Världens bästa djurskydd?

Självklart, OM man vet att så är fallet. Just hemtjänstpersonal brukar ha en ganska stor skopa empati. Det är liksom en del av jobbet. Men hur tror du att hemtjänsten skulle kunna veta det av den information de fick? Gissningsvis fick de bara ett sedvanligt fax: "vårdtagare xxx är inlagd".

Katthemmet ringde 29 gånger, borde det inte ha gått upp ett ljus nån av gångerna?

Katthemmet fick ju inte info om katten förrän efter typ 10 dagar, katten var väl iofs redan bortom räddning då.
Personligen kan jag tycka att NÅGON i personalen kunde ställt frågan "har det löst sig med katten?".
För att man människa, inte för att man har någon plikt att göra det. Säkert måste flera ur personalen veta att den boende hade en katt, och troligast visste de att denne inte hade anhöriga som kunde hjälpa.
Jag tycker att de borde frågat, eftersom att alla liv är värda att värnas om.

Katthemmet ringde 29 gånger, borde det inte ha gått upp ett ljus nån av gångerna?

Men VARFÖR ringde katthemmet till hemtjänsten?? 29 gånger dessutom. Förstod de inte att det var fel ställe att ringa till efter 29 samtal? Det låter ju inte riktigt klokt att ringa 29 gånger till fel ställe när de istället borde ha ringt polisen?

Så hemtjänsten vet inte om vårdtagaren har nån anhörig? Och trots upprepade besök, vet man inte om det bor ett djur där?

Men VARFÖR ringde katthemmet till hemtjänsten?? 29 gånger dessutom. Förstod de inte att det var fel ställe att ringa till efter 29 samtal? Det låter ju inte riktigt klokt att ringa 29 gånger till fel ställe när de istället borde ha ringt polisen?

Men helt okej att låta bli att hjälpa en svältande katt? Var är den där skopan empati då?

Okej jag inser att det inte är ngn idé att skriva samma inlägg om och om igen. Läs mina inlägg igen, där står svaret på din fråga.

Ja, att hemtjänsten som är de enda som vet om vad som händer inte behöver ringa polisen utan att det var katthemmets fel som inte hade en aning om vad som hände först och sen kämpade för att lösa situationen. Och där är vi så otroligt långt ifrån varandra när det gäller syn på djur uppenbarligen.

Ja, att hemtjänsten som är de enda som vet om vad som händer inte behöver ringa polisen utan att det var katthemmets fel som inte hade en aning om vad som hände först och sen kämpade för att lösa situationen. Och där är vi så otroligt långt ifrån varandra när det gäller syn på djur uppenbarligen.

Upprepar igen. Vi vet inte vem som visste vad. Läs mina tidigare inlägg. Du behöver inte heller angripa min syn på djur. Jag förstår inte ditt behov av upprepade personangrepp. Det känns som att dina inlägg i tråden är skrivna i stor aversion och att du kanske inte mår så bra? Jag hoppas (uppriktigt) att du snart mår bättre!

Upprepar igen. Vi vet inte vem som visste vad. Läs mina tidigare inlägg. Du behöver inte heller angripa min syn på djur. Jag förstår inte ditt behov av upprepade personangrepp. Det känns som att dina inlägg i tråden är skrivna i stor aversion och att du kanske inte mår så bra? Jag hoppas (uppriktigt) att du snart mår bättre!

Appropå påhopp? ;) Jag har bara sagt att vi har helt olika syn på djuren, aldrig skrivit att du inte skulle bry dig alls

Har inte hemtjänsten befogenhet att ringa polisen? Inte ens chefen får göra det?
Ge dig nu. du slåss mot väderkvarnar.

Katthemmet har skyldigheter mot katten. Hemtjänsten har inga befogenheter gentemot katten.
Attackera katthemmet som inte kontaktade polisen. Vad har de för hållhake på dig så att du fortsätter försvara deras galna beteende? Det var DE som orsakade kattens lidande. Inte hemtjänsten.

Så hemtjänsten vet inte om vårdtagaren har nån anhörig? Och trots upprepade besök, vet man inte om det bor ett djur där?

Jag jobbar inom hemtjänsten och jag blir - ja, vad ska jag säga? - häpen över hur du uttrycker dig. Jag vågar påstå att jag och mina kolleger har en hel del empati. Nästan alla mina kolleger har husdjur. Tror du verkligen, som någon skrev ovan, att någon från hemtjänsten med vilje lät en katt svälta ihjäl?

Det verkar inte som att du har så stor insyn i hur hemtjänsten fungerar. Det är verkligen inte självklart att personalen vet hur vårdtagaren har det med anhöriga. Det är liksom inte det första man/jag frågar om. Fokus ligger på vårdtagaren, inte på dennes anhöriga eller husdjur.

Inte heller är det sjävklart att man vet att det finns djur i hushållet. Vad vet DU egentligen om den här katten? Kanske var det en av de där katterna som inte visar sig när det kommer besök? Nu är det dessutom sommar med många vikarier som kanske aldrig har träffat vårdtagaren förut.

"Hemtjänsten" är människor. Människor som glömmer, är stressade och som inte är perfekta. Och saker faller bort. Väldigt sorgligt, men likväl sant.

Ge dig nu. du slåss mot väderkvarnar.

Katthemmet har skyldigheter mot katten. Hemtjänsten har inga befogenheter gentemot katten.
Attackera katthemmet som inte kontaktade polisen. Vad har de för hållhake på dig så att du fortsätter försvara deras galna beteende? Det var DE som orsakade kattens lidande. Inte hemtjänsten.

Det är din åsikt, inte min.

Jag jobbar inom hemtjänsten och jag blir - ja, vad ska jag säga? - häpen över hur du uttrycker dig. Jag vågar påstå att jag och mina kolleger har en hel del empati. Nästan alla mina kolleger har husdjur. Tror du verkligen, som någon skrev ovan, att någon från hemtjänsten med vilje lät en katt svälta ihjäl?

Det verkar inte som att du har så stor insyn i hur hemtjänsten fungerar. Det är verkligen inte självklart att personalen vet hur vårdtagaren har det med anhöriga. Det är liksom inte det första man/jag frågar om. Fokus ligger på vårdtagaren, inte på dennes anhöriga eller husdjur.

Inte heller är det sjävklart att man vet att det finns djur i hushållet. Vad vet DU egentligen om den här katten? Kanske var det en av de där katterna som inte visar sig när det kommer besök? Nu är det dessutom sommar med många vikarier som kanske aldrig har träffat vårdtagaren förut.

"Hemtjänsten" är människor. Människor som glömmer, är stressade och som inte är perfekta. Och saker faller bort. Väldigt sorgligt, men likväl sant.

Så man frågar inte efter anhöriga att ringa om nått händer? Till och med min arbetsgivare vill veta sånt.
Och jag har aldrig påstått att den som "springer runt" till folk ska ta på sig att lösa situationen. Även om jag definitivt hade gjort det. Men chefen eller nån i ledande position kunde absolut visat intresse. Om inte direkt, så efter första samtalet om att hjälp behövdes.
Och även skygga katter behöver gå på toa ibland. Och en kattlåda är oftast ganska lätt att se.

Så man frågar inte efter anhöriga att ringa om nått händer? Till och med min arbetsgivare vill veta sånt.
Och jag har aldrig påstått att den som "springer runt" till folk ska ta på sig att lösa situationen. Även om jag definitivt hade gjort det. Men chefen eller nån i ledande position kunde absolut visat intresse. Om inte direkt, så efter första samtalet om att hjälp behövdes.

Som jag har förstått det var det hemsjukvården, inte hemtjänsten, som skickade till sjukhus? Menar du verkligen att hemtjänsten ska söka upp vårdtagaren på sjukhuset bara för att fråga om några anhöriga ska kontaktas? Om du har sådana förväntningar på hemtjänsten förstår jag att du blir besviken :crazy:

Eller menar du möjligen att man frågar efter anhöriga i förebyggande syfte? Hos oss finns inga sådana rutiner. Det är inte hemtjänstens ansvar.

Chefen eller någon i ledande position? Jag vet inte hur många chefer vi skulle behöva för att de skulle ha tid att engagera sig i sådana här frågor. Cheferna måste väl ändå vara de sista att klandras. De träffar ju inte ens vårdtagarna.

Som jag har förstått det var det hemsjukvården, inte hemtjänsten, som skickade till sjukhus? Menar du verkligen att hemtjänsten ska söka upp vårdtagaren på sjukhuset bara för att fråga om några anhöriga ska kontaktas? Om du har sådana förväntningar på hemtjänsten förstår jag att du blir besviken :crazy:

Eller menar du möjligen att man frågar efter anhöriga i förebyggande syfte? Hos oss finns inga sådana rutiner. Det är inte hemtjänstens ansvar.

Chefen eller någon i ledande position? Jag vet inte hur många chefer vi skulle behöva för att de skulle ha tid att engagera sig i sådana här frågor. Cheferna måste väl ändå vara de sista att klandras. De träffar ju inte ens vårdtagarna.

Ja, det var visst naivt att tro att man ringde anhörig om nått hände en sjuklig människa. Om man inte ens bryr sig om det så förstår jag att en katt inte betyder nått.

Jag jobbar inom hemtjänsten (fast utomlands) och nej, jag vet inte vilka av mina patienter som har djur eller inte. Hos många är vi bara in i ett rum (för att ge medicin eller en spruta) och går sedan ut. Om denna person har tex en utekatt så är det rätt troligt att jag trots att jag gjort besök hos vederbörande i flera år inte har en aning om det finns djur där eller ej.

Av alla mina ca 100 som jag går hos (inte alla på en dag så klart men med inhopp vid semestrar osv så känner jag nog runt så många) så kan jag bara på rak arm säga att två har djur. En har fåglar i en bur som man inte kan undgå att höra och den andra har en jättekelig innekatt som alltid kommer springande när vi är där på besök. Hur det ser ut hos dom andra 98 med evtl djur har jag ärligt ingen aning om.

Jag tror det är lönlöst att leta syndabockar i denna tragiska historia.

Det säger sig självt att knappast någon, med möjlighet att agera, bara skulle strunta i ett svältande djur.

Som det verkar har hemtjänsten gjort rätt som inte låst upp, katthemmet har gjort rätt som kämpat för katten när den kom till deras kännedom.

Den som togs in för vård är väl egentligen den som har störst ansvar, men jag förmodar att personen kanske inte var medelbar?

Man undrar ju hur det kom fram till slut, kanske vårdtagaren blev klar i huvudet och undrade var katten var och när det började nystas i det insåg man att ingen hade tagit hand om den?

Tragiskt som sagt.

Ja, det var visst naivt att tro att man ringde anhörig om nått hände en sjuklig människa. Om man inte ens bryr sig om det så förstår jag att en katt inte betyder nått.
I det fallet du beskriver ligger det åtagandet på sjukhuset. Hemtjänsten kan liksom inte agera hur den vill och börja ringa anhöriga när det är sjukhusets sak. Blir liksom lite fel det. Har med sekretess och saker att göra och inte om man bryr sig eller ej.

Dessutom, nej man får inte alltid ringa anhöriga för att en person är sjuk. Trots att man är sjuk eller gammal bestämmer man själv vad som ska göras eller ej.

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 449
Övr. Barn Har en son på 6 år. Han är utredd som 4,5 åring för autism,men då han fick normalt resultat på pappret så slogs det bort. Nu började...
2 3
Svar
46
· Visningar
9 718
Senast: Fraegd
·
Småbarn Hej Buke! Hoppas att ni har lite klok input att komma med, jag känner att jag nog bara måste stöta och blöta det här ett par varv och få...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
9 063
Senast: Sofie_B
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag hittade några gamla anteckningar som jag skrev för 7-8 år sedan: “Jag önskar att jag kunde få en injektion med livslust som varade...
Svar
0
· Visningar
1 438
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama