Fritidsaktiviteter för en 5-åring?

Min stora har gått gympa sen han var liten (ihop med förälder), en termin ridskola och nu simskola och har testat pingis. Han är lite lik som din dotter och ger lätt upp när det är svårt så gympa är det som varit mest poppis hittills, fokus rörelseglädje liksom

Tack! Ja, jag är nog mest inne på gympa nu, och då någon variant här som heter "hopp&volt" där det är lite mer teknik och man ska lära sig bakåtkullerbyttor, hjula, stå på händer osv. Det skulle hon nog älska!

Vi testade jujutsu igår med vår 6-åring och han ÄLSKADE det. Han har gått Bamsegympa och simskola tidigare och går i fotboll 1 g/v sen ett par år. Fotbollen tycker han är kul för hans kompisar är där men annars tror jag inte han hade tyckt om det så mycket. Jujutsun har han ingen kompis som går alls men han tyckte det var det roligaste han någonsin gjort 😄

Vi börjar nog känna att vår dotter är redo för att prova någon mer uppstyrd fritidsaktivitet. Både för att få in mer rörelseglädje i vardagen, men också för mer stimulans generellt.

Jag funderar dock på vad som kan passa henne. Det känns inte helt lätt (hon är högaktiv men också lite "lat" när det blir kroppsligt jobbigt om hon inte själv tycker aktiviteten är väldigt kul). Hon har väldigt svårt att hålla i nåt som hon inte finner geniunt lustfyllt.

Vi har provat dans, men det var ingen hit (sannolikt för likt familjejympan vi gått på i flera år och som hon tröttnat på).

Kan ni inte berätta vad era barn gör och tycker om? Eller bara allmänna tips på aktiviteter! Vill ha inspiration på roliga fritidsktiviteter för yngre barn, utöver de vanliga som fotboll, dans eller gymnastik.

Längdskidor har vår 4,5-åring börjat med i vinter och det har varit succé.

Ert barn låter dock mer som hennes storebror som hade stort behov att fysiskt ta ut sig och samtidigt ganska lite pannben i den åldern. Det vi tyckte funkade bäst för honom då var klättring och simning. Om jag hade kunnat gå tillbaka i tiden hade jag nog också låtit honom testa ishockey.

Vi börjar nog känna att vår dotter är redo för att prova någon mer uppstyrd fritidsaktivitet. Både för att få in mer rörelseglädje i vardagen, men också för mer stimulans generellt.

Jag funderar dock på vad som kan passa henne. Det känns inte helt lätt (hon är högaktiv men också lite "lat" när det blir kroppsligt jobbigt om hon inte själv tycker aktiviteten är väldigt kul). Hon har väldigt svårt att hålla i nåt som hon inte finner geniunt lustfyllt.

Vi har provat dans, men det var ingen hit (sannolikt för likt familjejympan vi gått på i flera år och som hon tröttnat på).

Kan ni inte berätta vad era barn gör och tycker om? Eller bara allmänna tips på aktiviteter! Vill ha inspiration på roliga fritidsktiviteter för yngre barn, utöver de vanliga som fotboll, dans eller gymnastik.
Min dotter fyller 6 i Juli. Hon har precis börjat simskola, toppen att lära sig simma ju. Hon gick två förberedande simkurser förra året, samma kurs en gång på våren och en gång på hösten för hon var inte så motiverad till övningarna första gången och ville helst göra annat. Nu har vi bara gått en gång på simskolan, men det har gått jättebra.

Hon går också i scouterna, men just nu är det vinteruppehåll. Verkligen hennes grej att vara ute i skogen och greja, leka lekar mm.

En aktivitet vi har tillsammans hon och jag är att vi åker skridskor ihop när det är öppet för allmänheten i våran ishall, det tycker vi båda är kul 🙂

Min femåring började med konståkning förra säsongen när hon var 4,5 och åker en gång i veckan. Det är ju mer åkning och lek än faktiska konster i denna åldern men hon har blivit en fena på att åka skridskor. Har även gått i mini-sim för att det känns vettigt att kunna hantera vatten på ett bra sätt och till på köpet lärde hon sig faktiskt simma. Till nästa vinter funderar jag på skidskola i den lokala lilla backen. Och så rider hon ibland. Till sommaren vill hon spela fotboll.

Jag räknar inte med att hon kanske hittar något hon vill satsa på och hålla på med resten av livet men försöker tänka att hon ska få lite grunder för att kunna hänga med på olika aktiviteter genom uppväxten, om skolan, kompisar eller vi ska dra iväg på något till exempel.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka