Vårföräldrar 2019 - del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det är ju tur att man har egen tvättmaskin ;)Tar upp kräkningarna varje gång på bvc tycker jag men kanske ska nämna mjölkprotein också och se vad de säger. Testade ni att utesluta mjölkprotein när er son kräktes mycket? Det kan jag ju göra själv egentligen och se om det blir någon skillnad.

Verkar som att vissa blir bättre när de börjar äta vanlig mat och andra kan kräkas typ hela första året.
Vi testade aldrig att utesluta mp. Det är ju ganska mkt jobb och det tar flera veckor innan man kan utvärdera och hans magont försvann efter ca 3 månader. Kräkningarna pågick nån månad till men de började som sagt lite senare med honom.

KL. vi kom just hem från bvc. Känns som rena rama cirkusen när man är ute med bägge barn. Medan jag ammade i väntrummet rymde Frank in på olika sköterskors rum, knyckte böcker från nåt barn som blev ledset och försökte få hennes mamma att läsa för honom O_o allt medan jag jagade efter med lillebror hängande i tutten.

Lillebror har iaf nått 5,5 kg och 60 cm :) idag fick han rota-vaccin. Hoppas det inte ska förvärra magknipet så mycket. Med Frank avvaktade vi en månad just för att han hade så ont i magen. Får se om det här var ett dåligt beslut
:crazy:
 
Vi testade aldrig att utesluta mp. Det är ju ganska mkt jobb och det tar flera veckor innan man kan utvärdera och hans magont försvann efter ca 3 månader. Kräkningarna pågick nån månad till men de började som sagt lite senare med honom.

KL. vi kom just hem från bvc. Känns som rena rama cirkusen när man är ute med bägge barn. Medan jag ammade i väntrummet rymde Frank in på olika sköterskors rum, knyckte böcker från nåt barn som blev ledset och försökte få hennes mamma att läsa för honom O_o allt medan jag jagade efter med lillebror hängande i tutten.

Lillebror har iaf nått 5,5 kg och 60 cm :) idag fick han rota-vaccin. Hoppas det inte ska förvärra magknipet så mycket. Med Frank avvaktade vi en månad just för att han hade så ont i magen. Får se om det här var ett dåligt beslut
:crazy:

Vilket kaos! :laugh: Jag känner att det är svårt nog att få med sig en nymatad, nybytt och sovande bebis ensam någonstans :nailbiting:
 
Jag fattar faktiskt inte heller. Och jag tycker typ inte att jag grejar det, utan misslyckas totalt varenda dag. Men än så länge lever de ju ;)
Jag är helt med dig, jag känner mig som en jäkla supermamma varje gång jag är någonstans själv med båda barnen. Varje gång :D och så tänker jag på de som har flera barn och känner mig inte lika cool längre...
 
Man tvingar med sig de äldsta syskonen (10 och 8år) som får passa på den vilda 1,5åringen :) 5åringen litar jag inte helt på, det kan bli lite väl mkt bus ibland. Ngt gjorde vi fel i programmeringen av barnen, de tre äldsta var alltid försiktiga och blyga, gömde sig hellre bakom mig än sprang iväg. Fyran är helt tvärtom, springer iväg och pratar med alla. Hade varit lite enklare om hon stannade hos mig.

Leo är också en kräkbebis med dubbelhakor. Han kräks sällan kaskader istället mellanmkt ungefär flera gånger i timmen. Men tillräckligt verkar stanna, tror han nått 5 kg nu (4 v imorgon).
 
Här tar det typ 45 minuter bara att ta sig ut ur huset med en bebis. Jag fattar inte hur det kan vara så mycket grejer! Det är mössor, sockor, koftor, filtar, sele, babyskydd, skötväska. Får ofta gå flera vändor till bilen. Är alla mätta? Torra? Glada? Var är plånboken nu då? Och var är mobilen, jaha den håller jag i. Har jag ens tuttarna instoppade i kläderna?

Blir lite kallsvettig av tanken på flera barn i detta kaoset bara av att ta sig ut.
 
Här tar det typ 45 minuter bara att ta sig ut ur huset med en bebis. Jag fattar inte hur det kan vara så mycket grejer! Det är mössor, sockor, koftor, filtar, sele, babyskydd, skötväska. Får ofta gå flera vändor till bilen. Är alla mätta? Torra? Glada? Var är plånboken nu då? Och var är mobilen, jaha den håller jag i. Har jag ens tuttarna instoppade i kläderna?

Blir lite kallsvettig av tanken på flera barn i detta kaoset bara av att ta sig ut.
Åh, jag glömde barnvagnen förra veckan när jag åkte till stallet... Så ja, kaos var ordet ;)
 
Äh, att ha med sig bara bebin är ju rena semestern, två barn piece of cake... ☺ fast det tyckte jag ju inte när jag var förstagångsmamma resp nybliven tvåbarnsmamma. Men numera är en ju både ruttad och luttrad 😆😉 men när jag läser om rymmande små storasyskon så känner jag bara phew, skönt att det inte är riktigt aktuellt den här gången iaf eftersom syskonen hunnit bli såpass stora.

Har jag ens tuttarna instoppade i kläderna?
😂
 
Äh, att ha med sig bara bebin är ju rena semestern, två barn piece of cake... ☺ fast det tyckte jag ju inte när jag var förstagångsmamma resp nybliven tvåbarnsmamma. Men numera är en ju både ruttad och luttrad 😆😉 men när jag läser om rymmande små storasyskon så känner jag bara phew, skönt att det inte är riktigt aktuellt den här gången iaf eftersom syskonen hunnit bli såpass stora.


😂

Alla med över ett barn måste ha någon sorts superkraft. :D Jag begriper mig inte på er. Angående tuttarna så hade jag lätt kunnat öppna dörren med dem på vift om någon knackat på de första två veckorna... Det hade kunnat bli väldigt jobbigt för mig och typ brevbäraren, haha. Nu är de faktiskt inte utanför kläderna fullt lika mycket längre tack och lov.

----

Jag tror bestämt att vi erfarar utvecklingssprånget för vecka fem... Bebisen är omöjlig att lägga ner. Sover bara i selen. Nu sitter jag på kökssoffan och gungar fram och tillbaka med bebisen sovande på magen och min rygg håller på att gå av. Så fort jag försökt lägga honom börjar han gallskrika. Han låter i sömnen också, det har han inte gjort förut. Som att han drömmer mardrömmar eller något. Eller så kanske han bara har magknip?

Hur ska man fördriva denna natt? Jag tycker jag har tittat igenom hela internet nu.
 
Här tar det typ 45 minuter bara att ta sig ut ur huset med en bebis. Jag fattar inte hur det kan vara så mycket grejer! Det är mössor, sockor, koftor, filtar, sele, babyskydd, skötväska. Får ofta gå flera vändor till bilen. Är alla mätta? Torra? Glada? Var är plånboken nu då? Och var är mobilen, jaha den håller jag i. Har jag ens tuttarna instoppade i kläderna?

Blir lite kallsvettig av tanken på flera barn i detta kaoset bara av att ta sig ut.

Lyckades med förra barnet öppna dörren för grannen, med amningslinnet nervikt. 😂 Hade dock fått upp bhn.
 
Lyckades med förra barnet öppna dörren för grannen, med amningslinnet nervikt. 😂 Hade dock fått upp bhn.

Haha! Ja det var väl en himla tur det i alla fall. :laugh: Man vet ju nu med lite erfarenhet att om man ska hälsa på småbarnsföräldrar någon gång kan man vänta sig precis vad som helst i dörren. :p
 
Jag känner mig som världens sämsta mamma just nu. Vi var ute i flera timmar igår och Leo sov större delen av tiden i sjalen. När vi kom hem upptäckte jag att han var helt röd på ena sidan av ansiktet, den som varit utåt i sjalen. Min stackars bebis har blivit bränd av solen. Det var molnigt och inte speciellt varmt så jag hade inte en tanke på solen. Så en liten varning, var försiktiga.
 
Jag känner mig som världens sämsta mamma just nu. Vi var ute i flera timmar igår och Leo sov större delen av tiden i sjalen. När vi kom hem upptäckte jag att han var helt röd på ena sidan av ansiktet, den som varit utåt i sjalen. Min stackars bebis har blivit bränd av solen. Det var molnigt och inte speciellt varmt så jag hade inte en tanke på solen. Så en liten varning, var försiktiga.
Oj, tack för varningen! Jag har ju typ alltid Nora i sjal eller sele när vi är ute, bra att tänka på att solen kan ta även om det är mulet.
Men alla gör vi tabbar ibland, du är ingen dålig mamma för det ❤️
 
Jag känner mig som världens sämsta mamma just nu. Vi var ute i flera timmar igår och Leo sov större delen av tiden i sjalen. När vi kom hem upptäckte jag att han var helt röd på ena sidan av ansiktet, den som varit utåt i sjalen. Min stackars bebis har blivit bränd av solen. Det var molnigt och inte speciellt varmt så jag hade inte en tanke på solen. Så en liten varning, var försiktiga.

Det hade inte jag haft en tanke på heller, tack för varningen och du är absolut ingen dålig mamma, snarare än supermorsa som roddar med alla dina små :love:
 
Jag känner mig som världens sämsta mamma just nu. Vi var ute i flera timmar igår och Leo sov större delen av tiden i sjalen. När vi kom hem upptäckte jag att han var helt röd på ena sidan av ansiktet, den som varit utåt i sjalen. Min stackars bebis har blivit bränd av solen. Det var molnigt och inte speciellt varmt så jag hade inte en tanke på solen. Så en liten varning, var försiktiga.

Lätt hänt och du är verkligen ingen dålig mamma för det. Jag har haft malignt melanom så är typ helt fanatisk kring att skydda mig i solen, men en av de få gånger jag bränt mig sen jag blev sjuk var just en dag när det var mulet.
 
Den här lilla killen har utan tvekan börjat ge riktiga sociala leenden nu och är väldigt generös med dem. Största flinet idag när mormor fick honom i famnen. :love: Det fladdrar till i hjärtat varje gång.

Men han är inte riktigt lika nöjd nu som han har varit förut. Babysittern, ligga på filt och sitta i famnen duger oftast bara en kort stund. Helst vill han ligga och snutta eller vara i selen. På nätterna vaknar han oftare också. Han somnar fortfarande bara om han får ligga och snutta och överraskas ibland när han håller på att somna av att det kommer mjölk. Inte jättepraktiskt. Jag har tänkt försöka övertala honom att sova med napp istället, mest för min egen skull. Han har ratat napp i ett par veckor nu igen men idag tog han plötsligt de första napparna som vi köpte på Ica. Hoppas det håller i sig.

Vad har ni för rutiner vid sömn? Om ni lägger ner bebisen dagtid, hur länge brukar de sova då? Här är mer regel än undantag att han vaknar inom tio minuter om man lägger honom dagtid efter att han somnat i famn eller sele.
 
Vår tjej är 12 dagar gammal nu. Dagarna rullar på. Vissa dagar gör vi en hel del och andra knappt något alls. Idag har vi varit iväg i hittills 3,5 timmar och hon har sovit hela tiden förutom en kort matning. Vi är inte hemma än så får se om sista halvtimmen blir lika lugn.

De flesta dagarna sover hon en hel del, säkert runt 20 timmar per dygn. Hon sover ofta 2 timmar i sträck dagtid och ca 3 timmar åt gången på natten. Någon dag har varit mer vaken och med någon lite längre ledsen period.

Vi "tränar" på att promenera både med vagn och sele. Oftast går vagnen bra men kan bli ledset om hon vaknar och är hungrig. Selen verkar vara ett säkert kort hittills.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
73 903
Gravid - 1år Eftersom som ingen annan startat en ny tråd om våra bebisar kommer det en här :D Tror detta är senaste listan från förra tråden...
34 35 36
Svar
707
· Visningar
46 379
Senast: BusBarro
·
Gravid - 1år Scrollade i gamla tråden och tror att jag hittade sista listan. Ber om ursäkt om det fanns en senare och någon är missad. September 9/9...
18 19 20
Svar
391
· Visningar
28 094
  • Låst
Gravid - 1år Återigen dags för en ny tråd för vinterföräldrar (som autocorrect vill ha till vinterförvaring :p ) och vinterbarn. Lägger in listan...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
97 403
Senast: YaHilweh
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden V
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp