Vårföräldrar 2017 del tre

Min BM erbjöd grupp men då var jag på praktik en bit hemifrån så kom inte ifrån, så har blivit erbjuden att gå i grannkommunen, så vi ska gå 2/2, 9/2 samt 23/2! Ska bli kul, jag är ju rätt nyinflyttad så känner inte allt för mkt folk :)

Köpte Pevaryl. Ska kolla upp flukonazol, apotea är väl billiga på dylikt?

Flukonazol är svindyrt om man inte får det på recept men helt klart värt att prova (besvären försvinner på någon dag). Jag måste ha på recept annars "tar" det inte, en tablett på 150mg funkar inte (vilket är den normala dosen) utan jag får käka 1x50mg per dag i två veckor :meh:

De lokalverkande i stil med Pevaryl får jag nässelutslag av pga för lång hemmabehandling under universitetstiden. När jag kom till läkaren såg det riktigt illa ut.

Edit: Kolla så att den är kompatibel med graviditet bara.

Min BM erbjöd grupp men då var jag på praktik en bit hemifrån så kom inte ifrån, så har blivit erbjuden att gå i grannkommunen, så vi ska gå 2/2, 9/2 samt 23/2! Ska bli kul, jag är ju rätt nyinflyttad så känner inte allt för mkt folk :)

Jag är också nyinflyttad så det är därför jag så gärna vill gå. Tycker det är jättekul att träffa andra mammor på vattengympan

Jag är också nyinflyttad så det är därför jag så gärna vill gå. Tycker det är jättekul att träffa andra mammor på vattengympan

Ja det blir ju lite lättare att få kontakt med folk som också ska ha barn! Sen vet man ju inte, kanske inte är nån man klickar med sådär men går man inte så vet man ju inte :)

Det står någonting på anslagstavlan men BM har inte pratat om det. Är i vecka 26 nu så antar att det är för tidigt? :confused:

Det tror jag inte :) den jag skulle gått på i min kommun om jag hade varit hemma startade när jag var i typ v25 :) jag är i 36+0 när min kurs startar och det är nästan för sent i alla fall. Sista tillfället kan hända att jag missar OM bäbis kommer nån vecka för tidigt!

Vi gick på föräldrautbildning i samband med första graviditeten men det var ju mer föreläsningar som man satt och lyssnade på. Jag kände inte att det var något "forum" för att träffa likasinnade. När det var slut gick alla därifrån och under föreläsningen fanns det inte tid för diskussioner. Då har mammagrupperna som BVC sammankallat gett mig mycket mer på det planet. Nu tror jag dessutom inte att de håller några föräldrautbildingar längre p.g.a resursbrist.

Min kommun erbjuder också bara föräldragrupper inför första barnet och i vårt fall var det givande sammankomster. Själv föreläsningarna var sådant som gick att läsa sig till på eget håll och som hade kunnat kvitta, däremot hade vi alltid en halvtimmes avbrott mitt i där vi fikade tillsammans och sedan fick vi sitta kvar så länge vi ville efteråt och prata. Föräldragruppen är det som varit mest givande och vi träffas fortfarande några gånger om året och pratar om vad som händer. På öppna förskolan och leklandets sångstunder upplever både jag och sambon att det varit svårare att komma in i gemenskapen.

Har börjat få ont i ländryggen, haft det tre dagar irad nu, jag som mått bra så länge vill inte avsluta sängliggandes... rör på mig ändå men det är inte skönt :(

Jag skulle gärna gå i en föräldragrupp just för att lära känna lite folk och sådär, men tror den föräldrautbildning som erbjuds här mer är i form av salsföreläsning typ.. :crazy: Känns inte så socialt och öppet för frågor och diskussion liksom..
Har anmält mig till en kurs i gravidyoga i alla fall och hoppas få lite social samvaro där. Skulle gärna gå på typ vattengympa eller så också, men hittar ingen här som är speciellt för gravida utan man får hålla till godo med de vanliga passen.

Tråkigt att det känns som om utbudet är så dåligt. Måste väll vara många som är intresserade av att träffa andra i "samma situation"..

Jag skulle gärna gå i en föräldragrupp just för att lära känna lite folk och sådär, men tror den föräldrautbildning som erbjuds här mer är i form av salsföreläsning typ.. :crazy: Känns inte så socialt och öppet för frågor och diskussion liksom..
Har anmält mig till en kurs i gravidyoga i alla fall och hoppas få lite social samvaro där. Skulle gärna gå på typ vattengympa eller så också, men hittar ingen här som är speciellt för gravida utan man får hålla till godo med de vanliga passen.

Tråkigt att det känns som om utbudet är så dåligt. Måste väll vara många som är intresserade av att träffa andra i "samma situation"..

För oss var föräldrautbildning och föräldragrupp två helt olika saker.

Föräldrautbildning anordnades av MVC för de som var inskrivna där och skulle föda ungefär samtidigt. Det var typ en föreläsning vid två tillfällen i mindre grupp. Vi var kanske 10 par och det fanns möjlighet för frågor. Sjukhuset hade även salsföreläsning med information om förlossningen och själva BB-tiden.

Föräldragrupp anordnas av BVC och sätts samman efter att barnen har fötts. Den berodde ju på vilket BVC man har valt och inte vilket MVC.

Idag verkar jag inte kunna röra mig en millimeter utan att få sammandragningar :cautious: Tur man jobbar hemifrån idag åtminstone. Kommer bli en intressant upplevelse att gå och hämta sonen på förskolan i eftermiddag

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag är lite nyfiken på hur det sett ut för er som blivit gravid som "äldre". Jag vill inte sätta en fast gräns, utan tänker att ni...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
4 694
Senast: MML
·
Gravid - 1år Om allt går som det ska blir vi en till i familjen till hösten :heart Jag har två traumatiska förlossningar i bagaget, så även om det...
Svar
15
· Visningar
311
Senast: Flixon
·
Gravid - 1år Någon mer här som inte äter fisk? Blev ni rekommenderade att äta omega 3 under graviditeten? När jag sa till min bm att jag inte äter...
Svar
17
· Visningar
795
Gravid - 1år Det känns fortfarande overkligt, men ni här vet ju redan om det iallafall! Jag hoppas på att få sällskap i tråden, men annars får jag...
2
Svar
34
· Visningar
2 089

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka