Sofie_B
Trådstartare
För mig är det där ett lite otäckt resonemang, snarare. Bebis är ju ingen hund. Kanske är sådan konsekvens effektivt för "inlärning", men jag ser inte relationer i första hand som medel för systematisk "inlärning". Att en bebis nyps (eller gör andra knasiga saker, varför inte använder gardinerna som snuttefiltar, som min unge gjorde), ser jag som så normalt att jag aldrig hade fattat att det var ett "problem" att ta upp. Möjligen skulle jag nämna det i förbifarten, men bara som småprat. Inte som en situation som påkallar en strategi.
När det gäller nypandet och storasyskonen, ser jag det som föräldrarnas ansvar att syskonen inte blir så utsatta för bebisen att de inte kan behärska sig. Jag ser det inte som att bebis skyndsamt ska "läras" att inte nypas.
Nej, det gör inte jag heller och jag ser att många reagerat på just det intrycket. Visste inte hur jag tydligare skulle uttrycka mig, men det är klart att om hans syskon tycker att det är väldigt jobbigt så önskar vi att han kommer ur den fasen så fort som möjligt. Självklart ska vi se till att dom inte utsätts för nypandet så länge att dom får svårt att behärska sig, men vore ändå skönt om det gick att få honom ur fasen lite snabbare.
Nå väl. Nu var det inte för att diskutera nypandet jag startade tråden utan för hur mycket man kan lägga sig i andras relationer till ens barn, och det har jag fått jättemycket bra input kring!