Vårföräldrar 2018 del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ja, samma här. Men så kände det kommer ett andetag rätt snart efter så går den inte vidare med själva larmet.

Då verkar det vara som det ska :)
Min mor försöker övertyga mig om att när bebis kan vända sig själv så är risken att nåt händer mycket lägre, och jag tror nån skrivit nåt här om det också. Men jag kommer nog vara lugnare när hon även behärskar från mage till rygg.
Hoppas larmet hjälper mig att få sova i natt. Är helt slut

Testa att lägga nått under madrassen på den sidan så det blir uppförsbacke?
Nä det har vi inte, han har endast ett sånt bedsidecrib så lägger man upp på ena sidan så finns det inte så mycket plats kvar i sängen, finns en risk att han åker över till andra hållet då :p Men nu har vi bestämt att vi under helgen provar att ha honom i sin stora säng i hans eget rum :)

Då verkar det vara som det ska :)
Min mor försöker övertyga mig om att när bebis kan vända sig själv så är risken att nåt händer mycket lägre, och jag tror nån skrivit nåt här om det också. Men jag kommer nog vara lugnare när hon även behärskar från mage till rygg.
Hoppas larmet hjälper mig att få sova i natt. Är helt slut
Enligt 1177 är det så:

När barnet kan vända sig själv i sömnen är risken för plötslig spädbarnsdöd mindre, detta eftersom risken minskar när barnet blir äldre.”

https://www.1177.se/Stockholm/Tema/...het/Plotslig-spadbarnsdod---forebyggande-rad/

Rolig ålder nu! Bebis är så glad och nyfiken. Barnen har redan stort utbyte av varandra. Storasyster roar, lillebror roas. Bebis reagerar på sitt namn, det känns häftigt tycker jag. Ser verkligen en början på den egna identiteten. Får nog börja kalla honom H istället för bebis.:)

Alltså denna värme! Kollar på väderprognos varje morgon o hoppas på svalare temperaturer. Bebis har sen vi kom hem från västkusten fått besvär med värmeutslag, hon får dem så fort man håller i henne:( verkar inte bry sig om dem just men vill inte ligga i famnen när hon ammas om vi inte har kylt ner med AC... Imorgon förväntas dock runt 22 grader så jag hoppas att det stämmer, vore härligt att inte vara konstant svettig:o:p

Alltså denna värme! Kollar på väderprognos varje morgon o hoppas på svalare temperaturer. Bebis har sen vi kom hem från västkusten fått besvär med värmeutslag, hon får dem så fort man håller i henne:( verkar inte bry sig om dem just men vill inte ligga i famnen när hon ammas om vi inte har kylt ner med AC... Imorgon förväntas dock runt 22 grader så jag hoppas att det stämmer, vore härligt att inte vara konstant svettig:o:p

Vi är i sydsverige, 20 grader och regn. Jag njuuuuter! :D Jag hoppas väderprognosen stämmer och detta väder sprider sig.

Här har vi storm idag och 20 grader! Känns svinkallt eftersom det blåser så mycket! Vi håller oss inne resten av dagen och kollar friidrotts EM :up:

Hur sover era bebisar numera?

Här har sömnbehovet drastiskt minskat och rutinerna har blivit tydligare. Sover ca 21:30-07:30, 10-11:30, 14-15 och 17:30-18. Kan bli lite kämpigt att hålla humöret uppe från 18 och ända till 21:30 men inte hittat något bättre alternativ på sovtider.

Bebis har inte bajsat på hela dagen och jag inbillar mig att hennes fontanell är lite insjunken. Bör jag oroa mig? Hade ni gjort det? Hon har kissat flera kissblöjor.

Här har sömnbehovet drastiskt minskat och rutinerna har blivit tydligare. Sover ca 21:30-07:30, 10-11:30, 14-15 och 17:30-18. Kan bli lite kämpigt att hålla humöret uppe från 18 och ända till 21:30 men inte hittat något bättre alternativ på sovtider.
Sover din bebis 10 timmar i sträck? :confused:
Märker också att hon är pigg längre mellan sömnperiodernav i dag sov hon två längre pass på förmiddagen i dubbelsängen. Fick söva om i mitten, men sammanlagt 1,5 timme tror jag. Sedan 15 min i bilen, och 45 min till en timme i bärsele.

På natten sover hon bra bara hon sover bredvid mig. Söver med bröstet på kvällen. Då sover hon ca 20-30 min. Sedan får jag söva om. Efter det sover hon 2-3 timmar själv. Sedan bredvid mig med något/några uppvak.

W har inga direkta sovrutiner förutom på nätterna eftersom han verkar vara en powernap typ! Han somnar mellan 19-20 på kvällen och vaknar 5-6,30! Sen brukar han somna efter ca, 1,5 h vaken på morgonen! Han har börjat med att han bara sover länge på mig eller i vagn som rör sig! Sover han själv är det mellan 20-30 minuter! Då blir det ju att han sover rätt ofta i och med att han inte får någon längre sammanhängande sömn! Så är vi hemma så låter jag honom sova på mig någon gång under dagen och då kan han dra till med 1,5-2h sömn!

Sover din bebis 10 timmar i sträck? :confused:
Märker också att hon är pigg längre mellan sömnperiodernav i dag sov hon två längre pass på förmiddagen i dubbelsängen. Fick söva om i mitten, men sammanlagt 1,5 timme tror jag. Sedan 15 min i bilen, och 45 min till en timme i bärsele.

På natten sover hon bra bara hon sover bredvid mig. Söver med bröstet på kvällen. Då sover hon ca 20-30 min. Sedan får jag söva om. Efter det sover hon 2-3 timmar själv. Sedan bredvid mig med något/några uppvak.

Han äter en gång under natten men han brukar inte öppna ögonen så räknar det inte som att han är vaken. ;)

W har inga direkta sovrutiner förutom på nätterna eftersom han verkar vara en powernap typ! Han somnar mellan 19-20 på kvällen och vaknar 5-6,30! Sen brukar han somna efter ca, 1,5 h vaken på morgonen! Han har börjat med att han bara sover länge på mig eller i vagn som rör sig! Sover han själv är det mellan 20-30 minuter! Då blir det ju att han sover rätt ofta i och med att han inte får någon längre sammanhängande sömn! Så är vi hemma så låter jag honom sova på mig någon gång under dagen och då kan han dra till med 1,5-2h sömn!

Sådär har vi haft det under utvecklingsprången, då har det varit mer hattigt och ojälvständig sömn.

Bebis har inte bajsat på hela dagen och jag inbillar mig att hennes fontanell är lite insjunken. Bör jag oroa mig? Hade ni gjort det? Hon har kissat flera kissblöjor.

Hade inte oroat mig. Att inte bajsa en dag är väldigt vanligt och helt normalt. Många barn bajsar inte varje dag.

Fontanellen tycker jag kan sjunka in lite vid ändring frän liggande till upprest läge, antar pga blodtrycksförändring. Annars är det inget jag är bekant med.

Angående fontanellen vet jag inte men att hon inte bajsat på en dag är inget ovanligt. Har två kompisar och båda deras barn brukar bajsa var 5-6 dag och det var inget de skulle oroa sig för :)

Japp, vi är ju mitt i utvecklingssprånget nu så hoppas det går över sen. Han har inte vart så kinkig innan :)

Det brukar ju vara bättre mellan sprången och successivt bättre över tid är min erfaranhet.

Äter han på natten förresten? Har för mig att det är någon i tråden som har en bebis som sover (eller i alla fall sovit) hela nätter redan.

Bara för att jag skrev att han brukar somna 21:30 så somnade han 20:30 idag (så jag helst vill ha det:angel:). Bara hoppas han inte ser detta som en tupplur. :p

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hemmet Tog mig friheten att starta en ny tråd då den gamla är full! 🙂 La ut både en liten rutschkana och en halvdefekt gräsklippare på...
59 60 61
Svar
1 209
· Visningar
38 669
Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas i juni. Boken måste vara avslutad inom perioden. För dig som eventuellt inte varit...
26 27 28
Svar
553
· Visningar
15 595
Senast: MiaMia
·
Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
19
· Visningar
3 166
R
Gnägg Jag är ny här på bukefalos. Detta blir min första tråd (förutom en tråd där jag bara presenterade mig lite kort). Så om jag gör nåt fel...
Svar
12
· Visningar
1 130
Senast: Raderad medlem 149639
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama