Vårföräldrar 2017 del tre

Jag tillhör en av dom som gick upp 30 kg förra graviditeten, fick aldrig någon kommentar om att det skulle vara för mycket. Har gått upp 10 kg nu i v 30 så får se vart det landar denna gången. Hade inga problem att gå ner men lät det ta 8-10 månader, på den tiden var allt borta av sig självt. Har annan bm denna gång men inte heller hon har sagt nåt om att jag, utifrån era bm:s mått mätt, gått upp så pass mycket.

Jag tänker att den totala övervikten är sämre än en viss vikt på en viss tid (dvs 45kg övervikt är sämre än 20).

I långa loppet är det säkert det men jag tänker just under tiden man är gravid.

Men jag spekulerar bara som sagt. Är lite intressant att se hur olika det är för olika personer.

Min kompis som är normalviktig fick massor med bannor när hon gick upp totalt 25 kg under graviditeten. Den sista månaden fick hon knappt röra sig pga förvärkar. Så inte så konstigt att hon gick upp mycket sista veckorna.

I långa loppet är det säkert det men jag tänker just under tiden man är gravid.

Men jag spekulerar bara som sagt. Är lite intressant att se hur olika det är för olika personer.

Min kompis som är normalviktig fick massor med bannor när hon gick upp totalt 25 kg under graviditeten. Den sista månaden fick hon knappt röra sig pga förvärkar. Så inte så konstigt att hon gick upp mycket sista veckorna.

Bannor verkar ju mest vara kopplat till vilken sorts BM man har.

Viktuppgången på slutet är ju oftast vätska och det är pga hormoner, finns inget att göra.

Min BM är mest fokuserad på värden (BT HB osv) och att man äter bra. Himla skönt. Och den jag hann träffa medan jag fortfarande var fet sade bara att det är bra att begränsa uppgången om man kan (dvs äta bra mat i lagom portioner och sedan blir det som det blir).

Bannor verkar ju mest vara kopplat till vilken sorts BM man har.

Viktuppgången på slutet är ju oftast vätska och det är pga hormoner, finns inget att göra.

Min BM är mest fokuserad på värden (BT HB osv) och att man äter bra. Himla skönt. Och den jag hann träffa medan jag fortfarande var fet sade bara att det är bra att begränsa uppgången om man kan (dvs äta bra mat i lagom portioner och sedan blir det som det blir).

Jag tror även det är olika på olika mvc. Vissa trycker på det mer än andra. På mitt hälsosamtal hade jag en BM-student och på henne lät det som att om jag gick upp mer än 4 kg så plågade jag bäbisen. Där sa däremot min BM ifrån.

Jag är tacksam att jag har en bm som är stöttande i allt. Sen gick jag bara upp 11 kg med förra och än så länge är jag i v 24 och ligger på 3,5 kg minus från innan grav vikt, gör nog att hon håller koll så det inte går för långt åt andra hållet.

Kl
Kroppen säger big no no till allt vad innebär rörelse just nu. Två dagars städ race var visst inte vad den behövde :meh: :arghh: Så jag värmer soffan medans gubben lagar middag :grin: Får se hur fasen jag ska ta mig till sängen sen :nailbiting:

Magknip extra allt typ.
Först är magsäck och tarmar arga, fis på tvären eller nåt. Promenader brukar lätta men då får jag galna sammandragningar typ mensvärk istället.

Känner verkligen glamouren idag :rofl:

(Kanske ska be om en odling på onsdag när jag träffar BM).

#Hon skulle skicka remiss till Auroramottagningen för att utreda snitt (som jag blivit lovad av dem men men) men hon kunde inte låta bli att trycka på inte bara en vaginal förlossning utan även igångsättning (vilket står i mina journaler att jag aldrig i helvete kommer gå med på igen) för man kan ju sätta igång mig tidigare denna gången om vattnet går... Och det behöver ju inte alls ta så lång tid denna gång... :wtf:

Det har hon mage att säga till någon som fick föda med akut snitt 51 timmar efter igångsättning. 76 timmar efter vattenavgång, 88 timmar utan sömn :cautious: Var jag ens nära till en vaginal förlossning efter den tiden???? Nope, öppen 4 centimeter. Är så tacksam över att hon inte har någonting som helst att säga till om när det gäller min förlossning.

Dessutom sade hon att Aurora-teamet troligtvis inte skulle kalla mig förrän i slutet av graviditeten då man inte vet hur man vill ha det förrän precis i slutet. Tack för den dumförklaringen :rage:

Åh ja just det, en del BM på förlossningen vägrade undersöka mig till slut för att "det känns som om vi våldtar dig". Tack, det kändes så för mig också. Skrek av smärta och visste inte var jag skulle ta vägen.

Men jo, jag kan nog tänka mig en vaginal förlossningen, och allra helst en igångsättning igen :banghead::banghead::banghead:
:banghead::rage:

@Fille Jo, har 14 arbetsdagar kvar nu. Men känner mig lagom opedagogisk o har pyspunka på riktigt. Men nu har denna veckan börjat och sen är det ju bara två kvar. Typ. Det var roligt att vara på jobbet även om det är jobbigt.

Magknip extra allt typ.
Först är magsäck och tarmar arga, fis på tvären eller nåt. Promenader brukar lätta men då får jag galna sammandragningar typ mensvärk istället.

Här med. Magen bråkar som fn. Fick provsvaret på urinodlingen i dag o det var negativt. Bråkande tarmar med omväxlande förstoppning o magkatarr. Vadå äta liksom, mår konstant illa....

Magknip extra allt typ.

Kan det vara uvi med sånna symptom? Jag har haft det plus att jag det sved lite i helgen när jag kissade. Idag har jag inte kännt något när jag var på toa men fy fasen va kroppen är lack på mig.

Kan det vara uvi med sånna symptom? Jag har haft det plus att jag det sved lite i helgen när jag kissade. Idag har jag inte kännt något när jag var på toa men fy fasen va kroppen är lack på mig.

Kan vara. Har inga andra symptom på uvi men som gravid kan det tydligen vara extra lurigt.

Är det normalt att det känns som att jag trycker ut hela nedre regionen när jag sitter på toa?? Kan kvitta om.jag bara kissar. Men det känns som att allting licksom trycker neråt. Kommer inte ihåg detta fenomenet från förra grav :confused:

Varit på BM besök idag, allt såg bara fint ut!
Hb't hade gått upp från 109 till 122, blutsaften fungerar.
Socker på 3,8
Blodtryck 110/60
Sf mått 26,5
Viktuppgång 12kg
Hjärtljud 147

BM va jättenöjd och nu har vi bokat in till och med sista veckan i graviditeten, blir kontroll 1gång/vecka från och med nu.
Nästa vecka är det dags för tul igen, fick en tidigare tid då min läkare va tillbaks ifrån sin semester och ville träffa oss.
Känns som att det börjar dra ihop tåtarna och alla täta besök gör att man känner sej i lite överläge och det är otroligt skönt som omväxling.
82dagar kvar!!

Är det normalt att det känns som att jag trycker ut hela nedre regionen när jag sitter på toa?? Kan kvitta om.jag bara kissar. Men det känns som att allting licksom trycker neråt. Kommer inte ihåg detta fenomenet från förra grav :confused:

Jag kände det faktiskt för första gången nyss när jag var på toa! Eller ja som att det tröck på när jag kissade!

Ja.
Ibland undrar jag om han är på väg ut bara jag står upp :crazy:

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag är lite nyfiken på hur det sett ut för er som blivit gravid som "äldre". Jag vill inte sätta en fast gräns, utan tänker att ni...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
4 704
Senast: MML
·
Gravid - 1år Om allt går som det ska blir vi en till i familjen till hösten :heart Jag har två traumatiska förlossningar i bagaget, så även om det...
2
Svar
21
· Visningar
435
Gravid - 1år Någon mer här som inte äter fisk? Blev ni rekommenderade att äta omega 3 under graviditeten? När jag sa till min bm att jag inte äter...
Svar
17
· Visningar
795
Gravid - 1år Det känns fortfarande overkligt, men ni här vet ju redan om det iallafall! Jag hoppas på att få sällskap i tråden, men annars får jag...
2
Svar
34
· Visningar
2 096

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka