Världens bästa djurskydd?

Men alltså - när katthemmet väl fick reda på ärendet så var det antagligen ändå för sent? Jag tror faktiskt att det helt enkelt handlat om att "alla" trott att "någon annan" löst problemet tyvärr. Den hemtjänstpersonal som kände till kattens existens har antagligen trott att hemsjukvården agerat och tvärtom. Sorgligt men mänskligt. :(

Om jag drabbas av nått när jag inte har plånboken med mig, så hjälper ju inga lappar på dörren för ev brand.
Ja och om solen ramlar ner och havet öppnar sig osv. Jag går i alla fall i 99% alltid ut med plånboken med mig. Man måste ju kunna legitimera sig (i alla fall i detta land) men visst, ibland glömmer jag den så om jag skulle bli okontaktbar i detta 1% fall så lär det gå illa för mina husdjur (fast det skulle ta ett tag, de hamstrar sin mat praktiskt nog). I de flesta fall hjälper en lapp på dörren för det är ju inte alltid huset flyger i luften och exploderar utan rätt ofta börjar en brand i mindre omfattning och en brandvarnare går i gång eller grannen upptäcker rök i trapphuset (vilket för övrigt har hänt i ett hus jag bodde i. Det brann hos grannen och jag satt på jobbet och fick larmet dit).

Och förresten - ingenstans står det att katthemmet ringt 29 gånger till just hemtjänsten utan att de ringt 29 samtal och då räknas väl samtalen till olika polisinstanser och den här kuratorn som det inte framgår vem hen jobbade för.

Så inte ens socialen om barn finns? Inte SOS om hjälp behövs? Inte polis om brott begåtts?

Skrev att om det är barn inblanadd gäller andra regler. Man kontaktar chefen. Som kontaktar de som behöver. Då chefen har större befogenheter och skyldigheter.

Det andra. Egentligen inte utan vårdtagarens godkännande.

Problemet är att många tycker att nu har X hemtjäns. Nu behöver inte vi bry oss.

Jag har lite svårt att förstå varför ett hemtjänstföretag inte får ringa polisen faktiskt.

För att OSL hindrar dem? Hård sekretess på utlämnande av uppgifter kring en persons personliga förhållanden (dit ex djurhållning hör) inom sjukvård. Tjänstefel att lämna ut såna uppgifter.

Ska en vara jättekrass så är det tantens fel att katten lämnades övergiven. Det är hon som är djurhållare och därmed ansvarig för djurhållningen. Och ansvarig för att ha en plan om hon inte kan sköta den själv.

Jag hoppas innerligt att varken jag eller nån av mina anhöriga nånsin blir i behov av hemtjänst dock. Det har jag lärt mig.

För att hemtjänsten har annat att göra än att kolla upp anhöriga när det inte är deras sak, att alla på just det hemtjänstkontoret ska veta att tanten är helt utan anhöriga eller vänner som kan mata en katt som kanske ingen av av personalen ens sett? Jag tycker att detta är väldigt tragiskt men det kan inte vara hemtjänsten som ska hålla koll på det. De har nog att göra. Vilket inte betyder att "valfri personal inom hemtjänsten" inte bryr sig om djur. Som djurägare kan man göra mycket själv för att förhindra att liknande händer med lapp i plånboken, på dörren, ha person på ett djurhem listad som anhörig etc. Cred till @tornblomma med flera som försökt med denna diskussion... Alla säger samma sak förutom du som drar allt runt&runt? Förstår att du tycker det är hemskt att det blev så men backa från diskussionen, ta ett djupt andetag och läs igen. Ingen som argumenterat emot dig vill att djur ska lida utan har enbart sagt vilka rättigheter&skyldigheter hemtjänsten har och varför.

En bättre diskussion vore hur vi kan förhindra att liknande händer igen. Att djurägare tar tag i att se till att det är tydligt att lägenheten har djur/personen har djur.

Jag fattar inte. Om de ringde 29 (!) gånger, varför ringde de inte till polisen? Eller gjorde de det? Man kan ju tänka att efter typ fem samtal borde man inse att man måste hitta en annan väg att gå.

Aha, nu läste jag Katthemmets text. De kom ju in i lägenheten samma dag som de kontaktades låter det som? Jag fattar inte varför hemtjänsten är de som skuldbeläggs här. Det är väl djurägarens ansvar att informera om vem som ska kontaktas om något händer, och sen de som hittar informationen som måste se till att det blir gjort. Så om hemtjänsten inte ens var inblandade i att personen kom till sjukhus, hur skulle de ha vetat? Vet att min mamma och hennes partner har information på flera ställen, bl.a. lapp i plånboken, om att de har hundar hemma och att jag ska kontaktas.

För att OSL hindrar dem? Hård sekretess på utlämnande av uppgifter kring en persons personliga förhållanden (dit ex djurhållning hör) inom sjukvård. Tjänstefel att lämna ut såna uppgifter.

Ska en vara jättekrass så är det tantens fel att katten lämnades övergiven. Det är hon som är djurhållare och därmed ansvarig för djurhållningen. Och ansvarig för att ha en plan om hon inte kan sköta den själv.

Ja, precis. Att ingen får hjälpa ett djur som en äldre människa kanske har låter för mig som djurägare jätteläskigt. Att djuret pga sekretessbestämmelser hellre ska lämnas att dö en rätt fruktansvärd död än att polis ska få underrättas.

Aha, nu läste jag Katthemmets text. De kom ju in i lägenheten samma dag som de kontaktades låter det som? Jag fattar inte varför hemtjänsten är de som skuldbeläggs här. Det är väl djurägarens ansvar att informera om vem som ska kontaktas om något händer, och sen de som hittar informationen som måste se till att det blir gjort. Så om hemtjänsten inte ens var inblandade i att personen kom till sjukhus, hur skulle de ha vetat? Vet att min mamma och hennes partner har information på flera ställen, bl.a. lapp i plånboken, om att de har hundar hemma och att jag ska kontaktas.

Fast här fanns ju inga anhöriga att kontakta, så en sån lapp blir ju i så fall verkningslös.

Skrev att om det är barn inblanadd gäller andra regler. Man kontaktar chefen. Som kontaktar de som behöver. Då chefen har större befogenheter och skyldigheter.

Det andra. Egentligen inte utan vårdtagarens godkännande.

Problemet är att många tycker att nu har X hemtjäns. Nu behöver inte vi bry oss.

Ja, och jag trodde att eftersom vi har en rätt stark djurskyddslag som ska hindra att djur far illa, så är det ju helt otroligt att detta inte ens prövas? Med andra ord är mina djur totalt oskyddade om nått händer mig och om jag inte skulle ha nån anhörig?

Ja och om solen ramlar ner och havet öppnar sig osv. Jag går i alla fall i 99% alltid ut med plånboken med mig. Man måste ju kunna legitimera sig (i alla fall i detta land) men visst, ibland glömmer jag den så om jag skulle bli okontaktbar i detta 1% fall så lär det gå illa för mina husdjur (fast det skulle ta ett tag, de hamstrar sin mat praktiskt nog). I de flesta fall hjälper en lapp på dörren för det är ju inte alltid huset flyger i luften och exploderar utan rätt ofta börjar en brand i mindre omfattning och en brandvarnare går i gång eller grannen upptäcker rök i trapphuset (vilket för övrigt har hänt i ett hus jag bodde i. Det brann hos grannen och jag satt på jobbet och fick larmet dit).

Då är vi olika. Dels glömmer jag den ibland och dels tar jag den inte med mig om jag bara ska ut och gå eller ibland bara en peng om jag ska handla lätt.

Fast finns det absolut ingen man kan prata med och säga "kan du se till att mitt djur får hjälp om nåt händer" (granne eller vem som helst) så får man väl uppge nåt djurhem.

Samma problem, ingen får ju kontakta djurhemmet? Jag har inga grannar jag vill lägga en extranyckel hos.

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 449
Övr. Barn Har en son på 6 år. Han är utredd som 4,5 åring för autism,men då han fick normalt resultat på pappret så slogs det bort. Nu började...
2 3
Svar
46
· Visningar
9 718
Senast: Fraegd
·
Småbarn Hej Buke! Hoppas att ni har lite klok input att komma med, jag känner att jag nog bara måste stöta och blöta det här ett par varv och få...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
9 063
Senast: Sofie_B
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag hittade några gamla anteckningar som jag skrev för 7-8 år sedan: “Jag önskar att jag kunde få en injektion med livslust som varade...
Svar
0
· Visningar
1 438
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama