Vårmammor 2010 del 2

Sv: Vårmammor 2010 del 2

Wow kanske är barnvänligt, men det tar tid och det känns inte riktigt som om man har tid för sånt när bebbe är liten och man behöver varandra som mest? På cyllene låter det som att de har en del att stå i hemma hos de nu innan födseln och då tycker jag att man kan ta ett uppehåll. Tror du tog mig bokstavligen på make him stop kommentaren, det uttrycket använder jag och mina kompisar hejvilt utan att det egentligen har den innebörden det har. Tycker du ärligt talat inte själv att det låter som om att han borde prioritera sin tid annorlunda hemma nu och hjälpa till mer i hemmet?

Jag skulle aldrig kräva att min sambo slutade spela, precis som att han aldrig skulle kräva att jag slutade med hästarna, men i början så kommer man att lägga sina egna nöjen åt sidan en stund, så är det ju bara. Förstår inte hur du fick mitt svar att bli som att man skulle stänga in cyllenes sambo och ta ifrån honom all lekfullhet?

Eller att jag inte kommer att springa runt och spela spel med mina kids? Jag har spelat tv-spel sen innan jag kunde gå i mstort sett och jag tänker lära mina ungar att älska Mario som jag gör. Sambon och jag ligger ganska ofta på kvällarna och spelar Wii och gråter av skratt, men, jag tycker fortfarande att man får lägga många av sina egna nöjen åt sidan i början.

Senast ändrad:

Det syns på mig med, får också det karakteristiska uppochned-vända "V"-et. Försöker skona magmusklerna så mycket som möjligt just nu, rullar alltid över till sidan innan jag sätter mig från liggande osv.

Här finns det däremot en hormonrand som går över hela magen, och igår upptäckte jag två små bristningar ganska långt ner på magen åt höften till. Sambon vred sig av skratt när jag försökte spegla mig, jag ser ju inte riktigt dit längre. :D Dock såg inte han bristningarna, och det är ju tur det men JAG såg dom och blev helt förtvivlad. :D Men men, de är så pyttiga så jag hoppas på att det stannar där.

Ta en liten spegel och håll under magen så ser du. :D Mitt värsta problem nu är hur jag ska kunna ansa nertill. :o Nu har ju magen varit 99 cm stor under flera veckor, så än kommer jag nätt och jämt åt. Jag får väl ansa ofta, så man är så nyansad som möjligt den dagen det inte funkar längre... :p

Mina magmuskler har klarat sig än så länge, peppar peppar, däremot har jag precis som du en vacker hormonrand över hela magen och snart så kommer naveln att ploppa ut. Känner mig mer och mer som en medecinboll. :D

jag trodde att jag skulle klara mig från bristningar då min mamma inte fick fn enda, men tji fick jag, mina bröst, som ökat tre storlekar på typ två veckor är vackert zebrarandiga. Magen har klarat sig, men det är ju ett tag kvar. Skulle vara så skönt om man kunde få slippa så att det inte tar hundra år innan magen drar ihop sig igen. :)

Haha, jag har också det mindre angenäma problemet. :o Tog tag i det för nån dag sedan, det som normalt sett gick på nån minut innan blev ett projekt på typ 10 minuter. :rofl: Fan vad jobbigt det blir när man får gå på känsla kan jag säga!

Lottch; Haha, medicinboll är en rätt bra beskrivning! Naveln har ploppat här (så gott den kan, jag hade väldigt djup navel innan) och magen känns enorm.
Här finns det med zebrarandiga bröst, men det räknade jag med eftersom de exploderade. :D Förhoppningsvis blir det inga fler bristningar som sagt, och om det blir det så önskar jag mig såna pyttiga som jag upptäckte igår.

Senast ändrad:

Tycker du ärligt talat inte själv att det låter som om att han borde prioritera sin tid annorlunda hemma nu och hjälpa till mer i hemmet?

Jovisst :laugh: men jag kunde inte se ngn koppling till dataspel i det riktigt. Vill man vara närvarande så kan man ändå och kan reglera när man spelar.

Jag skulle aldrig kräva att min sambo slutade spela, precis som att han aldrig skulle kräva att jag slutade med hästarna, men i början så kommer man att lägga sina egna nöjen åt sidan en stund, så är det ju bara. Förstår inte hur du fick mitt svar att bli som att man skulle stänga in cyllenes sambo och ta ifrån honom all lekfullhet?

Vad bra! nej jag kopplade mest till ett annat par jag mötte häromdagen där tjejen hela tiden tjatade om att "nu måste vi bli vuxna" och killen såg helt olycklig och lite hundörad ut bredvid. Lite kul ska man ju få ha och mina vänner har lyckats med både och, jag hoppas jag lyckas jag med.

Eller att jag inte kommer att springa runt och spela spel med mina kids? Jag har spelat tv-spel sen innan jag kunde gå i mstort sett och jag tänker lära mina ungar att älska Mario som jag gör. Sambon och jag ligger ganska ofta på kvällarna och spelar Wii och gråter av skratt, men, jag tycker fortfarande att man får lägga många av sina egna nöjen åt sidan i början.

Åt sidan är väldigt drastiskt för mig ;) men det är säkert språkskillnader mellan oss. Jag tycker det är rimligt att sluta i tex ett rädgille och börja i ett casual gille istället. Då kan man spela ngra gånger i veckan bara. Eller att man hinner läsa en bok i veckan istället för 3. (eller för de som ser på TV, titta lite ett par timmar i veckan istället för varje kväll) Det är säkert så du menar också.:idea:

Fast det där med casual är lite väl flytande tycker jag. :D Guilden sambon spelade med fram tills nyligen ansåg sig vara en casual-guild, men jag är tveksam.. De frågade honom om möjliga raiddagar och han svarade varannan vecka eftersom han jobbar 2-skift. Guilden tyckte då att han skulle sluta tidigare under raidkvällarna/ta komp eller sjukskriva sig. :eek: När de frågade om hur det skulle se ut till våren och sommaren, och sambon svarade "jag vet inte, jag blir pappa i april" fick han ett snorkigt "Ja men ungen har väl en morsa också?!" :rofl: Eh ja, men det betyder ju inte att han inte vill spendera tid med sitt barn liksom. Dock anar både jag och sambon att den guilden till största delen består av arbetslösa singlar utan större umgängeskrets utan för WoW. ;)

Eh, jo, det låter lite skillnad det. Mitt casual gille (småbarnsföräldrar 30+) bröt räder och grupper på ca 30 min -1 timma för amning och nattning och småkatastrofer och ostmackor, för att sedan fortsätta där man var.

Men just nu är det lite halvdött tror jag (jag spelar ju som sagt inte nu, fötterna klarar inte timmar på stolen efter jobbet).

Jag kanske också är lite orättvis men kände bara så väl mig i det Lottch skrev. Sambon är väldigt duktig med det han gör och väldigt noggrann, det är bara svårt att få igång honom...

Sen har jag svårt för dataspelandet, det erkänner jag. Sambons kompisar och de han spelar med är som ni säger arbetslösa, osociala singlar utan umgängeskrets. Han kan lätt sitta och spela 16 timmar på ett dygn utan att blinka trots att solen skiner och det är en underbar dag ute. Jag vill inte få ett barn som blir likadan. Hans systerson som är 5 år sitter och spelar legospel på datorn (kan man inte bygga lego live?) hur många timmar som helst och när vi sen ses och han är odräglig så undrar alla varför han är så överaktiv. Ta med ungen ut och åk pulka ffs. Typ...

Sen har jag aldrig sett sambon spela ett spel som inte innehåller våld av något slag, och det får mig nästan att må illa...

Ni kanske kan få mig att ändra mig? Men jag ser hellre att jag får ett barn som tränar idrott, är ute och leker, åker till simhallen, kör motorfordon och vill umgås med djur än ett barn som bara vill sitta vid datorn och spela våldsspel. Jag skulle se det som mitt livs misslyckande.

Tilläggas ska att jag har i flera år jobbat som ansvarig för ett it-program på skola och ordnat lan osv för eleverna. Jag har suttit en hel natt och spelat cs med elever och deras föräldrar och visst är det kul, men snälla, jag vill inte att mitt barn ska bli som dem! 80% av eleverna var feta, bleka och lätt osociala. Jag tyckte om dem ändå, men nej... Inte mitt barn!

Jag erkänner att jag ser ner på människor som tillbringar så mycket tid med dataspel, eller fel ordval, inte ser ner, jag tycker synd om dem som inte har något vettigare/roligare att göra. Jag sitter själv väldigt mycket vid dator, men då är 60% jobb och resten allmänt surfande här, på bebis-sidor, hästsidor, nyhetssidor, facebook osv.

Så - omvänd mig nu! :D

Senast ändrad:

*halvt kl*

Min sambo har också börjat spela WOW för nåra månader sen, och ett tag satt han där heela tiden..Men jag tyckte ärligt att det var skönt att han skaffade sig en egen hobby, så slapp han gnälla på att jag stack till stallet varje dag o spendera mkt tid där..men sen kunde jag ibland tycka att "hallå, umgås iaf 5 min med mig"

Han har dock lugnat sig lite med det nu, men nu har vi en massa annat att göra, med renoveringen bland annat..

Han är väldigt engagerad och följer med på nästan alla barnmorskebesöke, dock har vi bestämt att nu i slutet när man går så många gånger, så följer han inte emd alla gånger, svårt och inte så poppis att ta så mkt ledigt från jobb, men han är lessen över att missa det. Alla UL och alla besök jag haft pga UVI har han varit med på. Han har sen första UL varit väldigt mån om mig, at jag inte ska överstränga mig osv..

men innan första UL var han inte alls rolig, han verkade inte fatta att jag var gravid, o jag kräktes hela tiden, kunde inte diska för jag klarade inte av matdoft eller äckliga rester..kunde inte esn öppna kylskåpet ett tag utan att spy..men han var inte så förstående då och suckade när han var tvunget att handla o fixa mat en period. Han gnällde för jag klarade minsann av hästen men inte mkt mer..men jag förklarade att hästen kunde ingen annan ta, mitt ansvar och jag var tvungen att fixa det, tillsammans kunde vi ju hjälpas åt hemma..

Men nu är han toppen, han behövde bara fatta att jag verkligen hade en bebis där inne;)

Annars är jag på väg att bli levande igen..haft maginfluensan FROM HELL!
Inte så att jag spydde/sket konstant..det var rätt lindrigt..MEN smärtan!!!:eek:Om det berodde på bebis som tryckte på en redan öm mage, eller vad det var..men helvete vad ont jag hade..från fem på morgonen till fyra på em, hade jag KONSTANT ont, och det gick inte över ens en sekund efter man spytt..Jag tycker att jag är rätt stark gällande smärta, men vid tre tiden började jag gråta, för jag kunde inte få sova eller göra nåt...det gjorde så ont..Sen när det var över, så fick jag hög feber.NU börjar jag bli människa igen..usch..ingen kul vecka för sambo eller mej..

Renoveringen ligger en vecka back, vi kunde ju inte ta hit byggare när vi båda var så dåliga..suck..:eek:

Jag spelar dataspel, dock inte online, så det kanske inte räknas?

I vilket fall tycker jag det är kul avkoppling, på samma nivå som slösurfning eller TV-tittande. Sen är jag lite för otålig för att spela massor, men nån timme här och där är kul. Vill barnen spela får de göra det om de vill, dock inte mina spel, som är för vuxna. Däremot tycker jag inte att barn ska hänga framför en datorskärm hela dagarna, men då spelar det egentligen mindre roll om de surfar eller spelar. Spela hela dagarna är väl inte bra för nån, men det spelar ju ingen roll om man tittar på TV hela dagarna eller spelar, det är alltför passivt, helt enkelt.

Flytta en spjälsäng går ju an...

Vi ska måla om och byta kök i en ny lägenhet, packa ihop den gamla och flytta in i den nya - de sista fyra veckorna innan BF. :crazy:

Höll på att få spunk när mannen berättade om den tidsplanen, vad händer om barnet föds för tidigt? Och hur kapabel till flytt och renovering kommer jag vara i v 38? Ska tillägga att vi bägge kommer jobba heltid då, flytt och renovering ska hinnas med på kvällar och helger...

Försökte förklara att jag förmodligen kommer vara trött och orörlig då, plus att det inte är säkert att barnet inte föds tidigare än BF, men han ser inte problemet, vi har ju en hel månad på oss. :cool:

OJ, ja ni har ju det ni göra iaf, men ni har ju en månad på er..;) Känner igen den där tidsoptimisten. Tycker att det nyss va 17 december och vi va på ultraljud....tiden har gått lite för fort.

*kl*
Då var ännu ett BM-besök avklarat! Mest prat idag, mycket kring våra tankar runt förlossningen och det nya livet som förälder som snart tar sin början. Fick även med oss massa gratisgrejer hem, alltid skoj. :D Amningsinlägg från Libero och så ett babyvårds-kit från Weleda, även deras olja som ska motverka bristningar slank med. Jag och vår BM skrattade dock gott åt den, för ingen av oss tror på att en olja hjäper - det är ju hormonellt.
Nästa besök om 2 veckor igen, då är det dags för prover osv igen.

Värden för v. 33+0
Vikt: +9,3 kg totalt
Blodtryck: 120/60
SF-mått: 32 cm (fortfarande strax över medelkurvan, får väl en jättebebis :D)
Hjärtslag/minut: 150
Huvud: Ruckbar

Känns himla skönt att Räkan ligger kvar i ruckbart läge och att allt ser bra ut än så länge, får se vad proverna säger nästa gång dock.

Jag ska till BM imorgon, då är det 29+1. Ska bli spännande, men innan det ska jag till min massör. Hon ska få försöka göra en gravid-anpassad massage, hur nu det ska gå. Fokus på axlar, nacke samt rumpan då det påverkar min foglossning. Jag kan ju dock inte ligga ner varken på mage el rygg så hon får väl knåda bäst det går.

*kl*

De ända spel som spelas här hemma är harpan, kortspelet som ligger i datorn.
Jag har lyckats bli en jävel på det:D Ingen av oss har någonsin varit intresserade av dataspel alls.

På tal om magformen och dyligt. Tror mina magmuskler har klarat sig bra hittills, eller så kanske jag inte märker nåt eftersom jag har ett lager fläsk på magen. Bristningar har jag fått lite då å då sen vecka 1 känns det som.
Särskilt två riktigt breda under magen, de är minst 1 cm breda varav ena går ner på muffen:o

Sambon har inte varit så jättedelaktig i graviditeten. Men jag kan förstå honom. Har varit mycket denna hösten och vintern i och med hans fars bortgång. Det blev så mycket med övertagandet av gården med papper och allt annat praktiskt.

Vi kan välja mellan sjukhuset i Skövde och det i Borås. Är ungefär lika långt till båda. Men det blir nog Borås, då jag hört mycket gott om dem.
Jag vet att han kommer klara papparollen med glans sen när ungen väl är ute.

kl

På vägen hem idag fick jag återkommande sammandragningar. Så pass intensiva och jämna (var 4:e min) att sambon ansåg att SÖS var en betydligt bättre plan. Men efter att ha fått tillbringa en kvart i duschen och 40 min på soffan så har de avtagit helt. Så det var a n t bara stress och kyla. Men jag börjar ifrågasätta min egen plan med en heldag i skolan och BM i morgon. Dagen avslutas dessutom med att jag ska redovisa mitt PM.

Jaha, det kanske är så det är - att det är så liten chans att man inte får sitt förstahandsval att man upplever det som säkert. För mammorna i min bekantskapskrets har allihop vetat var de skulle föda på förhand, och de har inte fött på BB stockholm allihop.

Man får som sagt välja sitt förstahandsval, MEN man är inte garanterad plats iom att vi har "fritt vårdval". Det som hände min väninna var att hon ringde när det började sätt igång, till sitt förstahandsval. De sa att hon skulle avvakta med att komma in, men kunde komma senare. När det blev senare och värkarna var lite mer täta så ringde hon igen och då fick hon veta att det inte fanns plats, och människan på SÖS erbjöd sig att ringa runt och kolla var det fanns plats. Då hamnade de på Södertälje. I Stockholm är det endast BB Sthlm som GARANTERAR plats. Alla övriga förlossningar kan man önska men inte garanteras plats på. OM man inte går på Aurorasamtal pga förlossningsrädsla på någon specifik förlossning. Det är vad jag har läst mig till/diskuterat fram med andra gravida vänner/diskuterat fram med BM :)

*delvis kl*

Vad många är oroliga :D eller är det bara jag som känner mig oförskämt lugn och trygg inför förlossningen?! Oroar mig inte det minsta, viktigast för mig är att lillen är frisk, har 2 ben, 2 armar, 10 fingrar och ett huvud. Fött barn har kvinnor gjort i alla tider och det känns som man är i rätt trygga händer på BB, dom vet nog och har garanterat kunskapen om att avgöra ifall man kan föda normalt eller inte så jag känner mig hur trygg som helst...än så länge iaf :laugh: 79 dagar kvar idag :bump::banana:

Det jag bävar mest för inför förlossningen det är inte smärtan utan det jag är så jäkla rädd för är allt med vad sprutor har med att göra! Det har jag ångest över, min rädsla för sprutor och nålar går i överhand för själva förlossningen. Förlossningen i sig den förträngar jag ett tag till ;)

Ang bristningar:
Än har inte jag fått några på magen men jag har haft på brösten sedan v. 15 och rumpan/höften på höger sida sedan v. 18-19. Vänster rumpa/höft fick jag nog inte på förrän i v. 25 kanske? Har nu även fått lite grann på framsidan högt upp på låren som har kommit de sista två veckorna. Jag är nu i v. 30 (31 fr.o.m. i morgon).
På magen har jag däremot en ljus hormonrand över hela magen, har haft den sedan v. 20 ungefär men jag är inställd på att jag även får bristningar senare på magen. Hudbristningar ligger i min släkt på båda sidor, fast har jag tur så får jag bara under navelhöjd :) (måste se ngt positivt i allt)

Och appropå navlar, min navel ploppade i v. 23 :grin: hatar den, den förstör min fina mage med sitt äckliga put ;)

OJ, ja ni har ju det ni göra iaf, men ni har ju en månad på er..;) Känner igen den där tidsoptimisten. Tycker att det nyss va 17 december och vi va på ultraljud....tiden har gått lite för fort.

Det är inget vi valt, kan jag säga. Hade velat ha tillträde betydligt tidigare, om vi på något sätt hade kunnat påverka.

Liknande trådar

Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 151
Gravid - 1år Scrollade i gamla tråden och tror att jag hittade sista listan. Ber om ursäkt om det fanns en senare och någon är missad. September 9/9...
18 19 20
Svar
391
· Visningar
28 225
  • Låst
Gravid - 1år Eftersom vi fyllt den gamla tråden startar jag en ny. Kopierar in vad jag tror är den senaste listan. Mars 28/2, KarinStarfighter, 33...
102 103 104
Svar
2 071
· Visningar
117 874
Senast: lillebill
·
  • Låst
Gravid - 1år Återigen dags för en ny tråd för vinterföräldrar (som autocorrect vill ha till vinterförvaring :p ) och vinterbarn. Lägger in listan...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
97 865
Senast: YaHilweh
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?