Vårföräldrar 2017 del tre

Ni med foglossning. Va gör ni för att minska smärtan?
Jag har ett bälte, går hos sjukgymnast, gör vattengympa med ett specialanpassat program, gör övningar hemma som jag fått av sjukgymnasten, är 75% sjukskriven och har fått citodon för smärtan.

Har även testat tens men det hjälpte inte. Undviker såklart långpromenader och trappor. Känner att jag bara blir sämre och sämre så tänkte om någon här inne har lite bra tips?

Vila har fungerat bra för mig. Har kunnat variera ställning "fritt" sedan v 15 eftersom jag varit sjukskriven så länge. Går inga långa sträckor, hellre flera om dagen (fodrar hästarna 4 ggr/dag och de står i princip utanför fönstret). Varierar ofta mellan att sitta, ligga (höger vänster rygg) och att gå/stå. Korta steg.

Har inte kunnat göra något med hästarna för minsta lilla "dra i snöret" har skurit som knivar. Hundarna går lösa som tur är.

Sambon får bära "allt".

Även bra dagar har jag tagit det lugnt.

Men mina bäckensmärtor har varit ganska lätthanterliga så länge jag kunnat styra mina dagar själv.

(Sista två veckorna ca har smärtorna minskat rejält till knivar om jag vrider fel och om jag sätter mig fel. Annars verkar jag kunna gå nästan som vanligt igen *peppar peppar*.)

Jag har varit i stan idag och fikat, handlat och råkade få med lite fler barnkläder från second hand. :o Helt slut i kroppen och öm överallt. 7 veckor kvar idag så blir kanske inga mer svängar till stan före bf, jag kan bara åka på helgerna när vi har bilen hemma och nu börjar kroppen bli så slut av det. Så är det mycket kvar att fixa hemma också.

Sambon tycker tydligen det är läskigt när magen rör sig. Rörelserna har blivit ganska annorlunda, det tänjer och trycker mer och ser ut som att något rör sig över magen under skinnet. :rofl:

Ni med foglossning. Va gör ni för att minska smärtan?
Jag har ett bälte, går hos sjukgymnast, gör vattengympa med ett specialanpassat program, gör övningar hemma som jag fått av sjukgymnasten, är 75% sjukskriven och har fått citodon för smärtan.

Har även testat tens men det hjälpte inte. Undviker såklart långpromenader och trappor. Känner att jag bara blir sämre och sämre så tänkte om någon här inne har lite bra tips?

Rör mig försiktigt, tar alvedon till natten (får muskelsmärtor också) och biter ihop.
Inga rörelser i sidled. Kudde mellan knäna när kag ligger för att avlasta.
Sen har jag kryckor som hjälpmedel.

Hoppar in från vintertråden.
Bortsett från många redan nämnda saker så var jag väldigt hjälpt av att ha glidlakan i sängen när foglossningarna var besvärliga, även pall i duschen var en mycket stor hjälp.

@lil-sis Vila funkar för mig med men blir så otroligt rastlös. Igår var inte så hysteriskt aktiv men kan knappt gå ändå på kvällen. Idag har i princip bara varit ute och gått en sväng men har väldigt svårt att röra mig ändå.

@Hyacinth Jag åt Alvedon ett tag men det hjälpte inte. Så fick citodon istället men de blir jag väldigt påverkad av så tar dom bara till natten.
Vart får man tag på ett par kryckor?

@lil-sis Vila funkar för mig med men blir så otroligt rastlös. Igår var inte så hysteriskt aktiv men kan knappt gå ändå på kvällen. Idag har i princip bara varit ute och gått en sväng men har väldigt svårt att röra mig ändå.

Jag pluggar ju också så jag har att göra hela tiden, det underlättar!

Men jag går verkligen _lite_.

Kommer vara en lång väg tillbaka sen men jag känner ändå att jag tacklat det rätt.

@kakan89 kryckor och duschpall kan man i många landsting få låna via vårdcentralens sjukgymnaster eller arbetsterapeuter.
Jag rekommenderar verkligen pall i duschen eftersom det ofta tar så mycket av fogarnas förmåga som man kan använda till roligare saker.

@Hyacinth Jag åt Alvedon ett tag men det hjälpte inte. Så fick citodon istället men de blir jag väldigt påverkad av så tar dom bara till natten.
Vart får man tag på ett par kryckor?

Jag fick via vc.

Ja, man blir rastlös, men hellre det än så ont att jag gråter. Jag behöver ändå hjälp med allt, typ att ta på mig kläder på underkroppen, så jag utmanar inte ödet så gärna. Försöker ta en sväng om dagen, helst på morgonen så sover jag efter det.

Jösses vad många av er har det jobbigt med er foglossning :crazy:

Jag går in i v 30 imorgon, kan fortfarande rida och gå långpromenader utan minsta smärta i fogarna. Idag har vi spenderat dagen på Skövde badarena och efter ett restaurang besök ligger vi nu på hotellrummet och slösurfar. Jag blir trött i ryggen av för mycket stillastående och känner mig allmänt tung men annars har jag egentligen inga problem men jag är ändå helt galet trött på att vara gravid. Hur känner inte ni då som har så ont...

Sambon kom hem från sin bror vid tre inatt, då la han sig och höll om mig med ena handen på magen. Bäbisen vaknade och sparkade massor mot pappas hand, så himla mysigt!! :love: Har börjat längta massor efter bäbis, förut har det hela tiden varit så långt bort så att det inte "varit nån ide" att längta men nu är det ju så nära så nära!!! Max 45 dagar typ!!
Har börjat få massor med sammandragningar, förut fick jag bara vid motion, i början av veckan kom det nån gång om dagen utöver vid motion men senaste två tre dagarna är det nästan hela tiden! Började med hallonbladste i torsdags, kan det bero på det? :p Jag är dock väldigt tveksam till "hokuspokus" men måste ändå testa haha :angel: Dricker ju ändå te dagligen då kan det ju lika gärna vara med hallonblad lixom!!

Jag fick via vc.

Ja, man blir rastlös, men hellre det än så ont att jag gråter. Jag behöver ändå hjälp med allt, typ att ta på mig kläder på underkroppen, så jag utmanar inte ödet så gärna. Försöker ta en sväng om dagen, helst på morgonen så sover jag efter det.

Så dålig är jag inte än men får försöka vara lite mer försiktig så det inte blir så. Är så tacksam för att sambon gör i princip allt här hemma utan minsta lilla gnäll.

I morse när jag tog ut hästarna kände jag äntligen känslan att "jaaaaaa, snart kan vi faktiskt börja jobba igen". Det var en härlig känsla, tidigare har jag mest bara varit less för att det har känts som en hel evighet och lite till innan vi är på banan igen.
Vet däremot inte hur jag ska göra med den gamle efter betet, den kan bli så att han får galoppera vidare. Jag tänkte göra honom till pensionär men jag vet inte om han kommer gilla det. Just nu känns han mest bara missnöjd :(
Det blir något som jag får ta ställning till senare när den nya familjemedlemmen gjort entré och visat vem hen är.

I morse när jag tog ut hästarna kände jag äntligen känslan att "jaaaaaa, snart kan vi faktiskt börja jobba igen". Det var en härlig känsla, tidigare har jag mest bara varit less för att det har känts som en hel evighet och lite till innan vi är på banan igen.
Vet däremot inte hur jag ska göra med den gamle efter betet, den kan bli så att han får galoppera vidare. Jag tänkte göra honom till pensionär men jag vet inte om han kommer gilla det. Just nu känns han mest bara missnöjd :(
Det blir något som jag får ta ställning till senare när den nya familjemedlemmen gjort entré och visat vem hen är.

Alltid tråkigt att fatta beslut, men jag brukar tänka att ett dött djur lider inte, det gör inte saken direkt lättare men känns i alla fall något bättre!

Alltid tråkigt att fatta beslut, men jag brukar tänka att ett dött djur lider inte, det gör inte saken direkt lättare men känns i alla fall något bättre!

Jag tänker också så. För hästens skull.

En period var tanken att ena hästens medryttare skulle ta den på foder och jag skulle ha den gamle + "ponnyn" men av olika orsaker är det inte längre ett alternativ.
Den gamle är inte supergammal, men ändå för gammal för att jag ska vara tillfreds med att sälja när han inte varit skadefri genom åren.

Barnet har åkt till sina kusiner, sambo kör en kontorsdag. Jag hade behövt åka till köpcentret i staden men drar på det i några dagar till ;).
Full rörelse i magen, sparkarna består numer av bökande och stökande och det är rätt skönt att det äntligen känns som att det börjar närma sig slutet!

Fantastiskt att det ska ta dryga 2 timmar att städa ovanvåningen, som annars tar mig typ 45 min :meh: Nu är det bara hela nedervåningen kvar :wtf: :meh: Är inte ens särskilt stökigt, allt tar bara längre tid eftersom man har hastigheten av en krypande skalbagge :laugh: :grin:

Tror förresten jag känt bäbisen hickat några gånger, men inte kopplat det förrän nu! Har vid varje tillfälle funderat på vad barnet gör för typ rytmisk rörelse om och om igen med ganska täta intervaller, ganska långt ner, finner det lite obehagligt. Men det måste väl nästan va hicka?

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag är lite nyfiken på hur det sett ut för er som blivit gravid som "äldre". Jag vill inte sätta en fast gräns, utan tänker att ni...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
4 708
Senast: MML
·
Gravid - 1år Om allt går som det ska blir vi en till i familjen till hösten :heart Jag har två traumatiska förlossningar i bagaget, så även om det...
2
Svar
28
· Visningar
672
Gravid - 1år Någon mer här som inte äter fisk? Blev ni rekommenderade att äta omega 3 under graviditeten? När jag sa till min bm att jag inte äter...
Svar
17
· Visningar
795
Gravid - 1år Det känns fortfarande overkligt, men ni här vet ju redan om det iallafall! Jag hoppas på att få sällskap i tråden, men annars får jag...
2
Svar
34
· Visningar
2 104

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V
  • Annonsera mera hundar 2

Hästrelaterat