Vårmammor 2010

Sv: Vårmammor 2010

Jag kommer "gå hem" ganska tidigt. Jag är ju lärare och har bestämt att jag går hem till påsklovet, alltså början av april. Sen har jag två veckors kompledighet att ta ut och resten får bli mammadagar. Så mammadagar från 26:e och BF är satt till 12:e enligt första UL.

Jag har ju dessutom ett eget företag bredvid heltidsjobbet (hästarna och avelsbiten) så det gör inget om jag jobbar mindre på slutet så jag hinner planera för allt.

Själv hoppas jag på att få havandeskapspenning från mars... Sist var jag hemma sista 3 månaderna drygt p.g.a foglossning. Hade nog inte kunnat jobba iaf. Vägde 93 kg 3 veckor före förlossningen och med mina korta armar hade jag nog inte nått fram till kunderna ;)
Nu är jag mest orolig att jag inte ska få havandeskaps, jag gör ju inga tunga lyft... Men jag står ju hela dagarna. Jaja, det löser sej.

Och så har jag börjat fundera på den andra gravida familjemedlemen här... Hon som ska föla samma dag som jag. Hon står ju hemma på mina föräldrars gård nu. Vet inte om jag ska ha henne kvar där eller om jag ska köra henne till min tränare (som oxå har seminstation och om hon ska betäckas om ska hon dit iaf). Fast jag vill ju ha henne "hemma" oxå, fast tränaren bor ju bara typ 4 km bort... Där finns det ju föliskompisar. Eller ska jag köra dit dem sen... Det är tur att jag ska börja jobba igen så jag inte hinner fundera så mycket :)

Då går vi hem samtidigt :) tror min sista jobbar dag är typ 1 april eller nåt sånt. Jobbar påskveckan och sedan går jag hem veckan efter påsk och har BF 6 maj.

Jag lär få jobba på tills vattnet går. Sambon och jag driver ju en gård och han jobbar borta på heltid. Så jag tar hand om djurskötslen här hemma.
Vi är beroende av hans inkomst för att få gården att gå runt (vääääldigt lönsamt lantbruk vi bedriver:grin:)
Och avbytare är inte å snacka om. Tur så har vi sambons mor kvar i livet iaf, hon hoppar in och hjälper till när det behövs:bow:

Jag har sökt havandeskapspenning till den 13 februari, så förhoppningsvis jobbar jag min sista dag den 12e. Fram till dess jobbar jag ju dock bara halvtid pga. sammandragningarna. Är lite smått orolig för att FK inte ska godkänna ansökan, men min chef sa att det vore ett under av konstigheter om den inte gör det med tanke på hur pass tungt vi har det...
Går den inte igenom så löser jag det genom att ta semester alla långa pass och bara jobba de turer som är 4 eller 6,5 timmar långa. I såna fall jobbar jag fram till 1 april och tar sedan föräldraledigt. BF är 14 april.

Jag kommer jobba till månadsskiftet april/maj, har bf 23 maj. Dock har jag problem med foglossning och blir troligen sjukskriven innan dess. Förra graviditeten så blev jag heltidssjukskriven pga foglossning i v 32.

:eek:wow! Vilken kåk!
2,5 mille är väl inget:angel:
Ta ett lån å lägg upp det på en si så där 100 år eller så.

Hahahaha, undrar vad vår bankman säger om jag föreslår ett upplägg på 100 år :D

Men visst var det fint? Tyvärr är vi inte direkt några miljonärer.. Får väl ta och bli mäklare, lura mina kunden och bli stenrik ;)

Kl

Vet inte alls hur jag ska göra och när jag ska hålla mig hemma.. Är ju bara timanställd och därför behöver jag ju jobba så mycket som möjligt i och med SGI'n. Vad menas föresten med havandeskapspenning? Orkar inte googla just nu :p

Latmask :p

Kopierat från försäkringskassan sida;

Du har rätt till havandeskapspenning om du har ett fysiskt påfrestande arbete, och din arbetsförmåga på grund av graviditeten är nedsatt med minst en fjärdedel. Ett fysiskt påfrestande arbete kan till exempel vara ett arbete som innebär tunga lyft eller påfrestande, ensidiga rörelser. Om du har sådana arbetsuppgifter att du kan arbeta en del av dagen kan du ansöka om tre fjärdedels, halv eller en fjärdedels havandeskapspenning.

Du har också rätt till havandeskapspenning om du har ett arbete som du inte får utföra på grund av risker i arbetsmiljön. Riskfaktorer för gravida kvinnor kan till exempel vara arbetsuppgifter eller miljöer där du kommer i kontakt med skadliga ämnen som kan skada ditt barn. Din arbetsgivare har ansvaret för att bedöma om du kan fortsätta arbeta eller inte.

Förmodligen, men jag hoppas ju såklart på att HP'n går igenom. :) Dock vet man väl aldrig med FK - de kan ju kanske tycka att jag inte är kvalificerad för hp och då inte heller för sjukskrivning.. Dumt att ta ut något i förskott dock, förhoppningsvis får vi snabbt svar på ansökan och kan ta tag i ev. problem då.

Allra helst vill jag ju spara semesterdagarna till sommaren så sambon och jag kan vara hemma tillsammans 8-10 veckor då, men att plocka av dem innan BF är ju en lösning om inget annat fungerar som sagt.

Jag studerar och tar examen i slutet på april och liten beräknad till 2:e maj, så jag hoppas verkligen jag hinner klart innan liten tittar ut :angel: Jag tror inte jag har så mycket annat val än att vara i skolan in i det sista.

Ytterligare en fråga då...

Vem av er kommer att vara hemma med liten? Första tiden är det väl egentligen mamman som får ta det om man ska amma. Men om man inte ska amma och sen lite längre fram när ert barn är större?

Som jag tänkt nu så vill jag börja jobba senast till jul igen. Sist var jag hemma sex månder och sen var pappan hemma. Men min chef vägrar låta mej bestämma det nu. Jag är tio år äldre nu säger hon och jag kanske stormtrivs hemma... Jaja, vi får väl se. Kanske kan jobba fredagar och lördagar om inte annat.

Undra hur fort man kan börja rida efter förlossningen...

Ytterligare en fråga då...

Vem av er kommer att vara hemma med liten? Första tiden är det väl egentligen mamman som får ta det om man ska amma. Men om man inte ska amma och sen lite längre fram när ert barn är större?

Vår lilla är ju beräknad till slutet av maj, jag kommer att vara hemma ett år med liten och sedan ska sambon få vara hemma juni, juli och augusti nästa år. Det är helt enkelt en ekonomisk fråga det där om vad som fungerar bäst.
Nästa barn kommer vi nog lägga upp det annorlunda och jag ska se till att sambon får chans att vara hemma mer då.

En följdfråga då: Hur länge har ni tänkt vara hemma, allt som allt, innan det är dags för inskolning?

*kl*

hugaaa, vad trööött jag ääärr..Varit vaken sen 05.30..suttit i bilen ca 6 h sammanlagt(fick köra lugnt och mkt kissepauser:p ) och gått på Ullared heeela dage

Köpt mkt fint till lilla tösen, så kul o äntligen släppa loss och börja handla..Hon kommer ju för tusan i mitten på april så nu är det dax;)

Jättemkt fina bodys, strumpor, liten mössa, snuttefilt(eller kräkfilt lär det bli) pyamasbody, små byxor, skötbord med balja och med hjul(eftersom vi inte har plats i badrummet är det en superlösning)en "mitt första album" bok med nallepuh så man kan skriva allt som händer tösens första tid i livet:love:
Reflexer att ha på vagnen, i form av en elefant och en ödla och lite små reflexer så vagnen syns här på landet en mörk kväll:p En liten tandborste oxå, bara för den var så söt:)
Örontemp
säkert annat jag glömt nu, men jag e så trööött så jag stupar snart

Köpte massa kläder som passar mig både nu och sen..iaf tightsen i form av vanliga svarta, gråa och jeansmönster..rejäla svarta mammabyxor(låga, underbart) som antagligen kommer passa mig sen oxå, för det är bra resår på sidorna:) Svarta byxor med mjuk mudd och knyte, så jag kan använda dem sen och nu:) Bara att knyta dom längre ner elletr vika ner sen när magen är borta(förhoppningsvis:p )
(fortsätter i näst inlägg då detta blev för långt..mummel mummel

Kofta lång(lila) som jag får plats i även nu, tjock tröja svart samma. Kortärmad polo tröja som jag än kan ha, men nog inte så länge till, men ska ha den efter mammakilona försvunnit från magen;)
Tröja som jag inte kan ha nu men senare, för den var så fin;)(lite slapp modell så man kan dölja magen efter lilla räkan ploppat ut)

Sen blev dte massa snyggt till hästen, bla ett nytt träns..:)Dock köpte jag ett två delat bett, men tog fel jävla storlek, kollade på lappen trodde jag, men hade nog kollat på det som tillhörde bettet bakom, för jag fick ett för litet såg jag nu:(surt
sen köpte vi köks/husgrejjor som vi behövde::) En massa smått som kaffekokare osv..

Vi har haft en underbar dag jag och sambon..Vi har så kul tillsammans på våra roadtrips..Älskar honom:D

Ja, dom hade en hel bebishörna:) o sen kläder till små busungar i alla åldrar med..jag är mkt nöjd iaf:D

Liknande trådar

Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 396
Senast: Derivata
·
Övr. Barn Hur gör man egentligen? Varför är det så svårt? Vår sexåring vill i stort sett aldrig gå och lägga sig. Nu är klockan efter 23 och hon...
2
Svar
39
· Visningar
3 243
Senast: Linn-Nora
·
Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 425
Senast: monster1
·
R
Kläder & Bli fin Jag vill inte "sno" tråden om hur mycket kläder man ska köpa på ett år så därför så gör jag en egen tråd om dethär! Men jag undrar lite...
2 3
Svar
52
· Visningar
2 266
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård