Vårföräldrar 2018 del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Här har det varit lite oroligt några dagar pga magknip. Hamnar lätt i en ond cirkel. Jag producerar för mycket mjölk och har stark utdrivning, vilket leder till magknip. Han snuttar då mer, vilket leder till ännu mer mjölk och än mer magknip. Lyckas dessutom sällan rapa honom numera. Har i alla fall blockammat och lille magen har nu varit bättre något dygn, så hoppas vi kommit i fas. I övrigt är det bra med oss. Han är mer och mer vaken och med, kul!

Från att ha bajsat flera gånger per dag, till att nu bara bajsa varannan/var tredje dag.. Vet att det är normalt, men det är lite störande att hela tiden hoppas på att han ska ha skitit och inte bara lagt av illaluktande fisar :D
Lilleman börjar bli förkyld, snörvlar o har sig så får se om de vill ge honom rotavirusvaccinationen idag

Liten växer. 55,5 cm och 4750 g idag. Inte konstigt att stl 50 börjar bli smått...
Fick första leendet idag också :love: varit iväg större delen av dagen, sen sov hon som en stock några timmar.

Då är våra små ungefär lika stora ;) Men vi har använt storlek 56 sen han föddes men igår kväll hade sambon tagit på en pyjamas i storlek 50, saknades väl ungefär 3-4 cm på både ben och armar ;) Men tydligen har inte män samma förmåga att se detta, han tyckte inte att det behövde bytas till en större :p

37+4 igår och koll hos bm. Fortfarande en etta på urinprovet men blodtrycket håller sig i schack :up: Ska sättas igång på torsdag så frågade om hon kunde kolla statusen där nere. Förkortad tapp och mjuk, men inte öppen än. Idag har jag inte gjort mycket för världen, kollat på film och sovit :D

Lilleman växer o växer. 6080g och 59,2 lång idag.
Vaccinet var han väl inte överdrivet glad över att få, men nu är det gjort iaf.
Lite svårt att inte oroa sig för ev biverkningar, även om det är väldigt ovanligt att få den värsta biverkningen.
I morgon börjar maken jobba igen, 7 mil hemifrån, efter 6 veckors pappaledighet och nästa vecka ska han på utbildning mån - tors 18 mil hemifrån.
Kommer bli minst sagt intressanta veckor att vara själv med alla ungarna :D

Här firar den ännu namnlösa bebis 1 vecka idag. Igår var en sovardag, idag en väldigt tydlig ätardag. Han vill ha mycket närhet och storasyster får stå tillbaka ibland. Hon tar det väldigt bra men för mig känns det jobbigt, och jag hoppas känslostormarna lägger sig snart...

25/3 - Shpongle, första barnet/ UL visade: pojke / Det blev en:
6/5- Lo_, andra barnet/ Gissar på:/ UL visade/ Det blev en:
11/5 - domesticus, andra barnet / Gissar på:Pojke/ UL visade: Tjej / Det blev en:
25/5 - Linn-Nora, första barnet
30/5- Tingeling84,tredje barnet/UL visade:kille/Det blev en:

Födda:
31/3- Zata, Pojke, Hjalmar (beräknad 20/3)
2/4- Mulles_matte, Pojke, Oskar (beräknad 29/3), 3955 g och 53 cm lång
3/4- Sedna, Pojke (beräknad 8/4), 3500 g och 50 cm
13/4 anonymapril, flicka (beräknad 19/4), 3484g och 50cm
13/4 MinIan, pojke (beräknad 10/4), 3775g och 50cm
16/4 Whirlie, flicka (beräknad 21/4), 4030g och 52 cm
20/4 Jenka, flicka Elvira (beräknad 5/4), 3830g, 52 cm
22/4 Pengy, pojke Walter (beräknad 17/4), 3880g, 53 cm:)
4/5 Anonymusen, en pojke (beräknad 6/5), 3945 g, 52 cm
8/5 Kaki, en pojke (beräknad 1/5), 3690g 51cm
8/5 Minusgraader, flicka Vera (beräknad 29/4), 3305g , 49cm.
10/5 Iglatjarn, Molly 2890gr, 47cm lång.

Tror jag fått med mig den senaste listan.
Allt bara bra här. Molly är nu fem dagar och mest sover och äter. Får väckas var fjärde timma för att äta. Storebror var precis tvärtom, vare sig åt eller sov nåt alls de första månaderna. Så vi rider på vågen av enkelhet just nu och hoppas det håller i sig så länge som möjligt. :D

25/3 - Shpongle, första barnet/ UL visade: pojke / Det blev en:
6/5- Lo_, andra barnet/ Gissar på:/ UL visade/ Det blev en:
25/5 - Linn-Nora, första barnet
30/5- Tingeling84,tredje barnet/UL visade:kille/Det blev en:

Födda:
31/3- Zata, Pojke, Hjalmar (beräknad 20/3)
2/4- Mulles_matte, Pojke, Oskar (beräknad 29/3), 3955 g och 53 cm lång
3/4- Sedna, Pojke (beräknad 8/4), 3500 g och 50 cm
13/4 anonymapril, flicka (beräknad 19/4), 3484g och 50cm
13/4 MinIan, pojke (beräknad 10/4), 3775g och 50cm
16/4 Whirlie, flicka (beräknad 21/4), 4030g och 52 cm
20/4 Jenka, flicka Elvira (beräknad 5/4), 3830g, 52 cm
22/4 Pengy, pojke Walter (beräknad 17/4), 3880g, 53 cm:)
4/5 Anonymusen, en pojke (beräknad 6/5), 3945 g, 52 cm
8/5 Kaki, en pojke (beräknad 1/5), 3690g 51cm
8/5 Minusgraader, flicka Vera (beräknad 29/4), 3305g , 49cm.
10/5 Iglatjarn, Molly 2890gr, 47cm lång.
10/5 domesticus, flicka Thea (beräknad 11/5), 3635 g, 50 cm

@Pengy ja Vi använder 50 och 56 parallellt men i början är ju allt stort. Vissa 56 blir tightare också :o

Kl
Börjar känna av lite tankar på att det (troligen) är sista barnet och sista gången jag har en sån liten. Samtidigt ser jag fram emot att hon blir större, tycker definitivt det blivit roligare med tiden med storebror. Och börjar redan bli rastlös nu när energin och humöret är tillbaka.
Har nog druckit för lite vatten nu i senaste dagarnas värme... Huvudvärk!

Så mycket rutiner har hon inte än, mer än att det sovs på nätterna (peppar peppar, och utöver amning då) och är nån timme av missnöje på kvällen innan hon somnar.

@Zata Frågar dig då jag har för mig att du också körde på endast ersättning. Är lite nyfiken hur mycket er kille äter? Hur mycket ger ni per måltid? Jag tycker det är så svårt att veta hur mycket Walter vill ha, varierar så himla mycket från måltid till måltid.

Här kommer min förlossningsberättelse, den blev dock lite lång :o
Onsdag 2/5 var jag på kontroll hos bm och hon tyckte att bebis hjärtljud var väl höga (170-180), så jag åkte till förlossningen för kontroll. Min tidigare MVC-bm Åsa jobbade på förlossningen den kvällen så jag blev väl omhändertagen av henne. Jag har väldigt stort förtroende för Åsa och blev väldigt ledsen när hon slutade på MVC, så jag var glad att det var hon som tog hand om mig och bebis. Ctg visade på fortsatt höga hjärtljud men jag fick åka hem och komma tillbaka för ultraljud dagen efter. Ultraljudet på torsdagen visade att det var lite för lite fostervatten så läkaren ville sätta igång mig på fredagen (dagen efter alltså). Åsa jobbade även vid detta besök så hon blev informerad om att jag skulle sättas igång på fredagen. Åsa hade nämligen lovat mig att vara med som doula under förlossningen, om hon hade möjlighet.

På fredag fm blev jag uppringd av förlossningen och fick veta att jag och min sambo var välkomna under fm för igångsättning och förlossning! Jag ringde till sambon, som var på jobbet och när han kom hem åkte vi in till förlossningen. Det kändes väldigt overkligt och jag hade svårt att greppa att vi skulle få träffa bebis inom kort. Jag var så inställd på att gå 2 veckor över tiden, som jag gjorde med dottern. Nu hade jag inte ens nått fram till BF. Dessutom var jag jätteförkyld med bihåleinflammation och gick på en penicillin kur. Jag var inte alls redo för förlossning.

Väl på förlossningen blev jag undersökt och det visade sig att jag var öppen 3 cm och tappen var mjuk. Barnmorskan Marie skulle vara med mig under hela förlossningen och det kändes skönt. Hon tog hål på hinnorna vid kl 12 och sen åt jag lunch. Vid kl 13 kom Åsa, hon hade blivit informerad om läget och trots att hon var ledig så kom hon för att vara min doula. Jag fick värkstimulerande dropp och min kropp jobbade på. Vid kl 15 hade jag etablerade värkar. De kändes, men jag tyckte ändå att jag hade kontroll och kunde andas igenom dem. Jag kunde variera ställningar och ömsom stod med ståbord och ömsom satt på pilatesboll. Nu började värkarna kännas ordentligt och jag fick ställa mig på knä i sängen. Jag var nu öppen 8 cm och började må väldigt illa och kräktes. Vid det här laget började jag ångra alltihopa och ville antingen klä på mig och gå hem eller ta ett kejsarsnitt. Åsa var helt fantastisk och stöttade mig genom det jobbiga. Hon baddade min panna med en kall handduk och tog hand om mig när jag kräktes. Helt plötsligt ändrade värkarna karaktär och det började trycka på ordentligt där bak. Marie och Åsa guidade mig genom krystvärkarna och sa till när jag fick trycka på och när jag bara skulle andas. Marie och en uska tryckte varma handdukar mot underlivet och det var skönt. Just delen med att krysta och andas tyckte jag var svårt, hela kroppen ville bara trycka på. Jag kramade sönder både min stackars sambos och Åsas hand tror jag :p Krystvärkarna började 17:50 och 18:00 föddes vår underbara lilla pojke :heart

Jag fick närma mig bebis i lugn och ro och i min egen takt. Det uppskattade jag väldigt mycket, att det inte var någon som la upp honom på bröstet direkt utan att jag fick möjlighet att ”ta in” honom och situationen först. Efter en stund kunde jag lyfta upp honom och ha honom på bröstet och min sambo klippte navelsträngen. Bebis fick ligga kvar på mitt bröst medan Marie och Åsa försökte få ut moderkakan. Den ville inte komma ut och det beslutades om ytterligare dropp. Tyvärr är jag väldigt svårstucken och narkossköterska och läkare blev tillkallade. De fick kämpa en del med att få dit en till infart, men trots mer dropp ville inte moderkakan komma ut. Så jag blev ivägkörd till operation medan bebis fick vara ned sambon. Jag tror att det var bra, att min sambo också fick en stund med bebis där de fick skapa ett band. Innan dess hade dock bebis ammat en bra stund. Åsa följde med mig till operation men föreslog att hon kunde gå och vara med sambo och bebis och det fick hon gärna. Så Åsa tog hand om bebis och min sambo medan jag blev opererad. Jag fick dock vänta en stund på läkaren och under tiden ”snackade jag skit” med opaköterskorna och diskuterade Lets dance och Jon-Henrik Fjällgren :DNär op var klart så fick jag komma tillbaka till mina pojkar :heart Åsa hade då åkt hem, men hon var förbi opsalen och sa hej då först. Vi var kvar på förlossningen hela natten i väntan på att mina dropp skulle gå färdigt. På lördag morgon fick vi åka upp till BB och sen var vi kvar där till måndag em. Jag hade förlorat rätt mycket blod och fick 2 påsar blod och en påse med järndropp. Vi fick hjälp med amningen på BB och det var uppskattat, i övrigt fick vi lugn och ro, precis som vi önskat. Bebis var lite gul vid hemgång och vi fick komma på två återbesök, men värdena gick ner och allt såg bra ut.

Sammanfattningsvis så är jag fantastiskt nöjd med både förlossningen och vistelsen på BB. Jag hade ett otroligt bra stöd i min sambo och i Åsa. Hon visste precis vad jag behövde och kunde guida min sambo i hur han skulle hjälpa mig. Jag är så himla tacksam över att hon var med :heart Jag har fått min ”revansch” på förlossningen med dottern och jag har fått känna att min kropp klarar av att föda barn. Det låter fånigt, men jag ser på min kropp på ett helt annat sätt nu. Istället för att känna att den svikit mig och är värdelös, så känner jag stolthet. Jag har lyckats föda ett barn utan hjälpmedel och helt utan smärtlindring! All personal på förlossningen, op och BB var makalösa. Det kändes som att de verkligen läst mitt förlossningskontrakt och gjorde precis som vi önskade.

Grattis @Kaki @Lo_ @Iglatjarn och @domesticus :)

Här rullar det på, som storasyster säger ”bäbis äta sova äta sova” ;) Amningen har kommit igång och det känns jätteskönt. Bebis vaknar och säger till när han är hungrig, vilket är ca varannan timme de två senaste nätterna. Känns ändå bra, storasyster var vi tvungna att väcka var 3:e timme och hon orkade inte äta så mycket så amningen strulade en hel del och vi fick amma + ge ersättning. Så det känns väldigt bra att allt som har med mat och amning att göra hittills funkar bra. Dock är bebis lite glupsk och mjölken rinner till lite fort, så bebis sätter ofta i halsen från början av amningen.

Sambon har varit hemma sina 10 dagar, nu väntar jobb i två veckor och sen har han semester och är föräldraledig i totalt två månader. Hur gör ni andra nu i sommar? Å hur har ni tänkt göra med föräldraledigheten? Delar ni eller tar en av er ut större delen?

Grattis @Kaki @Lo_ @Iglatjarn och @domesticus :)

Här rullar det på, som storasyster säger ”bäbis äta sova äta sova” ;) Amningen har kommit igång och det känns jätteskönt. Bebis vaknar och säger till när han är hungrig, vilket är ca varannan timme de två senaste nätterna. Känns ändå bra, storasyster var vi tvungna att väcka var 3:e timme och hon orkade inte äta så mycket så amningen strulade en hel del och vi fick amma + ge ersättning. Så det känns väldigt bra att allt som har med mat och amning att göra hittills funkar bra. Dock är bebis lite glupsk och mjölken rinner till lite fort, så bebis sätter ofta i halsen från början av amningen.

Sambon har varit hemma sina 10 dagar, nu väntar jobb i två veckor och sen har han semester och är föräldraledig i totalt två månader. Hur gör ni andra nu i sommar? Å hur har ni tänkt göra med föräldraledigheten? Delar ni eller tar en av er ut större delen?
Ia mat, Ia bajs säger sonen här :p

Planen är att jag är hemma ett år och sen är sambon hemma 5 mån den här gången. Mycket för att jag ska söka nytt jobb och har troligen störst möjlighet till det på våren (säsongsberoende bransch). Med sonen delade vi rakt av i princip.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hemmet Tog mig friheten att starta en ny tråd då den gamla är full! 🙂 La ut både en liten rutschkana och en halvdefekt gräsklippare på...
59 60 61
Svar
1 209
· Visningar
38 653
Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas i juni. Boken måste vara avslutad inom perioden. För dig som eventuellt inte varit...
26 27 28
Svar
553
· Visningar
15 584
Senast: MiaMia
·
Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
19
· Visningar
3 164
R
Gnägg Jag är ny här på bukefalos. Detta blir min första tråd (förutom en tråd där jag bara presenterade mig lite kort). Så om jag gör nåt fel...
Svar
12
· Visningar
1 130
Senast: Raderad medlem 149639
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama