Vårmammor 2010

Sv: Vårmammor 2010

Gå på din magkänsla. Känns det bra för dig och du vill ge henne chans så gör det. Det är ju trots allt du som ska känna dig trygg.

Hej, ännu en vår mamma här, är beräknad till 8 maj, med vårt första barn. Jag och gubben samt alla djuren bor på en liten gård mellan borås och alingsås. <kan väll inte påstå att jag tycker det är specielt mysigt (som de allra flesta verkar tycka) att vara gravid. mest ett onödigt ont för att komma dit man vill. för efterlängtad är den.

sedan är det alla funderingar hur jag ska klara av djuren, speciellt hästen. kommer rida så länge det bara går men sedan då??? visst kan man ju jobba dem vid marken men i flera månader.

Välkommen!

Angående djuren så kommer det säkert lösa sig. Du kanske kan ha en medryttare till hästen så att den kommer ut på lite ridturer eller så får du ge tidigt sommarlov och ställa av den under våren och ta igen det sen under sommaren.

Här är det ganska tungt just nu med 8 hästar hemma och foglossning eller ischias eller vad f*n jag nu drabbats av. De senaste dagarna har jag tvingat andra att bära tunga balar och foder, och det har genast blivit bättre. Kan dock bli en lång vinter för mig...

Annars så har illamåendet gett med sig lite och jag är lite piggare, inte helt sängliggandes!;)

Jag är en 24årig sörmlandsbo, bor på en gård ca 1 h söder om sthlm med två hästar, två hundar och två kattor. Jag och min sambo väntar vårt första barn med bf den 21/4. Vi började på bf 10/4 och har blivit framflyttade vid vartenda ultraljud, hehe, så vi får se när bebbe väljer att titta ut egentligen. :)

Vi har vårt andra ultraljud nu den 17/11 och vi längtar verligen efter att få se vårt lilla kryp igen. :love:

*kl*
Bläää, vilken jäkla halsbränna jag har! :( Råkade somna till på högersidan, det skulle jag inte gjort - nu svider det som tusan i halsen. Är rätt enerverande, kan bara sova på vänster sida nu, ryggen funkar okej från och till dock.
Tur att Räkan gör sig påmind där inne från och till, annars skulle jag seriöst tro att det var något fel på mig. :D

visst kan andra rida under tiden men avskyr att behöva be alla andra om hjälp. sedan brukar de duktigaste redan ha fullt upp.

visst kan andra rida under tiden men avskyr att behöva be alla andra om hjälp. sedan brukar de duktigaste redan ha fullt upp.

Jag känner precis som du tror jag..
Jag hatar att be andra om hjälp, vill liksom klara av att sköta allt själv. Men det går inte, det är bara att inse, tyvärr.
Precis som du säger, just med tanke på medryttare, så är de duktigaste redan upptagna och oftast har egna hästar eller rider andras tävlingshästar, och jag nöjer mig inte med mindre åt hästarna, på gott och ont ;)

Men det brukar ju ändå vara ganska bra omsättning på folk i hästvärlden. Hästar blir skadade, vissa säljer sina hästar för de inte har tid men kan gärna tänka sig att vara medryttare några dagar i veckan, andra kanske är jätte duktiga men har inte råd att ha egen häst eller varför inte att de kanske rider fina tävlingshästen men det kanske inte har klickat till 100% utan att de faktiskt letar efter en ny medryttarhäst.
Börja leta nu, då har ni gott om tid på er. :)

Prova Gaviscon mot halsbrännan, hjälper hyfsat.

Själv tror jag att det hänt något skumt i natt... ;) Igår tyckte jag min mage inte var speciellt stor men idag på morgonen så var det definitivt ingen tvekan om att det bor en bebis där inne. :D

Den här tråden har jag missat! :idea: Bra initiativ, då många av oss inte är nygravida längre. Jag är 32 år, bor i Västerås tillsammans med sambo och två katter. Enl ul förra veckan ska bf vara 10/4, så jag är i v 19 nu.

Jag investerade förresten i ett par mammabyxor i helgen. Vilken befrielse! :D Så himla skönt att slippa trycket mot magen!

Hur sitter såna byxor egentligen? Sitter de "över" magen så att säga? Funkar det även om man inte har kula än? Jag har egentligen inte mycket mer mage nu än innan (eller jag hade det redan innan) men tycker det är mycket mer obehagligt med tajta byxor nu.

Jag har ju varit sjukskriven en månad och tagit det lugnt pga det. Nu jobbar jag igen och i morse klantade jag till det. Hade lite väl bråttom och trodde jag skulle kunna släppa ut och fodra alla hästar INNAN jag åt frukost, men ICKE. Det fick jag lära mig den hårda vägen. Satans illamående, jag trodde det värsta släppt...

Nu är jag hemma en timme och vilar mig innan det blir att bita ihop och åka tillbaks till jobbet. Den här veckan är extra mycket på jobbet plus att jag tagit hem min unghingst som ska visas på rådgivande på fredag med allt extrajobb det innebär. Får vila ordentligt nästa vecka eller nåt! ;)

Men det brukar ju ändå vara ganska bra omsättning på folk i hästvärlden. Hästar blir skadade, vissa säljer sina hästar för de inte har tid men kan gärna tänka sig att vara medryttare några dagar i veckan, andra kanske är jätte duktiga men har inte råd att ha egen häst eller varför inte att de kanske rider fina tävlingshästen men det kanske inte har klickat till 100% utan att de faktiskt letar efter en ny medryttarhäst.
Börja leta nu, då har ni gott om tid på er. :)

Ja om det varit så lätt.. Har ändå sänkt mina krav rejält och letat medryttare i ett halvår minst nu, men icke.. :(
Kanske är det min häst som inte är så attraktiv och här finns många tävlingshästar runt omkring i tävlingsstall och beridarstall där folk rider och hjälper till med ägarnas hästar. Det är kanske det som egentligen gör det extra svårt.

Har seriösa funderingar på att besöka Apoteket snarast, ska det fortsätta såhär blir jag galen!

Visst är det skoj när det händer grejer - tycker min mage också fått nån knäpp och växt som tusan bara senaste veckan. Inte en fjärt i världen att jag kan gömma undan kulan längre, iofs så vill jag inte det längre heller så. :D Nu är det bara kul om alla ser underverket. :love:

Oregano: Gravidbyxor är rena himmelriket! :D Köpte mig ett par i onsdags, I lööööv em. Nu kan jag äntligen känna mig lite välklädd, innan har jag mest gått runt i mjukisar. :o Jag tröttnade rätt rejält på att känna mig sunkig, jag vill vara en hot mama med snygga jeans, toppar och tunikor, klänningar osv. :D

Btw - är det någon som har fått några känningar från magen? Tidigare har jag haft lite växtvärk från och till, men idag har jag upplevt magen som väldigt "spänd" från och till. Blir bättre när jag vilar dock. Det låter ju som sammandragningar eller liknande, men herregud - redan?! :eek: :crazy:

mina mamma jeans som jag köpte på hm har riktig linning, med knäppning, hällor och fickor. linningen går nedanför magen, men har ett mjuk mudd på ca 30 cm som går över magen. även jag bara älskar mina.

är det någon som har sett några långkalsonger i mamma model? letar överllt efter sådana, var ute och red och kände hur jag blev kall om magen.

sedan åter till detta med medryttare, jag har en tjej som rider en dag i veckan men hon går på gymnasiet och har massa andra saker att göra. vill inte tinga henne att ridag alla dagar för då kanske man mister henne och hon är ju helt underbar. har sakt till sambon att han får börja rida honom (han kan rida) men han påpekade att han hade ju inga ridbyxor. dålig bortförklaring tycker jag.

mina mamma jeans som jag köpte på hm har riktig linning, med knäppning, hällor och fickor. linningen går nedanför magen, men har ett mjuk mudd på ca 30 cm som går över magen.
Det är exakt såna HM-byxor jag har. Köpte en storlek större än normalt. Den vanliga hade funkat men inte så länge till. De är alltså något stora och eftersom det inte är nån jättemage jag har så får man gå och dra upp dom då och då. Men det är absolut värt det!

Btw - är det någon som har fått några känningar från magen? Tidigare har jag haft lite växtvärk från och till, men idag har jag upplevt magen som väldigt "spänd" från och till. Blir bättre när jag vilar dock. Det låter ju som sammandragningar eller liknande, men herregud - redan?! :eek: :crazy:
Förra veckan hade jag liksom ont i magmusklerna. Så fort jag använde dom så liksom stamade dom som om jag sträckt mig. Men min mage växer också i rekordfart nu. :eek: Den är omöjlig att dölja. För bara ett par veckor sen så gick det. Nu är magmusklerna som vanligt igen, men då och då kan jag känna som mensvärk under en kort stund. Inte direkt värk, utan mest den här obehagliga illamåendekänslan i livmodern som man kan ha vid mens.

Ja, ibland liksom stramar det till och gör ONT. Går dock över fort. Det här var något annat, gjorde inte alls ont men kändes väldigt ovanligt, stenhård mage liksom. :D Kom från och till under jobbet (jobbar ju som pers. ass och behöver vara rätt fysiskt aktiv med lyft från och till) och även när vi var och handlade och jag bar en kundkorg. Så fort Johan tog över bärandet släppte det, som sagt - väldigt skumt och ovant. Kan själv liksom! :angel:

Mina HM-byxor har också knäppning, hällor och fickor och den breda underbara mudden. :love: Mina har även ett resårband som man kan dra åt vid själva skarven mellan jeans och mudd, oerhört bra då jag fick gå upp i storlek jag med. Jag går ner i vikt, magen växer så det knakar och höfterna blir bredare. Kul jul. :D Jag räknar stenhårt med att kunna ha mina jeans enda till slutet, måste använda mycket av resårbandet just nu, de är dessutom rätt stora i benen. Jag ska vara lika gravidvacker som min mamma! :love: :D

Du kanske har för höga krav i förhållande till häst ;) Skojar bara! Jag tycker själv att det är svårt att hitta vetigt folk via annonser och liknande. Gå på kontakter istället. Kanske din nuvarande medryttare har en kompis som är lika duktig eller kompis stora syster etc. Luska lite på lokala ridskolan, kanske lärarna där har något tips. Hoppas att det löser sig!

Angående mammakläder så har jag fått en hel hög av min svägerska som fick barn i våras. Har dock inte använt några än utan kör nog med gummiband någon vecka till. Tycker dock att storlekarna på byxorna är lite mupp. Ett par av jeansen var 28" i vidd, vilket jag även har i vanliga fall. Men de var tokstora i benen och över rumpan. Konstig modell kanske? Får nog bli till att köpa ett par ändå för de andra paren var ännu större. Bra att ha längre fram med andra ord.

Nu måste jag gnälla av mig lite gravidhormoner här - sluta läs om ni är känsliga för tvättstugegnäll. ;)

Bar precis ner mina två Ikea-kassar med tvätt för att tvätta på min uppsatta tvättid. När jag kommer ner till tvättstugan inser jag att någon annan är där, men tack och lov så var iaf maskinerna tomma. Börjar plocka i och in kommer en dam som deklarerar att hon precis var klar med maskinerna men att hon nu skulle använda det stora torkrummet för att torka sina blusar och att de absolut inte skulle vara klara om en timme. (torkrummet får användas en timme in på efterföljande tvättid).

Damen ifråga hade inte bokat tiden innan mig utan bara gått ner och tvättat.
Det finns ett mindre torkrum som ska användas vid sådana tillfällen, och damen skulle alltså egentligen hängt sina blusar där.
Men det struntade hon i och ockuperar nu alltså det stora.

Jag får alltså släpa mina dubbelsängs-lakan och påslakan för dubbelsängs-täcke till det lilla torkrummet där de förmodligen inte får plats, vilket jag också berättade för damen. Det struntade hon i, för hennes blusar behövde torka.
SUCK!!! Tur att vi har egen tvättmaskin upe i lägenheten och kan tvätta det mesta där, jag står inte ut med gemensamma tvättstugor längre. :D
Nu tänker jag trycka i mig några pepparkakor med ädelost (självklart tubvarianten :D) på och dricka julmust, bara för att försöka bli människa igen. :angel:
(VARFÖR är jag alltid så glad och trevlig trots att jag blir snorförbannad inombords för?!!)

Liknande trådar

Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 384
Senast: Derivata
·
Övr. Barn Hur gör man egentligen? Varför är det så svårt? Vår sexåring vill i stort sett aldrig gå och lägga sig. Nu är klockan efter 23 och hon...
2
Svar
39
· Visningar
3 243
Senast: Linn-Nora
·
Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 411
Senast: monster1
·
R
Kläder & Bli fin Jag vill inte "sno" tråden om hur mycket kläder man ska köpa på ett år så därför så gör jag en egen tråd om dethär! Men jag undrar lite...
2 3
Svar
52
· Visningar
2 266
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Lugnande medel till hund.
  • Uppdateringstråd 30