Världens bästa djurskydd?

Som flera skrivit så är det inte en ändring i Djurskyddslagen som behövs. Det är i OSL. Men det fanns i den proposition avseende ny djurskyddslag som kom 2011 ett förslag om ändring i OSL som ger vårdpersonal möjlighet att anmäla till länsstyrelse/polis om ett djur riskerar att utsättas för lidande. Den förändringen hade förmodligen hjälpt i detta fall. Politikerna har dock inte högprioriterat den nya djurskyddslagen och de övriga förslag som kom med den direkt.

Vårdpersonal borde dock även idag kunna följa en tydlig instruktion om att t ex ringa ett djurhem/pensionat/anhörig och be dem/anlita dem för att ta hand om ev. djur, de agerar ju då på vårdtagarens uppdrag. De får däremot inte anmäla till polis/länsstyrelse. Det förutsätter dock att djurägaren har en sådan instruktion och ekonomi för detta. Vilket dessvärre försvinnande få har. Och såklart att vårdpersonalen har kännedom om att personen har djur. Min grundtanke är dock att allt detta som grund måste ligga på djurhållaren att lösa. Tydliga lappar vid ytterdörren t ex som inte går att missa: jag har dessa djur, ICE ring xxxx.

Så synd att det inte prioriteras, även om det inte är en del i djurskyddslagen så är det ju skydd av djuret det handlar om.
Att man inte får anmäla till möjlig hjälp är ju hopplöst, då sitter ju djuren verkligen i klistret om nått skulle hända. Om jag blir rånad och misshandlad så pass att jag måste sövas ner, så har mina djur alltså inte en chans om inte jag har anhöriga, utan får dö en hemsk död. Usch :(

Så synd att det inte prioriteras, även om det inte är en del i djurskyddslagen så är det ju skydd av djuret det handlar om.
Att man inte får anmäla till möjlig hjälp är ju hopplöst, då sitter ju djuren verkligen i klistret om nått skulle hända. Om jag blir rånad och misshandlad så pass att jag måste sövas ner, så har mina djur alltså inte en chans om inte jag har anhöriga, utan får dö en hemsk död. Usch :(
Om du är rädd för vad som kommer hända dina djur om du blir rånad och misshandlad så tatuera ditt personnummer, namn med texten under att du har djur som kommer svälta och vilket djurhem som ska kontaktas.

Glöm inte att ge en nyckel till djurhemmet så dom har den innan något händer.

Fast jo, det har de ju. Du kan ha en lapp på dig eller ett armband med info med nummer till ett pensionat som du pratat med innan. Det är inte samhällets ansvar att ta hand om dina djur i första hand utan ditt som djurhållare. Har en ingen som helst möjlighet lösa det för djuren vid en eventuell bortavaro (även om den är oplanerad) så kanske den hårda vägen är att en inte kan ha djur.

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 449
Övr. Barn Har en son på 6 år. Han är utredd som 4,5 åring för autism,men då han fick normalt resultat på pappret så slogs det bort. Nu började...
2 3
Svar
46
· Visningar
9 718
Senast: Fraegd
·
Småbarn Hej Buke! Hoppas att ni har lite klok input att komma med, jag känner att jag nog bara måste stöta och blöta det här ett par varv och få...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
9 063
Senast: Sofie_B
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag hittade några gamla anteckningar som jag skrev för 7-8 år sedan: “Jag önskar att jag kunde få en injektion med livslust som varade...
Svar
0
· Visningar
1 438
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama