viv
Trådstartare
Sv: Vårmammor 2010 del 6
*kl*
Inget bebisrelaterat nu, så scrolla förbi om ni inte orkar läsa.
Måste fråga er också för att vara på säkra sidan... Vi ska ju kolla på ett litet ställe med lite mark till, idag finns där inget stall men en byggnad man kan bygga om till stall. Jag har tolkat det som att har jag inte fler än 5 hästar behöver jag inte göra någon förprövning för att bygga om?
Saxat från länsstyrelsens hemsida:
Vad gäller med grannar och avstånd? Kan inte hitta några regler eller lagar men vet att det ofta är artiklar i tidningen om bråk med grannar och hästgårdar.
Ni som har gård hur gör ni med gödselhanteringen?
*kl*
Inget bebisrelaterat nu, så scrolla förbi om ni inte orkar läsa.
Måste fråga er också för att vara på säkra sidan... Vi ska ju kolla på ett litet ställe med lite mark till, idag finns där inget stall men en byggnad man kan bygga om till stall. Jag har tolkat det som att har jag inte fler än 5 hästar behöver jag inte göra någon förprövning för att bygga om?
Saxat från länsstyrelsens hemsida:
skyldighet att förpröva:
Av 5§ djurskyddsförordningen framgår att Stall och andra förvaringsutrymmen samt hägn för hästar eller för djur som föds upp eller hålls för produktion av livsmedel, ull, skinn eller pälsar eller för djur som används i sådan undervisning som inte är djurförsök, får inte uppföras, byggas till eller byggas om utan att stallen, förvaringsutrymmena eller hägnen på förhand har godkänts från djurskydds- och djurhälsosynpunkt. Detsamma gäller när ett stall, ett annat förvaringsutrymme eller ett hägn ändras på ett sätt som är av väsentlig betydelse från djurskydds- eller djurhälsosynpunkt eller när ett stall, ett annat förvaringsutrymme eller ett hägn som förut har använts för annat ändamål tas i anspråk eller inreds för sådan djurhållning eller djuruppfödning. Vad som sägs om stall, annat förvaringsutrymme och hägn gäller även del av stall, del av förvaringsutrymme samt del av hägn.
Alla byggnadsåtgärder behöver dock inte förprövas. Jordbruksverket har medgivit undantag från förprövning om den planerade byggnadsåtgärden berör ett djurslag som det finns ett begränsat antal av på anläggningen.
En anläggning definieras i detta sammanhang som en eller flera byggnader för djurhållning som är belägna på samma fastighet. Förprövning krävs därför inte om antalet djur av berört djurslag efter den planerade byggnadsåtgärden, understiger nedanstående antal;
* 5 hästar
Vad gäller med grannar och avstånd? Kan inte hitta några regler eller lagar men vet att det ofta är artiklar i tidningen om bråk med grannar och hästgårdar.
Ni som har gård hur gör ni med gödselhanteringen?