Vårföräldrar 2017 del tre

Då har dagen kommit. Dagen då mitt jobb känns fullständigt irrelevant och onödigt. fram till nu har det känts kul o motiverande. Nu känner jag mig som en höggravid opedagogisk lärare med pyspunka. Ont i magen, ont i fogar och trött i kroppen, sammandragningar och förvärkar, magkatarr från helvetet och lite förstoppning på det. Vill bara ligga på soffan o titta på tv :grin: igår jittade jag inte ens börja packa bebisens skötväska :meh:

@Mayalv Jag hade också en väldigt lugn idag igår ända tills jag skulle gå och lägga mig. Då bestämde sig bäbis för att testa hur mycket magen kan expandera. :idea:

@lil-sis Lider med dig! Är glad att jag bara får samandragningar när jag rör mig för mycket!

@Fille Förstår precis hur du har det. Jag kan inte heller sova om dag har dagen fullbokad efter.

Det är så konstigt det där hur kroppen är funtad, jag är ju dessutom mer trött nu än vanligt så behöver ju sova! Men har sovit bra några nätter innan så får leva på den sömnen :p

Då har dagen kommit. Dagen då mitt jobb känns fullständigt irrelevant och onödigt. fram till nu har det känts kul o motiverande. Nu känner jag mig som en höggravid opedagogisk lärare med pyspunka. Ont i magen, ont i fogar och trött i kroppen, sammandragningar och förvärkar, magkatarr från helvetet och lite förstoppning på det. Vill bara ligga på soffan o titta på tv :grin: igår jittade jag inte ens börja packa bebisens skötväska :meh:

Du hade inte så lång tid kvar väl på jobbet?

Jo, jag :) Kul med lite siffror på det hela :up:
På tal om det så måste jag bara fråga vad det är med barnmorskor egentligen? Enligt min BM så är en normal viktuppgång vid graviditet 6kg :confused::confused::confused: Och jag som inte lyckats gå ner alla de 40 jag gick upp med sonen bör inte gå upp mer än totalt 2kg.

Jag struntar högaktningsfullt i vad hon säger om min vikt men varför komma med osanningar när det gäller normal viktuppgång? Jag har alltid hör att normal viktuppgång är 10-12kg O_o

#Hon skulle skicka remiss till Auroramottagningen för att utreda snitt (som jag blivit lovad av dem men men) men hon kunde inte låta bli att trycka på inte bara en vaginal förlossning utan även igångsättning (vilket står i mina journaler att jag aldrig i helvete kommer gå med på igen) för man kan ju sätta igång mig tidigare denna gången om vattnet går... Och det behöver ju inte alls ta så lång tid denna gång... :wtf:

Det har hon mage att säga till någon som fick föda med akut snitt 51 timmar efter igångsättning. 76 timmar efter vattenavgång, 88 timmar utan sömn :cautious: Var jag ens nära till en vaginal förlossning efter den tiden???? Nope, öppen 4 centimeter. Är så tacksam över att hon inte har någonting som helst att säga till om när det gäller min förlossning.

Dessutom sade hon att Aurora-teamet troligtvis inte skulle kalla mig förrän i slutet av graviditeten då man inte vet hur man vill ha det förrän precis i slutet. Tack för den dumförklaringen :rage:

Åh ja just det, en del BM på förlossningen vägrade undersöka mig till slut för att "det känns som om vi våldtar dig". Tack, det kändes så för mig också. Skrek av smärta och visste inte var jag skulle ta vägen.

Men jo, jag kan nog tänka mig en vaginal förlossningen, och allra helst en igångsättning igen :banghead::banghead::banghead:

På tal om det så måste jag bara fråga vad det är med barnmorskor egentligen? Enligt min BM så är en normal viktuppgång vid graviditet 6kg :confused::confused::confused: Och jag som inte lyckats gå ner alla de 40 jag gick upp med sonen bör inte gå upp mer än totalt 2kg.

Jag struntar högaktningsfullt i vad hon säger om min vikt men varför komma med osanningar när det gäller normal viktuppgång? Jag har alltid hör att normal viktuppgång är 10-12kg O_o

En del barnmorskor verkar ju ha helt egna idéer om saker och ting när man läser vad folk skriver här inne :crazy:
Som jag förstått det är det lite olika vad som anses vara "normal viktuppgång" beroende på vad man har för utgångs BMI. För en person med lägre BMI är det normalt att gå upp mer än för en person med högre BMI..

Min BM har än så länge inte brytt sig ett dyft om vad jag väger eller hur mycket jag gått upp.

#Hon skulle skicka remiss till Auroramottagningen för att utreda snitt (som jag blivit lovad av dem men men) men hon kunde inte låta bli att trycka på inte bara en vaginal förlossning utan även igångsättning (vilket står i mina journaler att jag aldrig i helvete kommer gå med på igen) för man kan ju sätta igång mig tidigare denna gången om vattnet går... Och det behöver ju inte alls ta så lång tid denna gång... :wtf:

Det har hon mage att säga till någon som fick föda med akut snitt 51 timmar efter igångsättning. 76 timmar efter vattenavgång, 88 timmar utan sömn :cautious: Var jag ens nära till en vaginal förlossning efter den tiden???? Nope, öppen 4 centimeter. Är så tacksam över att hon inte har någonting som helst att säga till om när det gäller min förlossning.

Dessutom sade hon att Aurora-teamet troligtvis inte skulle kalla mig förrän i slutet av graviditeten då man inte vet hur man vill ha det förrän precis i slutet. Tack för den dumförklaringen :rage:

Åh ja just det, en del BM på förlossningen vägrade undersöka mig till slut för att "det känns som om vi våldtar dig". Tack, det kändes så för mig också. Skrek av smärta och visste inte var jag skulle ta vägen.

Men jo, jag kan nog tänka mig en vaginal förlossningen, och allra helst en igångsättning igen :banghead::banghead::banghead:

Visst att en naturlig förlossning är att föredra men hon borde ju givetvis läst din journal först. Skrämmande behandling faktiskt!

En del barnmorskor verkar ju ha helt egna idéer om saker och ting när man läser vad folk skriver här inne :crazy:
Som jag förstått det är det lite olika vad som anses vara "normal viktuppgång" beroende på vad man har för utgångs BMI. För en person med lägre BMI är det normalt att gå upp mer än för en person med högre BMI..

Min BM har än så länge inte brytt sig ett dyft om vad jag väger eller hur mycket jag gått upp.

Med tanke på att 2 BM och 3 läkare sagt olika om vad jag borde gå upp i vikt så är det nog så att det inte riktigt finns några riktlinjer.

Jag tror personligen att det är farligare att gå upp 20-30 kg som normalviktig än 15 kg som överviktig.

Samma här, jag har meddelat min vikt då och då men ingen av mina BM på någon av graviditeterna har påpekat eller sagt något om hur mycket jag "bör" gå upp. Jag har ändå 2-3 kg övervikt om man ska gå på mitt BMI. Jag har gått upp 11-12 kg båda graviditeterna. De första kilona har ju försvunnit snabbt men de sista har hängt kvar lite längre. Jag är inte en av de lyckliga där kilona rasar vid amning snarare tvärtom då jag är så himla hungrig hela tiden när jag ammar. Jag har dock hunnit gå ner alla kilon innan jag blivit gravid på nytt. Det hade inte stört mig om det råkade försvinna något extrakilo i samband med amningen :D

Måndag = huvudvärk och allmän sjukdomskänsla.

Fattar inte varför, har inte jobbat på evigheter och inte mån-fre på typ hur många år som helst.

:confused:

Med tanke på att 2 BM och 3 läkare sagt olika om vad jag borde gå upp i vikt så är det nog så att det inte riktigt finns några riktlinjer.

Jag tror personligen att det är farligare att gå upp 20-30 kg som normalviktig än 15 kg som överviktig.
Riktlinjer vet jag inte men normal viktuppgång kan ju inte vara så svårt att lista ut om man jobbar med gravida. Det räcker med att jag tittar på min begränsade omgivning så kan jag sluta mig till att de allra flesta gått upp 10-15kg och någon enstaka har dragit iväg. Ingen har gått upp under 10kg.

Kollade orderhistoriken på Jollyroom. Nästan 5000kr sedan första VUL i höstas.

:eek:

Som att skaffa en ny ponny liksom.

(För jag har ju inte bara shoppat där.)

Vi har inte köpt någonting än.
Kommer behöva en syskonvagn och ev. Ett babynest.
Blir säkert lite kläder och sonen ska köpa en snuttefilt till Liten

Riktlinjer vet jag inte men normal viktuppgång kan ju inte vara så svårt att lista ut om man jobbar med gravida. Det räcker med att jag tittar på min begränsade omgivning så kan jag sluta mig till att de allra flesta gått upp 10-15kg och någon enstaka har dragit iväg. Ingen har gått upp under 10kg.

Det är samma för dom gravida runt oss, alla har legat på 10-15kg i uppgång förutom ett par som rusat upp emot 25-40kg. Men dom som ökat så mycket vet jag (nära vänner) har tryggt i sej smask och passat på att trycka i sej "för nu får man ju vara tjock".
Sen finns det ju dom som går upp av vätska och det är ju inte direkt nåt som går att styra.

Min BM säger inte ett ljud eller kommer med pekpinnar utan hon är bara noga med att vikten inte ska skena för det kan ju vara tecken på att nåt är knas.

Jag fick höra vid inskrivningen att jag inte bör gå upp mer än 6 kg i vikt eftersom jag är lätt överviktig. Efter det har BM inte nämnt något om vikten.

Nu i v. 25 så har jag gått ner i vikt. Börjar synas i ansiktet... jag är inte ledsen över det så länge bäbis mår bra

Jaha nu är huset skrubbat uppifrån och ner. Tror fasen inte huset har varit såhär rent sen...någonsin :D
Men man skäms ju lite när man bytar damsugarpåse när man börjar och får byta igen när man är färdig :o :angel: skyller på hundarna och dotter som drar in en massa grus och skit samt fäller så mycket att jag hade kunnat tova mig en extra hund :eek:

Bebis har iaf sovit gott under min städmania :laugh: och dansar nu tillsammans med dottern till Doras danslektion på tv :D :rofl:

Finns det inga riktlinjer så brukar vårdpersonal säga olika även om jag håller med dig. Jag bara baserar min åsikt på egen erfarenhet.

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag är lite nyfiken på hur det sett ut för er som blivit gravid som "äldre". Jag vill inte sätta en fast gräns, utan tänker att ni...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
4 704
Senast: MML
·
Gravid - 1år Om allt går som det ska blir vi en till i familjen till hösten :heart Jag har två traumatiska förlossningar i bagaget, så även om det...
2
Svar
21
· Visningar
435
Gravid - 1år Någon mer här som inte äter fisk? Blev ni rekommenderade att äta omega 3 under graviditeten? När jag sa till min bm att jag inte äter...
Svar
17
· Visningar
795
Gravid - 1år Det känns fortfarande overkligt, men ni här vet ju redan om det iallafall! Jag hoppas på att få sällskap i tråden, men annars får jag...
2
Svar
34
· Visningar
2 096

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka