R
Raderad medlem 68338
Men chilla ner lite nu...
Bra tips! Jag tror att jag ger upp mina försök att förklara samma saker 500 ggr för döva öron och istället tar ett glas vin och chillar! Skål!
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Men chilla ner lite nu...
Bra tips! Jag tror att jag ger upp mina försök att förklara samma saker 500 ggr för döva öron och istället tar ett glas vin och chillar! Skål!
Eftersom du inte kan svara på vad du svarat på så är det nog bäst. Skål!
Ja och om solen ramlar ner och havet öppnar sig osv. Jag går i alla fall i 99% alltid ut med plånboken med mig. Man måste ju kunna legitimera sig (i alla fall i detta land) men visst, ibland glömmer jag den så om jag skulle bli okontaktbar i detta 1% fall så lär det gå illa för mina husdjur (fast det skulle ta ett tag, de hamstrar sin mat praktiskt nog). I de flesta fall hjälper en lapp på dörren för det är ju inte alltid huset flyger i luften och exploderar utan rätt ofta börjar en brand i mindre omfattning och en brandvarnare går i gång eller grannen upptäcker rök i trapphuset (vilket för övrigt har hänt i ett hus jag bodde i. Det brann hos grannen och jag satt på jobbet och fick larmet dit).Om jag drabbas av nått när jag inte har plånboken med mig, så hjälper ju inga lappar på dörren för ev brand.
Så inte ens socialen om barn finns? Inte SOS om hjälp behövs? Inte polis om brott begåtts?
Jag har lite svårt att förstå varför ett hemtjänstföretag inte får ringa polisen faktiskt.
Jag hoppas innerligt att varken jag eller nån av mina anhöriga nånsin blir i behov av hemtjänst dock. Det har jag lärt mig.
Katthemmet ringde 29 gånger, borde det inte ha gått upp ett ljus nån av gångerna?
Jag fattar inte. Om de ringde 29 (!) gånger, varför ringde de inte till polisen? Eller gjorde de det? Man kan ju tänka att efter typ fem samtal borde man inse att man måste hitta en annan väg att gå.
För att OSL hindrar dem? Hård sekretess på utlämnande av uppgifter kring en persons personliga förhållanden (dit ex djurhållning hör) inom sjukvård. Tjänstefel att lämna ut såna uppgifter.
Ska en vara jättekrass så är det tantens fel att katten lämnades övergiven. Det är hon som är djurhållare och därmed ansvarig för djurhållningen. Och ansvarig för att ha en plan om hon inte kan sköta den själv.
Aha, nu läste jag Katthemmets text. De kom ju in i lägenheten samma dag som de kontaktades låter det som? Jag fattar inte varför hemtjänsten är de som skuldbeläggs här. Det är väl djurägarens ansvar att informera om vem som ska kontaktas om något händer, och sen de som hittar informationen som måste se till att det blir gjort. Så om hemtjänsten inte ens var inblandade i att personen kom till sjukhus, hur skulle de ha vetat? Vet att min mamma och hennes partner har information på flera ställen, bl.a. lapp i plånboken, om att de har hundar hemma och att jag ska kontaktas.
Skrev att om det är barn inblanadd gäller andra regler. Man kontaktar chefen. Som kontaktar de som behöver. Då chefen har större befogenheter och skyldigheter.
Det andra. Egentligen inte utan vårdtagarens godkännande.
Problemet är att många tycker att nu har X hemtjäns. Nu behöver inte vi bry oss.
Fast här fanns ju inga anhöriga att kontakta, så en sån lapp blir ju i så fall verkningslös.
Ja och om solen ramlar ner och havet öppnar sig osv. Jag går i alla fall i 99% alltid ut med plånboken med mig. Man måste ju kunna legitimera sig (i alla fall i detta land) men visst, ibland glömmer jag den så om jag skulle bli okontaktbar i detta 1% fall så lär det gå illa för mina husdjur (fast det skulle ta ett tag, de hamstrar sin mat praktiskt nog). I de flesta fall hjälper en lapp på dörren för det är ju inte alltid huset flyger i luften och exploderar utan rätt ofta börjar en brand i mindre omfattning och en brandvarnare går i gång eller grannen upptäcker rök i trapphuset (vilket för övrigt har hänt i ett hus jag bodde i. Det brann hos grannen och jag satt på jobbet och fick larmet dit).
Fast finns det absolut ingen man kan prata med och säga "kan du se till att mitt djur får hjälp om nåt händer" (granne eller vem som helst) så får man väl uppge nåt djurhem.