Världens bästa djurskydd?

Ja, jösses. Man hinner inte se om det finns djur, man får inte fråga efter anhörig och inte heller ringa polisen. Tur jag har ett yrke där jag har möjlighet att bestämma lite själv och inte vara utlämnad till sekretess hit och dit.

Det är rätt många jobb som styrs av sekretess. Så ja, det är nog tur du inte har något sådant. Själv har jag i hela mitt liv jobbat på jobb som styrts av sekretess. Först säkerhetsbranschen, sen polisen och nu inom vården. Trots det får/fick jag bestämma rätt mycket själv. Faktiskt förmodligen mer än vad du som busschaufför kan bestämma över ditt jobb.

Det är rätt många jobb som styrs av sekretess. Så ja, det är nog tur du inte har något sådant. Själv har jag i hela mitt liv jobbat på jobb som styrts av sekretess. Först säkerhetsbranschen, sen polisen och nu inom vården. Trots det får/fick jag bestämma rätt mycket själv. Faktiskt förmodligen mer än vad du som busschaufför kan bestämma över ditt jobb.

Jag har i alla fall möjlighet att på alla sätt undvika lidande för levande varelser.

Men uppenbarligen, baserat på tråden, så blir det alltför lätt tvärstopp när nått händer. Och då verkar det kunna bli dödliga konsekvenser, vilket jag personligen inte vill riskera att mina djur blir lidande av.

På min ytterdörr sitter en lapp, vid fara rädda oss och så är det en bild på det husdjur jag har och hur många. I plånboken ligger en inplastad lapp om att hemma hos mig finns det djur och så 3 personer/organisationer som ska kontaktas i det fall jag inte själv kan kommunicera. Borde vara självklart för de flesta djurägare som har husdjur hemma i hus/lägenhet. Det kan ju tex börja brinna när du är borta och om räddningstjänsten då inte vet där finns djur så letar de inte heller efter några sådana.

Varför skulle damen skriva till hemtjänsten och be dom släppa in katthemmet annars tycker du?
Att tanten inte har koll förstår man. Men katthemmet som direkt fick veta vid samtal nr 1 att de inte kan öppna dörren borde ha gått vidare och inte envist ringt 29 gånger till innan man larmade polisen.

På min ytterdörr sitter en lapp, vid fara rädda oss och så är det en bild på det husdjur jag har och hur många. I plånboken ligger en inplastad lapp om att hemma hos mig finns det djur och så 3 personer/organisationer som ska kontaktas i det fall jag inte själv kan kommunicera. Borde vara självklart för de flesta djurägare som har husdjur hemma i hus/lägenhet. Det kan ju tex börja brinna när du är borta och om räddningstjänsten då inte vet där finns djur så letar de inte heller efter några sådana.

Det har jag med?

Jag tycker den lokala ica handlarn bär ansvaret. Regerade inte den på att kattägarn inte kom och köpte mat till katten.

Eller på kattägaren som inte sett till att ha backup med katten.

För hemtjänsten. Skulle behöva haft skriftligt från kattägaren. Innan att vid sjukdom ska X kontaktas och informeras om sjukdom och katten.
Med barn är det även barnets/barnens behov som styr. Katten är en ägodel. Inte mer eller mindre i juristers ögon.

Kanske kommer det komma tydliga riktlinjer efter det här. Ett papper eller ruta om djur vid genomförande plan. Vem som ska kontaktas för att ombesörja dem. Om ägarn inte kan.

Men utan tillstånd. Får inte hemtjänsten kontakta nån om sjukdom eller vart personen är.

Hänvisar här till mina tidigare inlägg som mkt tydligt redovisar svaren du frågar efter (upprepade gånger).

Eftersom jag mår så himla dåligt så får du gärna vara snäll och citera varför man efter ett samtal om en ensam katt som ägaren ville ha hjälp med, fortfarande inte förstod att det fanns en ensam katt där hemma som ägaren ville ha hjälp med.

Eftersom jag mår så himla dåligt så får du gärna vara snäll och citera varför man efter ett samtal om en ensam katt som ägaren ville ha hjälp med, fortfarande inte förstod att det fanns en ensam katt där hemma som ägaren ville ha hjälp med.

Det kan jag inte svara på, det måste du nog fråga katthemmet om.

Jag tycker den lokala ica handlarn bär ansvaret. Regerade inte den på att kattägarn inte kom och köpte mat till katten.

Eller på kattägaren som inte sett till att ha backup med katten.

För hemtjänsten. Skulle behöva haft skriftligt från kattägaren. Innan att vid sjukdom ska X kontaktas och informeras om sjukdom och katten.
Med barn är det även barnets/barnens behov som styr. Katten är en ägodel. Inte mer eller mindre i juristers ögon.

Kanske kommer det komma tydliga riktlinjer efter det här. Ett papper eller ruta om djur vid genomförande plan. Vem som ska kontaktas för att ombesörja dem. Om ägarn inte kan.

Men utan tillstånd. Får inte hemtjänsten kontakta nån om sjukdom eller vart personen är.

Så inte ens socialen om barn finns? Inte SOS om hjälp behövs? Inte polis om brott begåtts?

Varför skulle damen skriva till hemtjänsten och be dom släppa in katthemmet annars tycker du?

Detta blir värre och värre. Vårdtagaren kunde alltså kommunicera själv? Varför kontaktade då inte hen själv polisen? Du verkar inte se något som helst problem med det? Är hemtjänsten mer ansvarig för vårdagars husdjur än vårdtagaren och djurägaren själv?

Och du. Du nämner knappt hemsjukvården alls. Hur kommer det sig att du inte lägger någon skuld på dem?

Det har jag med?
Men då så. Då utsätter du ju inte dina djur för dödlig fara om du i framtiden (vilket är rätt troligt att de flesta av oss kommer vara hänvisade till när vi blir gamla) kommer behöva hemtjänst.

Det är rätt uppenbart du inte fattar eller om du bara inte vill fatta att vissa saker styrs av de lagar och förordningar som finns och det har i detta fall förmodligen blivit en gigantisk kommunikationsmiss. Jag är helt säker på att hemtjänsten såg det som självklart att katthemmet tog kontakt med polis/låssmed/tanten efter samtal nr 1, 2, 3 eller vid 10 i alla fall måste man ju ha fattat hemtjänsten satt med "bundna" armar och kan inte hjälpa till. Då katthemmet engagerat sig i katten och hemtjänsten inte har resurser att göra det så tror jag inte de satt på kontoret och fnissade och tyckte nu får katten lida utan de var nog rätt klara med att katthemmet tog hjälp där den fanns att få istället för att envisas med att tjata på ett ställe som inte kunde göra något. Ska man skylla på någon så lutar det för mig mer åt katthemmet än åt någon annan faktiskt.

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 449
Övr. Barn Har en son på 6 år. Han är utredd som 4,5 åring för autism,men då han fick normalt resultat på pappret så slogs det bort. Nu började...
2 3
Svar
46
· Visningar
9 718
Senast: Fraegd
·
Småbarn Hej Buke! Hoppas att ni har lite klok input att komma med, jag känner att jag nog bara måste stöta och blöta det här ett par varv och få...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
9 063
Senast: Sofie_B
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag hittade några gamla anteckningar som jag skrev för 7-8 år sedan: “Jag önskar att jag kunde få en injektion med livslust som varade...
Svar
0
· Visningar
1 438
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama