Vårmammor 2010

Sv: Vårmammor 2010

Kl

Ja, det är väl dags att tänka på det där med försäkringar etc också, har jag inte haft en tanke på :o

Idag, mina gravida vänner, är jag äntligen på ett strålande humör, av någon anledning. Jag tror att det beror på att jag har ridit, första gången sedan jag åkte i backen för ett par veckor sedan. Har haft mycket nacksmärtor och eftersom jag är gravid så ville jag vänta tills jag kände mig helt hundra. Hästen, som har fått nöja sig med promenader dessa veckorna, blev fantastiskt lycklig och till sig när vi gav oss ut i mörkret på vår tur =)

Det var värt att våga hoppa upp igen, längtar redan tills imorgon. sa till honom att om han väntar till nästa höst med att ha av mig, så får han slänga av mig tre gånger under nästa höst, om han vill. Bara jag hinner föda barn först, hahaha.. Hoppas han håller det :D

Imorgon är det inskrivning hos barnmorskan för vår del, ska bli himla spännande! Vad gör man vid inskrivningen förresten?

Och det där med vikt, jag har redan gått upp typ 6 kg..... För mig är detta enormt. Brukar man gå upp såhär tidigt i graviditeten? Jag är typ i v. 14-16, tror jag.. Jag har inte kunnat träna knappt på en månad, både för att jag åkte av hästen, men mest för min ischias. Detta suger, men så är läget. Är nog mest rädd för vad barnmorskan säger imorgon om min viktuppgång. Löjligt va? Jag är egentligen smal och har ett BMI på ca 20,5, i normala fall. Nu ligger det nog lite högre, tror ni hon har några synpunkter på vikten...?

Imorgon ska jag och min sambo till barnmorskan igen på inskrivning.
Nån som vet vad man gör då?
På fredag ska jag även på läkarundersökning och så skulle jag få göra nåt glukostest. Någon mer som har gjort det?

Fick typ ångest häromkväll och få för mig att jag kanske inte alls va med barn för jag har inte kännt av nåt illamående osv och hur pinsamt skulle inte det va om det kom fram när vi ska till BM. Fast min sambo lyckades övertala mig att jag bara inbilla mig det. :)

Imorgon ska jag och min sambo till barnmorskan igen på inskrivning.
Nån som vet vad man gör då?
På fredag ska jag även på läkarundersökning och så skulle jag få göra nåt glukostest. Någon mer som har gjort det?

Fick typ ångest häromkväll och få för mig att jag kanske inte alls va med barn för jag har inte kännt av nåt illamående osv och hur pinsamt skulle inte det va om det kom fram när vi ska till BM. Fast min sambo lyckades övertala mig att jag bara inbilla mig det. :)

HAHAHAHA, precis det har jag med funderat på, eftersom vi också ska på inskrivning imorgon - tänk om jag inte är gravid??
Nu visade ju två grav.test på att jag är gravid så det borde väl stämma? Men annars har jag mått ganska bra, rent fysiskt, förutom problem med ischias då förstås..

Lycka till imorgon på din inskrivning!

HAHAHAHA, precis det har jag med funderat på, eftersom vi också ska på inskrivning imorgon - tänk om jag inte är gravid??
Nu visade ju två grav.test på att jag är gravid så det borde väl stämma? Men annars har jag mått ganska bra, rent fysiskt, förutom problem med ischias då förstås..

Lycka till imorgon på din inskrivning!

Haha precis, jag tog tre grav.test så det borde ju stämma tycker man ju ;)

QUOTE]

Glukosbelastningstestet har jag gjort. Det va vidrigt! Du måste vara fastande, sen får du dricka ett jätteglas med tjock sockerblandning. Inte kul på tom mage och häva i sig det där! Sen får du vänta i två timmar, så kollar de blodet sen om kroppen tagit hand om sockret på rätt sätt.
Provet är skitbra! Så de kan se om du lider av graviditetsdiabetes, men ack så älckelpäckel testet är!!

När vi var på inskrivning så var det mest en massa information som skulle fyllas i. T.ex. om man har några sjukdomar, allergier och blivande pappan har något, vad som finns för sjukdomar i släkten, vad man jobbar med och hur arbetssituationen ser ut.
Sen pratde vi lite om förlossningssjukhus eftresom vi inte har något i vår närmast stad utan det är två stycketn en bit bort som man får välja på.
BM visade på sin snurra ungefär när bebis beräknas komma.
BM la också upp en plan för hur många besök vi ska göra. Också fick vi information om föräldragrupp.
Och till sist fick vi höra på hjärtljuden :love:

Med andra ord, mest bara en massa information.

Precis så kände jag också! Men du kan med all säkerhet vara lugn! Så småningom kommer magen att börja växa och du får se den lille på ul. :idea:

Jag har tecknat Folksams gratisförsäkring och TryggHansas utökade försäkring. Teoretiskt sett kan man väl teckna varenda gratisförsäkring som finns, men jag nöjer mig med Folksam eftersom vi har hemförsäkrigen där och så TryggHansas utökade eftersom den täckte in det mesta. Kommer övergå till TH's barn-försäkring så fort Räkan är ute är det tänkt.

Ok TH och jag är inte på speaking terms så det blir definitivt inte hos dom. Jag har kollat lite på LF eftersom jag har allt annat hos dom. Velar lite om det räcker med den gratis försäkringen eller om man ska ta plus delen :crazy: Det är så mycket. Barnförsökringen blir via jobbet, den är super bra enl alla kollegor :)

Och det där med vikt, jag har redan gått upp typ 6 kg..... För mig är detta enormt. Brukar man gå upp såhär tidigt i graviditeten? Jag är typ i v. 14-16, tror jag.. Jag har inte kunnat träna knappt på en månad, både för att jag åkte av hästen, men mest för min ischias. Detta suger, men så är läget. Är nog mest rädd för vad barnmorskan säger imorgon om min viktuppgång. Löjligt va? Jag är egentligen smal och har ett BMI på ca 20,5, i normala fall. Nu ligger det nog lite högre, tror ni hon har några synpunkter på vikten...?

Det med vikt är ju väldigt olika. Det verkar som dom som är smala innan går upp mer i början? Jag vet inte, jag tror inte man ska fundera för mycket över siffran utan mer sträva efter en hälsosamkost.

Ok TH och jag är inte på speaking terms så det blir definitivt inte hos dom. Jag har kollat lite på LF eftersom jag har allt annat hos dom. Velar lite om det räcker med den gratis försäkringen eller om man ska ta plus delen :crazy: Det är så mycket. Barnförsökringen blir via jobbet, den är super bra enl alla kollegor :)

Här kan du jämföra de flesta försäkringarna, både gratisversionerna och de utökade. Använde själv den för att kunna bestämma mig. :) Har inte använt mig av TH tidigare så jag har ingenting att säga om dem än så länge, förhoppningsvis så går det bra dock. :)

Tack :bow::bow:Vilken bra sida!

När det gäller TH har det gått troll i min kontakt med deras kundtjänst. Otrevliga och oförskämmda personer. Så det är säkert bra för dig. Jag vet att det finns folk som är nöjda! :)

Ibland är det ju tyvärr så att man har otur och bara stöter på folk man inte alls kommer överens med. Förhoppningsvis ska man väl inte behöva ha allt för stor kontakt med dem just ang. den här försäkringen. ;)

*KL*

Nu är jag tillbaka, har vart lite nere ett tag och inte orkat vara här inne så mycket. Någon mer än jag som har down-perioder? Eller är alla bara strålande glada och svävar på rosa moln?

Ang det där med gravidförsäkringar så tog faktiskt Plus upp det i ett av sina program. Av en slump råkade jag se slutet på det, men har kollat hela inslaget i repris på svt play. Hoppas det är okej att länka till det: http://svtplay.se/v/1740494/plus/del_8_av_15?cb,a1364145,1,f,-1/pb,a1364142,1,f,-1/pl,v,,1750564/sb,p102797,1,f,-1

Det är avsnitt 8 iaf och inslaget om gravidförsäkringar börjar 6.45 min in i programmet.

och ungefär 15 min in i programmet om man vill hoppa över inslagen om de sjuka barnen pratar Christina Meder från Konsumenternas Försäkringsbyrå lite mer specifikt om gravidförsäkringar.

Senast ändrad:

Tack! Det ska jag titta på, intressant! :bow:

Ang downperiod så är det ok, iblnad slås jag dock av hur lång tid det är kvar och då blir jag lite låg men det är väl mer min nyfikenhet som spelar mig ett spratt :crazy:

Men några rosa moln svävar jag inte runt på, jag är mest grå, som årstiden men så är det varje år :(

Skickar lite pepp-dance:
:banana::bump::banana::bump::banana:

Glukosbelastningstestet har jag gjort. Det va vidrigt! Du måste vara fastande, sen får du dricka ett jätteglas med tjock sockerblandning. Inte kul på tom mage och häva i sig det där! Sen får du vänta i två timmar, så kollar de blodet sen om kroppen tagit hand om sockret på rätt sätt.
Provet är skitbra! Så de kan se om du lider av graviditetsdiabetes, men ack så älckelpäckel testet är!!

Usch är det ett helt glas? Till mig sa hon att jag skulle få smaka lite grann av en jättesöt saft :(

Men det är ju bra att göra testet så det är väl bara att bita ihop.

När vi var på inskrivning så var det mest en massa information som skulle fyllas i. T.ex. om man har några sjukdomar, allergier och blivande pappan har något, vad som finns för sjukdomar i släkten, vad man jobbar med och hur arbetssituationen ser ut.
Sen pratde vi lite om förlossningssjukhus eftresom vi inte har något i vår närmast stad utan det är två stycketn en bit bort som man får välja på.
BM visade på sin snurra ungefär när bebis beräknas komma.
BM la också upp en plan för hur många besök vi ska göra. Också fick vi information om föräldragrupp.
Och till sist fick vi höra på hjärtljuden :love:

Med andra ord, mest bara en massa information.

Ja det var precis som du skrev. Mest massa information och så fick jag lämna lite blod osv.

Vi fick inte höra på några hjärtljud dock, Det hade jag velat gjort så man fick höra den lilla knodden :(

Men jag ska på läkarundersökningen imorgon så vi kanske få lyssna *Hoppas!*

detta med att vara lite nere kan jag stämma in, men för min del så har jag alltid varit nere under hösten, sedan så är det ju så mycket nytt som händer med kroppen. alla säger att det är så mysigt att vara gravid. själv kan jag inte stämma in. tycker det är mest ett onödigt ont att komma dit man vill.

har ni diskuterat vems efternamn bebben ska få??? gubben tycker det är självklart att den ska ta hans namn medans jag vill att den ska ha mitt. vi är bägge överens om att et dubbelnamn är inte aktuellt.

har ni börjat kolla på barnvagnar??? är helt nollstäld, har ingen aning....

Jag kan stämma in jag med i kören om nedstämdhet. Tack och lov så är det bara några dagar här och där då jag känner mig ledsen, men stormande överlycklig är jag absolut inte jämt. Även jag har haft säsongsbetonade depressioner sen innan så det är ändå stor skillnad den här hösten jämfört med tidigare. Jag är mer harmonisk och lycklig, men det hade jag förmodligen varit oavsett om det fanns en bebis i magen eller ej.

Det som är jobbigast för mig är de dagar då jag bara känner mig stor och pluffsig. Har tidigare lidit av ätstörningar, så jag har lite sned bild av mig själv och min kropp tyvärr. Jag fattar ju att jag måste gå upp i vikt och att min kropp förändras, men vissa dagar känns det verkligen bara blää. :( Stor, fet, ful och äcklig är det som snurrar i huvudet - ända tills Räkan sparkar på mig. Då kommer jag ur det tänket och fokuserar på det lilla livet som växer där inne. :love:

Ang. efternamn så tar vi nog sambons vanliga -sonnamn. Vänner fattar inte alls hur jag tänker, mitt efternamn är betydligt mer unikt men jag känner ändå att jag vill att vårat barn ska ha sambons namn. Under hela min uppväxt längtade jag efter ett sonnamn bara för att få vara lite anonym. Det fick jag aldrig vara, för alla visste alltid vem jag var så fort någon sa mitt namn. Om sambon någonsin vill gifta sig så kommer jag nog lägga till hans efternamn, så bara jag har dubbelnamn men att vi alla ändå heter samma.

Barnvagn - både tittat och bestämt modell. :angel: Ska bara enas om vilken färg vi vill ha och sen vänta till jul och beställa.

Ja det var precis som du skrev. Mest massa information och så fick jag lämna lite blod osv.

Vi fick inte höra på några hjärtljud dock, Det hade jag velat gjort så man fick höra den lilla knodden :(

Men jag ska på läkarundersökningen imorgon så vi kanske få lyssna *Hoppas!*

Var också på inskrivning idag och det var ungefär samma som din, antar jag. Fick inte heller lyssna på hjärtljud, tyvärr. Ville ju få göra det!
Lämnade också blod. Förresten, dessa stickorna till urinet där man kollar Ph etc., hur fungerar dem hos er, läser er barnmorska av dem eller ni får göra det själva?

Precis tvärt emot Zodys resonemang ang. efternamn tänker jag :D. Jag har ett mer unikt efternamn än min sambos vanliga son-namn. Därför tänker vi ta mitt. Jag har alltid varit stolt över att slippa son-namn eftersom jag tycker det är grymt tråkigt, sambon tycker likadant.
Om vi sedan någon gång gifter oss, så kommer vi nog alla byta (jag kommer ha dubbla efternamn förmodligen, då jag vill ha kvar mitt gamla) till sambons gamla släktnamn. Tycker det är häftigt med med unika efternamn!!

Ang. barnvagn så har vi bestämt modell som vi vill ha och vill allra helst ha en svart. Dock vill vi helst inte köpa en ny så vi hoppas att vi ska hitta en sådan begagnad, annars blir det en annan färg begagnad eller en ny i svart, som vi helst vill ha.

Liknande trådar

Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 384
Senast: Derivata
·
Övr. Barn Hur gör man egentligen? Varför är det så svårt? Vår sexåring vill i stort sett aldrig gå och lägga sig. Nu är klockan efter 23 och hon...
2
Svar
39
· Visningar
3 243
Senast: Linn-Nora
·
Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 411
Senast: monster1
·
R
Kläder & Bli fin Jag vill inte "sno" tråden om hur mycket kläder man ska köpa på ett år så därför så gör jag en egen tråd om dethär! Men jag undrar lite...
2 3
Svar
52
· Visningar
2 266
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar