Vårmammor 2010 del 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vårmammor 2010 del 6

Har du varit på babyland? Där har jag köpt eller bett min mamma ( :angel: ) köpa Selmas lamazeleksaker. :)

babyland och Barnenshus är samma sak egentligen. Samma ägare, samma saker (fast tycker babyland har mindre saker) och sama erbjudanden.

Barnenshus här säljer Lamazeleksaker. :laugh:

Inte här :( Eller? Oregano, gör dem de?

Idag har jag konstaterat en sak. När jag bygger eget stall ska jag INTE ha 20 kvms boxar!! Urk, tog ur bädden för jag tyckte det var dumt med extra värme när fölis hade feber. Men hur kul är det då att mocka utan bädd när de står inne hela dagarna.... Tar ju en evighet. Speciellt när man är pedantisk...

När vi var på BH senast så såg jag några Lamaze-leksaker på ett snurr-ställ i alla fall. Stog vid hyllan där de har fårskinn och liknande. :laugh:

*kl*
Juzzzen, grattis på födelsedagen! :bump: Hoppas dagen har blivit bra trots starten, här kommer i alla fall en grattiskram! :D

Vet ni? Jag är tröööööööött. Bara så att ni vet, att flytta när man har en 4-månaders hemma är inte så jäkla lätt alla gånger. Men det går, och vi börjar se slutet nu. Imorgon kör vi de sista möblerna och så ska vi lagra alla kartonger. Ikväll sover vi sista natten i lägenheten! :banana:
Efter imorgon är det bara städning kvar, jippie...

Och jag som tänkt tvärtom, tack och lov att jag bor i lägenhet och inte - ve och fasa :eek: - har en gård att ta hand om nu när vi har en bebis.:D Har aldrig velat bo i hus, och nu är jag mindre sugen än nånsin. Är ju superpraktiskt att ha allt i ett plan, tvättmaskinen nära till hands utan att man behöver släpa runt på bebisen, osv.

Fast det skulle iofs aldrig falla mig in att storhandla på egen hand med bebisen, det är ju sånt man har en partner till. :angel: Antingen handlar han själv, eller så åker vi alla tre, i vilket fall kan man parka bilen utanför dörren, ta upp kassarna, och sen köra bort bilen i lugn och ro.

Tänk så olika man resonerar :D
Jo visst är det praktiskt att ha allt i ett plan. men bebis här hemma tycker om att sova utomhus, och den möjligheten finns inte, om inte jag vill sitta nedanför lägenhetshuset i typ 2 timmar och glo ;)
Dessutom har vi inte möjlighet att ha tvättmaskin här = får alltid boka in tvättid, 4 våningar ner. Försöka boka in när sambon är hemma så jag slipper asa ner Milton där varenda gång. Dessutom är Milton ett kräk-barn, vilket innebär myyyyycket tvätt...!
Det var kanske inte helt smart att handla med bebis igår, hahaha.. Men det är ju så mysigt! Milton som ligger där och tittar, är tyst och bara njuter av alla intryck i affären. Synd bara att vi inte har hiss upp till lägenheten.
På tal om hiss så betyder det att vagnen alltid får ligga i bilen, så när den ska användas får bebis hänga i bärsele på vägen ner, sitta i bilbarnstolen tills vagnen är uttagen och sedan stoppas ner i vagnen.

Nej, jag bara längtar tills vi hittar "vårt" hus!!

Juzzzen: Grattis på födelsedagen!! Bättre sent än aldrig, men har knappt varit inloggad alls idag.

Kl
Såg att ni pratade om bebisar (no shit?!) och ligga på magen. Vi är slarviga med att låta Milton ligga på magen, tänker inte riktigt på det. Men han bärs mycket i bärsele, sitter upp mycket i knät etc. så jag inbillar mig att han tränar nacken ganska bra ändå.

Babygymmet är fortfarande inte så poppis som det verkar vara hos era. Han har liksom inte ro att ligga där någon längre stund, utan tar man inte upp honom inom någon minut så blir det gall-skrik :crazy: Verkar inte alls vara hans grej.. Fast nu har vi gjort som så att vi spände babygym-bågen över vaggan (i spjälorna) och där tycker han det är lite mer acceptabelt att ligga än på golvet på den där mattan. Om det är för att vaggan rör sig lite när han rör sig, eller vad det är som gör det, det vet jag inte.
Förresten, när började era småttingar greppa saker mer medvetet? Milton är 2,5 månad nu och är inte alls intresserad av det över huvud taget. Han tittar mycket och studerar det mesta, börjar skratta och prata med oss, figurer och hans älskade "herr Hjort" som hänger på väggen (pappans hjort-horn) :love:

Förresten, tog några bilder med telefonen igår, är så nöjd!
Collage+Milton+2,5+m%C3%A5nad.jpg

*kl*

Tack för alla gratulationer:bump:

Dagen har varit bra, iaf mestadelen. Hade mamma, pappa och syskonen här. Jättetrevligt! Nelly var jättemysig och satt och snackade med mormor och morbror och skrattade.

Sen på kvällen ville hon inte komma till ro..och det eskalerade till illvrål i mer än en timme..sen fick jag henne att äta, hon vägra släppa mitt bröst på en timme och sen när hon väl gjorde det,fast hon somnat.. så skulle jag upp och lägga henne i sängen..

javisst, vaknade igen och illvrålade et bra tag, så sambo fick ta över för jag fick spel, höll på att slå sönder inredningen där uppe..orkar verkligen inte när hon skrikit i flera timmar...dessutom när hon sparkar och slänger sig, vägrar ta nappen..då tryter mitt tålamod...Vill ha mer tålamod, men vet inte hur jag ska göra..:( Nån som har bra tips på bra tänk eller baraa råd på hur man ska vara mer tålmodig?

Nu sover hon, för denna stunden, men vaknar säkerligen snart, som hon gjorde igår med...Saknar kvällsrutinen som funkade så bra innan..

Men allra mest saknar jag gamla Josse..som hade tålamod med allt..Nu har jag inget tålamod, varken med mitt barn eller mina djur..Får yrselanfall när jag går ibland för jag är så trött, tror jag iaf..Vinglar som jag är full när jag är ute och går..kan det vara som man är trött tro?

Förlåt för rörigt inlägg, min hjärna är som mos;)

Dum fråga kanske, men har du kollat dina blodvärden sen du fick Nelly? Det var precis sådär jag mådde när mina järnvärden sjönk som en sten. Nu kan det ju vara så att du bara är supertrött, som de allra flesta med bebis ;) , men för egen del tycker jag att det är skönt att kunna utesluta vissa saker så att man inte går och mår dåligt i onödan.

Du har en vad är hönan vad är ägget, samt ond cirkel situation. Det kan börja i båda ändar så att säga.

Torticollis är snarare ganska vanligt hos barn. Den tumörorsakade är tack och lov ovanlig.

I sina fullt välutvecklade former så är båda tillstånden väldigt lätta att upptäcka. Men dit vill man ju inte komma. Tyvärr så blir dock föräldrar lite hemmablinda så man tänker inte riktigt på att det håller på att utvecklas. Och det är inte alltid BVC uppmärksammar det. Sjukgymnaster jobbar även för att man allt tidigare skall börja behandla dessa barn. Detta för att man har börjat misstänka att spannet man har för att få skallen att omforma sig är betydligt mindre än vad man tidigare trott. Den gamla erfarenheten kommer nämligen från tiden då barnen sov på mage. Men ännu hellre vill man helt föregå problematiken igenom att belysa vikten av magtid.

Men jag är nog lite färgad av att jag gick min pediatrikplacering på Astrid.

Lekte gjorde T definitivt vid ett par månader. Men det tror jag mer beror på vad vi lägger i ordet än vad våra barn faktiskt kan. Jag anser att utforskandet är en form av lek.

Baaaa vad skriver du om :eek: Vad är Torticollis??!! *livrädd* Theo är mkt plattare på sin högra sida än på den vänstra. Ligger oftast med huvudet åt höger i sängen eller på bakhuvudet. Har kudde i både sängen och vagnen. Vet inte om jag ska skaffa en tjockare kudde kanske?! På BVC har dom aldrig sagt något om hans huvud men nu när vi var på föräldraträffen så såg jag hur runda & fina huvuden alla andra bebisar hade så nu börjar jag bli lite brydd...

Berättade även på BVC att Theo är jätte duktig på hålla upp huvudet när han ligger på bröstet på mig eller sambon men då sa dom bara att det inte riktigt var samma sak som att ligga själv på mage?! :crazy: När han "sitter" i knäet så håller han huvudet hur stadigt som helst...och lägger man han på golvet håller han upp huvudet i 10 sekunder sen ligger han bara typ plattfall...

Berätta gärna mer, du verkar ju ha rätt mkt erfarenhet. Kanske har några bra träningstips?!

Berättade även på BVC att Theo är jätte duktig på hålla upp huvudet när han ligger på bröstet på mig eller sambon men då sa dom bara att det inte riktigt var samma sak som att ligga själv på mage?! :crazy: När han "sitter" i knäet så håller han huvudet hur stadigt som helst...och lägger man han på golvet håller han upp huvudet i 10 sekunder sen ligger han bara typ plattfall...

Fast min BVC har sagt att det är samma sak och därför har vi aldrig övat med vårt barn att ligga på mage men lägger du henne på mage så kan hon det som andra barn kan ändå (ligga på underarmarna, lyfta huvudet från liggande, vända huvudet m.m.)

A hatar att ligga på mage. Lägger vi honom på en filt så ligger han på rygg och vrider sig bara från sida till sida. Skulle han rulle över på mage så blir han förbannad :D.
Han är jättestark i nacken och har inga problem med att hålla huvudet uppe om han nu skulle ligga på magen, Sen har han svårt att rulla tillbaka till rygg igen. Kan det ha med kroppsformen att göra? :angel:

Han kan sitta själv ganska länge (på mjukt underlag förstås) även utan stöd.

Min Milton är ju bara 3v än. Å hör ju inte hemma här igt men iaf ;) Men testade att lägga honom på mage vid 2v ålder ungefär bara för att se om han skulle säga något :p

version-343e13fb55ce55546bf2052b214216b2

Han bara låg där och tyckte att mamma va väldigt konstig som strandat honom där :p
Men nu en vecka senare ligger han och sprattlar för fullt med hela kroppen! :) Men han ligger bara korta stunder självklart, men förhoppningsvis kommer han gilla att ligga där långa stunder sen!
Hur tjock kudde ska man ha i sängen igt? Misstänker att den vi har är alldeles för tunn.

Knapplånar.

Jag har en unge som älskar att ligga på mage vid 12 veckors ålder. Han är jättestark i nacken och lyfte huvudet själv en pyttestund redan på bb. Sen har han legat mkt på min mage och då antar jag att han tränat nacken själv. Nu ligger han rätt länge på mage och kikar åt alla håll, blir arg om man lägger på rygg. Han vill jättegärna "sitta själv" dvs lutar sig framåt så han hänger mot min hand och håller huvudet själv. När vi busar i sängen nu så får han ofta ligga på rygg, ta tag i mina fingrar och så drar jag honom upp så han står upp mot min mage. I början var det lite vingligt men nu är han helt rak i kroppen och piper så kul tycker han det är.

Här är annars nya favoriten musik och dans. Har haft det ganska tyst i huset sen han föddes men fick ett ryck häromdagen och spelade musik och dansade med honom i selen. Succé. Sen på kvällen så dansade vi med honom så han såg mig, och då tjöt han av skratt för första gången. :love: Det är dock är jäkla tur att ingen ser en, fy fan så man ser ut. Kommer att tänka på Ross i Vänner när jag kör " I like big butts" för ungen. That' me! :D

Jag har också börjat tappa hår nu. I mängder! Trodde det kom när amningen avslutades? Ture har långa mörka hår överallt. I blöjan, i munnen och i armhålorna. Typ. Jag har dock hår så det räcker till tre så än är det ingen fara.

Skrev ju häromdagen att han var mkt ledsen, och det har bara blivit värre så igår em åt han inte alls. Ringde sjukvårdsupplysningen som tyckte jag skulle vänta lite till och då åt han nästan en timme i sängen. :DJag tror det kan vara tänder på g, för han älskar och blir nöjd när han får gnaga på min hand. Och en napp doppad i kallt vatten är också toppen. Hoppas vi får en bättre dag idag, för jag höll på att bryta ihop igår. Katten också. Lilleman kämpar för att få vara så nära mig som möjigt trots att jag har Ture, men efter ett par timmar med skrikande unge gav han upp igår och la sig på golvet istället för soffan. Jag lider med honom...

*kl*

Idag blev jag biteni tutten för första gången :s Men jag bet mej i tungan och sa inte ett ljud. Såkul ska hon inte få ha det :) Men oj vad vassa de är de små bissingarna...

Torticollis betyder bara snednacke. Det är i de allra flesta fall orsakat av en förkortad M. sternocleidomastoideus. Är muskeln förkortad så ligger de oftast med huvudet åt ett håll. Vilket då kan leda till platt skalle. Har de platt eller asymmetriskt huvud så ligger de med huvudet åt ett håll och då kan de få sned nacke. Ofta är de lite snea efter tiden i magen. Ligger de då inte på mage så kan snedheten förvärras. Det är alltså lite av en ond cirkel. Muskeln kallas ”nickmuskeln” och tränas alltså när barnet ligger på mage och lyfter huvudet. Är den väldigt kort på en sida kan det behövas mer strukturerad stretching.

Här finns tips i en pdf fil
http://www.sahlgrenska.se/upload/SU/omrade_barn/foraldra/Lek på mage 14 okt.pdf

http://torticollis.dinstudio.se/
Här har du bra information. Sidan är katastrofalt upplagd men informationen är bra. Under ”bildgalleri lek på mage” finns det en hel del tips. För att komma vidare ska man tycka på lövet bredvid siffran längst ner.

Som jag skrev tidigare så behöver man inte heller prompt lägga dem. Är de så små att de inte riktigt kan balansera huvudet själva så får de träning redan när man bär dem. Och framför allt så belastas ju inte bakhuvudet då.

T tyckte det var ok om jag låg i sängen. Hon låg sedan med bakkärran i sängen och med bröstet och armarna på min mage. Allra bäst vad det om man satte igång en traditionell skärmsläckare, med en boll som studsar mot kanterna, som hon fick titta på.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Bukefalosnyheter När det nu är 28 år sedan den här sidan startade kan väl det senaste året sammanfattas med att inte så mycket hänt eller förändrats på...
Svar
4
· Visningar
2 709
Senast: Tilly_85
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 371
Senast: alazzi
·
Hästmänniskan Okej, detta kan nog bli ett ganska långt inlägg, men du väljer själv om du vill läsa hela eller ej. Hästar, ridning, trav, har varit...
2
Svar
22
· Visningar
4 331
Senast: shia
·
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 452
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar