Vårföräldrar 2018 del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nån som börjat med mat? Hur går det?
Här har vi också börjat prova lite mat, men det är ingen direkt höjdare enligt W :p Det ända som han liksom behåller och gurglar lite med i munnen är gröten allt annat spottas ut direkt! Har provat bl.a. ärtpure, sötpotatispure, morotspuré, palsternackapure, fil, leverpastej och banan men som sagt så är det bara gröten som fallit herrn i smak än så länge :)

Och följdfråda (@Sedna, @Pengy, @anonymApril ) har ni nån tydlig plan?

Vi har inte börjat alls, men förberedde frysen häromdagen ;) Äpple, morot, potatis och två "rätter" (potatis+morot+kryddor resp fisk och kokosmjölk mm som dock kommer längre fram).

Funderar på att ge henne nåt första smakprov först i alla fall. Särskilt eftersom jag börjat noja lite över amningen även om jag inte vet om det är "berättigat".

Vi har inte börjat alls, men förberedde frysen häromdagen ;) Äpple, morot, potatis och två "rätter" (potatis+morot+kryddor resp fisk och kokosmjölk mm som dock kommer längre fram).

Funderar på att ge henne nåt första smakprov först i alla fall. Särskilt eftersom jag börjat noja lite över amningen även om jag inte vet om det är "berättigat".

Haha, nej vi har ingen plan alls här hemma ;) Eftersom han inte direkt verkar gilla nått så tänker vi att vi sakta fortsätter att erbjuda honom lite mat nån gång under dagen när vi ändå äter så att han får vänja sig mer och mer vid andra smaker och konsistenser. Men när han väl börjar äta har jag ingen aning om hur vi går vidare sen :o

Här sovs det 21:30-07. Vi samsover med 1-2 amningar. På dagens sover han 3-4 gånger 30-90 min åt gången. Oftast i vagnen eller om vi är hemma att jag liggammar honom till sömns i sängen. Ibland sover han i sele eller babyskydd, det beror helt på vad vi gör.

Men egentid? Det närmaste jag kommer det när jag är själv med bebis är väl när han sover i vagnen och jag sitter med en kopp kaffe i ena handen och mobilen i den andra och rullar vagnen fram och tillbaka med foten.:p

Ja, egentid kanske inte blir på några år, men hinna diska och så vore fint ;)
Trodde i min enfald innan jag fick barn att bebisar var lätta att lägga i sängen så sov de. Tji fick jag ;) Men då är jag kanske inte ensam om att ha en bebis som inte vill sova ensam ;)

Har ingen direkt plan :p utan tar det bara när vi har något lämpligt hemma o lust. Tänkte fixa lite puréer att frysa i iskubsformat till när det blir på lite mer allvar om ca 1,5månad.

Är du orolig att amningen inte räcker till?

Hur mycket sover era bebisar? Hur gamla är dom nu? Hur sover som, själva eller på er?

Min 3-månaders bebis sover ofta 20-06/07 (med två matstunder där hon äter i sömnen). Sen ska hon helst sova 2-3 h FM och EM för att vara nöjd. Ibland funkar det inte dock och hon blir övertrött.

På natten sover hon i nest mellan min och pappas huvudkuddar.

På dagen på oss eller i vagnen på promenad. I sin säng sover hon max en timme, om hon somnar. Så egentid finns inte.
Hur har ni det?
sFrågan kanske varit uppe förut, men frågar ändå :)

Vår tjej är 4,5 månad ca. Hon har haft samma dagsrutin sedan ca 2 mån. Hon är vaken ca 2h, sover sedan 20-90 min och upprepar under dagen. Nätterna har från samma ålder varit helt underbara, hon sov hela nätterna utan att vakna för mat, mellan ca 22-07. Nu har dock nattrutinerna blivit kaos och varierar från natt till natt. Just nu äter hon jättemycket så det blir ingen ordning alls.

På nätterna sover hon i en bedside crib och på dagtid lite här och var, oftast i sitt babynest i soffan men ibland i vår säng eller vagnen. Hon är enkel att lägga ifrån sig ganska direkt efter att hon somnar. Väldigt skönt:) Om hon skulle vakna beror det nästan alltid på att hon behöver mer mat men råkat somna innan hon blev klar.

Nån som börjat med mat? Hur går det?

S äter! Han är ju äldst här också! Han äter gröt med plommonpuré på morgonen och ibland till "tvåfika", ibland får han äta det vi äter till middag när det passar, annars får han en flaska ersättning just innan middagen och så mer lite senare. Han äter alltså fritt från flaska ("fri amning") och mat två gånger om dagen.

Vi hade tänkte vänta till efter Mallorca med mat men han är så hungrig jämt så vi kunde inte vänta längre! Magen tjorvar lite för honom med mat så därför blir det en del plommonpuré! :)

Hur mycket sover era bebisar? Hur gamla är dom nu? Hur sover som, själva eller på er?

Min 3-månaders bebis sover ofta 20-06/07 (med två matstunder där hon äter i sömnen). Sen ska hon helst sova 2-3 h FM och EM för att vara nöjd. Ibland funkar det inte dock och hon blir övertrött.

På dagen på oss eller i vagnen på promenad. I sin säng sover hon max en timme, om hon somnar. Så egentid finns inte.
Hur har ni det?
Frågan kanske varit uppe förut, men frågar ändå :)

S är bra på att sova på nätterna, för det mesta! Det är vår 3åring som är besvärlig!

S sover oftast från ca 20 och vaknar runt 05, går inte ligga kvar i sängen efter 06 många dagar i veckan ;)

På dagarna sover han uselt! 25-30 min åt gången Och det tar upp mot en timme att söva honom varje gång! Bara efter babysimmet sover han ca 3 timmar på dagtid. Aldrig annars! Alltså har han sovit 3 timmar under dagtid TVÅ gånger på snart 6 månader.. "Vila när bebisen vilar" är det råd jag hatar mest, för vår bebis vilar ju knappt.. och jag prioriterar att få i mig mat när han sover!

Egentid har jag på måndagar när jag rider! ;) Annars försöker vi få båda barnen att somna före/runt 20-tiden för att umgås eller göra något annat :)

Har ingen plan, men BLW är utgångspunkten. Kan tänka mig att blanda med gröt om han gillar det och i synnerhet om han kan tänkas behöva det. Osäker på om amningen kommer räcka för BLW. För dottern planade vikten mycket från 5 mån och sonen är mycket större vid samma ålder. Förväntar mig amningspuckel men det bör ju inte plana för mycket. Nu var det länge sedan vi var på BVC så det blir intressant med nästa veckas 5-månaderskoll.

Ja, egentid kanske inte blir på några år, men hinna diska och så vore fint ;)
Trodde i min enfald innan jag fick barn att bebisar var lätta att lägga i sängen så sov de. Tji fick jag ;) Men då är jag kanske inte ensam om att ha en bebis som inte vill sova ensam ;)

Tror det är vanligt att bli tagen på sängen av hur krävande bebisar är. Min bebis sover ibland ensam i sängen eller i stillastående vagn, men inte varje dag och det är aldrig något som går att räkna med. Tur de växer upp. ;)

Tror det är vanligt att bli tagen på sängen av hur krävande bebisar är. Min bebis sover ibland ensam i sängen eller i stillastående vagn, men inte varje dag och det är aldrig något som går att räkna med. Tur de växer upp. ;)

Det är så skönt att höra andra har det likadant :) Inte för att jag inte vill att det ska vara enkelt för andra, men alla i min närhet tycker jag skämmer bort henne och att det är konstigt att hon inte vill sova i sin säng själv.
Blir rätt irriterad då 🤨

S är bra på att sova på nätterna, för det mesta! Det är vår 3åring som är besvärlig!

S sover oftast från ca 20 och vaknar runt 05, går inte ligga kvar i sängen efter 06 många dagar i veckan ;)

På dagarna sover han uselt! 25-30 min åt gången Och det tar upp mot en timme att söva honom varje gång! Bara efter babysimmet sover han ca 3 timmar på dagtid. Aldrig annars! Alltså har han sovit 3 timmar under dagtid TVÅ gånger på snart 6 månader.. "Vila när bebisen vilar" är det råd jag hatar mest, för vår bebis vilar ju knappt.. och jag prioriterar att få i mig mat när han sover!

Egentid har jag på måndagar när jag rider! ;) Annars försöker vi få båda barnen att somna före/runt 20-tiden för att umgås eller göra något annat :)

Ja, egentid kanske inte är något som är aktuellt nu ;) men att sitta i soffan en stund själv ibland vore skönt ;)

Låter skönt att han sover 20-06! Men jobbigt att sövandet tar sån tid :( Hoppas det blir bättre snart med treåringen också!

Vår tjej är 4,5 månad ca. Hon har haft samma dagsrutin sedan ca 2 mån. Hon är vaken ca 2h, sover sedan 20-90 min och upprepar under dagen. Nätterna har från samma ålder varit helt underbara, hon sov hela nätterna utan att vakna för mat, mellan ca 22-07. Nu har dock nattrutinerna blivit kaos och varierar från natt till natt. Just nu äter hon jättemycket så det blir ingen ordning alls.

På nätterna sover hon i en bedside crib och på dagtid lite här och var, oftast i sitt babynest i soffan men ibland i vår säng eller vagnen. Hon är enkel att lägga ifrån sig ganska direkt efter att hon somnar. Väldigt skönt:) Om hon skulle vakna beror det nästan alltid på att hon behöver mer mat men råkat somna innan hon blev klar.

Jobbigt att nätterna ändrades! Men kanske är det bara en ökningsperiod så är hon tillbaka till sina rutiner snart igen?
Men skönt att hon är lätt att lägga ifrån sig 😊
Min bebis kräver aktiv sövning 😂
Förutom just nu, jag var iväg och fixade min cykel. När jag komma hem så säger min man att det varit skrikfest eftersom hon smällde huvudet i sin axel. Givetvis tajmar hon det med att vara jättetrött och stendäckar i hans famn tjugo minuter senare, så nu nojjar jag att hon fått skallskada... Min man säger att det inte är nån fara, men jag blir ändå rädd :(

På dagarna sover min lilla också bäst efter babysimmet. Och när vi samsover. Hon får ligga bredvid och smutta sig till sömns samtidigt som jag som ar. I måndags sov vi två timmar så. I dag sov jag en timme av misstag (hade tänkt städa och bara söva henne. Men sov som en kratta i natt så det var nog lika bra). När jag vaknade och ville smyga i väg var lillan tydlig med att det inte alls var önskvärt. Så jag blev kvar en timme till. Och hon dov dom en prinsessa.

Annars är det ofta 20-50 minuter här också. Oavsett om det är på sängen, i sele eller i vagnen. Lägger inte så mycket extratid på att söva. På morgonen somnar hon i vagnen när jag tar lillen til förskolan, sedan tar jag en promenad med vagnen. Sedan försöker jag amma henne, liggammar ofta, och då domnar hon. Och på eftermiddagen sitter hon i sele när jag hämtar lillebror och vi leker lite i parken. Så det ger sig själv i min vardag.

Hur har ni det?
Frågan kanske varit uppe förut, men frågar ändå :)
Brukar liggamma så han somnar för natten nån gång 19-22, beroende på hur mycket han varit igång/sovit på dagen.
Han sover sen 3-4 timmar första omgången innan han vill amma igen. Om han lagt sig tidigt så brukar jag passa på göra saker då.
Han ammar 2-3 gånger på en natt. Brukar vakna för morgon sen vid 8. Samsover. Ibland börjar han första delen av natten i spjälsängen eller nest.
På dagen är han vaken 1-3 timmar innan han sover 0.5-2 timmar igen. Ibland somnar han vid bröstet men vaknar om jag lägger ner honom.

Bär honom i sjal/sele en hel del, då har jag händerna fria dagtid. Ibland sover han då, ibland är han vaken.

Han är 4,5 månader (3 om man korrigerar åldern).
Det är så skönt att höra andra har det likadant :) Inte för att jag inte vill att det ska vara enkelt för andra, men alla i min närhet tycker jag skämmer bort henne och att det är konstigt att hon inte vill sova i sin säng själv.
Blir rätt irriterad då 🤨
Tycker inte bebisar kan bli bortskämda med för mycket närhet. Vill att mitt barn ska känna sig tryggt och om det är på mig eller pappan just nu så är det så.

I fyramånadersåldern är det ett utvecklingssprång som gör sömnen extra stökig.

Sedan är sömnen för de flesta bebisar djupare och längre mellan 2-4 månaders ålder. Så under den tiden ska man njuta! Sedan försämras ofta sömnen igen och de flesta bebisar vaknar varannan till var tredje timme. Har man tur så börjar bebis sova ”hela nätter” dvs ett 5-timmarspass vid sex månaders ålder. Andra barn börjar sova så länge först vid ettårsåldern.

Tyvärr.

Blir rätt irriterad då 🤨
Man kan ALDRIG skämma bort en bebis med för mycket närhet!

Men man själv måste få avlastning ibland för att orka. Så se till att få det så mycket dom möjligt. Andra kan också t ex bära i sjal/sele så du kan få vila och sova.

På dagarna sover min lilla också bäst efter babysimmet. Och när vi samsover. Hon får ligga bredvid och smutta sig till sömns samtidigt som jag som ar. I måndags sov vi två timmar så. I dag sov jag en timme av misstag (hade tänkt städa och bara söva henne. Men sov som en kratta i natt så det var nog lika bra). När jag vaknade och ville smyga i väg var lillan tydlig med att det inte alls var önskvärt. Så jag blev kvar en timme till. Och hon dov dom en prinsessa.

Annars är det ofta 20-50 minuter här också. Oavsett om det är på sängen, i sele eller i vagnen. Lägger inte så mycket extratid på att söva. På morgonen somnar hon i vagnen när jag tar lillen til förskolan, sedan tar jag en promenad med vagnen. Sedan försöker jag amma henne, liggammar ofta, och då domnar hon. Och på eftermiddagen sitter hon i sele när jag hämtar lillebror och vi leker lite i parken. Så det ger sig själv i min vardag.

Här ger det sig också själv, som att bebis somnar i vagnen till/från förskolan. Men det där tycker jag är så mycket lättare nu med andra barnet, då det redan finns ett barn som vardagen redan kretsar kring. Med första barnet var sömnen ett större projekt, helt enkelt för att det gick att fokusera på bara det. Nu ger jag förutsättningar för att sova, men vill han inte så får han vara vaken. Jag lägger ingen större tid eller energi på det, förr eller senare stupar han.:p

Blir rätt irriterad då 🤨

Nu kanske jag är fördomsfull men skulle gissa på att det är människor i den äldre generationen som säger detta? För min mormor har tydligen också fått för sig att man skämmer bort barnen om de kräver att de sover på en, och blir alltid lika trött när jag hör det. W har sovit i egen säng sen han föddes på nätterna utan problem men på dagarna kan han behöva sova i min famn om han ska sova längre än 20 minuter. Så har jag tid så blir det ju att jag sitter i soffan i någon timma för att han ska sova gott.

W har inga direkta sovrutiner på dagarna då han har en mamma som flänger runt lite hit och dit :o Så han somnar nån kvart i bilen här och där, känns som han sover ganska ofta men han sover ju max en halvtimma i sträck så då är det klart att han kan behöva lite fler vilostunder.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hemmet Tog mig friheten att starta en ny tråd då den gamla är full! 🙂 La ut både en liten rutschkana och en halvdefekt gräsklippare på...
59 60 61
Svar
1 209
· Visningar
38 662
Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas i juni. Boken måste vara avslutad inom perioden. För dig som eventuellt inte varit...
26 27 28
Svar
553
· Visningar
15 588
Senast: MiaMia
·
Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
19
· Visningar
3 164
R
Gnägg Jag är ny här på bukefalos. Detta blir min första tråd (förutom en tråd där jag bara presenterade mig lite kort). Så om jag gör nåt fel...
Svar
12
· Visningar
1 130
Senast: Raderad medlem 149639
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama