Vårmammor 2010 del 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vårmammor 2010 del 6

*kl*
Ett litet livstecken från mig! :D Nu har vi installerat oss hos svärisarna på landet, sambon kom hem halv 12 inatt.. Då hade han hämtat det sista från vinden, men nu är i alla fall allt klart med lägenheten. Skrev papper och fick pengar tidigare idag, så nu är det bara den här jäkla månaden som ska gå också..
Känns ju sådär att bo hos svärföräldrarna, men det är bara att bita ihop och stå ut. (och stå på sig om de mot förmodan skulle köra över oss eller komma med kritik om hur vi sköter Stella)
Himla skönt här ute dock, det är alldeles knäpptyst. :love: Lite skillnad mot lägenheten kan jag säga, risken finns väl att jag blir lappsjuk snart :D

Härligt! Är inte lite avis på er ;) Men "vårt" hus finns väl där ute någonstans också...

*kl*

Vad har alla för sig idag? Har vart ovanligt lugnt här :)

Själv har jag peppat mig hela dagen för att träffa svärföräldrarna en hel kväll, känner hur jag fyllt på mitt tålamods-förråd så det borde räcka fram till 21 iaf :laugh:

Härligt! Är inte lite avis på er ;) Men "vårt" hus finns väl där ute någonstans också...

*kl*

Vad har alla för sig idag? Har vart ovanligt lugnt här :)

Själv har jag peppat mig hela dagen för att träffa svärföräldrarna en hel kväll, känner hur jag fyllt på mitt tålamods-förråd så det borde räcka fram till 21 iaf :laugh:

vi har varit iväg o handlat material, nu ska trädäcket byggas!:banana:
>Jobbigt o ha såna svärisar som många verkar ha här! mina är coola, o jag älskar att träffa dem. dom lägger sig inte i, o är bara härliga!:D

hoppas du står ut hela kvällen!:bump:

Idag så tvättar jag och T. I övrigt så pluggar jag så fort hon sover. Börjar bli gruvligt trött på det här ämnet just nu. Men ett sista ryck på ett par dagar så e denna kurs avklarad.

Att komma på ”bra svar” på de mest frekventa, tjatiga och elaka kommentarerna brukar öka mitt tålamod.

Usch, nu får jag dåligt samvete. Min svärmor är fantastisk och ställer alltid upp och vill bara Selmas bästa, men det är svårt att få alla viljor att komma överens. Upplever som någon annan skrev också att de bara tar över, min mamma också, men henne kan jag ju fräsa till på ett annat sätt... :D

*kl*

Idag har vi bara tagit det lugnt. Var hos mina unghästar på förmiddagen och var med när de longerades över bommar, de var verkligen superduktiga :love:

nu ligger Selma och jag och tar igen oss i sängen, Selma sparkar i sitt gym och jag läser "somna utan gråt" som jag haft i ett år, men inte öppnat förrän nu när vi ska få Selma att sova i eget rum, även fast det känns hemskt av bara tanken att inte ha henne i samma rum som oss. :eek:

sen när sambon kommer hem ska vi åka till affären och köpa hem röror och bröd och ha fredagsmys i vårt äntligen klarkopplade biorum. Nu ska vi "bara" bygga in dvdn och basen och köpa rullgardin så är det i stort sett klart. På måndag kommer målaren och målar klart våra nya ytterdörrar och det som är kvar på övervåningen, så snart kanske vårt hus blir klart efter alla ändringar, fuktskador och semestertider, peppar peppar...

Vad har du tänkt bli när du är klar? Min mamma är brott- och familjerättsadvokat i Södertälje. :)

nu ligger Selma och jag och tar igen oss i sängen, Selma sparkar i sitt gym och jag läser "somna utan gråt" som jag haft i ett år, men inte öppnat förrän nu när vi ska få Selma att sova i eget rum, även fast det känns hemskt av bara tanken att inte ha henne i samma rum som oss. :eek:
Varför ska hon få eget rum? Är bara lite nyfiken, för jag går själv i dom funderingarna. Det har gått bra med lillkissen ända till i förrgår. Då protesterade hon våldsamt när vi stängde dörren till sovrummet för natten. Det slutade med att maken gick upp och la sig i soffan för att göra katten sällskap! :D Jag ville absolut inte ha henne i samma rum som V på natten medan han trodde att det inte skulle vara någon fara. Katten är extremt gosig och social och totalt orädd för både V och allt annat. Hon har flera gånger knölat ner sig nära, nära eller uppepå V och än kan hon ju inte göra honom illa eftersom hon knappt väger något. Hur som helst fick hon iallafall sova i vårt sovrum inatt och det gick bra. Hon var aldrig i närheten av spjälsängen (vad vi vet) utan höll sig under vårt täcke. :love: Dock skulle de kännas bättre att ha V i ett annat rum för att skydda honom, men det vill inte maken. Klurigt det där...

Kommer du att ha babyvakt när hon sover ensam, eller hör du ändå om hon vaknar?

Ibland undrar jag också om det är en riktigt bra plan. Men eftersom jag kan ägna liiite för lång tid till att diskutera vilken tolkningsteori som ska användas på ett vist ord i en paragraf, så antar jag att det är här jag hör hemma. Matte e rätt skoj det med. Jag är faktiskt en av de få i klassen som i a f behärskar grundläggande matematik. Resten av folket fick panik i ögonen när läraren under arvsrätten ritade upp en andragradsekvation på tavlan.
Men det råder inget tvivel om att du kommer att bli en toppenjusist! Du är ju helt klart genuint intresserad av ämnet. Det där med att det tar lång tid kommer säkert att lösa sig naturligt när du börjar jobba. Har en bekant som jobbar på en advokatbyrå i Stockholm sedan drygt ett år tillbaka. Är inte avundsjuk på hennes arbetstider om man säger så. :eek: Fast står hon ut så har hon en jäkligt bra lön om ett par år och den är jag allt lite avis på! ;)

Även i ingenjörsklasser så verkar det vara lite si och så med mattekunskaperna. Iaf på miljöteknikprogrammet som jag gick. Det var bara 20% som klarade första tentan i differential- och integralkalkyl 1 (och jag var såklart en av dom! :p :banana: ) Apropå grundläggande matematik, så såg jag ett skräckexempel på ett forum alldeles nyligen. Tror det var FL, men är inte säker. Någon hade postat en tråd med en fråga av typen "Om jag har 20 kr och ett paket nudlar kostar 4 kr. Hur många kan jag köpa då?" :eek:

Jag har varit i stallet hela dan med pållen.
Lilleman va duktig hela tiden.
Och pållen bara nosa och blåste med sin goa mule på honom :love:

Kunde inte låta bli att hoppa upp och ta ett varv på gårdsplanen.
Har ingen sadel till henne, så det va bara att hoppa upp barbacka, gick väl sisådär bra. Det blir att åka och köpa sadeln som de hade använt till henne innan.

Apropå grundläggande matematik, så såg jag ett skräckexempel på ett forum alldeles nyligen. Tror det var FL, men är inte säker. Någon hade postat en tråd med en fråga av typen "Om jag har 20 kr och ett paket nudlar kostar 4 kr. Hur många kan jag köpa då?" :eek:

:eek:
Den människan kan inte fått mycket hjälp i skolan med matten!

Och jag som tycker jag är dålig på matte:p

*kl*

Är det någon som har koll på vad som händer ifall man inte skickar in blanketten om barnets namn i tid?

Jag och sambon kan inte komma överrens om vilket efternamn Theo ska få och det är den 23e på måndag :eek:

Jag vägrar hans efternamn då ungefär 1/3 av sveriges befolkning heter så och han vägrar mitt efternamn eftersom att ALLA i hans familj har hans efternamn förutom då hans brors sambo. Sen tycker han att det låter som att Theo inte har någon pappa ifall vi tar mitt efternamn, tar vi bådas så låter det i hans öron som en skillsmässobarn(stavning?!), sen är det ju bara så i hans värld att barnen ska ha pappans efternamn...Så nä det är inte så lätt...

Fast nuförtiden är det ju inte alls ovanligt att barn har mammans efternamn, så jag tycker nog din sambo är lite gammalmodig där. Känner flera barn som har mammans efternamn, t ex om föräldrarna är gifta men har olika namn.

Men tråkigt att ni inte kan komma överens, kan barnet inte få något släktnamn från pappans sida som andranamn eller så, som "kompensation" för efternamnet så att säga?

Varför låta henne sova i eget rum vid så tidig ålder? Känns det inte läskigt att inte ha koll på samma sätt som när dom är i samma rum?? Jag är nojig och jag sover brevid henne och med andningslarm på.. ingen kritik, jag är bara nyfiken!

Kl

Men hur dött kan det vara på en skala? ;) Vad gör alla idag egentligen? Vi skulle ha haft besök av svärföräldrarna, men den ena vaknade upp med halsont så de stannade hemma. Det var ju tråkigt. :angel: Så vi har en mysig hemmadag istället. V har ätit gröt till frukost och potatis/morot till lunch och därefter en sked äpple/banan. Jag undrar fortfarande hur fort man kan gå fram med smakisarna. V har ätit mat i två veckor nu och gör det med mycket god aptit. Han är inte nöjd förrän han är mätt, men det känns lite tidigt att ge honom så stora portioner än. På måndag är det föräldragrupp med tema smakisar, så då ska jag fråga.

Nu tror jag att jag törs skriva det, kräkningarna har avtagit!!!! :banana: :banana: :idea: :bow: Det är såå himla skönt!! Visst kan det komma upp lite mjölk vid rapning, men det är bara lite och inte alls som det var för bara ett par veckor sedan.

Och apropå ingenting, så blir bajset ganska snyggt marmorerat i olika färger när man blandar mjölk och puréer! :rofl:

Ha en fortsatt trevlig dag! :idea:

För att hon blir mer störd när hon sover i samma rum som oss, min sambo går upp väldigt tidigt och vi har två hundar som skäller när de hör ljud. Hon kommer att ha sin walkietalkie på hela nätterna så jag kommer att vakna när hon vaknar. Hon sover som sagt i en liten egen säng bredvid oss, men nu när hon blivit för stor för den så känns det som ett naturligt steg att hon får sova i sin egna stora säng i sitt egna rum.

Fast det är klart att både jag och sambon kommer att gå in till henne hur många gånger som helst i början för att se att hon verkligen andas och det kommer att vara hemskt i början att inte ha henne nära, men jag tror att ju snabbare man vänjer sig av vid det desto lättare.

*kl*

vi har firat Selmas 4-månadersdag med Ikeabesök och chokladbollar. :love: imorgon ska det bli premiär av smakportioner, laddade idag genom att byta bröstmjölksersättning samt storlek på napparna. Vi var vågade och gick direkt på 6mån napparna och det har fungerat riktigt bra, inte läckt någonting och hon verkar få i sig mindre luft. Än så länge allting gott. :)

Vi ska på beach volleyboll/ grillfest hemma hos några av min sambos barndomsvänner, känns sådär då jag är den enda utbölingen i gänget, är grymt otränad, kommer knappt i någon av mina gamla kläder och har noll bollkänsla. Ska jag lägga till attjag blir jätteblyg i stora sällskap också? :p men men, vem vet, kanske blir en toppenkväll.

Fast nuförtiden är det ju inte alls ovanligt att barn har mammans efternamn, så jag tycker nog din sambo är lite gammalmodig där. Känner flera barn som har mammans efternamn, t ex om föräldrarna är gifta men har olika namn.

Men tråkigt att ni inte kan komma överens, kan barnet inte få något släktnamn från pappans sida som andranamn eller så, som "kompensation" för efternamnet så att säga?

Tycker också att han är lite gammalmodig :D, han har ett "simpelt" -son namn efter sin far, hans mors flickefternamn är liksom mitt inte alls lika vanligt, men är nog inte något alternativ då ingen av oss vill byta efternamn om vi gifter oss (så okej jag är lite tjurig jag mé :o) så kanske inte barnen kan ha ett helt annat efternamn?!

Jag går ju med på att Theo får båda våra efternamn men som sagt, inte sambon. Theo har andranamn efter min farfar, sambons morfar och sen har han Elias också, vilket jag ville att han skulle heta. Känns faktiskt inte nåt vidare att inte vara överrens. Tycker vi skulle kunna mötas på halvavägen, han fick ju igenom att Theo skulle heta just Theo eftersom alla pojkar i hans familj heter nåt på T....

Neee, det är inte lätt, nu får han ju iaf mitt efternamn from måndag, men man kanske ska skicka in förnamnet så får vi väl vänta med efternamnet...

Vad började ni med för smakis, potatis eller något annat?

Nästa vecka blir ju S 4 månader så då ska vi ge oss in i hela den världen, helt ärligt tycker jag det är läskigt. :o Amningen fungerar så himla bra nu och det är så enkelt och smidigt, men amma kan jag ju inte göra hela livet. Har dock bestämt mig för, och upplyst sambon om, att det bara är smakisar nu - jag vill helamma MINST 6 månader innan vi börjar byta ut något mål mot mat. Men med smakisar så är väl inte tanken att de ska äta sig mätta heller så, utan just få testa på olika smaker och konsistenser. :laugh:

Ang. amning och så föresten - hade en diskussion med en vän igår. Hennes amning har fungerat smärtfritt från dag ett, barnet har alltid gått upp kanonfint i vikt osv. Nu har hon bestämt sig för att sluta amma - för att hon känner sig nöjd. Barnet har fått börja med smakisar, och det är efter att de introducerade det som hon bara slutat tvärt och ger ersättning istället. Jag vet att alla gör precis som de vill, men min första tanke var "Vadå du känner dig nöjd? Ditt barn då?". Hen är 4 månader gammal, och jag ser liksom inte varför man vill avbryta något som fungerat så bra hela tiden, innan alla rekommendationer?
Är det jag som är helt körd eller är det någon som förstår hur jag tänker?

Vi började med potatis/palsternacka.

Jag förstår hur du tänker, men jag förstår din vän också. Bara för att amningen fungerar behöver det inte vara samma sak som att man gillar det. Min amning fungerade också, fast något smärtsamt ibland, men jag gillade det verkligen inte. Och så hade jag nog känt även om jag varit helt utan problem. Kände mig fruktansvärt bunden/låst/livegen av detta eviga ammande och det var ett himla planerande då vi skulle iväg eftersom jag inte kunde tänka mig att amma i någon annans närhet/offentligt. Till slut blev jag irriterad varje gång V var hungrig och jag var tvungen att slänga fram tutten... Men jag gjorde det för Vilgots skull.

När han var tre månader hade jag pinat mig genom halva tiden och jag bestämde mig för att trappa ner. Det var verkligen en befrielse på många sätt! Även om bröstmjölk såklart är bäst för barnet att äta så är ändå det allra viktigaste att barnet har glada föräldrar. Nu ammar jag morgon och kväll och det känns bra och det kan jag absolut fortsätta med ett bra tag till.

Nu lät det där som värsta försvarstalet, men det var det inte ;) Jag bara förklarar hur det kan vara, trots att det utåt sett ser problemfritt ut. :idea:

När dottern föddes för 2.5 år sedan ammade jag henne i 4 månader (fick flaska 3 gånger under denna tid). Anledningen till att jag slutade var att jag kände mig bunden till henne för på kvällen åt hon en gång i timmen och jag höll på att få panik!! Kände de sista två veckorna på kvällarna att; nej nej ska du äta nu igen !!! Hon hade napp men det hjälpte inte, mat skulle hon ha och hon åt också varje gång. Frågade bvc flera gånger men det var normalt. Detta och några andra saker gjorde att jag inte ville amma sonen som föddes för 3 månader sedan. Jag hade inga problem att amma henne alls, alltså hon var nöjd och gick upp mer än bra i vikt :) Bara jag som inte var nöjd.

kl

här var det fullt upp hela dagen igår, bakade rabarberpajer till dopet som är på lördag :)
imorgan ska det mesta andra inhandlas sedan har jag bara att fixa dopprogram och stämma av allt med präst och kantor.

Mikaela sover väldigt bra nu, somnar 22-23 och vaknar 5 sover sedan till 8-9 igen.
Idag väcke hon mig nu vid 9 genom att ligga och prata med väggen där det sitter ett gäng nalle puh bilder :love:

Igår fick vi även tillbaka laptopen från lagning och alla bilder fanns kvar :bump:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Bukefalosnyheter När det nu är 28 år sedan den här sidan startade kan väl det senaste året sammanfattas med att inte så mycket hänt eller förändrats på...
Svar
4
· Visningar
2 707
Senast: Tilly_85
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 371
Senast: alazzi
·
Hästmänniskan Okej, detta kan nog bli ett ganska långt inlägg, men du väljer själv om du vill läsa hela eller ej. Hästar, ridning, trav, har varit...
2
Svar
22
· Visningar
4 331
Senast: shia
·
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 452
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Olja till häst ?