Vårmammor 2010 del 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vårmammor 2010 del 6

*kl*
Inget bebisrelaterat nu, så scrolla förbi om ni inte orkar läsa.

Måste fråga er också för att vara på säkra sidan... Vi ska ju kolla på ett litet ställe med lite mark till, idag finns där inget stall men en byggnad man kan bygga om till stall. Jag har tolkat det som att har jag inte fler än 5 hästar behöver jag inte göra någon förprövning för att bygga om?

Saxat från länsstyrelsens hemsida:
skyldighet att förpröva:

Av 5§ djurskyddsförordningen framgår att Stall och andra förvaringsutrymmen samt hägn för hästar eller för djur som föds upp eller hålls för produktion av livsmedel, ull, skinn eller pälsar eller för djur som används i sådan undervisning som inte är djurförsök, får inte uppföras, byggas till eller byggas om utan att stallen, förvaringsutrymmena eller hägnen på förhand har godkänts från djurskydds- och djurhälsosynpunkt. Detsamma gäller när ett stall, ett annat förvaringsutrymme eller ett hägn ändras på ett sätt som är av väsentlig betydelse från djurskydds- eller djurhälsosynpunkt eller när ett stall, ett annat förvaringsutrymme eller ett hägn som förut har använts för annat ändamål tas i anspråk eller inreds för sådan djurhållning eller djuruppfödning. Vad som sägs om stall, annat förvaringsutrymme och hägn gäller även del av stall, del av förvaringsutrymme samt del av hägn.
Alla byggnadsåtgärder behöver dock inte förprövas. Jordbruksverket har medgivit undantag från förprövning om den planerade byggnadsåtgärden berör ett djurslag som det finns ett begränsat antal av på anläggningen.
En anläggning definieras i detta sammanhang som en eller flera byggnader för djurhållning som är belägna på samma fastighet. Förprövning krävs därför inte om antalet djur av berört djurslag efter den planerade byggnadsåtgärden, understiger nedanstående antal;

* 5 hästar

Vad gäller med grannar och avstånd? Kan inte hitta några regler eller lagar men vet att det ofta är artiklar i tidningen om bråk med grannar och hästgårdar.

Ni som har gård hur gör ni med gödselhanteringen?

Du får inte bygga så stora boxar att de är godkända att ha flera hästar i samma box. Då kan du komma över 5 hästar på så sätt och då kvittar det om du har det. Det kan ju flytta in en annan sen som vill ha det...
Gödsel har jag fuskat med tills nu... Jag kommer att ha den på traktorvagn och lämna på tippen. För att spara lite på vagnen kommer jag lägga över en tjock presenning innan jag börjar tömma i skiten.
Vagnen kommer att bli nergrävd i marken så jag slipper köra upp på den.

Min granne har egna hästar och på andra sidan har jag en fotbollsplan. Men det är över 100m. Jag har läst i ngn sådan protestskrivelse att det ska vara 100m. Men det var ju på det specifika stället.

*kl*
Ni som haft dop eller planerar....
Hade/ska ni ha någon solist i kyrkan?
Har nämligen raggat upp en tjej som ska sjunga och vi filar lite på
vilken låt vi ska ta. Lutar lite åt "Älskade barn" men är öppen för fler förslag :)

Ja vi vill gärna ha min syster till att sjunga, men hon vet inte om hon vågar, hahaha! Då vill jag att hon ska sjunga "Himlen måste sakna en ängel" - sök den på youtube - tycker den är så fin!
Men hur fungerar det då i olika församlingar. Jag vet ju att hon kommer tvärvägra sjunga om där inte är någon som spelar piano till - hur får man tag i en sådan som kan just denna låt på piano?

Jag betalar en bonde för att komma hämta min gödsel, dyrt. :(

Appropå förprövning så tycker jag du ska göra det om du är på gränsen. Kostar inget och var lätt, tog bara lite tid!

Det tror jag ni behöver. Du ska in i plan och byggnadslagen 8 kap och rota. Jag kan kolla på det senare.

Alltså, jag måste bara säga hur imponerad jag är över dig och ditt studie/yrkesval! :laugh: Jag skulle bli komplett galen! Har läst en kurs i miljörätt och jag säger bara tack och lov för att allt är antingen rätt eller fel i matemtikens värd. ;) Jag är ingenjör ut i fingerspetsarna! :D Fast jag klarade den där tentan iaf, men det var på håret!

Oregano
Ibland undrar jag också om det är en riktigt bra plan. Men eftersom jag kan ägna liiite för lång tid till att diskutera vilken tolkningsteori som ska användas på ett vist ord i en paragraf, så antar jag att det är här jag hör hemma. Matte e rätt skoj det med. Jag är faktiskt en av de få i klassen som i a f behärskar grundläggande matematik. Resten av folket fick panik i ögonen när läraren under arvsrätten ritade upp en andragradsekvation på tavlan.

Viv
Intressant författning tror jag är PBL, grannelagstiftningen i JB och MB.
När det gäller jordbruk och skogsbruk är alla ekonomibyggnader undantagna från bygglov (PBL). Man kan till och med placera dem på strandskyddat område*. Men jag har någon lite gnagande bild av att hästnäringen inte räknas in i jordbruk och då gäller inte de undantagen. Det krävs även att fastigheten är registrerad som jordbruksfastighet.

När det gäller avstånd till grannar så har det mer med grannelagstiftningen att göra. Här är det svårt att råda för lagstiftningen i sig säger i stort sett ingenting. Utan det handlar helt och hållet om det enskilda fallet. Samma sak med MB. Men man kan säga finns det djurnäring i närområdet idag så har ni betydligt bättre möjligheter.

* Ett exempel finns att någon byggde ett 300kvm stort traktorgarage till sin 2 ha stora ”jordbruksfastighet” på strandskyddat område. Och alla vet väl vikten av att ha panoramafönster och terrass och inredda kontor i sina traktorgarage. De fick ta ner terrassen för den ansåg nämden uppenbarligen inte var motiverad.

Senast ändrad:

Har också lite problem med svärmor, inte på samma sätt som du utan mer att hon, ja förstå mig rätt nu, hon typ kidnappar Theo ibland. Om vi är hos dom och hon tar upp Theo så har hon typ alltid som mål att han ska somna så att jag inte ska kunna ta med mig honom in till oss igen. Om jag säger att jag ska ta och lägga honom i vagnen och gå en sväng istället för att han ska ligga inne och sova så lyssnar hon som inte. Hon bara sitter där och håller han. Vägrar nästan ge mig honom.

Sen detta j*vla tjat om smakportioner. "Ja när ***** var liten så fick man då minsann börja vid 3 månader" Trots att både jag och sambon sagt till så tjatar hon ändå. Okej, dum sak kanske att reta upp sig över men jag blir så less på tjatet och varje gång hon säger hur nära hon var att köpa hem puré när hon var på äffären. Hon vill bara väl, dock går det till överdrift ibland.

Håller med Cyllene om förprövning. Ni kan ju faktiskt kontakta säljaren och be dem lämna in en förprövning. Man kan även skriva in sk svävarklausuler i köpekontraktet. Alltså villkor, som max får gälla i två år, för förvärvets fullbordande. Ni kan n alltså villkora att ni ska få tillstånd för stallverksamhet. Annars går köpet tillbaka.

*kl*
Ni andra som letar hus, tror ni att huspriserna kommer att rasa nu med stigande räntor och bolånetak?

Då tycker jag att du ska leta efter en annan bonde!
Hästskit är prima för åkern, ska han få betalt och välgödslat.
Låter lite lyxigt. Hitta nån som hämtar gratis, här är det nästan slagsmål om gödslet.

Fina låtar ni tipsat om:bow:

Armani, prästen brukar ju göra ett hembesök innan dopet.
Prata med den om kantorn i församlingen kan tänka sig spela pianot.
Kantorn är ju redan på plats och spelar på orgeln till psalmerna.

:bow: Tack för du tar dig tid att kolla upp detta. Tycker det är rörigt och svårt framförallt att veta vart och vem jag ska vända mig till för att få reda på det. Idag är det ju som sagt ingen hästverksamhet alls på stället. För att få göra en förprövning, måste jag alltså själv äga stället?

Kan man knacka på hos grannarna runt omkring och helt enkelt fråga vad de skulle tycka om att ha hästar i närheten? Klart de kan ju säga att det är okej och ändra sig sen :grin:

Appropå förprövning så tycker jag du ska göra det om du är på gränsen. Kostar inget och var lätt, tog bara lite tid!

Hur lång tid ungefär tog det? Veckor, månader?

*kl*
Ni andra som letar hus, tror ni att huspriserna kommer att rasa nu med stigande räntor och bolånetak?

Jag tror det beror lite på vart man bor, häromkring där vi bor tror jag inte priserna kommer rasa kanske stanna av lite. Men jag tror inte det kommer vara lika hysteriskt på budgivningarna och inte heller lika många som kan vara med och buda.

Skulle gärna göra det men det är så himla hästtätt här att det är svårt. Eller jag har en bonde som jag får lämna det gratis hos men vi har ingen vagn till det. Lånade vagn ett år men den var dålig och det blev strul osv.

Ringde grannbonden som har all mark runt vår gård men han ringde nån för att kolla och fick till svar att hästgödsel inte var bra så han sa nej.

Den bonden som hämtar mitt gödsel nu åker runt och hämtar från ett par andra stall till.

Hur lång tid ungefär tog det? Veckor, månader?

Inte lång tid alls innan jag fick besked. Några veckor tror jag. Fick beskedet på telefon innan jag fick det på posten. Men så hade jag också ett stort stall med högt i tak, extremt stora boxar och extra breda stallgångar och dörrar så man lätt kan gå ut med sto och föl.

*kl*

Tror inte det gör det här, snarar tvärtom. Det är brist på bra "lagom hus" och det kommer det nog fortsätta vara ett tag till...

Mmm, han som var ut och tittade på "vår" gård sa att det var brist på hästgårdar. Tänker på om vi vill värdera om det efter rust för att få bort topplån om ett halvår-år...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Bukefalosnyheter När det nu är 28 år sedan den här sidan startade kan väl det senaste året sammanfattas med att inte så mycket hänt eller förändrats på...
Svar
4
· Visningar
2 709
Senast: Tilly_85
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 371
Senast: alazzi
·
Hästmänniskan Okej, detta kan nog bli ett ganska långt inlägg, men du väljer själv om du vill läsa hela eller ej. Hästar, ridning, trav, har varit...
2
Svar
22
· Visningar
4 331
Senast: shia
·
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 452
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Världscupen 2024/2025