Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Va och testade olika bakåtvända stolar idag, vad ska ni ha? Föll för smidigheten hos Cybex med snurrbar stol, men dom kan bara ha den upp till 19kg tyvärr. Han satt bra i både den, Be Safe och Axkid Minikid. Fanns ju hur mkt som helst att välja på
Vi har köpt en Britax Max Way men inte installerat den än. Ska också vara en stol som många barn kan sitta länge iVa och testade olika bakåtvända stolar idag, vad ska ni ha? Föll för smidigheten hos Cybex med snurrbar stol, men dom kan bara ha den upp till 19kg tyvärr. Han satt bra i både den, Be Safe och Axkid Minikid. Fanns ju hur mkt som helst att välja på
@kakan89 visst var det ehler danlos de pratade om eller är jag fel på det?
Japp det var det och har fått det konstaterat nu.
Undrar om min tutt-gris kommer sluta ammas självmant före typ tonåren
Hur ställde de diagnosen? Har fått den av en läkare medan en annan säger att diagnosen bara får ställas på centrum för speciella diagnoser.. Vilken typ?
Inte lillasyster här, hon har börjat gräva under tröjan o dra dem i rätt läge
Hade först möte med sjukgymnast och läkare på VC. De kände inte att de hade kompetensen för att sätta 100% diagnos så skickade en remiss till rehabiliteringsmedicin. Så där hade jag en genomgång med sjukgymnast och överläkare. Gick igenom brightonskalan samt sammanfattade mina besvär. Fick diagnosen h-EDS. Egentligen ska diagnos ställas hos VC förutom vid vEDS som jag förstod det. Men det är ju inte lätt när de flesta inte ens har en aning om sjukdomen.
En kort sammanfattning av mina symptom.
Överrörlig
Ledsmärta
Muskelsmärta
"Nervsmärta"
Luxationer fingrar/tår
"Låsta leder" armbåge/knän
Öm hud
Inflammationer i muskler
Ryggskott
Nerv i kläm i ryggen
Ärr/bristningar
Svårt att sova
Ramlar ofta/ tappar saker
Svårt att lokalbedöva
Får lätt blåmärken
Trötthet
Åderbråck
Dålig/känslig mage
Graviditet - extrem foglossning, värk-svag
Tar mig friheten att svara.Hu.
Finns det någon form av behandling/symtomlindring?
Hade först möte med sjukgymnast och läkare på VC. De kände inte att de hade kompetensen för att sätta 100% diagnos så skickade en remiss till rehabiliteringsmedicin. Så där hade jag en genomgång med sjukgymnast och överläkare. Gick igenom brightonskalan samt sammanfattade mina besvär. Fick diagnosen h-EDS. Egentligen ska diagnos ställas hos VC förutom vid vEDS som jag förstod det. Men det är ju inte lätt när de flesta inte ens har en aning om sjukdomen.
En kort sammanfattning av mina symptom.
Överrörlig
Ledsmärta
Muskelsmärta
"Nervsmärta"
Luxationer fingrar/tår
"Låsta leder" armbåge/knän
Öm hud
Inflammationer i muskler
Ryggskott
Nerv i kläm i ryggen
Ärr/bristningar
Svårt att sova
Ramlar ofta/ tappar saker
Svårt att lokalbedöva
Får lätt blåmärken
Trötthet
Åderbråck
Dålig/känslig mage
Graviditet - extrem foglossning, värk-svag
Fick diagnosen på vc av min husläkare och sedan skickades jag på multimodal smärtrehab. Fick diagnos fibromyalgi o eds typ 3 (hypomobilitet), men min hud är inte sammetslen vilket läkaren hände upp sig på.
Annars är det full pott på brightonskalan, käkleder som går ur led
Vrickar fötter o knään
Inflammation i muskler o fästen
Nervsmärtor
Ryggskott/diskbråck
Fumlighet, tappar saker
Svårt med smärtstillande
Sår spricker när de sys ihop, får väldigt fula ärr.
mm...
Haft jätteproblem med käkleder o diskar nu o var på tandläkarhögskolan i Malmö.. Fick en remiss till smärtteamet på sjukhuset i närheten och de har nio månaders väntetid
Lever rätt bra med mig själv under tiden o tränar mycket anpassad fysisk träning och rider. Även om jag har ont mår kroppen bäst av o vara i rörelse
Det är en trälig diagnos men samtidigt skönt o veta att det är på riktigt tycker jag. Får du någon vidare hjälp/stöd från arbetsterapeut /sjukgymnast? Vi har anpassat mycket av livet hemma och det är skönt. Små saker som underlättar. Har en anpassad arbetsplats med dock lite orolig för o börja jobba igen kommer ju förmodligen bli sjukskriven om det blir ny smärtutredning/smärtrehab.