Vårföräldrar 2016

Man måste inte :)
Vi har kört Citroën c3, en liten bil, med vagn och bebis ända upp till dottern är 4 år. Nu när vi väntar nr 2 så kollar vi efter en större bil, men ett babyskydd skulle gå in också.
Det gäller dock att kunna packa ;)

Klart det går, men varför göra småbarnsåren jobbigare än nödvändigare tänker jag.
Nja måste måste man inte. Vi har inga som helst planer på att byta ut vår Hyundai i30 hatchback trots barn och vagn. I kombiversion är det väl en halvstor kan jag tänka mig och då är vår inte ens det :p

Men det går ju inte att förneka att man kan packa mer i en stor kombi :D

Klart de säkert går, men låter väldigt jobbigt. Som du säger är i30 kombi en liten kombi.

Klart det går, men varför göra småbarnsåren jobbigare än nödvändigare tänker jag.

Klart de säkert går, men låter väldigt jobbigt. Som du säger är i30 kombi en liten kombi.
Vi har främst använt vår bil till pendling i jobbet och då har det varit super att den är både billig att köra och äga. Plus miljöaspekten så klart. Småbarnsåren har inte på något sätt varit jobbigare, vi har åkt på semester med vår lilla bil och det har också funkat bra. Men med två barn känner vi att vi behöver en större bil.

Vi har främst använt vår bil till pendling i jobbet och då har det varit super att den är både billig att köra och äga. Plus miljöaspekten så klart. Småbarnsåren har inte på något sätt varit jobbigare, vi har åkt på semester med vår lilla bil och det har också funkat bra. Men med två barn känner vi att vi behöver en större bil.
Aha okej, så bra då. Dock är ju mindre bilar inte mer miljövänliga eller snåla för den delen :) inte nyare kombi iaf.

Jag tror jag har blivit hypokondriker iom graviditeten. Nu tror jag att jag fått UVI. Kissar så fruktansvärt ofta, 3 ggr i natt. Iofs så dricker jag väldigt mycket just nu också. Tycker mig ha ont i nedre delen av magen hela tiden, men det kan ju vara för att det växer. Läste att man kan ha bakterier i urinen utan symtom och att det kan vara farligt om man är gravid, blev ju inte nå orolig av det :crazy: Finns det sånna tester på apoteket så man slipper springa till MVC i tid och otid?

Jag är ju numer en riktig tröttmössa på kvällarna och somnar oftast tidigt. Har därför inte känt av knytt så mycket mer än när jag vaknar på nätterna. Igårkväll lyckades jag som av ett under vara vaken till 12 och se klart hela filmen och herrejösses vad någon levde rullan i magen. :bump:

Jag tror vi har olika dygnsrytm jag och knytt.;)

Jag är ju numer en riktig tröttmössa på kvällarna och somnar oftast tidigt. Har därför inte känt av knytt så mycket mer än när jag vaknar på nätterna. Igårkväll lyckades jag som av ett under vara vaken till 12 och se klart hela filmen och herrejösses vad någon levde rullan i magen. :bump:

Jag tror vi har olika dygnsrytm jag och knytt.;)

Åh jag känner typ aldrig mina små :( längtar tills dom börjar hålla lite liv därinne :)

Vi har som tur är också stora bilar :)
En V70 o en skåpbil så plats är inga problem. Jag tror att det i vårt fall kan bli trångt vid semester då vi utan barn redan brukar ha full bil ;) haha
Haha! :) Vi har en V60 och en V70 så iaf den ena borde vi ju kunna få plats i även om vi är 1 till. Men tycker att det varit fullpackat även utan barnvagn i V70:n det sista...

Vi klarade dock barnvagnsåren förra omgången med mindre kombi (Toyota Avensis) och stor barnvagn (Emmaljunga City Cross) så jag gissar att det bara är vi som blivit sämre på att packa yteffektivt. ;)

K
Åh jag känner typ aldrig mina små :( längtar tills dom börjar hålla lite liv därinne :)
Kanske dags att ställa klockan på olika tidpunkter på dygnet för att testa om dina små också har en annan dygnsrytm? ;) Eller så känner du dem faktiskt men inser inte att det är bebisarna. Det är ju en speciell känsla innan det blir sparkar som kan ses genom magen (och som kan göra riktigt ont).

Jag håller till i vintertråden, men brukar läsa er tråd också då vi ligger så nära. Jag är i v25 nu och det är bara sista tiden som jag har känt att det faktiskt är något därinne! Nästan från en dag till en annan bara. Så det kommer :)

K

Kanske dags att ställa klockan på olika tidpunkter på dygnet för att testa om dina små också har en annan dygnsrytm? ;) Eller så känner du dem faktiskt men inser inte att det är bebisarna. Det är ju en speciell känsla innan det blir sparkar som kan ses genom magen (och som kan göra riktigt ont).

Kanske skulle gjort det ;)
Jag har ju känt 2-3 gånger där jag fattat att det verkligen är bebisarna, men detta är ju första "riktiga" graviditeten så antagligen vet jag inte vad jag ska känna efter :)
Längtar till jag känner tydligt! O sen när dom väl börjat hålla igång hela tiden så kommer jag väl ångra detta inlägg ;)

Jag tror jag har blivit hypokondriker iom graviditeten. Nu tror jag att jag fått UVI. Kissar så fruktansvärt ofta, 3 ggr i natt. Iofs så dricker jag väldigt mycket just nu också. Tycker mig ha ont i nedre delen av magen hela tiden, men det kan ju vara för att det växer. Läste att man kan ha bakterier i urinen utan symtom och att det kan vara farligt om man är gravid, blev ju inte nå orolig av det :crazy: Finns det sånna tester på apoteket så man slipper springa till MVC i tid och otid?
Jag kissar också ungefär tre gånger per natt, men dricker mer. (myyyycket mer än normalt och då dricker jag i andras ögon normalt nu....)
Fick uvi förra graviditeten men utan egentliga symtom, har historia med många uvi och känner innan det går att se på prov. Visade sej vara gbs-dvs bakterier i urinen och det står i min förlossningsjournal att jag är gbsbärare.
Fick antibiotika vid förlossningen, innan under och efter.
Den här graviditeten fick jag tre rör med mej hem redan vid hälsosamtalet :p så jag kan lämna prov på vc så fort jag känner det skulle vara på gång.

Jag kissar också ungefär tre gånger per natt, men dricker mer. (myyyycket mer än normalt och då dricker jag i andras ögon normalt nu....)
Fick uvi förra graviditeten men utan egentliga symtom, har historia med många uvi och känner innan det går att se på prov. Visade sej vara gbs-dvs bakterier i urinen och det står i min förlossningsjournal att jag är gbsbärare.
Fick antibiotika vid förlossningen, innan under och efter.
Den här graviditeten fick jag tre rör med mej hem redan vid hälsosamtalet :p så jag kan lämna prov på vc så fort jag känner det skulle vara på gång.

Usch då. Har du erfarenhet av testerna på apoteket? Funkar dom eller borde jag gå till MVC och testa fastän jag egentligen inte har några symtom? Känns ju lite smådumt..

Bilar förresten! Någon som behöver byta bil iom graviditet eller hur funkar det för er andra? Fram för allt ni som ska ha nummer ett?
Vi har just nu bara min bil eftersom sambon hade tjänstebil innan och blev uppsagd. Han kommer förmodligen få tjänstebil när det blir nytt jobb igen och jag vet inte riktigt hur vi ska tänka där. Bor i stan och behöver en liten smidig bil men det ska ju ändå få plats en kotte och vagn och gärna en och annan väska när man ska iväg framöver :idea:

Jag köpte min Volvo S60 för 3 år sen, och den kommer vara kvar även nu med 3e barnet. Vår Emmaljunga City Cross får plats i skuffen utan bekymmer. Så den kommer fortsätta vara min vardagsbil :D
Sambon har en 850 som ska troligtvis bytas ut mot en V70 enbart för att bilen är på väg att ge upp. I den får vi in syskonvagnen när vi ska iväg där just den vagnen behövs.

Vill man ha in barn och vagn måste man ha kombi, det går väl med sedan med men det är otroligt jobbigt. Och ingen halvstor kombi typ V40, V50 utan en rejäl typ V70, Audi A6, passat etc. Allt blir så himla mkt lättare även om man inte åker så mkt!

Vi åkte på semester till Öland förra året med min Volvo S60, en resa på ca 30 mil enkel resa. In i skuffen fick vi en Emmaljunga City cross, sonens resesäng samt vår packning (2 vuxna och 2 barn). Vi ansåg inte att det var jobbigt. Dock till Danmarks-resan i år fick Emmaljungan bytas ut mot en liten resevagn men det beror på att vi även tog med torrvaror hemifrån samt skulle åka till en Tyskland en sväng innan hemresan :angel:

Och då finns ändå en Volvo 850T och en Ford Mercury Montclair i vår ägo som är större men vi valde den bilen som är mest bensinsnål. Man får in mer i en sedan än vad man tror :laugh:

**Fick ändra jänkarens namn, byter alltid namn på den :o

Senast ändrad:
Haha! :) Vi har en V60 och en V70 så iaf den ena borde vi ju kunna få plats i även om vi är 1 till. Men tycker att det varit fullpackat även utan barnvagn i V70:n det sista...

Vi klarade dock barnvagnsåren förra omgången med mindre kombi (Toyota Avensis) och stor barnvagn (Emmaljunga City Cross) så jag gissar att det bara är vi som blivit sämre på att packa yteffektivt. ;)

Det tror jag med, för samma vagnmodell får plats i min S60 + även packning vid behov. Tetrismetoden :angel:

Vi ska vid tillfälle försöka provlasta en Brio Smile (eller vad det nu blir för vagn) i vår kompakta halvkombi. Visst borde man kunna få göra sånt på barnvagnsbutiker? Vi kan ju inte köpa något som vi inte säkert vet att vi får plats med... Jag har mätt bagageutrymmet och det borde rymmas en vagn där, men det ska ju helst gå att lyfta i och ur utan blodvite. :crazy:

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag har väntat och väntat på att någon ska starta en tråd men det verkar som att jag får fixa det själv :D. Ingen annan som ska ha barn...
15 16 17
Svar
334
· Visningar
28 963
Senast: Dorinda
·
  • Låst
Gravid - 1år Eftersom vi fyllt den gamla tråden startar jag en ny. Kopierar in vad jag tror är den senaste listan. Mars 28/2, KarinStarfighter, 33...
102 103 104
Svar
2 071
· Visningar
117 869
Senast: lillebill
·
  • Låst
Gravid - 1år Återigen dags för en ny tråd för vinterföräldrar (som autocorrect vill ha till vinterförvaring :p ) och vinterbarn. Lägger in listan...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
97 849
Senast: YaHilweh
·
Kropp & Själ Lång historia det här, ska försöka korta ned. Började med min mammas demens 2015-2016 (några kanske minns min tråd kring det) där jag...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
22 555
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Bästa ledtillskottet?
  • Intressanta uppfostringsmetoder?