Vårmammor 2010 del 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vårmammor 2010 del 6

Vi fick rådet när Selma var så liten att ha henne på mage korta stunder innan hon skulle äta, så att hon inte skulle må illa. Nu pratar vi korta stunder som 30sek till 1 min. Har ni ett babygym? Selma kunde ligga i sitt i timmar innan hon hade lärt sig att rulla runt och titta på djuren som hängde, sen blev det som en naturlig effekt att börja sträcka sig efter dem och greppa tag i dem. Vi har ganska många leksaker från Lamaze som är helt fantastiska, färger och mönster som är anpassade efter vad barn ser i olika åldrar.

Nej, tullarna gäller ju bara biltrafik. Jobbar man i innerstan åker man normalt kommunalt, inte bara pga tullarna utan ffa pga parkeringen och köerna. Men då vill det såklart till att man bor så att man har bra kommunikationer, kombinationen jobba centralt och bo otillgängligt är inte så bra.

Jodå, det går att hålla händerna när de ligger på mage, när de är så starka att de stödjer på armbågarna. Ja, löv är en favorit här oxå :)

Men om man bor på landet landet då? Tar man bilen till ett ställe utanför tullarna och t-bana därifrån då?

Var säljer de leksaker från Lamaze. Har inte hittat i någon butik här... Har än så länge bara en apa med olika prylar på och ett babygym till A men jag tror det är dags att köpa något mer.

Fast jag är inte född och uppvuxen i Stockholm, utan just i villa/radhusområde,
Jaha! :D Jag fick det för mig eftersom du verkar vara en riktig stadsråtta! ;)

Hur gick det förresten med era flyttplaner? Visst var det så att du tidigare funderade på att flytta en bit ut från stan?

Vi fick rådet när Selma var så liten att ha henne på mage korta stunder innan hon skulle äta, så att hon inte skulle må illa. Nu pratar vi korta stunder som 30sek till 1 min. Har ni ett babygym? Selma kunde ligga i sitt i timmar innan hon hade lärt sig att rulla runt och titta på djuren som hängde, sen blev det som en naturlig effekt att börja sträcka sig efter dem och greppa tag i dem. Vi har ganska många leksaker från Lamaze som är helt fantastiska, färger och mönster som är anpassade efter vad barn ser i olika åldrar.

Nej, varken babygym eller leksaker. Hittills har det varit alldeles tillräckligt spännande med den egna kroppen, föräldrarna och världen. Vi är kanske lite udda där, men eftersom bebis verkar mycket nöjd, är glad och social, så är vi rätt nöjda med att låta saker ta sin egen takt. Tids nog blir världen trist och man får rycka ut med leksaker och annat, men just nu känns det inte så akut.

Vi har inte problem med illamående, då kanske det är viktigare att de ligger på mage.

Jaha! :D Jag fick det för mig eftersom du verkar vara en riktig stadsråtta! ;)

Hur gick det förresten med era flyttplaner? Visst var det så att du tidigare funderade på att flytta en bit ut från stan?

Jag är en riktig stadsråtta, men en självvald sådan. Har alltid tyckt om att vara i stan, så det var lycka när jag kunde bestämma själv var jag ville bo och kunde flytta mer centralt. :D

Jodå, vi har flyttat. Vi tittade på en lägenhet en bit utanför stan, som jag startade en tråd om (det är nog den du tänker på), men det var den enda lägenheten längre ut som vi tittade på. Vi köpte den aldrig, utan körde på originalplanen med stadsnära. Och toktrivs! Det är rena idyllen här med ett par hundra meter till badplats, stora friluftsområden utanför dörren, massor med barn (och barnomsorg, vi har sex dagis inom en kilometers radie), utmärkta kommunikationer, och ändå gångavstånd in till stan. :bump:

Jodå, det går att hålla händerna när de ligger på mage, när de är så starka att de stödjer på armbågarna. Ja, löv är en favorit här oxå :)

Det är låååångt borta för vår del - lägger man vår bebis på mage blir det en liten ilsken, platt padda som protesterar "iff! iff!". :D

Läste nånstans att alla bebisar gillar löv, de rör sig ju lite hela tiden så det är som en gigantisk mobil.

Det är låååångt borta för vår del - lägger man vår bebis på mage blir det en liten ilsken, platt padda som protesterar "iff! iff!". :D

.

Hahaha :rofl: vad gulligt. A blev oxå frustrerad i början men så lycklig när det gick bättre :)

*KL*

Snacka om att vara disträ... Var och handlade alldeles nyss, hade vagnen och Iggy var gnällig framme i kassan. Betalade och gick hem. Hemma inser jag att alla varorna jag handlade ligger kvar i affären :grin: Rusar tillbaka där den snälla kassörskan hade plockat ner allt i en kasse, de hade ropat efter mig men jag hade störtat ut ur affären utan att höra nåt. Tur jag fick ungen med mig i alla fall :rofl:

Den där vagnen är nog det sämsta köpet nånsin, kan nästan räkna på fingrarna de gångerna han vart lugn och nöjd i den.

Du har en vad är hönan vad är ägget, samt ond cirkel situation. Det kan börja i båda ändar så att säga.

Torticollis är snarare ganska vanligt hos barn. Den tumörorsakade är tack och lov ovanlig.

I sina fullt välutvecklade former så är båda tillstånden väldigt lätta att upptäcka. Men dit vill man ju inte komma. Tyvärr så blir dock föräldrar lite hemmablinda så man tänker inte riktigt på att det håller på att utvecklas. Och det är inte alltid BVC uppmärksammar det. Sjukgymnaster jobbar även för att man allt tidigare skall börja behandla dessa barn. Detta för att man har börjat misstänka att spannet man har för att få skallen att omforma sig är betydligt mindre än vad man tidigare trott. Den gamla erfarenheten kommer nämligen från tiden då barnen sov på mage. Men ännu hellre vill man helt föregå problematiken igenom att belysa vikten av magtid.

Men jag är nog lite färgad av att jag gick min pediatrikplacering på Astrid.

Lekte gjorde T definitivt vid ett par månader. Men det tror jag mer beror på vad vi lägger i ordet än vad våra barn faktiskt kan. Jag anser att utforskandet är en form av lek.

Senast ändrad:

0,5 till 2 % som har den medfödda formen, och ännu färre som har den förvärvade - det är inte vad jag skulle kalla vanligt. Men det beror ju på vad man lägger i ordet vanligt, såklart. Däremot kan det säkert vara vanligare med sjukdomar av olika slag bland barn som vårdas på sjukhus, än bland andra barn. Jag förstår fortfarande inte på vilket sätt svaga nackmuskler skulle kunna orsaka sned skalle, nackmusklerna formar väl inte skallbenet?

Sen lägger vi nog olika saker i ordet "lek", ja, lek för mig är någon form av låtsaslek, och där är åtminstone min tvåmånadersbebis inte än. Kolla och ligga och vifta, snarare, och ibland greppa händerna med varandra. Mer avancerat än så blir det inte, men det räcker gott tycker jag. Ska viftandet och kollandet definieras som lek blir det ju ett annat problem - det pågår ju all vaken tid, och skulle jag lyda ditt råd skulle bebisen alltså läggas på mage (där bebisen inte kan röra sig och inte kan lyfta huvudet, och alltså inte ser något) all sin vakna tid, och aldrig kunna varken kolla eller vifta. Det vore i mina ögon grymt, eftersom det så uppenbart är roligt.

Hon rekommenderade att börja med potatis och bara använda sig av det i 1-2 v och sen gå på tex morötter. Koka och mosa ned med lite ersättning i samt bara ersätta 1 mål, helst lunchmålet.

Hur har ni gjort? Och vilken gröt har ni använt er av? Sempers eller Nestlé? Och vad använder ni för nappstorlek? Vi har ju MAM-flaskor och är på den nappen som är upp till 4 mån nu. Ska till babyland och inkassera nya nappar på torsdag, men har för mig att det finns vissa som är till 4-6 mån och en som är direkt på 6 månader, har ni köpt de som är från 4 mån? Gah. Blir tokig på att det finns så många alternativ. :p

Mmm, det kanske var dumt att börja så tidigt med gröt. Hoppas inte att det är helt kört med grönsaker nu. Kanske kan strunta i broccolin och köra på morot och majs istället ett tag.

Vi har bara köpt Hipps gröt och burkar. Det är min man som absolut vill att V ska äta ekologisk mat. Dock är ju urvalet begränsat då man håller sig till ett märke bara, så vi kommer säkert att blanda i fortsättningen.

Vad gäller nappar så har vi fortfarande nr 2. Vi borde väl byta till den för 4 månader men det har bara inte blivit av.

*kl*

Bara för att ni pratar om magläge var jag tvungen att lägga S på mage, något som jag tyvärr gör för sällan då hon oftast skriker då. La henne på mage brevid mig och vad gör hon? I stället för att träna sina muskler somnar hon :)

Vi köpte den aldrig, utan körde på originalplanen med stadsnära. Och toktrivs! Det är rena idyllen här med ett par hundra meter till badplats, stora friluftsområden utanför dörren, massor med barn (och barnomsorg, vi har sex dagis inom en kilometers radie), utmärkta kommunikationer, och ändå gångavstånd in till stan. :bump:
Det låter ju helt perfekt! Speciellt med badplats! :banana:

Vi ska till sjukgymnasten i morgon pga av platt skalle. Hon har en favoritsida och hade blivit lite plattare där. Detta var när hon var ca 8 veckor. Började med tjock kudde och handdukar och hon har blivit mycket bättre!!! Hoppas att även sjukgymnasten tycker det ser bra ut!

Men gör det något egentligen om de inte är så tidiga med att lyfta huvudet när de ligger på mage? Tids nog lär de sig väl av sig själva, tänker jag, utan att man måste specifikt träna dem på det. Eller?

Jag tror inte man behöver träna på något faktiskt :o Vi har aldrig låtit Isabella ligga på mage för att öva på att lyfta skallen utan vi bär henne och låter henne sitta i våra famnar m.m.. Vi testade för ngn vecka sedan att lägga henne på mage och visst kan vårt barn också ligga och stödja på armbågarna och lyfta huvudet och det utan att ha övat på det en enda minut.

Inget babygym äger vi heller, allt som rör sig är intressant. Vi har en "tygbok" som prasslar som hon nu sedan en vecka eller så har börjat intressera sig av genom att greppa den och tugga på den. Min mamma köpte henne en spegel att ligga och titta i men den är inte jätte poppis men börjar att bli.

Jag tror stenhårt på att barn lär sig allt så småning om utan att det ska stimuleras och övas hit och dit.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Bukefalosnyheter När det nu är 28 år sedan den här sidan startade kan väl det senaste året sammanfattas med att inte så mycket hänt eller förändrats på...
Svar
4
· Visningar
2 709
Senast: Tilly_85
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 371
Senast: alazzi
·
Hästmänniskan Okej, detta kan nog bli ett ganska långt inlägg, men du väljer själv om du vill läsa hela eller ej. Hästar, ridning, trav, har varit...
2
Svar
22
· Visningar
4 331
Senast: shia
·
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 452
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar