Världens bästa djurskydd?

Jag tror det är lönlöst att leta syndabockar i denna tragiska historia.

Det säger sig självt att knappast någon, med möjlighet att agera, bara skulle strunta i ett svältande djur.

Som det verkar har hemtjänsten gjort rätt som inte låst upp, katthemmet har gjort rätt som kämpat för katten när den kom till deras kännedom.

Den som togs in för vård är väl egentligen den som har störst ansvar, men jag förmodar att personen kanske inte var medelbar?

Man undrar ju hur det kom fram till slut, kanske vårdtagaren blev klar i huvudet och undrade var katten var och när det började nystas i det insåg man att ingen hade tagit hand om den?

Tragiskt som sagt.

Även om man inte kan låsa upp, så kan man rapportera till nån som kan. Just att man inte ens gjorde det tycker jag är hemskt! Och då visste dom dessutom att det fanns en katt där, men valde att ändå inte ringa polisen.

I det fallet du beskriver ligger det åtagandet på sjukhuset. Hemtjänsten kan liksom inte agera hur den vill och börja ringa anhöriga när det är sjukhusets sak. Blir liksom lite fel det. Har med sekretess och saker att göra och inte om man bryr sig eller ej.

Dessutom, nej man får inte alltid ringa anhöriga för att en person är sjuk. Trots att man är sjuk eller gammal bestämmer man själv vad som ska göras eller ej.

Hemtjänsten ringde min far när farfar ramlade och bröt lårbenshalsen. Så det är tydligen olika.

Ja, det var visst naivt att tro att man ringde anhörig om nått hände en sjuklig människa. Om man inte ens bryr sig om det så förstår jag att en katt inte betyder nått.

Ja, det är naivt. Sätt dig in i hemtjänstens rutiner och regelverken eftersom du är så intresserad. Som någon skrev ovan kan inte hemtjänsten på eget initiativ börja kontakta anhöriga. Det kan möjligen göras på vårdtagarens begäran, men för att få en sådan måste ju hemtjänsten besöka sjukhuset. Och om nu vårdtagaren är så talför att hen kan be hemtjänsten kontakta anhöriga angående katten, varför kontaktade då inte hen sjukhuspersonalen?

Även om man inte kan låsa upp, så kan man rapportera till nån som kan. Just att man inte ens gjorde det tycker jag är hemskt! Och då visste dom dessutom att det fanns en katt där, men valde att ändå inte ringa polisen.

Men efter att katthemmet ringde så kände de väl att katthemmet jobbade på ärendet? Kanske katthemmet sa att de skulle kontakta polisen?

Det går att spekulera hur mycket som helst!

Ja, det är naivt. Sätt dig in i hemtjänstens rutiner och regelverken eftersom du är så intresserad. Som någon skrev ovan kan inte hemtjänsten på eget initiativ börja kontakta anhöriga. Det kan möjligen göras på vårdtagarens begäran, men för att få en sådan måste ju hemtjänsten besöka sjukhuset. Och om nu vårdtagaren är så talför att hen kan be hemtjänsten kontakta anhöriga angående katten, varför kontaktade då inte hen sjukhuspersonalen?

Det var ju det hon gjorde. Och här var det ju inte heller nån anhörig som skulle ringas. Tänk vad hemskt om nån med barn gör sig illa och inte kan göra sig hörd. Låta barn svälta ihjäl eftersom ingen får kontakta nån.

Ja, det förstår jag. Men mer sällan en djurägare vill att ens djur ska svälta ihjäl.
Det håller vi nog alla med om. Men du skjuter på fel instans här. Hemtjänsten kan inte själv bara gå in i någons lägenhet och agera. Lika lite som vi kan göra så mycket om en patient sköter sina djur lite sisådär (händer rätt ofta tyvärr). Och hemtjänsten visste ju tydligen inte heller något förrän katthemmet ringde. Och när katthemmet fick höra att hemtjänsten inte kan och får öppna en lägenhet så fattar jag inte varför man fortsätter ringa dit 29 (!!) gånger istället för att vända sig till en instans som kan öppna, nämligen polisen.

Nästa fråga är ju, visste hemsjukvården om katten? Det var ju de som skickade tanten till sjukhuset. Inte heller förtäljer historien om tanten var okontaktbar och om hon var det i hela 10 dygn? Låter lite märkligt faktiskt.

Känner man sen till de förhållanden som hemtjänstspersonal jobbar efter i Sverige (jag skulle personligen aldrig arbeta inom det i Sverige) så är det rätt troligt att personalen som kom dit inte hade en aning om att det fanns en katt. För isåfall är jag rätt säker på att någon sett till att katten fick mat.

En tragisk olyckshändelse förmodligen.

Nu vet jag inte rutinerna i Sverige men här hos oss händer detta när en patient åker in på sjukhus:

1, Antingen är det vi som skickar dit dom och då vet vi ju det och meddelar vår arbetsledare. Den i sin tur ringer inga anhöriga då vi sällan vet exakt vad som kommer ske, dvs ev behandling, hur länge vården kommer bli osv så det gör sjukhuset som kan svara på sådana frågor.

2. Har någon annan skickat in patienten (alt den har fixat det själv) får vi ett fax till kontoret att vårdtagare XX ligger på sjukhuset ZZ.

Det är mycket sällan någon inte har någon anhörig alls och skulle så vara fallet så finns det oftast ett annat kontaktnät, tex vänner, grannar osv som vet om ifall det finns djur där eller ej. Oftare än vad vi vet det i alla fall.

Skulle vi i något fall gå in till en person som ligger intagen på sjukhus begår vi ett brott. Vi går inte ens i hos någon ens om de ber oss hämta ut kläder etc just för att det inte är juridiskt rätt. Det får anhöriga/vänner sköta om.

Skulle vi dock veta att någon inte har några vänner alls, inga anhöriga och vi vet det finns ett djur där så skulle vi se till att någon tog hand om det. Men vi skulle fortfarande inte använda vår nyckel utan dörröppnandet måste ske på annat sätt.

Det var ju det hon gjorde. Och här var det ju inte heller nån anhörig som skulle ringas. Tänk vad hemskt om nån med barn gör sig illa och inte kan göra sig hörd. Låta barn svälta ihjäl eftersom ingen får kontakta nån.
Nu är det ju få personer som har hemtjänst som har så små barn att dom inte själva kan göra sig hörda och på så sätt få hjälp. Om någon yngre har hemtjänst och har små barn vet nog hemtjänsten om det. Så den risken är obefintlig. Nu gör du dig löjlig med dina exempel faktiskt.

Jag har inte någonstans skrivit att hemtjänsten ska gå in själva och lösa kattens problem.
Men av nån anledning vägrar ni läsa just det? Varför?

Jag hoppas innerligt att varken jag eller nån av mina anhöriga nånsin blir i behov av hemtjänst dock. Det har jag lärt mig.

Jag har inte någonstans skrivit att hemtjänsten ska gå in själva och lösa kattens problem.
Men av nån anledning vägrar ni läsa just det? Varför?

Skämtar du? :crazy: I ditt första inlägg skriver du "Men igår när jag läste om att utredningen om katten Maja som hemtjänsten lät svälta ihjäl läggs ner, ...". Det är tydligt åtminstone för mig vem du lägger skulden på. Om du tycker att någon annan bär skulden kanske du skulle ha formulerat dig tydligare?

Jag hoppas innerligt att varken jag eller nån av mina anhöriga nånsin blir i behov av hemtjänst dock. Det har jag lärt mig.

Mkt märklig slutsats efter alla inlägg i tråden....

Var tidigare ikväll inne hos min granntant. Hon satt och mumsade thailändsk gryta om hennes hemtjänst (från Thailand) hade tagit med sig till henne så att hon skulle ha ngt gott över helgen.
På köksbordet stod en vas med snittblommor, hennes favoriter, hemmet var rent och snyggt, de hade rullat håret på tanten och gjort henne fin. Nu inväntade hon besöket från kvällshjälpen, en jättemysig kille som häromdagen hade hjälpt henne att stämma gitarren.
Hennes hemtjänst är riktiga hjältar som verkligen gör allt och lite till trots att de många gånger har ett hektiskt schema.

Skämtar du? :crazy: I ditt första inlägg skriver du "Men igår när jag läste om att utredningen om katten Maja som hemtjänsten lät svälta ihjäl läggs ner, ...". Det är tydligt åtminstone för mig vem du lägger skulden på. Om du tycker att någon annan bär skulden kanske du skulle ha formulerat dig tydligare?

Nej, jag tycker absolut att hemtjänsten skulle ha kontaktat polisen!

Mkt märklig slutsats efter alla inlägg i tråden....

Var tidigare ikväll inne hos min granntant. Hon satt och mumsade thailändsk gryta om hennes hemtjänst (från Thailand) hade tagit med sig till henne så att hon skulle ha ngt gott över helgen.
På köksbordet stod en vas med snittblommor, hennes favoriter, hemmet var rent och snyggt, de hade rullat håret på tanten och gjort henne fin. Nu inväntade hon besöket från kvällshjälpen, en jättemysig kille som häromdagen hade hjälpt henne att stämma gitarren.
Hennes hemtjänst är riktiga hjältar som verkligen gör allt och lite till trots att de många gånger har ett hektiskt schema.

Men uppenbarligen, baserat på tråden, så blir det alltför lätt tvärstopp när nått händer. Och då verkar det kunna bli dödliga konsekvenser, vilket jag personligen inte vill riskera att mina djur blir lidande av.

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 449
Övr. Barn Har en son på 6 år. Han är utredd som 4,5 åring för autism,men då han fick normalt resultat på pappret så slogs det bort. Nu började...
2 3
Svar
46
· Visningar
9 718
Senast: Fraegd
·
Småbarn Hej Buke! Hoppas att ni har lite klok input att komma med, jag känner att jag nog bara måste stöta och blöta det här ett par varv och få...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
9 063
Senast: Sofie_B
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag hittade några gamla anteckningar som jag skrev för 7-8 år sedan: “Jag önskar att jag kunde få en injektion med livslust som varade...
Svar
0
· Visningar
1 438
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama