Vårmammor 2010 del 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vårmammor 2010 del 6

Men gör det något egentligen om de inte är så tidiga med att lyfta huvudet när de ligger på mage? Tids nog lär de sig väl av sig själva, tänker jag, utan att man måste specifikt träna dem på det. Eller?

Fast det där stämmer inte på oss. Vi gör oftast som ni och handlar på affären närmast men de gånger vi storhandlar märker jag hur mycket billigare det blir. Köper större förpackningar till mycket bättre pris och delar på och lägger i frysen t.ex. Usch, vi måste skärpa oss med det där känner jag. Det finns mycket pengar att spara, iaf när man har nästan tonåringar i hushållet.

Fast stora förpackningar som man delar och lägger i frysen kan man ju köpa fast man handlar ofta. När något tar slut så köper vi en ny stor förpackning av det, helt enkelt. Det är ju extremt sällan som allt tar slut på en gång, utan när riset är slut så köper vi det, och när de krossade tomaterna tar slut så köper vi det, och så vidare. Vi är ju bara två som äter mat i hushållet, så det går inte åt så mycket.

Jupp. Helt olika.

Maken har en traditionell slät rödgulds ring.

Jag har två vitguldsringar. En hamrad och ett arvegods med smaragder och diamanter. Hade tänkt mig en enkel vigselring också. Men så ärvde maken denna väldigt vackra men ganska opraktiska ring. Nu när graviditetssvullnaden har börjat lägga sig så ska vi gå och göra om den lite så den passar mig och blir lite mer hanterlig.

Japp, frisören här. Men just nu har jag noll koll på modet :) Känner att det är dags att uppdatera mej snart eftersom jag planerat att börja jobba snart.

Ja, det blir skillnad när man får stora barn i hushållet. Gisses vad de äter. Här är allt slut hela tiden känns det som. Jag blir så glad de dagar det finns mat hemma så vi slipper handla. Gör vi köttfärssås och spagetti så gör vi alltid på 800g och det blir nästan aldrig något över :s Samtidigt vill jag inte ha frysen tokfull heller, kostar ju det oxå.

Fast det beror ju på ens egna preferenser.

----

Att det blir billigare att storhandla är lite av en myt - det stämmer bara om man har en tendens att köpa med sig en massa onödigt varje gång man besöker en butik - kan man hålla sig till sin lista är det mer ekonomiskt att handla lite men ofta, mindre risk att saker hinner bli dåliga innan man gör av med dem.
Det är helt sant. Det är klart att du som är född och uppvuxen i Stockholm tycker att det är bra att bo så. Jag är uppvuxen i villa på en mindre ort och vill absolut inte bo i lägenhet. Min man är uppvuxen i lägenhet på en mindre ort och kunde inte alls förstå varför vi skulle köpa hus. Fast nu börjar även han att uppskatta villalivet. :D

När vi bodde inne i stan handlade vi lite och ofta, men sedan vi flyttade till området där vi bor nu kan vi av praktiska skäl inte handla varje dag. Därför började vi att veckohandla och det blev faktiskt billigare än innan trots att jag inte tyckte att vi köpte något direkt onödogt. Men precis som du säger så finns det risk att grönsaker och färskvaror hinner bli dåliga pga olika orsaker.

Jupp. Helt olika.

Maken har en traditionell slät rödgulds ring.

Jag har två vitguldsringar. En hamrad och ett arvegods med smaragder och diamanter. Hade tänkt mig en enkel vigselring också. Men så ärvde maken denna väldigt vackra men ganska opraktiska ring. Nu när graviditetssvullnaden har börjat lägga sig så ska vi gå och göra om den lite så den passar mig och blir lite mer hanterlig.
Aha! :idea: Det är ganska ovanligt, va? Eller det kanske det inte är, bara jag som gärna vill att det ska synas att vi hör ihop liksom :laugh: Våra ringar syns ju på bilden. Hans är 7 mm bred och mina två är 6 mm, vigselringen med två diamanter annars är de lika alla tre.

Fast jag är inte född och uppvuxen i Stockholm, utan just i villa/radhusområde, maken också (han är uppvuxen precis som du, villa i mindre ort). Första gången jag bodde i lägenhet var när jag köpte mig min egen i vuxen ålder, detsamma gäller för maken. Vi tar inte lägenhetslivet för givet nån av oss, tror det är därför vi uppskattar det desto mer. :)

Det finns risk för b l a förvärvad torticollis och kronisk skallasymmetri. Sova på rygg och leka på mage är en väldigt bra riktlinje.

Emmah.s & Western Ivy
De behöver inte prompt ligga på mage. Bär i sele så tränar de nack- och ryggmusklerna. T tyckte det var ok om jag låg i sängen. Hon låg sedan med bakkärran i sängen och med bröstet och armarna på min mage. Allra bäst vad det om man satte igång en traditionell skärmsläckare, med en boll som studsar mot kanterna, som hon fick titta på.

Här finns andra tips på hur ni kan leka på mage. Klicka på lövet bredvid siffran längst ner, för att komma vidare.
http://torticollis.dinstudio.se/gallery1_48.html

Urk, jag trivs inte alls i lägenhet egentligen. Det funkar eftersom vi bor på bottenvåningen och har lite tomt. Jag har faktiskt fullt med mogna tomater i landet :) Men jag LÄNGTAR ut på landet till tystnaden och stillheten! Tror lite det beror på jobbet jag har oxå. Kackel och ljud hela dagarna. Då är det skönt att komma hem till lugnet och gå ut till tystnaden i stallet och bara höra hästarna tugga. Kunna ha hundarna lösa. Kunna ta en lång dusch eller sätta igång en maskin med tvätt mitt i natten utan att någon muttrar.... Hoppas hoppas vi får huset!!!

Bägge de tillstånden trodde jag orsakades av att barnet låg alltför mycket i samma ställning, inte av svaga nackmuskler? Bäggedera verkar dessutom extremt synliga, så det lär ju inte bli så att barnet blir snedskallat och snedhalsat utan att man märker det. Torticollis är dessutom extremt ovanligt.

Leker gör min bebis inte alls än, det gäller kanske lite större barn? Min är bara ett par månader än.

Senast ändrad:

Tack :laugh::bow:

Mabuse: Alicia har börjat leka sista veckorna. Innan gjorde hon inget alls. Nu kan hon leka i evigheter med sina (väldigt få) prylar. Det har gått väldigt fort. A är tre månader och en vecka.

Urk, jag trivs inte alls i lägenhet egentligen. Det funkar eftersom vi bor på bottenvåningen och har lite tomt. Jag har faktiskt fullt med mogna tomater i landet :) Men jag LÄNGTAR ut på landet till tystnaden och stillheten! Tror lite det beror på jobbet jag har oxå. Kackel och ljud hela dagarna. Då är det skönt att komma hem till lugnet och gå ut till tystnaden i stallet och bara höra hästarna tugga. Kunna ha hundarna lösa. Kunna ta en lång dusch eller sätta igång en maskin med tvätt mitt i natten utan att någon muttrar.... Hoppas hoppas vi får huset!!!

Det håller jag med om, det är urmysigt att komma ut på landet och friden, hela kroppen slappnar av tycker jag.

Det är när jag tänker på att dedär hästarna ska ha mat tre-fyra gånger om dagen, de ska mockas och släppas in och ut, och hagen ska stängslas och stallet ska målas och huset ska underhållas och hundarna ska rastas, och så ska vi bägge lägga tre timmar per dag på att åka till och från jobbet också, och försöka klämma in heltid och dagishämtning ovanpå det som jag får magsår. ;) Men när jag blir pensionär kan jag absolut tänka mig att bo på landet!

Snabb fråga till er som börjat med smakisar och gröt. :)

Selma blir ju 4 månader den här veckan ( yikes vad tiden går fort :eek: ) och det är dags för oss att byta till bröstmjölksersättning numero 2 och även börja så småningom med smakisar och gröt. Var precis till BVC och vägde och mätte, 65,5 cm och 8530g, och passade på att prata mat. Hon rekommenderade att börja med potatis och bara använda sig av det i 1-2 v och sen gå på tex morötter. Koka och mosa ned med lite ersättning i samt bara ersätta 1 mål, helst lunchmålet.

Hur har ni gjort? Och vilken gröt har ni använt er av? Sempers eller Nestlé? Och vad använder ni för nappstorlek? Vi har ju MAM-flaskor och är på den nappen som är upp till 4 mån nu. Ska till babyland och inkassera nya nappar på torsdag, men har för mig att det finns vissa som är till 4-6 mån och en som är direkt på 6 månader, har ni köpt de som är från 4 mån? Gah. Blir tokig på att det finns så många alternativ. :p

Tack :laugh::bow:

Mabuse: Alicia har börjat leka sista veckorna. Innan gjorde hon inget alls. Nu kan hon leka i evigheter med sina (väldigt få) prylar. Det har gått väldigt fort. A är tre månader och en vecka.

Jo, jag misstänker att man måste kunna greppa prylar för att kunna leka med dem.;) Det var därför jag gissade att råden gällde äldre barn, än så länge är bebisen fullt nöjd med att ligga och kolla på världen. Träd är en favorit. Och de egna händerna är rätt kul, man kan hålla den ena med den andra liksom. Men det går förståss inte om man ligger på mage. :p

Jag hade blivit jätteledsen om min sambo glömt bort mig, så jag tycker inte att du ska skylla på hormoner eller liknande. :) Skönt att han kom ihåg och ringde sen, min sambo fick påminna mig... :o Med tanke på att både jag och min sambo är långsinta och envisna, så antar jag att jag kommer att behöva påminna honom om min födelsedag i år också... haha. :p

Vi kom nyss hem ifrån bvc, ganska tråkigt väder här med, ömsom regn ömsom grått, så vi har inte gjort mycket nytta idag. Jeppe somnade med tv:n på inatt så jag vaknade till fredagen den 13:e och kunde inte somna om. Sen så var jag tvungen att se till att han skulle upp halv sju, så jag känner mig helt slut. Jag och Selma gick upp 7 och så tidigt har vi inte gått upp på flera månader. Känner mig bortskämd som mamma till en bebis som i vanliga fall sover 9-8. Ska åka och löshoppa mina unghästar klockan 17, så det är det jag sitter och längtar efter. Saknar verkligen att inte ha de hemma. :(

Haha, jag älskar allt jobb (konstig, jag vet, men så längtar jag ut på landet so mest när det är vinter oxå och älskar regn) Är en rastlös själ. Har hästarna på lösdrift och den dag jag inte ska ha det fixar jag foderautomater. :idea:
För mej spar det faktiskt tid att flytta. Har ju redan hästarna på granngården hos mina föräldrar. Det tar bara sju minuter in till stan. Lite skillnad när man inte bor i sthlm. Blir det inte dyrt att åka ut och in genom tullarna oxå om man jobbar centralt?

(Ia* som har rustat sin lägenhet 4 ggr på fem år och vill ha en större utmaning :))

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Bukefalosnyheter När det nu är 28 år sedan den här sidan startade kan väl det senaste året sammanfattas med att inte så mycket hänt eller förändrats på...
Svar
4
· Visningar
2 709
Senast: Tilly_85
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 371
Senast: alazzi
·
Hästmänniskan Okej, detta kan nog bli ett ganska långt inlägg, men du väljer själv om du vill läsa hela eller ej. Hästar, ridning, trav, har varit...
2
Svar
22
· Visningar
4 331
Senast: shia
·
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 452
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar