Vårmammor 2010 del 2

Sv: Vårmammor 2010 del 2

Flytta en spjälsäng går ju an...

Vi ska måla om och byta kök i en ny lägenhet, packa ihop den gamla och flytta in i den nya - de sista fyra veckorna innan BF. :crazy:

Höll på att få spunk när mannen berättade om den tidsplanen, vad händer om barnet föds för tidigt? Och hur kapabel till flytt och renovering kommer jag vara i v 38? Ska tillägga att vi bägge kommer jobba heltid då, flytt och renovering ska hinnas med på kvällar och helger...

Försökte förklara att jag förmodligen kommer vara trött och orörlig då, plus att det inte är säkert att barnet inte föds tidigare än BF, men han ser inte problemet, vi har ju en hel månad på oss. :cool:

Jag lider verkligen med dig och Cyllene, det låter inte alls kul. :(
Min sambo spelar också ofta och gärna, men så fort jag ber om något så sliter han sig. Är han mitt uppe i något så är det klart det kan vänta liksom, men jag blir lika förvånad varje gång haha. :D
Jag är nog otroligt bortskämd, sambon är otroligt delaktig i hela graviditeten och hjälper mig med allt. Nästan så att det blir för mycket ibland, jag är gravid och inte dödssjuk liksom. Jag hoppas att det vänder för er, har ni tagit er tid att sitta ner och verkligen prata igenom allt, hur ni känner och hur ni upplever deras ointresse?

*kl*
Vecka 34 idag då och dags för BM-besök under eftermiddagen. Ska bli kul att se vad som hänt sen sist, jag vet att jag ökat 300 gram i vikt på 16 dagar iaf. :D
Och vet ni - det finns en utbetalning registrerad på Försäkringskassans hemsida för imorgon! :banana:

Magmusklerna bör ha delat sig men jag kan inte säga att jag känner det!

jag kan inte känna att mina delat sig heller? Är det någon som känt och kan beskriva? När jag gjorde ultraljud i v 18 sa de iofs att för förstföderskor behövde de inte dela sig alls. Det lät inte som de tyckte det var ovanligt heller.

Har nu förresten skaffat ngra bristningar på undersidan av magen (också, brösten är bristiga redan), tror ni de kommer att rusa iväg? Eller finns en chans att de håller sig där de är?

Jag skiter egentligen i vad sambon gör på kvällarna, jag är ju som sagt var väldigt aktiv själv och om han vill sitta där och skjuta gubber så fine, gör det...

Men nu har vi ingen barnkammare, ingen toa på övervåningen, ingen tvättstuga klar, ingen bergvärme inkopplad. Min pappa sliter som ett djur för att hinna klart tills bebis kommer, och kan jag säga exakt hur förbannad jag blir när sambon sätter sig och spelar när pappa jobbar och sliter. "Han ville inte ha hjälp!!" säger sambon, men vafan, pappa vill inte ha hjälp, det är ju vårt hus? Och tack vare att sambon varit så seg med det han skulle göra så ligger vi långt efter i tidsplanen. Pappa kunde inte fortsätta med snickeriet innan sambon dragit elen, och vi kan inte göra klart i tvättstugan där vi ska ha skötbord förrens sambon kopplat klar vatten och värmepump.

Det är tragiskt när man inser att det inte skulle märkas nån skillnad om sambon åkte bort en vecka mot om mina föräldrar gjord det. De ställer upp till tusen!!

Det är som sagt var stora skillnader på hans familj och min familj, och det är inte så lätt för honom att anpassa sig till familjen som jobbar dygnet runt i 200 km/året runt, men det blir ju nästan så att jag skäms för hur lite han gör...

Senast ändrad:

Försökte förklara att jag förmodligen kommer vara trött och orörlig då, plus att det inte är säkert att barnet inte föds tidigare än BF, men han ser inte problemet, vi har ju en hel månad på oss. :cool:

Vad är det för FEL på dem egentligen? :D Just det där med att ett barn faktiskt kan födas tidigare än satt datum verkar inte riktigt gå in. Jag läste precis i vintertråden att en vår-bebis kommit nu i vecka 33 och därmed blev vinterbebis.

Nu hoppas jag den här stannar inne lite till, annars blir det lite jobbigt. Vi har tänkt ha skötbord på toaletten där uppe som inte finns än och i tvättstugan här nere, som inte heller finns än.:angel:

Till hans försvar så var det inte han som valde flyttdatum, men han kunde väl åtminstone se att det är ett problem att det blir så sent? *gnäll*

Jag med mina foglossningar kan redan nu inte bära och lyfta, det kommer ju knappast bli bättre i nionde månaden. Och ett nytt hem ska ju inredas också, det räcker inte att bara ställa ut de gamla möblerna på måfå och trycka in flyttkartongerna i garderoberna, om man säger så.

Vad konstigt, jag fick boka förlossningsklinik samtidigt som jag gjorde RUL, och nu har jag en garanterad plats på den kliniken. Kunde inte du göra det?

Däremot kan jag nog inte ändra mig nu, jag var tvungen att boka på en gång i v 20, sen är risken att det är fullt stor.

Vad konstigt alla jag känner i Sthlm har fått samma besked att man kan välja 1:a, 2:a handsval men att man aldrig är garanterad eftersom dom inte kan planera så.
Det enda undantaget är BB-sthlm om jag minns rätt. Men det kanske är dit du ska ;)

Fick dock info om att det är låg procent som inte får sitt 1:a handsval, dessutom behöver man inte ringa runt själv utan dom ringer åt en.

Ang det där hur man upplever olika sjukhus verkar det väldigt inviduellt. Jag har hört en del som inte gillade Danderyd men sen finns det dom som älskar det. Samma med SÖS och KS.
KS fördel är att dom är så kunniga på Neonathalen och att den ligger där så man får snabb hjälp.

Jaha, det kanske är så det är - att det är så liten chans att man inte får sitt förstahandsval att man upplever det som säkert. För mammorna i min bekantskapskrets har allihop vetat var de skulle föda på förhand, och de har inte fött på BB stockholm allihop.

Jag fick ett utbrott här igår också. Sambon är dataspels-nörd, något som jag har otroligt svårt för och har nån tips på hur man kan mörda en dator utan att han ser att det är jag tar jag tacksamt emot det. Sambon kommer hem från jobbet vid sex-tiden, och nu har han de senaste veckorna börjat spela nåt gammalt spel med en kompis som har småbarn, så de spelar mellan 20-22. Han gnäller inte när han måste med mig ut till stallet, men hur social är han? Jag går hemma hela dagarna och klättrar på väggarna och så kommer han hemm, säger knappt hej och går upp till datorn och sätter sig. Den står precis utanför vårt sovrum och eftersom jag sovit som en kratta gick jag och lade mig tidigare igår och bad honom då sluta spela så jag skulle kunna sova. Han fattade noll och jag blev skitsur...

Flytta datorn till vardagsrummet eller köket om det går. Det är mycket bättre. vi har våra datorer i vardagsrummet. Jag är ju själv en knäpp dataspelsnörd med jämna mellanrum så jag blir nog inte så irriterad som du. Men vi har bara en köksbänk mellan oss när någon spelar (öppen planlösning) så vi kan prata ändå och jag kan få hjälp hela tiden. Då kan han spela medan du sover också.

Jag fasar för hur det här med dataspelandet ska bli när vi har barn. Jag vägrar låta barnet se hans blodiga konstiga figurer på datorn...

Och han kommer att vara närmre barnet även när han spelar. Kan du inte be honom byta spel till ngt mindre blodigt om barnet kan se? Många spel är ju bara strategi, inte en blodig gubbe så långt ögat når, eller fantasy, inte så blodigt osv.

Mina vänner är såklart också datanördar och de kan verkligen ta hand om barn och spela dataspel samtidigt (uhm när barnet sover oftast) hela bunten, tjejer som killar (och killarna är riktigt bra fäder), ingen fara :bump: förstående vänner som också har barn på andra sidan linan är ju bra förstås :angel: (afk:ammar, afk:nattning, afk:hjälp, lillen rycker datorsladdarna. så ser det ut när jag spelar :p) (afk=away from keybord i chattfönstret och 9 personer väntar snällt)

Jo man vet ju vad man valt och det är dit man sen ska vända sig men det finns inga garantier. Det är iaf så man sagt till mig nu.

Äh vi får väl se. Det känns ju naturligtvis som att hela välden ska föda barn när jag ska och jag kommer få åka till Örebro typ men det är nog mera lite vanlig nervösitet :D

Ni som föder i Stockholm får alltså lista alternativ som ni vill ha, och sen hoppas på att det finns plats? Om det inte finns plats på ert förstahandsval så ringer man till nästa alternativ osv, och kan i värsta fall få föda på helt fel sida av stan om det vill sig illa?

Här slipper vi sånt, Västerås är det alternativ vi har och möjligtvis Eskilstuna och Örebro. :D

Wow är ju drygt beroendeframkallande, make him stop! Min sambo har iaf fattat att han inte kommer att kunna spela när bebbe kommer och att livet kommer att förändras radikalt. Ibland undrar jag om det är därför han gör som han gör ibland, att han är stressad över situationen och inte riktigt vet hur han ska bete sig och att han inte är riktigt med på vilken roll han kommer att få?
Min sambo är precis som din, han ser inte utan ibland känns det som om man måste öppna ögonen på honom för att han ska förstå att om diskmaskinen är ren, så tömmer man den istället för att bara ställa disken på bänken. Men sånna saker har vi pratat om och han har faktiskt blivit mycket bättre och försöker. Han har alltid levt lite utav ungkarlsliv fram tills vi träffades och inte haft samma ansvar som han har nu osv.

Jag ska iaf sätta mig ner och prata med honom i lugn och ro när han kommer hem i eftermiddag. Han har haft det jättestressigt med sin firma, med anställda som inte skött sig, massor med jobb som trillar in och sen val och kval med sin partner om de ska våga anställa fler folk nu när byggbranschen är så osäker. När han har löst problem och stressat runt hela dagen och kommit hem med 3 ton nya ritningar på jobb de ska lämna anbud på så har mina problem inte känts så allvarliga, men känner att det är rättvisast mot oss båda om vi är på det klara med hur båda känner.

Jo så är det; i Sthlm finns flera alternativ.

Man väljer det man helst vill och sen kan man ha egna alternativ.
När det väl är dags ringer man till sitt förstahandsval, skulle det då vara fullt hjälper dom en att hitta ett som har plats. Man ska alltså slippa ringa runt själv.

Det ska enl BM vara låg procentandel som inte får sitt val men vi får väl se.

Ni som föder i Stockholm får alltså lista alternativ som ni vill ha, och sen hoppas på att det finns plats? Om det inte finns plats på ert förstahandsval så ringer man till nästa alternativ osv, och kan i värsta fall få föda på helt fel sida av stan om det vill sig illa?

Här slipper vi sånt, Västerås är det alternativ vi har och möjligtvis Eskilstuna och Örebro. :D

Nej, man väljer fritt det sjukhus eller den klinik man vill ha (finns ju en del att välja på), och sen får man nästan säkert en plats där. Skulle det bli katastroffullt, så behöver man inte föda på gatan, utan då fixar de en plats någon annan stans. Men i första hand så får man sitt förstahandsval, känner ingen som inte har fått det. Men visst, om det skulle krisa så kanske man får ta något annat. Men då är det ju skönt att veta att det inte är långt till nästa sjukhus heller, man behöver inte åka till en annan stad.

Känner att jag var orättvis mot min sambo som bara spydde ur mig galla och frustration utan att ge honom en chans att försvara sig. Det lät som om han inte gör någonting här hemma, men det gör han. Han skottar, fixar med alla bilar och allt annat som hör en gård till. Det var inte jag som spenderade hela min söndag i traktorn med att skotta undan den halvmeter snö som kommit osv. Och han hjälper mig utan att gnälla med pållarna, bara det att han förtränger det tills jag påminner honom om det, han som är helt grön när det gäller hästar vill lära sig hur han ska göra och vill köpa egen häst sen så att vi kan rida ut hela familjen sen när det blir dags. :love:

Han gör iaf extremt mycket och ser till att saker blir gjorda, han sätter sig inte framför datorn förrän allt är klart. Det är bara det att jag är så känslig just nu och tycker att han ska vara med MIG efter att jag varit ensam en hel dag och att det här är sista gången i livet när det bara kommer att vara han och jag, inte vi och en familj.

Jag har inte ångrat en enda gång att vi ska ha bebis och jag vet att vi kommer att vara ett par livet ut. :) och jag vet att han kommer att bli en fantastisk pappa, men jag tror helt enkelt inte att han förstår hur mycket graviditeten påverkar mig.

Då är jag med på noterna! :) Jag skulle gissa på att avståndet är ungefär det samma som här, men fördelen för er är ju att ni har en himla massa mer valmöjligheter.
Personligen så skulle jag nog uppleva en viss panik om mitt förstahandsval visar sig vara fullt, men sen är jag också planeringsmänniska ut i fingerspetsarna och vill gärna veta i förväg var jag ska, hur jag hittar dit osv.

jag kan inte känna att mina delat sig heller? Är det någon som känt och kan beskriva? När jag gjorde ultraljud i v 18 sa de iofs att för förstföderskor behövde de inte dela sig alls. Det lät inte som de tyckte det var ovanligt heller.

Har nu förresten skaffat ngra bristningar på undersidan av magen (också, brösten är bristiga redan), tror ni de kommer att rusa iväg? Eller finns en chans att de håller sig där de är?
Det SYNS hur tydligt som helst på mig och det har det gjort länge. Ligg på rygg och lyft upp huvudet (så magmusklerna spänns) och titta. Magen blir som ett uppochnedvänt V. Värsta "åsen" bildas. Iofs syndes det mycket bättre när magen (sf-måttet) var mindre.

Bristningar har jag lyckligtvis inte fått och jag hoppas att jag slipper. Har ingen rand heller.

Wow är ju drygt beroendeframkallande, make him stop! Min sambo har iaf fattat att han inte kommer att kunna spela när bebbe kommer och att livet kommer att förändras radikalt. Ibland undrar jag om det är därför han gör som han gör ibland, att han är stressad över situationen och inte riktigt vet hur han ska bete sig och att han inte är riktigt med på vilken roll han kommer att få?

Eh :confused: det är wow alla mina vänner spelar och det fungerar super med barn! Det verkar inte alls snällt att tvinga någon sluta helt, (jag spelar inget nu för mina fötter svullnar om jag sitter vid datorn) som att tvinga någon sluta läsa böcker eller sluta se på TV eller som om min man skulle tvinga mig att sluta rida!!! blir redan ynklig varje gång pappa antyder att han behöver en till medryttare till tanterna bara för att jag får barn. :eek:

Tyvärr så är det väl accepterat och lite bra att klanka ned på dataspel just nu. Trots att det bara är som allt annat folk gör, fiskar, jagar, ser på TV eller vad det nu kan vara.

Vilket barn lider väl av föräldrar med lite lekfullhet kvar? Jag tänker springa och klättra i träd och spela spel med mina, precis som mamma gjorde.

Sjukgymnasten sa detsamma, det lät på henne snarare som att det var vanligast att de inte delar sig. Och mina har inte gjort någon ansats att dela sig än, i vilket fall.

Liknande trådar

Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 152
Gravid - 1år Scrollade i gamla tråden och tror att jag hittade sista listan. Ber om ursäkt om det fanns en senare och någon är missad. September 9/9...
18 19 20
Svar
391
· Visningar
28 225
  • Låst
Gravid - 1år Eftersom vi fyllt den gamla tråden startar jag en ny. Kopierar in vad jag tror är den senaste listan. Mars 28/2, KarinStarfighter, 33...
102 103 104
Svar
2 071
· Visningar
117 874
Senast: lillebill
·
  • Låst
Gravid - 1år Återigen dags för en ny tråd för vinterföräldrar (som autocorrect vill ha till vinterförvaring :p ) och vinterbarn. Lägger in listan...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
97 866
Senast: YaHilweh
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Selenbrist