Vårföräldrar 2018 del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Tror bebis blivit smittad av nåt :( Nyser mycket och låter snorig, och väckte precis sig själv med en host :(
Hoppas det inte blir nåt mer!
Var förresten och träffade en kompis och hennes son idag. Den här vännen är jättesnäll och sonen (sju) är jätterar, men när vännen ville hålla bebis gosade hon henne i ansiktet, och jag hörde att hon var lite godtog (vännen alltså), sen räckte hon fram bebis till sonen som fick krama. Sonen var snorig om nosen. Jag hann inte och kunde inte säga ifrån. Nu har jag ångest för att hon blir sjuk. Ska dessutom vaccineras på tisdag :(

Och mannen är iväg på fest.. och just det, jag känner att jag han ont i halsen 😔

Blir hon sjuk säger jag bara. Koksaltlösning och näsfrida. Aldrig fattat innan varför men storebror var aldrig sjuk. Nu är alla förkylda, hostar och ögoninflammation så även lillebror 10v. Puffar i näsa så nyser han antingen ut allt eller så får man suga (och försöka stå över illamåendet. Har svårt för ”slem” ur kroppsöppningar)

Tror bebis blivit smittad av nåt :( Nyser mycket och låter snorig, och väckte precis sig själv med en host :(
Hoppas det inte blir nåt mer!
Var förresten och träffade en kompis och hennes son idag. Den här vännen är jättesnäll och sonen (sju) är jätterar, men när vännen ville hålla bebis gosade hon henne i ansiktet, och jag hörde att hon var lite godtog (vännen alltså), sen räckte hon fram bebis till sonen som fick krama. Sonen var snorig om nosen. Jag hann inte och kunde inte säga ifrån. Nu har jag ångest för att hon blir sjuk. Ska dessutom vaccineras på tisdag :(

Och mannen är iväg på fest.. och just det, jag känner att jag han ont i halsen 😔

De klarar en förkylning, ingen fara! Som @vinkelina skriver preppa med koksaltlösning osv bara. Vår lilla tjej blev dunderförkyld då hon var 1v gammal då hennes pappa var sjuk när hon föddes. Det var skitjobbigt för allt var så nytt och läskigt men hon klarade det ändå helt ok.

Blir hon sjuk säger jag bara. Koksaltlösning och näsfrida. Aldrig fattat innan varför men storebror var aldrig sjuk. Nu är alla förkylda, hostar och ögoninflammation så även lillebror 10v. Puffar i näsa så nyser han antingen ut allt eller så får man suga (och försöka stå över illamåendet. Har svårt för ”slem” ur kroppsöppningar)

De klarar en förkylning, ingen fara! Som @vinkelina skriver preppa med koksaltlösning osv bara. Vår lilla tjej blev dunderförkyld då hon var 1v gammal då hennes pappa var sjuk när hon föddes. Det var skitjobbigt för allt var så nytt och läskigt men hon klarade det ändå helt ok.

Bra tips! Ska köpa näsfrida imorgon! Ikväll och inatt är nog det enda jag har att tillgå bröstmjölk. Har hört att man kan spruta in det i näsan. Men hur mycket?
Är mest rädd om hon blir helt täppt när jag sover. Vaknar dom av det? Tänker att det är läskigt för dom

Testade ge H gröt idag. Han är så ivrig på mat så känns taskigt att han inte får smaka så mycket. Gott var det! Vågade såklart inte ge mer än en liten smakportion, så stoppade efter ett tag. Storasyster var nyfiken på bebisgröten och ville gärna smaka på det som blev över. H blev sååå upprörd över att storasyster åt upp hans gröt. Oops, får börja tänka mig för.

Haha livet som tvåbarnsmamma börjar på riktigt nu ;) Men vad härligt det låter med en bebis som är intresserad av mat :D W är ju inte pigg på att äta nått och jag vet att det kan ta lång tid men man tappar ju lite lusten till att ge mat när allt ratas och dessutom är han hur kinkig som helst med ersättningen just nu också! :cautious:

Någon av grannarna fyller år och har byggt upp ett jättestort partytält mittemot vårt hus på en gemensamyta. Var inne på W:s nu och man hörde musiken rätt bra där inne men han verkar sova gott! Annars är det väll en bra anledning att få ta ner lilleman och mysa tillsammans i sängen nu när sambon är borta över natten?? ;);)

Bra tips! Ska köpa näsfrida imorgon! Ikväll och inatt är nog det enda jag har att tillgå bröstmjölk. Har hört att man kan spruta in det i näsan. Men hur mycket?
Är mest rädd om hon blir helt täppt när jag sover. Vaknar dom av det? Tänker att det är läskigt för dom
Vår kille har vaknat av det. Visserligen med ett panikskrik så mammahjärtat brast, men han släppte det fort.
Koksaltlösning i droppar i näsan, ca 0,5 ml i barken näsborre och då sköljdes snoret ner så han blev lite hostig och ledsen, men sen var värsta täppan borta.

Vår kille har vaknat av det. Visserligen med ett panikskrik så mammahjärtat brast, men han släppte det fort.
Koksaltlösning i droppar i näsan, ca 0,5 ml i barken näsborre och då sköljdes snoret ner så han blev lite hostig och ledsen, men sen var värsta täppan borta.
I barnakutenlänken står att man ska spruta in koksaltlösningen, inte droppa eller spraya. Det fungerar toppen på lillasyster. Men hon är inte så förtjust i att bli spolad. Men strax efter blir hon mkt gladare när hon kan andas igen.

I barnakutenlänken står att man ska spruta in koksaltlösningen, inte droppa eller spraya. Det fungerar toppen på lillasyster. Men hon är inte så förtjust i att bli spolad. Men strax efter blir hon mkt gladare när hon kan andas igen.
Har också läst det, hade lite mer fart på det hela än bara droppar. Och man ska rikta mot näsvingarna har jag läst, inte inåt mor mitten på näsan.

Tipsar om Barnakutens info om täppt näsa och förkyld bebis:
https://www.barnakuten.nu/forkyld-bebis-snorig-och-tappt-i-nasan-hur-hjalpa/

Och om andningssvårigheter (den infon var till stor hjälp när storebror fick lunginflammation):
https://www.barnakuten.nu/rosslig-eller-anstrangd-andning-guide-nar-ditt-barn-har-svart-att-andas/

1177 och barnakuten är de webbplatser jag vänder mig till när barnen är sjuka. Känns som mest trovärdig information där.
Barnakuten var ny sida för mig! Såhär strax efter förkylning med hosta mm.

Nu har Elvira fått en första smaksensation (eller två). Och så har jag beställt några fotoframkallningar till.
Är ni andra bra på att göra nåt av alla foton som (antar jag) tas?

Nu har Elvira fått en första smaksensation (eller två). Och så har jag beställt några fotoframkallningar till.

Jag har för avsikt att sätta i fotoalbum eller typ scrapbooks. Min mamma gjorde så med bilderna när vi var små och skrev kommentarer vilket jag uppskattar nu. Sen ska vi framkalla en ordentlig förstoring och ha som tavla i vardagsrummet tänkte vi :)

Har tyvärr inte tagit tag i det och nu känns det övermäktigt att börja då mängden bilder är enorm.

Men har som tradition att ta bilder på dottern på en specifik plats varje sommar. Det är så roligt att se hur hon växt och det tänkte jag göra något av sedan. Tar även en årlig höstbild (eftersom hon är född på hösten) som vi förstorar och ger till släktingar. Tänkte göra samma upplägg för H, men att fota vid en specifik plats får bli när han kan sitta själv. Den årliga årstidsbilden blir på våren då han är född. :)

Men alla tusentals mobilbilder har jag ingen aning om vad jag ska göra med, skulle kunna börja med att rensa. :p

Haha livet som tvåbarnsmamma börjar på riktigt nu ;) Men vad härligt det låter med en bebis som är intresserad av mat :D W är ju inte pigg på att äta nått och jag vet att det kan ta lång tid men man tappar ju lite lusten till att ge mat när allt ratas och dessutom är han hur kinkig som helst med ersättningen just nu också! :cautious:

Någon av grannarna fyller år och har byggt upp ett jättestort partytält mittemot vårt hus på en gemensamyta. Var inne på W:s nu och man hörde musiken rätt bra där inne men han verkar sova gott! Annars är det väll en bra anledning att få ta ner lilleman och mysa tillsammans i sängen nu när sambon är borta över natten?? ;);)

Här är det storasyster som göder matintresset. Går hon från bordet tappar han intresset för mat. Är vi själva han och jag är han inte alls lika ivrig. Det märks vem som är idolen. :D

Egentligen är de ju fortfarande väldigt små, så ingen stress med mat. Det kommer när de är mogna för det. Är ju mest en möjlighet att ta tillfället i akt om de visar intresse. De brukar nämligen bli mer neofobiska med tiden, men det är också individuellt hur neofobiska de är.

Tipsar om Barnakutens info om täppt näsa och förkyld bebis:
https://www.barnakuten.nu/forkyld-bebis-snorig-och-tappt-i-nasan-hur-hjalpa/

Och om andningssvårigheter (den infon var till stor hjälp när storebror fick lunginflammation):
https://www.barnakuten.nu/rosslig-eller-anstrangd-andning-guide-nar-ditt-barn-har-svart-att-andas/

1177 och barnakuten är de webbplatser jag vänder mig till när barnen är sjuka. Känns som mest trovärdig information där.

Bra tips med barnakuten.se!

Ja, jag gissar ju att naturen gjort så att dom vaknar av det, men det är ändå läskigt :(
Idag är hon fortfarande snorig i halsen, men verkar rätt nöjd ändå än så länge. Hoppas det blir en liten mildare förkylning!

Idag har E haft barnvakt för första gången! Min mamma kom hit och passade båda barnen. E krävde uppmärksamhet och snackade ett tag, sen somnade hon i vagnen ute i parken och sov större delen av tiden :) var borta 1,5 timme, lite kvalitetstid jag och sambon. Hon testade att mata med flaska när vi väl var hemma igen utan problem så nu är hon taggad på längre stunder :)

Imorgon/den här veckan drar det mesta i min fullspäckade höst igång! Kul och så hoppas vi på att det hinns med...

Nu har vi riktigt skräpiga nätter. Mycket amning och inatt tyckte han att det var morgon redan kl 04. Då hade han bara sovit 6 timmar med två amningar. De senaste dagarna har det varit amningsmaraton även dagtid eller så ska bäras i famnen, tvärnej till sele. Tittar jag i Wonder weeks så ska femte språnget börja denna vecka, så är kanske det.

Tuggande och dreglandet har i alla fall lugnat ner sig markant och kan inte se någon tand ännu, får gärna vänta lite till.

Idag har bebis fått första dosen vaccin, några dagar efter tremånadersdagen.
Det gick bättre än jag trodde! Hon skrek men inte så farligt länge eller intensivt. Rotarix tyckte hon inte var alls lika gott som förra gången utan fick trugas.
Efter sprutorna blev det lite tröstamning och sen ner i vagnen där hon sov i nästan en timme.
Nu har hon precis somnat på mig.
Är lite orolig att hon ska få feber, men vi kör med Alvedon i så fall :)

Vikten är nu 5350 och hon är 60 centimeter lång! Min lilla tjej ❤️ Nu är det också dags att plocka bort storlek 56, vemodigt på ett sätt men också bra, det betyder att hon växer :)
BVC tycker hon utvecklas jättefint och att det märktes tydligt att hon ser skillnad på människor hon känner och andra.

Lillan har hittat händerna som hon tuggar intensivt på. Så nu kör vi dregglisar. Fötterna är hon nära att få tag i och man får passa vid blöjbyte för hon "hjälper" gärna till 😂

Lillan är nu en stadig tjej som gärna står i knät och spanar!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hemmet Tog mig friheten att starta en ny tråd då den gamla är full! 🙂 La ut både en liten rutschkana och en halvdefekt gräsklippare på...
59 60 61
Svar
1 209
· Visningar
38 653
Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas i juni. Boken måste vara avslutad inom perioden. För dig som eventuellt inte varit...
26 27 28
Svar
553
· Visningar
15 584
Senast: MiaMia
·
Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
19
· Visningar
3 164
R
Gnägg Jag är ny här på bukefalos. Detta blir min första tråd (förutom en tråd där jag bara presenterade mig lite kort). Så om jag gör nåt fel...
Svar
12
· Visningar
1 130
Senast: Raderad medlem 149639
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama