Vårföräldrar 2018 del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Han är jättetrött han också. I dag sov han 1,5 timme mitt på dagen. Funderar på om han kanske inte mår helt bra han heller. Eller om det är mitt mående som får honom trött. Är ju rätt jobbigt att umgås med någon som är lynnig och gnällig.

Jag vill inte verka gnällig framför maken.

Senast vi var på BVC försökte jag fint säga att jag var ganska trött, och att jag inte var så bra på att vila (om maken tar båda barnen så passar jag på att ladda en tvättmaskin, förbereda middagen och vika lite tvätt. Eller något annat som behöver göras), och att jag borde bli bättre på att strunta i det och sätta mig. Att vi var trötta båda två och att maken var bättre på att vila. Jag menade det alltså som något positivt. För vi måste vila för att orka ta hand om barnen. Inte lägga vår energi på onödigs saker. Efteråt sa han att det lät som om jag sa att han var lat till vår BVC sköterska. Det gjorde honom ledsen och han tyckte det var pinsamt. Så jag är rädd för att om jag nästa gång pratar om hur trött och slut jag är, att han ska tro att det är en fortsättning på ”smutskastningskampanjen”. Eller något. Att jag överdriver.

Vilket jag också kanske gör. Det är ju jobbigt att ta hand om barn. Men jag tycker det är läskigt när jag känner att det blir på gränsen till min förmåga som människa. För mina barns skull känner jag att jag behöver någon form av hjälp. Än så länge går det ju bra. Men den dagen jag kraschar, då vet jag inte hur det går. Troligtvis gör jag inte det. Men vetskapen om att jag ibland är nära skrämmer mig.

Tycker också du ska försöka få tid att prata med någon! Även om du är osäker på om det kan hjälpa så ät det ju värt några försök, ingen i familjen mår ju bra av att du mår dåligt!
Sen tycker jag även att du och sambon kan försöka prata mer om hur ni känner med varandra! Han kanske har lättare att förstå om du förklarar hur du mår! Då kanske han kan ta ett större last under en kortare period, och skulle vara så att han har liknande känslor så kanske ni göra nått slags schema där ni turas om! Kanske att du får 2 timmar egen tid och så har han hand om hus och barn och nästa dag tvärt om? Prata iaf med varandra så ni inte bara upplever att den andre är lat och det blir smutskastning om vem som får vila mest! Har ni några släktingar som kan ta barnen ett par timmar i veckan så ni kan hitta på något på egen hand tillsammans?

Tack alla för svar!

Jag har som plan att komma hemifrån en dag i veckan och rida. Har lyckats komma iväg en gång förra veckan. Kom hem klockan 22 och la två trötta barn. Klar vid 23:30. Då var jag vrålhungrig och fikade lite. Kom i säng strax efter tolv oduschad och somnade vid ett. Vid sju drog drog cirkusen igång igen.

Skulle ha ridit i går men ställde in pga att jag var så trött och hade så mycket att göra. Mådde dessutom illa på förmiddagen och en bit in på eftermiddagen. Så det kändes inte som en bra idé. Skulle inte orkat städa färdigt efter att jag lagt barnen, efter stallet.

Tack alla för svar!

Jag har som plan att komma hemifrån en dag i veckan och rida. Har lyckats komma iväg en gång förra veckan. Kom hem klockan 22 och la två trötta barn. Klar vid 23:30. Då var jag vrålhungrig och fikade lite. Kom i säng strax efter tolv oduschad och somnade vid ett. Vid sju drog drog cirkusen igång igen.

Skulle ha ridit i går men ställde in pga att jag var så trött och hade så mycket att göra. Mådde dessutom illa på förmiddagen och en bit in på eftermiddagen. Så det kändes inte som en bra idé. Skulle inte orkat städa färdigt efter att jag lagt barnen, efter stallet.
Varför la inte mannen barnen och städade efteråt?

På tal om det här med egentid. Jag fick mig en känga idag på föräldragruppen när jag påtalade brist på egentid som en utmaning i tvåbarnslivet. Då fick jag veta att bara mannen hjälper till så är egentid inget problem. Suck! Föräldraskap handlar för mig om att hjälpas åt (alltså likvärdigt och jämnbördigt), brist på egentid kan vara en utmaning ändå.
Man har ju även prioriterat om lite vad man menar med egentid också, eller iallafall jag! Igår gick jag ut och klippte gräset i en timma och tyckte det var väldigt skön egentid ;)

Man har ju även prioriterat om lite vad man menar med egentid också, eller iallafall jag! Igår gick jag ut och klippte gräset i en timma och tyckte det var väldigt skön egentid ;)

Ja det är klart, hushållsysslor kan uppfattas som egentid men det är väl snarar barnfri tid. Buke och en kopp kaffe är egentid för mig.;)

Igår var vi på babysim och det var så roligt tyckte både jag och W. Så nu längtar vi till nästa måndag då de är dags igen. I förmiddags var vi på öppna förskolan på sångstund, imorgon ska vi serva bilen, på torsdag är det mammaträning och sen plussa på stallet på det varje dag ;) Känns som vi flänger runt en hel del just nu, men det är bara bra! Blir piggare och får mer energi av att vara igång! :up:

Och BVC har svårt att ringa. Tappade bort telefonen någon gång införa veckan. Glömde den nog på landet eller förla den hos min papps. Eller så ligger den i någon av väskorna jag inte orkat packa upp ännu. Jag har inte orkat fundera på det. Får vänta till torsdag då vi har en tid där. De har även makens nummer om hon vill nå mig.

Igår var vi på babysim och det var så roligt tyckte både jag och W. Så nu längtar vi till nästa måndag då de är dags igen. I förmiddags var vi på öppna förskolan på sångstund, imorgon ska vi serva bilen, på torsdag är det mammaträning och sen plussa på stallet på det varje dag ;) Känns som vi flänger runt en hel del just nu, men det är bara bra! Blir piggare och får mer energi av att vara igång! :up:

Jag ser också fram emot att hitta på mycket nu när vi är åter i vardagsrutiner med förskola för stora. Plus att vädret är mindre begränsande nu. :)

Dock tycker jag bebis är i en lite känslig ålder. Han behöver fortfarande sova mycket (3 längre stunder per dag) men är för omvärldsintresserad för att sova var som helst, så det blir lätt övertrött bebis. Idag krockade föräldragruppen med hans långa sovstund, han höll sig vaken och hyfsat nöjd hela föräldragruppen. Efteråt blev det dock total härdsmälta. Men med lite bättre timing ska det gå lättare. Enklare när man kan styra tidpunkten då man gör saker själv. :)

Vet inte vad som har hänt men sen jag fick feber har det gjort ont att amma. Jag förstår inte hur det plötsligt kan ha förändrats, tror inte lillans tag är annorlunda. Hoppas att det går över! För övrigt börjar jag fundera på om det inte kan vara en tand påväg här med, det är gnälligt och sugs på fingrarna ständigt. En bra sak är iaf att vi är tillbaka på banan när det gäller sovrutinen, nu matar jag en gång på natten o vi lägger henne i vettig tid:)

Femmånaderskontroll idag! 69,5 cm lång och 8,94kg tung! En rejäl grabb som även fick andra vaccinet idag!

Lite gnäll i 1,5 minut på bvc efter sprutorna, sedan har han bara gnällt precis lika mycket som vanligt! ;) Har gett alvedon/ipren i förebyggande syfte (efter första sprutan så skrek han hysteriskt i 4 timmar i sträck!)

Kan rapportera att i dag har varit en bättre dag. Vi gjorde en utflykt i förmiddags samtidigt som städet var här. Sonen somnade i bilen på väg hem och maken parkerade dig vid bilen tills han vaknat. Medan jag fick tid att mata och söva lillan. Jag fick dessutom två timmars egentid genom att åka in till stan och klippa mig. Sedan mötte maken och barnen mig i stan och vi promenerade hem (ca 5 km). Lillan var lätt att lägga och maken har gjort en insats att lägga sonen medan jag åt choklad i soffan och kollade min favoritserie. Dock fick jag ta över sista stunden ned mitt ”magiska trick”.

Känner mig betydligt mer utvilad idag. Hoppas känslan sitter i länge!

Bvc idag. Allt bra med lilla E. 64 cm och 7320g tror jag det var.

Dock besviken på att det inte blir någon föräldragrupp och att bvc-sköterskan tydligen är inhyrd och därmed kan bli utbytt igen. Suck.
Det var prat om att de har infört pappasamtal nu och idag nämnde hon ungefär att det börjar bli dags men alla kanske inte har behov/möjlighet. Antog att bi skulle prata om det mer efter vägningen men sen föll det bort helt :confused: nåja, får bolla över det till sambon om han vill.

Egentid... Det är svårare med egentid med barn, för båda men sambon är både bättre på att ta den och nu känns det sådär att lämna honom med båda när E blev så himla ledsen sist. Men ska se till att prova igen i helgen eller så. Sen ger det faktiskt något tycker jag att bara ha henne emellanåt.

Håller med om att amning inte är egentid. Snarare ofta frustrerande att ha en mental att göra lista men bli fast i soffan.
Vi har också lite skev arbetsfördelning för tillfället, pågående diskussion... :banghead:
@Whirlie även om du kanske inte vill diskutera det så mycket här så fundera över hur ni kan se över rutinerna hemma. Vet maken om att du är slutkörd? Förstår han? Och du har inte ansvar för hans mående i första hand, utan ditt eget!
Att prata med någon kan nog absolut hjälpa. Jag saknar min kurator jag hade under graviditeten även om jag kanske inte har samma behov av henne nu. Det är nog alltid bra att kunna prata av sig med någon och analysera. Det hjälpte mycket mer än jag trodde under graviditeten när jag inte heller kunde sätta fingret på varför jag mådde dåligt.

Bvc idag. Allt bra med lilla E. 64 cm och 7320g tror jag det var.

Dock besviken på att det inte blir någon föräldragrupp och att bvc-sköterskan tydligen är inhyrd och därmed kan bli utbytt igen. Suck.
Det var prat om att de har infört pappasamtal nu och idag nämnde hon ungefär att det börjar bli dags men alla kanske inte har behov/möjlighet. Antog att bi skulle prata om det mer efter vägningen men sen föll det bort helt :confused: nåja, får bolla över det till sambon om han vill.

Här blev det bara en föräldragruppsträff, tråkigt tycker jag. Hon som höll i den visste inte varför det bara blev en träff, men jag tror jag vet varför. Den skulle ha startat tidigt i somras, men de hade inte resurser att hålla igång den under sommaren och inte heller nu.

Vet inte vad som har hänt men sen jag fick feber har det gjort ont att amma. Jag förstår inte hur det plötsligt kan ha förändrats, tror inte lillans tag är annorlunda. Hoppas att det går över! För övrigt börjar jag fundera på om det inte kan vara en tand påväg här med, det är gnälligt och sugs på fingrarna ständigt. En bra sak är iaf att vi är tillbaka på banan när det gäller sovrutinen, nu matar jag en gång på natten o vi lägger henne i vettig tid:)
Varför hade du feber? Mjölkstockning? Svamp kan ju ge ont också.

Varför hade du feber? Mjölkstockning? Svamp kan ju ge ont också.

Vi fick höstblåsor hela gänget. Trodde det var mjölkstockning som orsakade det onda ett tag men lyckades få bort knölen, sen gjorde det bara ont i bröstvårtorna. Får se hur det utvecklar sig, idag känns det något bättre tack o lov. Vill verkligen fortsätta amma ett tag till!

Nån mer som använder icas nappar? Jag har problem med att det fastnar hår och damm i dem! Nån som vet om esskas egna är bättre och ser likadana ut? Hon ratar/kväljs av mam så är inte jättesugen på att byta.

I dag var det tyngre igen. Dotter har 39 graders feber, gnällig och mammig. Sonen något tröttare än vanligt men feberfri. Fick ca fem timmars sömn i natt och har inte kunnat sova på dagen pga att lillan varit stökig.

Maken tog ut storebror i parken en sväng på förmiddagen medan jag tog tag i tvättberget medans lillan sov och satt i babysittern

Maken var trött i dag så han vilade knappt två timmar mitt på dagen när storebror sov middag. Jag sövde storebro i sele med lillan i vagnen och la honom sedan i vår stora säng. Det är det som funkar bäst just nu. Själv satt jag i soffan och maratonammade den dryga timmen som storebror sov i sängen. Lillan ville inte bli nedlagd i babynestet. Och båda sängarna var upptagna, så jag kunde inte lägga mig att amma/sova. Men jag fick ostört (utöver lillans lugna amma de och sovande) kolla ett avsnitt av min favoritserie just nu.

Nu är jag på barnakuten eftersom febern inte gett med sig. Längtar verkligen hem till sängen!

I dag var det tyngre igen. Dotter har 39 graders feber, gnällig och mammig. Sonen något tröttare än vanligt men feberfri. Fick ca fem timmars sömn i natt och har inte kunnat sova på dagen pga att lillan varit stökig.

Maken tog ut storebror i parken en sväng på förmiddagen medan jag tog tag i tvättberget medans lillan sov och satt i babysittern

Maken var trött i dag så han vilade knappt två timmar mitt på dagen när storebror sov middag. Jag sövde storebro i sele med lillan i vagnen och la honom sedan i vår stora säng. Det är det som funkar bäst just nu. Själv satt jag i soffan och maratonammade den dryga timmen som storebror sov i sängen. Lillan ville inte bli nedlagd i babynestet. Och båda sängarna var upptagna, så jag kunde inte lägga mig att amma/sova. Men jag fick ostört (utöver lillans lugna amma de och sovande) kolla ett avsnitt av min favoritserie just nu.

Nu är jag på barnakuten eftersom febern inte gett med sig. Längtar verkligen hem till sängen!

Låter som en kämpig dag, hoppas att ni får akuten snabbt överstökat och att lillan snart mår bättre!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hemmet Tog mig friheten att starta en ny tråd då den gamla är full! 🙂 La ut både en liten rutschkana och en halvdefekt gräsklippare på...
59 60 61
Svar
1 209
· Visningar
38 665
Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas i juni. Boken måste vara avslutad inom perioden. För dig som eventuellt inte varit...
26 27 28
Svar
553
· Visningar
15 595
Senast: MiaMia
·
Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
19
· Visningar
3 164
R
Gnägg Jag är ny här på bukefalos. Detta blir min första tråd (förutom en tråd där jag bara presenterade mig lite kort). Så om jag gör nåt fel...
Svar
12
· Visningar
1 130
Senast: Raderad medlem 149639
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama