Vårmammor 2010 del 2

Sv: Vårmammor 2010 del 2

*kl*

Är det någon här som vet ifall man kan få mjölkstockning eller nåt liknande fast man bara är gravid och inte ammar alltså?
Fick ont i mitt högerbröst igår kväll, det är liksom hårt och "knöligt" och betydligt varmare än det vänstra och som röda fläckar på det. Sen kom febern, hade över 39 inatt. Har ganska låg temp i vanliga fall. Men jag har även vanliga förkylningssymptom såsom värk i kropp och leder och kraftig huvudvärk.

Vad tror ni, kan det vara en vanlig influensa bara? Men det gör så förbaskat ont i mitt högerbröst :devil:

Man får som sagt välja sitt förstahandsval, MEN man är inte garanterad plats iom att vi har "fritt vårdval". Det som hände min väninna var att hon ringde när det började sätt igång, till sitt förstahandsval. De sa att hon skulle avvakta med att komma in, men kunde komma senare. När det blev senare och värkarna var lite mer täta så ringde hon igen och då fick hon veta att det inte fanns plats, och människan på SÖS erbjöd sig att ringa runt och kolla var det fanns plats. Då hamnade de på Södertälje. I Stockholm är det endast BB Sthlm som GARANTERAR plats. Alla övriga förlossningar kan man önska men inte garanteras plats på. OM man inte går på Aurorasamtal pga förlossningsrädsla på någon specifik förlossning. Det är vad jag har läst mig till/diskuterat fram med andra gravida vänner/diskuterat fram med BM :)

Fast samtidigt är det som din vännina råkade ut för extremt ovanligt. Alla mina vänner har fött på precis det sjukhus som de önskade sig.

Och vill man vara spiksäker så kan man ju välja BB Stockholm. (tror faktiskt Södra BB har något liknande också).

Pratar du förlossning med din BM? Min har inte tagit upp det alls, jag tänkte att det kanske kommer senare.

*kl*

Är det någon här som vet ifall man kan få mjölkstockning eller nåt liknande fast man bara är gravid och inte ammar alltså?
Fick ont i mitt högerbröst igår kväll, det är liksom hårt och "knöligt" och betydligt varmare än det vänstra och som röda fläckar på det. Sen kom febern, hade över 39 inatt. Har ganska låg temp i vanliga fall. Men jag har även vanliga förkylningssymptom såsom värk i kropp och leder och kraftig huvudvärk.

Vad tror ni, kan det vara en vanlig influensa bara? Men det gör så förbaskat ont i mitt högerbröst :devil:

Har du läckt mjölk? Hästarna kan ju får juverinflammation innan de fölar, så det borde väl kunna vara samma för människor. Men ring barnmorska och fråga imorgon.

Ja du jag läcker som ett såll :( får ta och ringa vårdcentralen imorgon.

Hur mår bebisen av att man har feber förresten? Den blir väl inte kokt där inne ;)

det skall inte vara någon fara för lillen :)

Hoppas att du får hjälp med vad det nu är, men låter ju verkligen som mjölkstockning. Ta lite alvedon mot smärtan och febern, ställ dig i duschen och massera, massera, massera med hett vatten rinnandes. Inte kul att ha stockning.

Fast samtidigt är det som din vännina råkade ut för extremt ovanligt. Alla mina vänner har fött på precis det sjukhus som de önskade sig.

Och vill man vara spiksäker så kan man ju välja BB Stockholm. (tror faktiskt Södra BB har något liknande också).

Pratar du förlossning med din BM? Min har inte tagit upp det alls, jag tänkte att det kanske kommer senare.

Ja, det är kanske ovanligt. De andra två jag känner som fött nyligen har fött på BB Sthlm. Men har flera kompisar som ska föda nu och som också har vänner som inte fått sitt förstahandsval... Men jag hoppas verkligen att det är ovanligt! För jag vill föda på DS :)

Japp, pratar förlossning med min BM... Känner att jag har behövt det dels iom att jag varit ganska rädd eller vad man ska säga. Vi har bla diskuterat om jag är så rädd att jag behöver gå på Aurorasamtal... Men, ska jag vara ärlig så är jag nog inte det... Har normalt inga större problem med smärta... Är dock lite rädd att det ska vara så hemskt som det var när jag gjorde min medicinska abort... Det var ingen skön smärta nånstans faktiskt... Men förhoppningsvis ska det vara bättre när man föder sitt barn som man gått och burit på så många månader :)

Oh, ja! Jag älskar min vita Iphone, den är underbar och jag bara älskar alla gratis apps :D Har ju bara haft den några dagar, så än så länge har jag inte kollat så mycket av appsen som kostar, haha.. Det kommer, i sinom tid :D

Jag muttrar....

Köpte en ny vas och fina tulpaner igår. Tydligen var det en spricka i botten för när jag kom ner i morse så var allt på köksbordet helt dränkt. Inklusive alla papper som min arbetsgivare fyllti som ska till försäkringskassan. Fy fasen, jag torkar dem och skickar in dem och hoppas det går att läsa...

Förlåt, men sicket skit! :rofl: Man kan ju tyvärr inte göra mycket annat än att skratta åt eländet.

Jag muttrar också lite, för F-kassan har lyckats igen. De har mina uppgifter och mitt kontonummer (och det har de haft sedan december) - men tror ni att utbetalningen idag fungerar då? Nä, såklart inte!!! Nu var det tydligen något fel i deras system som gjorde att det inte fungerade, men det skulle vara ordnat till nästa utbetalning. Det tror jag på när jag ser det kan jag säga. ;)
Tack och lov så hade de tydligen skickat en utbetalnings-avi som ska komma med posten idag, så jag hoppas fortfarande.

*gnällig KL*

Jag måste oxå gnälla. Igår skulle dom installera toa, handfat och blandare i vår nya badrum :love: Jag var jätteglad att kunna kissa på "rätt" toa igen.
Röris kommer på morgonen men upptäcker att en del saknas, ringer och säger att jag åker och köper den, no big deal. På vägen börjar han spy :eek: = vinterkräksjukan = inget insallerat :(

Självklart är det synd om honom men jag som såg mig själv kissa på rätt ställe, bada i badkaret fick snällt springa två trappor ner och kissa i natt..

Haha, och jag som tycker synd om min ena lillebror som bara har trist ishockey och idrott som enda intressen. Att aldrig få sitta i lugn och ro och rita eller läsa en bok eller spela ett dataspel koncentrerat, ser det lite som en brist.

Jag gillar jämvikt och lagom, är hopplöst lagom och aldrig 100% i någonting. Jag tycker: om jag får tycka, att idrott ett par tre gånger i veckan, slalom någon gång om året, skidor och skridskor ute en helgdag + fika med vänner + läsa en bok och sitta inne i mörkret och spela dataspel en hel solig dag är en super kombination :p

Men så är jag boren nörd också (iofs alltid rört mig och blivit uttvingad på skidturer) mina vänner idag är de som bleka smög runt om nätterna, vissa i nitar och tuppkam, och spelade dataspel på soliga dagar, som älskar rymdfilmer och läser fantasyböcker och böcker överhuvudtaget. Vissa såklart lite trackade för sina vanor. Men idag är de inga trista ytliga sportjocks och modetjejer med vuxenkomplex. De är lekfulla, glada, intresserade av politik, åker vasaloppet, doktorerar i tex cellbiologi, engelska o historia. Om min man håller på med tennfigurer och jag spelar dataspel så ser jag det bara som positivt. :bump: Min mor var likadan, ingen "god bullmamma" utan serverade färdigrillad kyckling, jobbade mer än heltid och klättrade i träd.

Få är så lyckliga som en liten fd nörd/punkare i 30-årsåldern. Det är värt några hårda år i skolan i tonåren och några missade fyllor och några missade raster i rökrutan. (själv har jag iofs alltid varit en väldresserad bokmal i trista kläder, men en väldigt nöjd bokmal)

Jag kommer att vara glad så länge mitt barn är någorlunda lyckligt men jag skulle bli ännu gladare om han älskade att läsa och spela dataspel och åka skidor och kanske rida eller kampsporta som jag gör. Jag skulle bli lite lite ledsen och orolig för honom om han blev helt fotbollsfixerad och bara idrottade 7 dagar i veckan. Fotbollsfixering försvinner om man inte blir proffs och det blir inget kvar när man är äldre att ge en nöje för livet, inte som i läsning och dataspel.

Senast ändrad:

Måste berätta att jag frågade min bm om man kunde få mjölkstockning innan bebis är född, och det kunde man även om det var väldigt ovanligt!

Cattan - du har ju helt rätt, det handlar om allt i lagom doser. Jag har nog via mina små gymnasie-elever sett det absolut värsta. typ när föräldrarna gråter på utvecklingssamtalen för att de får dem inte att göra nåt annat än att sitta framför datorn. En mamma hade dokc kommit på en smart grej. 22.30 varje kväll gick hon in och hämtade strömkabeln till datorn, annars kunde hon ge sig fasen på att den 16-åriga sonen spelade cs tills skolan började dagen därpå. De andra föräldrarna blev imponerade.

Sen är det ju så att unga individer, allt från spädbarn till tonåringar måste röra på sig för att må bra, och där kommer man inte så långt vare sig med läsning eller dataspel. Även vi gamlingar måste ju röra på oss, men än viktigare för de som växer!

Det jag kan se hos mina fd fotbollsspelande kompisar är den oerhört stora sociala umgängsekretsen de fått efter alla år spelandes lagsportet. Många fortsätter också med andra lagsporter typ korpen innebandy när de slutar satsningen på fotboll, eller så börjar fotbollsgänget spela golf eller nåt annat tillsammans. Jag ser dessutom på mina gymnasielever att de på helt andra plan är vana vid att lyssna på varandra och har lättare för att arbeta i grupp än de som aldrig idrottat eller varit aktiva i föreningsliv, tränat osv. Lagsporter ska inte föraktas ur den aspekten!

Men som sagt var, lagom är bäst!

Men idag är de inga trista ytliga sportjocks och modetjejer med vuxenkomplex.

Och min lillebror som varit sportfåne nummer 1 med ganska imponerande karriärer i både bandy, fotboll, motocross och golf är idag vid 30 års ålder färdig läkare och håller på att doktorera. Han har även läst psykologi och är länken mellan psykologer och läkare i en forskningsgrupp som forskar på stress och hjärt-sjukdomar.

Jag har heller aldrig varit den supercoola, jag har ju varit ganska studiemotiverad hästtjej med planer på att bli veterinär. Så blev det inte utan istället gjorde jag lite modelljobb, jobbade utomlands med hästar i flera år, läste dubbla utbildningar på universitetet och jobbar idag som gymnasielärare samtidigt som jag har enskild firma inom hästbranschen och en gård med en jäkla massa djur på.

Så vi har alla fördomar om respektive "ungdomsgrupp". ;)

Det jag kan säga om sambons dataspelandes vänner är att de är outbildade, arbetslösa och extremt folkskygga nu när de är över 30 år gamla. Hälften av dem har jag fortf inte ens träffat... Det kanske kan förklara min fobi för "dataspelande nördar".

Senast ändrad:

Lite spinn-off; Måste det vara så svart eller vitt, antingen eller liksom? Jag tror personligen att det finns många barn och tonåringar som klarar av att leva båda dessa liv, så länge föräldrarna finns där och sätter lite gränser åt båda håll.
Jag tävlade karate på hög nivå, hade häst och pluggade rejält samtidigt som jag läste böcker, spelade rollspel och stundtals bodde framför tv-spelen. Utöver det hann jag vara social och umgås med vänner, gå på fester osv - utan att gå in i väggen. :D Jag tror mycket är tack vare min pappas engagemang och uppmuntran, hade jag själv fått välja hade jag nog snöat in rejält på bara hästeriet eller något annat.

Vi kommer nog försöka se till att vårat barn håller sina fritidsaktiviteter på en normal nivå, självklart baserat på vad barnet vill! Lagom är nog ett rätt tråkigt ord, men det passar in så bra på vår syn kring fritidsaktiviteter.

Kan bara hålla med dig. Lagom är ju självklart bäst! Sedan är det klart att ingen blir gladare än jag om jag får en hästtokig flicka eller pojke ;) dock får barnet gärna ha andra intressen och utöva andra sporter etc. Vid sidan om och det skulle nästan göra mig ännu gladare än att göra som jag och Bara hålla fast vid en sport.

Igår när jag satt vid datorn förresten så hade jag handen
på magen och sedan datorbordet så handen var liksom klämt mellan bordet och magen. Bebisen på insidan verkade inte alls uppskatta detta och bökade omkring massor och jag riktigt kände med handen hur Liten vände sig där inne, så himla häftig alltså!

Ha nu överseende med detta inlägg då det är det första jag skickar via min Iphone :D ha en gärlig fredag - TGIF!!

Måste berätta att jag frågade min bm om man kunde få mjölkstockning innan bebis är född, och det kunde man även om det var väldigt ovanligt!
Har precis varit på vårdcentralen och fått antibiotika för detta. Eller rättare sagt för en bröstinflammation som läkaren sa att mjölkstockning oftast leder till om man inte tömmer bröstet. Han sa också att det var väldigt ovanligt men bra att jag kollade upp det för i värsta fall kan det leda till att man får en bröstböld som man kan tvingas tömma eller operera *blää*

Jag är lite tvärtom jag ser nog gärna att våra barn hittar på ngt annat är hästar ;) Jag har ju funderingar på att lägga ner hästarna den dagen min hästar går ur tiden (förhoppningsvis inte tidigare än om 10 år) men blir våra barn hästintresserade så får det väl bli en ponny och en stor häst så att vi kan rida tillsammans när mina hästar inte längre finns.

:eek: Det där lät ju sådär. Hoppas det lugnar sig med antibiotika!

Min bröst känns väldigt som vanligt. Undrar om dom verkligen kommer vara med på noterna sen?

Vad skönt att du har fått ngt som hjälper dig! Kan ju inte vara kul att få stockningar innan man ens har börjat amma. Min bm skrämde ju upp oss i onsdags och bölder m.m. :crazy:

Har precis varit på vårdcentralen och fått antibiotika för detta. Eller rättare sagt för en bröstinflammation som läkaren sa att mjölkstockning oftast leder till om man inte tömmer bröstet. Han sa också att det var väldigt ovanligt men bra att jag kollade upp det för i värsta fall kan det leda till att man får en bröstböld som man kan tvingas tömma eller operera *blää*

Oj, vilken tur att du kollade upp det och inte envisades med att gå med det länge. Hoppas antibiotikan hjälper snabbt nu!!

Liknande trådar

Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 151
Gravid - 1år Scrollade i gamla tråden och tror att jag hittade sista listan. Ber om ursäkt om det fanns en senare och någon är missad. September 9/9...
18 19 20
Svar
391
· Visningar
28 225
  • Låst
Gravid - 1år Eftersom vi fyllt den gamla tråden startar jag en ny. Kopierar in vad jag tror är den senaste listan. Mars 28/2, KarinStarfighter, 33...
102 103 104
Svar
2 071
· Visningar
117 874
Senast: lillebill
·
  • Låst
Gravid - 1år Återigen dags för en ny tråd för vinterföräldrar (som autocorrect vill ha till vinterförvaring :p ) och vinterbarn. Lägger in listan...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
97 865
Senast: YaHilweh
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?