Vårmammor 2010

Sv: Vårmammor 2010

Det där med mamma-kläder är svårt tycker jag. Ena sidan blir jag snål, det är ju under så kort tid de används för sedan vill jag ju övergå till vanliga kläder igen.
Å andra sidan är det lite roligt att köpa mamma-kläder tycker jag :D
Köpte ju ett par sådana jeans med mudd på HM, stuprör. Och jag bara älskar dem. Kommer lätt att använda dom även sen efter graviditeten bara för att det är så gött med mudden över magen !

kn:

Äsh har tittat på tiderna för föräldragrupp/föräldrakurs och inser att det är helt omöjligt. Funderar på att köpa en kurs i Stockholm, kan inte hitta ngra till "salu" i Uppsala. Antar att även kursinnehavare kanske vill jobba 9-5, men jag kan omöjligen få ihop den ohyggliga mängd flextid som det skulle ta att sticka från jobbet klockan 14 eller 13 4-5 gånger. All min flex har gått åt till att hälsa på BM och då har jag ändå tagit tider 7:30 på morgonen (tyvärr verkar hon inte gå upp tidigare). Antar att jag är orimligt surmulen men det är för mig helt obegripligt hur de fått någon alls att skriva upp sig på kursen, eller är alla datakonsulter som har flextid i heaps och chefer som inte bryr sig om vart man är och när?

Nåja mamma påstår att på hennes tid köpte man en bok och jag är ju onekligen vid liv ännu.

Har ni föräldrakurser, ska ni gå, har ni gått, säger de ngt man vill veta?

kn:

Äsh har tittat på tiderna för föräldragrupp/föräldrakurs och inser att det är helt omöjligt. Funderar på att köpa en kurs i Stockholm, kan inte hitta ngra till "salu" i Uppsala. Antar att även kursinnehavare kanske vill jobba 9-5, men jag kan omöjligen få ihop den ohyggliga mängd flextid som det skulle ta att sticka från jobbet klockan 14 eller 13 4-5 gånger. All min flex har gått åt till att hälsa på BM och då har jag ändå tagit tider 7:30 på morgonen (tyvärr verkar hon inte gå upp tidigare). Antar att jag är orimligt surmulen men det är för mig helt obegripligt hur de fått någon alls att skriva upp sig på kursen, eller är alla datakonsulter som har flextid i heaps och chefer som inte bryr sig om vart man är och när?

Nåja mamma påstår att på hennes tid köpte man en bok och jag är ju onekligen vid liv ännu.

Jag vill gärna gå om de kommer ha kurs här. de brukar ha, men har inte haft i höst på grund av svininfluensan, tyvärr. Så hoppas det drar igång nu när det är vår tur.
Jag har fördelen (om det nu är en fördel, men i detta fall är det väl det...) att vara tim-anställd, vilket betyder att jag kan "styra" mina arbetspass lite. kan jag jobba så kan jag, kan jag inte så kan jag inte.

Nej godnatt med er!

Men, inte ska du behöva flexa för att kunna gå på föräldragrupper och till barnmorskan? Jag är helt säker på att du måste få ledigt av din ag för föräldrautbildningen i alla fall, visserligen utan lön - men ledigt är du berättigad till. Vill du ha pengar få man ta av FPn om jag förstått det hela rätt.
Jag tror även att din ag inte kan neka dig ledigt den lilla tid det tar hos barnmorskan.

Vi har haft superflyt med tider till både BM och utbildningen - men jag antar att det är för att sambon jobbar 2-skift och jag inom vården, andra är ju lite mer bundna till sina jobb med tider som 7-16 (även om man som sagt ska kunna få ledigt)

Jag insåg precis att du bor i Vinslöv Armani, då kanske vi ses på någon av förskolorna där om något/några år! Jag jobbar själv som fsklärare på en av förskolorna. Vill du ha tips på förskolor i vinslöv är det bara att pma när det är dags. Lite tidigt att tänka på ännu kanske... ;)

Min man har haft det några gånger. Hostar man mycket så är det ju inte omöjligt.

Armani_: Jag har handlat en del mammakläder samt att jag har fått från svägerskan och min mamma har handlat åt mig. Jag har ju redan bestämt mig att jag inte vill gå i mjukisbyxor utan vara normalt, snyggt klädd så då har jag satsat på det. Har man tur så får man ju använda dem igen om ett par år :)

Cattan: Du har rätt att kunna vara ledig för föräldrarutbildning utan att behöva ta flex och du och pappan kan få betalt genom föräldraförsäkringen/penningen.

Men borde inte läkaren ha sett det? Har ju tagit blodprov fyra gånger när jag varit där. Eller är det något speciellt prov? Plus att varken min son eller sambo smittats. Sonen är iofs vaccinerad... Sambon är på väg att bli sjuk nu.

kn:

Jag är lite osäker på om jag ska gå på de där föräldrakurserna/mammaträffar/pappaträffar eller vad det nu kallas. Det känns så konstlat på något sätt. Här jag bor är det inte så mycket information på träffarna utan mer att man träffar andra gravida.

*KL*

Någon mer som det läcker ifrån brösten på? Mina bröst har börjat läcka en massa, igår fick jag byta tröja tre gånger. Det är inte "mjölk" i den benämningen utan mer gulaktig vätska... :crazy:
Och så ont det gör i brösten att gå ut när det är så kallt! Det strålar och spänner som sjutton i dem. 4 par tröjor och en halsduk lindad kring brösten är det som gäller innan jag går ut :D

Aha, tjänstledigt alltså!? Det hade jag inte tänkt på. Det kanske vore något, men det blir många halvdagar borta från jobbet (lång pendling) en halvdag i veckan i lite mer än en månad.

Eller en bok :D eller så betalar jag Mamma mia 600 kr och tar deras kurs, tror faktiskt det är billigare.

Nope, men jag hittade lite crustigt ngt ngn dag för ett par veckor sedan.
Däremot tror jag stackarna håller på att få bristningar. Antar att ett par extra inte gör så mycket iofs, hade ngra från tonåren. Men de lär ju dyka upp på magen snart också i så fall.

När jag varit hos bm har jag knappat ut mig på "läkarbesök" och då får jag full lön. Sambon däremot har använt sig av flex när han följt med mig, men det är bara bra, han är alltid uppe i flextaket...

Nja bröstkorginflammation behöver de ju inte se på blodprov utan det är oftast ett konstaterande efter symptombeskrivning. Baconfeber borde de se men de tar inte prover för influensan längre som jag har förstått det utan har man influensa så har man. De tar inte reda på vilken av dem.
Tyvärr så kan man ju bli sjuk trots vaccin eftersom den muterar sig och vaccinet inte är 100 % skydd.

viv: jag läcker ingenting men jag kan känna att det spänner och drar i brösten och ibland ilar det i bröstvårtan. Den första mjölken är gul så det är nog råmjölk du läcker :)

Mina gör ocksa ont....vadderar dem med fetvadd innan jag gar ut när det är sa här kallt. Da blir det mjukt ocksa och skaver inte, när de är ömmma sa gör det ont att bara ha beha eller tröja annnars!

Mina tuttar har läckt sen typ 10 veckor tillbaks:grin:
Känner mig som en kossa rent ut sagt!
Men det spänner inte så farligt i dem, inte ens när jag släppte ut hästarna
i morse i 28 minus!! :eek: Och jag som bor i västra götaland och inte lappland!
Men bröstvårtorna är spruckna nåt så inni helsike! Undra hur det kommer bli sen när jag ammar!? Har köpt salva för bröstvåtorna på apoteket, en gudagåva:love:

Mmm fast vi har bara ett läkarbesök om året såvitt jag vet ;) så det har redan gått åt till ett ultraljud.

Tror det är olika med flextak på olika företag, vi har ett tak och en botten. Men det är inte lätt att nå endera iom att vi bara har flex 7-9 på morgonen och 16-18 på eftermiddagen. Så man får ju jobba lite över många dagar för att få + flex. Tror inte man kan få mer än en timma per dag.

Vad är det för salva? Mina är också spruckna, gör ont så in i... :devil:

Liknande trådar

Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 396
Senast: Derivata
·
Övr. Barn Hur gör man egentligen? Varför är det så svårt? Vår sexåring vill i stort sett aldrig gå och lägga sig. Nu är klockan efter 23 och hon...
2
Svar
39
· Visningar
3 243
Senast: Linn-Nora
·
Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 424
Senast: monster1
·
R
Kläder & Bli fin Jag vill inte "sno" tråden om hur mycket kläder man ska köpa på ett år så därför så gör jag en egen tråd om dethär! Men jag undrar lite...
2 3
Svar
52
· Visningar
2 266
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Olja till häst ?