklart också ska ha den. Den är jättefin och jag förstår affektionsvärdet - men det är stor och klumpig och vi har inte plats! Vi har planerat för att ha spjälsängen från början, ev. samsova. Vaggan kommer med största sannolikhet bara stå i vardagsrummet och användas ibland på dagtid första tiden innan den förpassas upp på vinden.
Men inte fan säger jag nåt om det heller - bara tack, blir kanon osv. Jävla mespropp jag blivit!!! :mad:

Det där med att säga ifrån är ett gnissel... Själv har jag problem som är precis tvärtom. Bitcharnas drottning just nu och är inte trevlig för någon i min omgivning, utom på jobbet. Det är verkligen rent hemskt, men just nu är jag super-ärlig och rak, speciellt med hur jag vill ha det med blivande bebis. det skiter jag faktiskt i, det är mitt (vårt!) barn, och mina svärföräldrar, föräldrar, våra syskon etc. ska inte få komma och tycka, tänka och ha en massa åsikter. Och speciellt, inte dyka upp här titt som tätt så fort Liten har tittat ut.

:crazy:

Hmmm. Jag vägde 1960g o var 47 cm lång. Sambon över 4kg... Blir inte så lätt att gissa sig till då va?

V32 efter ultraljudet borde man ju ha ganskka bra koll- men man är säkert inte sugen på att shoppa då....

Jag som kände mej mycket bättre igår och gick till jobbet idag. Hostade sönder musklerna i ryggen i ett nafs och nu gör den ondare än någonsin. Ger snart upp. Hur man nu gör det...

Vadå inte kunna träna på 4-5 månader och vadå inte kunna rida på 6 månader?! Det måste vara bland det dummaste jag har hört på mycket länge.

Jag hoppas verkligen det! Min BM sa när jag frågade att man i alla fall måste vänta 8 veckor innan man ens går på mammajumpa. Jag såg ut såhär :eek: och kommenterade folk som ridit efter två veckor. Varvid hon blev chockad och förvånad.

Ligger jag still i en soffa i 5 månader så blir jag nog helt orörlig med ryggskador.

Det lustiga är att jag inte lyckats pressa någon till att tala om vad som skulle bli fel om jag efter två veckor börjar på mammajumpa (i den mån jag vill). Vad med lite sneda situps och bäckenbottenträning för mammor kan skada?

Antar att ridningen gör att slidan eller ngt annat rimligt riskerar falla ur (eller ngt dylikt läskigt), därmed trodde ju jag att lite bäckenbottenträning i fyra veckor och därefter hoppa upp på hästen skulle vara det perfekta.

Får en känsla av att de inte forskat dit ännu. De har kollat upp och konstaterat att gravida faktiskt kan röra sig. Men gamla idén om att ligga i sängen i två månader och inte röra sig finns kvar. (det lustiga är att jag har för mig att en av orsakerna till att folk dog är att de låg stilla i ett rum i två månader. Men jag kan minnas fel.)

Någon som vet vad som kan hända om man går på lite mammajumpa? BM sa som sagt bara att det nog "inte var bra", hurdå?. Vad kollar de egentligen på efterkontrollen, ser de om bäckenbotten är ok och om foglossningen försvunnit? (suck till och med farmors bok om mödrar från 40-talet pratar om lite jumpaövningar man ska göra hemma efter förlossningen).

det handlar mer om studs och hopp. Du kan tex få livmoderframfall. Känn efter och var försiktig. Det handlar bara om någon vecka av ditt liv. En del klarar det, en del inte. Man får tänka efter själv och starta med träning som känns okej.

5 månader!! Nää, fyy fasen, det överlever aldrig jag! Min tanke är att rida nu tills jag inte ens kommer upp:p o sen vara tillbax på hästryggen iaf senast 2-3 veckor efter förlossningen...men man vet ju aldrig..spricker man mkt eller har andra komplikationer så får man ju vänta..men annars ska jag på det igen! :DÄlskar det livet o det gör både kropp och själ gott, så varför skulle jag vänta om jag känner mej redo..näfan, aldrig!:p kan jag inte rida ska jag iaf vara i stallet o pyssla o kolla på när andra rider, den tiden jag inte kan. Lilla tösen får glatt följa med, haha:)

Får lite kommentarer överallt nu att jag kaaanske inte borde rida, jag är ju i 6 månaden..men jag känner INGET när jag sitter på hästryggen,då slappnar jag av, inget ryggont, eller sammandragningar.. möjligen att jag har en liten annan sits,mer framtung, att jag får tänka på att sträcka mer på min rygg, men annars rider jag på som vanligt..Idag var jag ute en timme med pålle, red långrunda! Självklart tar jag det lugnare än vanligt, skrittar mest men travar också där jag anser att underlaget är säkert och jag har kontroll..

Är jag knäpp eller är det fler än jag som rider något så när som vanligt?

Jag har bara ridit en gång sen september tyvärr. I början mådde jag så illa att det inte var att tänka på, sen när det släppte vurpade jag och fick gå på kryckor. Sen provade jag rida nu under jul och det var inte bekvämt vare sig för fogar eller mage. Jag lider ju av diverse graviditetskrämpor och mår lite sådär, så ridningen får komma i andra hand. Jag har bestämt att det stoet som skulle ridits nu betäcks i vår.

Jag har haft en USEL natt. Mina problem jag har med domningar och smärtor i ena låret har tidigare bara påverkat mig när jag stått och gått mycket, men nu har jag svinont även när jag ligger ner, så jag har knappt sovit på tre nätter. Jag vet att det inte går att göra ngt åt det för bebis trycker på en nerv i magen, men HUR ska jag överleva till maj? Ibland är benet vara domnat och känns stelt, men ibland är det som om nån hugger med en kniv.

Jag har ringt BM som ska ringa tillbaks så jag får träffa en läkare, för fogarna har börjat bråka igen. Igår kunde jag knappt ta mig fram med en korg m mat på Konsum.

Skit skit skit!

Och vad gäller ridning både innan och efter graviditet, gör det som känns bra! Kompisen som red 2 veckor efter förlossningen kände inget, hon var precis som vanligt och provade med att skritta nån dag innan hon red mer ordentligt.

Däremot så kanske vi hästtjejer är lite dåliga på att känna efter och kör igång för tidigt för att vi så gärna vill? Känns som om det skulle kunna vara så...

Någon vecka av mitt liv? ;) knappast. 9 månader + 5 månader är inte någon vecka, det är hmm 14 månader.

Jag är 34 år, om jag inte rör på mig ordentligt i 14 månader så kommer det att ta runt ett och ett halvt år innan ryggen och axlarna håller igen. Jag gillar inte ryggont.

Och så depression på det. Jag blir lätt ganska deppig om jag inte tränar och jag tycker inte bebisen eller min man förtjänar en deppig, ilsur mamma i runt ett år. (och jo det är 9 månader eftersom jag fick tidiga foglossningar och inte kunde ta ut mig på jumpa eller ridning i början, sedan kom jag igång lite bättre och var i ok form i vecka 17-25, men så blev jag förkyld och nu är det riktigt segt med jumpan i vecka 29. Blir inte ens svettig).

När det gäller alkohol må det vara en kort bit av mitt liv. När det gäller träning så kan det förstöra permanent.

Jag tror inte de har studs och hopp på mammajumpan, till och med de små är med. Så det kan rimligen inte vara därför som BM inte tycker mammajumpa är ok innan efterkontrollen.

Ja, risken att man är så ambitiös så man börjar sätta igång med ridningen för tidigt, det är nog inte heelt omöjligt:p

Trist med domningarna i låret:( stackare..Hoppas det går över eller att du kan få nåt tips som kan lindra!

jag skulle rida som vanligt om jag hade häst. Men jag rider på ridskola på vintrarna så jag slutade nu innan jul. Red sista gången i vecka 24, stor skritt kändes obehagligt men det fungerade om jag lyckades få en häst med små steg, då kändes inget. Galopp helt ok, trav soso, men sista hoppningen sträckte i magmusklerna och jag fick kramp.

Liknande trådar

Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 396
Senast: Derivata
·
Övr. Barn Hur gör man egentligen? Varför är det så svårt? Vår sexåring vill i stort sett aldrig gå och lägga sig. Nu är klockan efter 23 och hon...
2
Svar
39
· Visningar
3 243
Senast: Linn-Nora
·
Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 426
Senast: monster1
·
R
Kläder & Bli fin Jag vill inte "sno" tråden om hur mycket kläder man ska köpa på ett år så därför så gör jag en egen tråd om dethär! Men jag undrar lite...
2 3
Svar
52
· Visningar
2 266
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård