MissFideli
Trådstartare
Som flera skrivit så är det inte en ändring i Djurskyddslagen som behövs. Det är i OSL. Men det fanns i den proposition avseende ny djurskyddslag som kom 2011 ett förslag om ändring i OSL som ger vårdpersonal möjlighet att anmäla till länsstyrelse/polis om ett djur riskerar att utsättas för lidande. Den förändringen hade förmodligen hjälpt i detta fall. Politikerna har dock inte högprioriterat den nya djurskyddslagen och de övriga förslag som kom med den direkt.
Vårdpersonal borde dock även idag kunna följa en tydlig instruktion om att t ex ringa ett djurhem/pensionat/anhörig och be dem/anlita dem för att ta hand om ev. djur, de agerar ju då på vårdtagarens uppdrag. De får däremot inte anmäla till polis/länsstyrelse. Det förutsätter dock att djurägaren har en sådan instruktion och ekonomi för detta. Vilket dessvärre försvinnande få har. Och såklart att vårdpersonalen har kännedom om att personen har djur. Min grundtanke är dock att allt detta som grund måste ligga på djurhållaren att lösa. Tydliga lappar vid ytterdörren t ex som inte går att missa: jag har dessa djur, ICE ring xxxx.
Så synd att det inte prioriteras, även om det inte är en del i djurskyddslagen så är det ju skydd av djuret det handlar om.
Att man inte får anmäla till möjlig hjälp är ju hopplöst, då sitter ju djuren verkligen i klistret om nått skulle hända. Om jag blir rånad och misshandlad så pass att jag måste sövas ner, så har mina djur alltså inte en chans om inte jag har anhöriga, utan får dö en hemsk död. Usch