Världens bästa djurskydd?

Problemet med fall som dessa är att hemtjänsten inte larmar Länsstyrelsen eller polisen. Tanten kan ju ha varit medvetslös när hon åkte in till sjukhus.
Ingen kräver väl att hemtjänsten ska ta hand om och sköta katten medan tanten är borta, men de kan ta mej tusan ringa ett samtal.

Screenshot_20160814-192028_zpsvcipalqr.png

Den underbyggda fakta. Notera datumen jämfört med medias publicering.

Ja verkligen fy på katthemmet som skyller allt på hemtjänstens fullständigt korrekta agerande men underlät att kontakta polisen och be om hjälp att ta ut katten.
Skärpning. Lägg skammen där den hör hemma.
Ja, inte fasiken är det katthemmet som inte lyft ett finger för att hjälpa. Som helt medvetet vägrat göra nått alls för att rädda katten.

Problemet med fall som dessa är att hemtjänsten inte larmar Länsstyrelsen eller polisen. Tanten kan ju ha varit medvetslös när hon åkte in till sjukhus.
Ingen kräver väl att hemtjänsten ska ta hand om och sköta katten medan tanten är borta, men de kan ta mej tusan ringa ett samtal.

Som jag förstår var det inte var hemtjänsten som skickade in personen till sjukhuset?

Som jag förstår var det inte var hemtjänsten som skickade in personen till sjukhuset?

Fast de blev ju meddelade att djurägaren hamnat på sjukhus.

Jag brukar för övrigt alltid rekommendera djurägare att ha ett kort i plånboken där det står att man har djur hemma och vem som ska kontaktas om något händer. Nu verkade tanten i detta fallet inte ha någon som kunde ta hand om katten, men de flesta av oss andra har ju det :)

Fast de blev ju meddelade att djurägaren hamnat på sjukhus.

Ja det blev de. Och deras åtaganden hör ju just till djurägaren, inte djuret. De antog förmodligen att ägaren ordnat att ngn skulle sköta katten, en anhörig, granne eller likn (det hade jag nog också gjort om jag var dom).

Det rör sig nog tyvärr om en tragisk olyckshändelse utan uppsåt. Väldigt tragiskt sådan!

Ja det blev de. Och deras åtaganden hör ju just till djurägaren, inte djuret. De antog förmodligen att ägaren ordnat att ngn skulle sköta katten, en anhörig, granne eller likn (det hade jag nog också gjort).

Och du (nu är det dock chefen mer) skulle fortfarande tro det efter mer än 20 samtal om att så inte var fallet?

Jag förstår fortfarande inte VARFÖR Katthemmet kontaktade hemtjänsten i ärendet!? Hemtjänsten har inget alls att göra med en vårdtagares husdjur och får absolut inte öppna en dörr utan att vårdtagaren är hemma. Katthemmet borde naturligtvis bett om en nyckel från husdjurets ägare (vart nu den hade tagit vägen, den måste ju finnas, man har väl en nyckel till sitt eget hem?) och NATURLIGTVIS skulle Katthemmet kontaktat polisen om de ansåg att situationen var akut. I mina öron låter det som att Katthemmet (istället för att kasta skit på hemtjänsten som inte har ngt med detta att göra), borde gå igenom sina rutiner och se vart det brustit.

Jag förstår fortfarande inte VARFÖR Katthemmet kontaktade hemtjänsten i ärendet!? Hemtjänsten har inget alls att göra med en vårdtagares husdjur och får absolut inte öppna en dörr utan att vårdtagaren är hemma. Katthemmet borde naturligtvis bett om en nyckel från husdjurets ägare (vart nu den hade tagit vägen, den måste ju finnas, man har väl en nyckel till sitt eget hem?) och NATURLIGTVIS skulle Katthemmet kontaktat polisen om de ansåg att situationen var akut. I mina öron låter det som att Katthemmet borde gå igenom sina rutiner och se vart det brustit.
För att hemtjänsten var de enda med nycklar kanske?
Och ja, katthemmet hade kunnat kontakta polis. Och det kunde hemtjänsten som visste detta innan katthemmet också gjort.

Och ja, katthemmet hade kunnat kontakta polis. Och det kunde hemtjänsten som visste detta innan katthemmet också gjort.

Men det uppgavs ju att det INTE var hemtjänsten som skickat in vårdtagaren. VEM låste då? VART är dessa nycklar? Gick dörren i lås automatiskt? Vem lämnar sin lägenhet utan nycklar? Känns mkt märkligt. Att hemtjänsten inte ringde polisen ang någons katt tycker jag inte är ett dugg konstigt. De fick endast information om att "vårdtagare xxx är inlagd". Det är ju inte hemtjänstens uppgift att börja kolla vem som skulle ta hand om katten.

Kunnat och kunnat
Katthemmet hade den moraliska skyldigheten att kontakta polisen.

Hemtjänsten följde sina direktiv och regler. Fortfarande fattar jag inte alls varför hemtjänsten, av alla, blev inblandad i detta?

Katthemmet hade alla skyldigheter
Hemtjänsten hade inga alls.

varför attackera hemtjänsten och inte katthemmet???

Kunnat och kunnat
Katthemmet hade den moraliska skyldigheten att kontakta polisen.

Hemtjänsten följde sina direktiv och regler. Fortfarande fattar jag inte alls varför hemtjänsten, av alla, blev inblandad i detta?

Katthemmet hade alla skyldigheter
Hemtjänsten hade inga alls.

varför attackera hemtjänsten och inte katthemmet???

Katthemmet hade inga skyldigheter dom heller? Katthem är ideella och har inga krav på sig att hålla koll på vilka som har katt och inte.
Så jo, har man minsta empati i kroppen så tar man 5 min av sin tid och meddelar polis att ett djur blir utan mat.

Så jo, har man minsta empati i kroppen så tar man 5 min av sin tid och meddelar polis att ett djur blir utan mat.

Självklart, OM man vet att så är fallet. Just hemtjänstpersonal brukar ha en ganska stor skopa empati. Det är liksom en del av jobbet. Men hur tror du att hemtjänsten skulle kunna veta det av den information de fick? Gissningsvis fick hemtjänstsamordnaren bara ett sedvanligt fax: "vårdtagare xxx är inlagd".

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 449
Övr. Barn Har en son på 6 år. Han är utredd som 4,5 åring för autism,men då han fick normalt resultat på pappret så slogs det bort. Nu började...
2 3
Svar
46
· Visningar
9 718
Senast: Fraegd
·
Småbarn Hej Buke! Hoppas att ni har lite klok input att komma med, jag känner att jag nog bara måste stöta och blöta det här ett par varv och få...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
9 063
Senast: Sofie_B
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag hittade några gamla anteckningar som jag skrev för 7-8 år sedan: “Jag önskar att jag kunde få en injektion med livslust som varade...
Svar
0
· Visningar
1 438
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama