Vårmammor 2010

Sv: Vårmammor 2010

Ytterligare en fråga då...

Vem av er kommer att vara hemma med liten? Första tiden är det väl egentligen mamman som får ta det om man ska amma. Men om man inte ska amma och sen lite längre fram när ert barn är större?
Jag kommer att gå hem månadsskiftet mars/april och vara hemma minst ett år. Sambon har inte bestämt hur länge han vill vara ledig och det är i allra högsta grad en ekonomisk fråga, då han tjänar ganska mycket mer än mig. Räntan just då kommer troligen att spela roll eftersom vi har höga bolån. Men minst 3-4 månader kommer han att vara hemma och vi räknar med att börja på dagis i typ september -11. Dagis ligger förresten ca 150 meter från vårt hus, kan det bli bättre!? :banana:

Hos mig har de byggt dagis på min arbetsplats! De tog en korridor av vår gymnasieskola och byggde dagis med 4 nya avdelningar, öppnar idag! Det känns också helt ok! :D

Jag hoppas jag kan vara hemma till nästa läsårsstart, dvs aug 2011. Sen får sambon vara hemma den hösten. Vi har dock inte räknat riktigt på det än. Står som sagt var med rejäla bolån och det hänger på räntor och annat hur vi gör också. I dagsläget tjänar vi dock lika mycket så det är hugget som stucket av den anledningen. Det jag måste kolla är hur det blir för mig med loven. Vi har ingen på min skola som varit barnledig på typ 10 år så det finns ingen som vet, jag får kolla med facket eller försäkringskassan. I år har jag ju i princip jobbat in sommarlovet så jag borde ju inte behöva ta mammadagar förrens framåt augusti. Men vill kolla med någon som vet.

Vem av er kommer att vara hemma med liten? Första tiden är det väl egentligen mamman som får ta det om man ska amma. Men om man inte ska amma och sen lite längre fram när ert barn är större?

Hos oss blir det jag som tar hela. Förmodligen till inskolning höst 2011. Min sambo har eget företag och behöver jobba.

Blir mest jag som går hemma..jag är ju arbetslös sen december, plus att min sambo tjänar bättre än mig.
Fats nu den 15 jan ska jag gå o sätta mig på arbetsförmedlingen, måste ju ha a-kassa , men vem kommer vilja anställa en snart höggravid kvinna lixom;) Vad kan jag göra, svara i telefon kanske..så jag kommer nog gå hemma tills jag ska ha i mitten på april, ska dock se om ryggen orkar, för då ska jag hoppa in och jobba lite på dagis..tråkigt o bara gå hemma:( Tur jag har hästen 5 dagar i veckan nu iaf;)

Nu fick jag äntligen mitt moderskapsintyg från BM..ska man skicka in hela, orginalet till försäkringskassan? Vill göra det så fort som möjligt!

Jag skickade orginalet men tog en kopia till mig själv innan.

Det ska till försäkringskassans inläsningsenhet i Östersund.

Jag måste bara säga att försäkringskassans hemsida var väldigt enkel att förstå runtom hur man ska göra vilka saker i vilken ordning :)

Jag har bara hört om strul med dom som man är lite extra taggad för kontakten med dom. Vi får väl se hur det går.

Ja det är så smidigt att kunna förändra när man har tavellister :)

Jag måste bara säga att försäkringskassans hemsida var väldigt enkel att förstå runtom hur man ska göra vilka saker i vilken ordning :)

Jag har bara hört om strul med dom som man är lite extra taggad för kontakten med dom. Vi får väl se hur det går.

Ja nu när den är uppdaterad så är det mycket lättare. Innan de gjorde det var det en djungel, där knappt de själva kunde hitta info :D

Appropå ridning efter förlossning så har jag tre kompisar som fått barn sen augusti, och det har sett helt olika ut för dem.

Kompis nr 1 red nog efter 6-7 veckor när hon varit på koll och allt hunnit lugna sig.

Kompis nr 2 red inte förrens efter tre månader minst. Hon hade förlossningen "from hell", gick sönder otroligt mkt och var tvungen att opereras två gånger "där nere".

Kompis nr 3 skrittade efter två veckor, red som vanligt efter 4 veckor och är igång och hopptränar nu efter 6 veckor.

Gissa vems förlossning jag vill ha... ;)

Nummer två kanske ;) :rofl:

Nä skämt åsido...men hua *ryser* bara av tanken. Stackars människa!:crazy:

Det blir förmodligen jag som kommer att ta hela föräldraledigheten. Jag arbetar hemma på gården och kommer att kunna göra detta även när jag är föräldraledig. Min sambo har ett eget företag med 9 anställda och har ingen annan på firman som kan ta hans uppgifter, samt att han tjänar dubbelt så mycket som jag gör, så för oss skulle det vara en stor ekonomisk förlust.

Som tur är så har både mormor och farmor, som kommer att sluta jobba i lagom tid till att lillan kommer, lovat att ställa upp som avlastning närhelst jag behöver det. Mina föräldrar kommer antagligen att flytta ut till ett annat hus på gården redan innan Selma har fötts, så det känns verkligen skönt att veta att jag kommer att ha stöd och avlastning nära. :)

Jag håller verkligen med dig om att känna sig stor och klumpig. Jag trivs verkligen inte med hur jag ser ut just nu, även fast jag självklart inte skulle byta bort vår bebis för någonting, men jag känner mig verkligen tjockast i världen, även fast jag vet att jag inte är det.

Jag gav till och med bort mitt löparband till min mamma nu när jag insåg att jag inte kunde använda det längre, för att jag mådde så dåligt av att se det bara stå. Blir tokig av att inte kunna rida in min treåring för att jag är så klumpig och aldrig skulle förlåta mig själv för att det hände någonting. Hatar helt enkelt att inte klara av att göra allting jag är van vid att göra, från att gå till en självständig individ till ett litet offer som måste be sambon om hjälp bara när jag ska gå ut och hämta ved för att jag inte klarar av att bära vedpåsarna själv längre osv.

Blä!

Jag håller verkligen med dig om att känna sig stor och klumpig. Jag trivs verkligen inte med hur jag ser ut just nu, även fast jag självklart inte skulle byta bort vår bebis för någonting, men jag känner mig verkligen tjockast i världen, även fast jag vet att jag inte är det.

Hatar helt enkelt att inte klara av att göra allting jag är van vid att göra, från att gå till en självständig individ till ett litet offer som måste be sambon om hjälp bara när jag ska gå ut och hämta ved för att jag inte klarar av att bära vedpåsarna själv längre osv.

Blä!

:bow: Kunde skrivit varenda ord, det är inget KUL att vara gravid. Punkt slut. (Även om jag kommer bli glad för bebis.)

Alla ni som köper bebiskläder nu, vad köper ni för storlek? :)

Jag har köpt 56 och 62 samt något 68. Jag tror att man kommer få mest smått när bebisen väl kommit ut. Dessutom har vi fått ärva en del från en kompis som fick barn i oktober och som redan vuxit ur det mesta lilla.

När jag handlade från USA var storlekarna i månader, så då köpte jag 2 plagg 3 mån, 2 plagg 6 månader och 2 plagg 9 månader.

Det är ju kul att köpa det allra minsta men de verkar ju växa så fort att det knappt hinner användas!

Nummer två kanske ;) :rofl:

Nä skämt åsido...men hua *ryser* bara av tanken. Stackars människa!:crazy:

Hon var med mig när jag hade träning för ett tag sen och då kom en tjej fram och frågade om hon börjat rida än.
-Nej, jag var tvungen att opereras vid förlossningen så jag kan inte rida än
-Jaha, blev det kejsarsnitt?
-Nej, jag var tvungen att opereras på andra stället - lätt rodnandes!

Men redan nu pratar hon om att skaffa fler barn, dumma människan! ;):D

Jag kommer att vara hemma från april -10 till augusti -11, blir hemma jätte länge :) passar mitt jobb bäst så att jag är borta ett tag istället för att dela upp det för det är svårt med vikarier. Min man kommer vara hemma de första 10 dagarna, juni -10, sedan så kommer han ta pappaledigt någon gång efter augusti en månad för att det ska fungera bra med sommarschemat på deras jobb. Fungerar bra för oss men någon jämställdhetsbonus lär vi inte få och vill inte heller ha för att vi vill kunna utnyttja ROT-avdraget.

Lottch: Jag har handlat lite i strl. 50 (1 body och 2 pyjamaser med fötter) och sedan så har det blivit lite mer i strl 56 för brås liten på mig och mannen så kommer h*n kunna ha strl 56 i minst en månad. Jag har även köpt ett 7 pack med bodys i strl 62 på H&M och lite annat smått och gott.

Jag har köpt 56 och 62 samt något 68. Jag tror att man kommer få mest smått när bebisen väl kommit ut.

Min svägerska trodde också att de skulle få mycket smått men det visade sig att nästan alla alltid köpte lite större just för att de inte skulle växa ur det så snabbt ;) Nu har hon två töser så nu köper nästan ingen kläder för hon har lite att ärva.

Liknande trådar

Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 396
Senast: Derivata
·
Övr. Barn Hur gör man egentligen? Varför är det så svårt? Vår sexåring vill i stort sett aldrig gå och lägga sig. Nu är klockan efter 23 och hon...
2
Svar
39
· Visningar
3 243
Senast: Linn-Nora
·
Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 425
Senast: monster1
·
R
Kläder & Bli fin Jag vill inte "sno" tråden om hur mycket kläder man ska köpa på ett år så därför så gör jag en egen tråd om dethär! Men jag undrar lite...
2 3
Svar
52
· Visningar
2 266
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård