Vårföräldrar 2018 del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Tack ALLA för att ni tog er tid att svara! ❤️ :bow:

Jag inser nu att det är en depression jag har. Mådde inte bra i slutet av graviditeten och även om förlossningen var en befrielse och lyckan över min dotter finns så känner jag att tidigare måendet i kombination med sömnbristen har tippat mig över kanten. Behöver hjälp! Min dotter förtjänar en lugnare mamma.
Med det sagt verkar hon ganska harmonisk ändå. Min fina tjej ❤️ och hon växer och utvecklas jättefint så än så länge verkar jag inte gjort någon skada

Igår dock när vi kom hem efter att ha hälsat på min familj i helgen blev jag ledsen av olika anledningar och bröt ihop lite. När bebis såg att jag grät blev hon jätteledsen. Fy! Det var fruktansvärt! Trodde inte hon under registrera det ännu. Har oerhört dåligt samvete över det. Älskade barn vad otrygg hon måste känt sig. Aldrig att det får hända igen!

Jag ska köpa ett andningslarm, om det kan hjälpa mig att sova så finns det ett värde i det.
Och imorgon ska vi till BVC och jag tänker vara helt öppen med mina känslor.

Jag tror det är bra för barn (även om de kan bli lite tagna för stunden) att se att även föräldrar/vuxna blir ledsna ibland! Det är inte farligt att vara ledsen, även om det kan vara jobbigt! Min dotter är med mig ofta när jag är ledsen och gråter pga min mammas bortgång, ibland blir även hon ledsen, ibland tröstar hon mig och ibland leker hon vidare (även om hon har ett halvt öga åt mitt håll!).

Heja dig som tar tag i det, jag hoppas verkligen du får rätt hjälp!

Åh vad trälig den här fasen är! Fyramånadersfasen! Bebis vill helst bara amma i lugn och ro, vilket blir liggamning i sovrummet. Hon vill bara sova i sjal/sele och vid tutten. Går inte att lägga ifrån sig mer än fem minuter i taget ngt ggr/dag.

Det innebär att min vardag består av att ligga i sovrummet med stängd dörr och däremellan laga och få i tvååringen mat. Plocka fram frukost, fixa lunch, laga middag och förse honom med mellanmål. Samt försöka få honom att sova en sväng mitt på dagen. Sedan vill jag ju att han ska få göra lite saker om dagarna. Typ gå och bada eller utforska skogen vid något tillfälle varje dag.

Maken är också hemma och hjälper så klart till. Men de där basik-sakerna som mat och sömn blir det ingen ordning på om inte jag fixar.

Nu ska vi dessutom försöka få lillen blöjfri till förskolestarten. Ett projekt jag känner jag kommer behöva ta. Mellan amning, blöjbyten och matlagning.

Det är stressigt med semester och jag har jättedåligt samvete för att jag inte lägger så mycket tid på lillans behov som jag skulle önska.

Sixten är likadan. Herregud vad det gnälls. Hela tiden! Och om han ska ammas så är det också ligga i sovrummet som gäller! Annars äter han inte, och han äter inte alls om han är för hungrig.. Så vi får ge flaska några gånger om dagen, hade helst helammat, men det har verkligen inte funnits tid eller ork till det med en storasyster som snart blir tre med allt vad det innebär 🙈

@Whirlie låter som att din man/sambo borde kunna göra betydligt mer!?

Tillägg; tänkte också göra ett ryck och ta bort blöjan nu under semestern (på syskonet). Nu är det en vecka kvar, hrm.
Han gör mer, i omgångar. Men jag behöver ofta initiera och planera. Han är lite mer ”det löser sig”, medan jag vill att barnen ska ha fasta rutiner. Det irriterar mig ibland, och nu när barnen är små blir det tungt. Men i övrigt kompletterar vi varandra med detta, en planerar ramarna och den andra håller det levande.

Tråden är väl inte bara för positiva puttenuttiga saker med graviditet/barn. Jag har återkommande depressioner sen många år, höll på att falla ner när bebis kom så plötsligt och akut, men sen har det blivit bättre. Nu har jag dock en dipp igen, så sambon håller noga koll på mig så jag inte ska falla mer.
Jag hoppas det går bra hos bvc och att du får den hjälp som behövs :heart.
Du behöver inte be om ursäkt, här är ju tanken att man ska skriva vad man vill. Och som @hemlig skrev så ska man ju inte bara skriva sånt som är rosenskimrande. Jag var väldigt nere en period innan W blev 3 månader där jag mest tyckte det var jobbigt att vara hemma med honom, han behövde underhållas men det gick inte direkt att leka med honom. Kom lite som en chock också att jag började må dåligt, hade liksom hört så mycket att man kunde må dåligt i början när bebis kom men då mådde jag istället jättebra så trodde det var fel att jag mådde dåligt så pass sent. Men nu har jag förstått att det är vanligt också. Mannen märkte av det och tog ett större lass under den tiden så jag fick tid för annat också. Nu känner jag att jag mår bättre igen.
Jag tror det är bra för barn (även om de kan bli lite tagna för stunden) att se att även föräldrar/vuxna blir ledsna ibland! Det är inte farligt att vara ledsen, även om det kan vara jobbigt! Min dotter är med mig ofta när jag är ledsen och gråter pga min mammas bortgång, ibland blir även hon ledsen, ibland tröstar hon mig och ibland leker hon vidare (även om hon har ett halvt öga åt mitt håll!).

Heja dig som tar tag i det, jag hoppas verkligen du får rätt hjälp!

Ja, just den där baby bluesen var jag beredd på. Och med tanke på att jag varit deprimerad tidigare så är det kanske inte något som borde kommit som en chock, men det gör mig så ledsen. Egentligen är jag ju lycklig och framförallt lyckligt lottad.
Men det är så mycket som oroar mig. Kanske just därför.
Sen tror jag den långvariga värmen och det "fina" vädret spelar in. Jag har liksom inte känt att jag kunnat gå ut, utan varit ganska isolerad i vår lägenhet. Som också är varm, men med tvärdrag har det gått och vi slipper solhelvetet i alla fall.
Hoppas verkligen prognosen stämmer nu, varmt imorgon och sen ska det vända. Hoppas så väldigt mycket.

En annan sak som stressar är att dottern fortfarande mest vill titta åt vänster, trots att hon är relativt stark i nacken nu. Så då undrar jag om hon inte har det där torticollis eller vad det heter ändå. Är säkert inte hela världen, men det stressar ändå. Vill ju att hon ska få så goda förutsättningar som möjligt.

Så det är nog många bäckar små. Men jag blir så arg på mig själv..

Just det, hästen stressar mig också. Känner inte att jag varken orkar eller har råd men vet inte vart jag ska göra av henne. Tror min stallvän blir ledsen och besviken på mig om jag inte orkar ha kvar hästen. Samtidigt kanske jag orkar om några månader. Vet inte hur jag ska göra...

Fortsätter spamma..

Nu har vi varit på BVC.
Dottern har gått upp ganska exakt 400 gram på tre veckor. Jag tyckte det lät bra men tydligen planar kurvan så sköterskan (en vikarie) började prata om tillägg. Jag kommer faktiskt hoppa över det. Hon har rejält kissfyllda blöjor och bajsar i regel minst en gång ordentligt per dag. Så just där är jag inte orolig. Men det stör mig att hon var så snabb att föreslå ersättning. Möjligen att jag mjölkar ut för att se hur mycket hon äter per gång, men jag får se.

Önskar det varit vår vanliga BVC-tant, för detta besöket gick inte som jag hoppats. Det är ju semestertid nu så jag förstår att det är kortare om tid men det kändes stressigt.
Fick fylla i det där formuläret i alla fall. Och hon kommer ringa vårdcentralen för tydligen får jag inte träffa BVC:s psykologer eftersom jag varit i kontakt med psykiatrin förr.
Positivt är dock att det antagligen kommer gå lite snabbare att komma till vårdcentralen nu eftersom jag har barn.

Fick aldrig veta hur mycket hon växt eller huvudmåttet eftersom det var så stressigt, men allt såg tydligen bra ut.

Nästa vecka ska vi till sjukgymnasten, ser fram emot det så vi får lite tips om hur vi kan hjälpa henne att inte ha platt skalle.

Älskade barn, finns inget jag inte skulle göra för henne!

Ja, just den där baby bluesen var jag beredd på. Och med tanke på att jag varit deprimerad tidigare så är det kanske inte något som borde kommit som en chock, men det gör mig så ledsen. Egentligen är jag ju lycklig och framförallt lyckligt lottad.
Men det är så mycket som oroar mig. Kanske just därför.
Sen tror jag den långvariga värmen och det "fina" vädret spelar in. Jag har liksom inte känt att jag kunnat gå ut, utan varit ganska isolerad i vår lägenhet. Som också är varm, men med tvärdrag har det gått och vi slipper solhelvetet i alla fall.
Hoppas verkligen prognosen stämmer nu, varmt imorgon och sen ska det vända. Hoppas så väldigt mycket.

En annan sak som stressar är att dottern fortfarande mest vill titta åt vänster, trots att hon är relativt stark i nacken nu. Så då undrar jag om hon inte har det där torticollis eller vad det heter ändå. Är säkert inte hela världen, men det stressar ändå. Vill ju att hon ska få så goda förutsättningar som möjligt.

Så det är nog många bäckar små. Men jag blir så arg på mig själv..

Just det, hästen stressar mig också. Känner inte att jag varken orkar eller har råd men vet inte vart jag ska göra av henne. Tror min stallvän blir ledsen och besviken på mig om jag inte orkar ha kvar hästen. Samtidigt kanske jag orkar om några månader. Vet inte hur jag ska göra...
Jag har ingen egen erfarenhet av förlossningsdepression, men som jag förstått det från diverse trådar här mm är oro en stor del av det, inte bara "allt är skit".

Att bli sittande inne är förödande för mitt humör! Måste hålla mig hyfsat sysselsatt.

Hoppas det går/gått bra hos BVC, för visst var det idag?

Jag har ingen egen erfarenhet av förlossningsdepression, men som jag förstått det från diverse trådar här mm är oro en stor del av det, inte bara "allt är skit".

Att bli sittande inne är förödande för mitt humör! Måste hålla mig hyfsat sysselsatt.

Hoppas det går/gått bra hos BVC, för visst var det idag?

Har förstått det så också. Känner mig som att jag är världens sämsta mamma och att jag inte är god nog åt mitt barn. Är rädd att jag ska råka henne illa eller göra fel, även om jag aldrig skulle göra det med vilje.

Ja, var hos BVC förut. Gick väl okej. Skrev ett inlägg ovan om det.
Tack för att frågar 🤗
Känns så jäkla skönt att ha Bukefalos och er, lifesaver!

@Linn-Nora , för mig är hästen ett nödvändigt andningshål. Speciellt nu när det varit så extremt varmt så har stallet verkligen varit en bra tillflyktsort. Fungerar det inte att åka dit och få lite ny kraft och energi?

Alltså, sen W lärt sig att rulla från rygg till mage är det typ det ända han gör. Inklusive i sömnen på natten :banghead: Han ska promt över till mage, han verkar vilja sova med huvudet rätt ner i den lilla skarven mellan våra sängar. Blir så himla nervös att han inte ska få luft så när jag vaknar försöker jag flytta/vända tillbaka honom men han är som en magnet till de stället. Igår la sambon honom på tvären i spjälsängen för att han inte skulle kunna rulla till skarven men de tog honom typ 1 minut att vrida sig rätt i sängen och sen över till mage igen, och allt detta i sömnen :grin:

@Linn-Nora , för mig är hästen ett nödvändigt andningshål. Speciellt nu när det varit så extremt varmt så har stallet verkligen varit en bra tillflyktsort. Fungerar det inte att åka dit och få lite ny kraft och energi?

För mig känns det mest stressande. Min bebis vill amma ofta så jag måste med både henne och maken, och hinner därför knappt göra något. Nu är hon dessutom lite känslig period så senast jag var där skrek hon väldigt mycket.
Plus pengarna då.. känner nu att jag bara betalar för att andra ska rida..
Men som sagt, om några månader är det nog kanske annorlunda.

För mig känns det mest stressande. Min bebis vill amma ofta så jag måste med både henne och maken, och hinner därför knappt göra något. Nu är hon dessutom lite känslig period så senast jag var där skrek hon väldigt mycket.

Mycket med bebis kommer att ändras inom en överskådlig framtid. Första månaderna är väldigt speciella och krävande. Just de första tre månaderna kallas ibland för den fjärde trimestern. Det är krävande att ha en äldre bebis med, men på andra sätt.

Nu har bebis varit ute på sitt nästa äventyr, åkt Ålandsbåt och träffat kusiner! Hon är en liten stjärna, så enkel att åka med. Innan vi for iväg var vi till bvc för att väga o mäta eftersom hon varit lite svår att få i mat. Men hon följer sin kurva fint så det var inga problem. Jätteskönt att veta!

Vi har påbörjat projekt göra iordning barnrum. Passar ganska bra i värmen med en inomhusaktivitet. Jag kan inte heller sitta sysslolös hemma så man får hitta på små grejer:up: Det ska bli så kul att få ordning, vi har mest bara lastat in massa grejer där som om det vore ett väldigt stort förråd så det ser ut som ett bombnedslag :D

Vad synd, men håll ut lite- snart kanske hon inte vill amma fullt så ofta. I början kunde jag knappt vara borta en timme, nu funkar det med 2-3 timmar. Och för oss är det till stor hjälp att det bara är 1 km mellan hem och stall, min sambo kommer med barnen ibland om det kör ihop sig och V måste äta.

Imorgon ska vi åka 62 mil. Tänker att det får ta den tid det tar men hoppas såklart det går relativt fort. Treåringen får lyssna på barnradio, men V vill bara åka när det är sovperiod så det blir väl en del pauser gissar jag.

Alltså, sen W lärt sig att rulla från rygg till mage är det typ det ända han gör. Inklusive i sömnen på natten :banghead: Han ska promt över till mage, han verkar vilja sova med huvudet rätt ner i den lilla skarven mellan våra sängar. Blir så himla nervös att han inte ska få luft så när jag vaknar försöker jag flytta/vända tillbaka honom men han är som en magnet till de stället. Igår la sambon honom på tvären i spjälsängen för att han inte skulle kunna rulla till skarven men de tog honom typ 1 minut att vrida sig rätt i sängen och sen över till mage igen, och allt detta i sömnen :grin:
Rulla en handduk så det blir en lagom tjock rulle. Peta in den i skarven.

Rulla en handduk så det blir en lagom tjock rulle. Peta in den i skarven.
Har vi redan gjort, kanske blev lite otydligt eftersom jag skrev skarv men ville liksom bara förklara att han ligger ner med huvudet där madrasserna går ihop. Tog upp det på BVC idag och hon lät ändå lite sådär orolig i och med att han inte vänder tillbaka från mage till rygg. Men han är ju såpass stark att han orkar hålla upp huvudet och grymta så vi vaknar ju och kan hjälpa honom tillbaka. Men hon sa att jag skulle vända tillbaka honom som jag gör nu men spelar ju ingen roll eftersom han snurrar tillbaka så fort jag somnar till. Inatt la jag ut min hand så han inte skulle kunna rulla över lika lätt iaf.

Var på föräldragruppsträff idag, var samma personer som vi träffade på föräldragruppen när vi var gravida så var kul att få träffa alla igen fast med bebisarna på utsidan. 3 små tjejer och 3 små killar så blev verkligen 50/50 :p

Har vi redan gjort, kanske blev lite otydligt eftersom jag skrev skarv men ville liksom bara förklara att han ligger ner med huvudet där madrasserna går ihop. Tog upp det på BVC idag och hon lät ändå lite sådär orolig i och med att han inte vänder tillbaka från mage till rygg. Men han är ju såpass stark att han orkar hålla upp huvudet och grymta så vi vaknar ju och kan hjälpa honom tillbaka. Men hon sa att jag skulle vända tillbaka honom som jag gör nu men spelar ju ingen roll eftersom han snurrar tillbaka så fort jag somnar till. Inatt la jag ut min hand så han inte skulle kunna rulla över lika lätt iaf.

Var på föräldragruppsträff idag, var samma personer som vi träffade på föräldragruppen när vi var gravida så var kul att få träffa alla igen fast med bebisarna på utsidan. 3 små tjejer och 3 små killar så blev verkligen 50/50 :p
Har du testat ha honom i babynest?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hemmet Tog mig friheten att starta en ny tråd då den gamla är full! 🙂 La ut både en liten rutschkana och en halvdefekt gräsklippare på...
59 60 61
Svar
1 210
· Visningar
38 704
Senast: sthu
·
Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas i juni. Boken måste vara avslutad inom perioden. För dig som eventuellt inte varit...
26 27 28
Svar
553
· Visningar
15 595
Senast: MiaMia
·
Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
19
· Visningar
3 166
R
Gnägg Jag är ny här på bukefalos. Detta blir min första tråd (förutom en tråd där jag bara presenterade mig lite kort). Så om jag gör nåt fel...
Svar
12
· Visningar
1 130
Senast: Raderad medlem 149639
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama