Vårföräldrar 2016

Vi ska vid tillfälle försöka provlasta en Brio Smile (eller vad det nu blir för vagn) i vår kompakta halvkombi. Visst borde man kunna få göra sånt på barnvagnsbutiker? Vi kan ju inte köpa något som vi inte säkert vet att vi får plats med... Jag har mätt bagageutrymmet och det borde rymmas en vagn där, men det ska ju helst gå att lyfta i och ur utan blodvite. :crazy:

Kan man absolut göra, är väl toppen om man kan prova innan om man är osäker :)

@KattenKorven
Japp, dom 4 butiker jag varit i har man iallafall fått provlasta :)

Jag är lite bitter för att jag inte kan rida från typ tidigast till våren, o har knappt velat ut o borsta på hästarna för det.. Men idag har jag riktigt hästlängtan så alla hästar ska borstats o friseras :D

• Gilla
Reactions: Ray
För tidigt att börja fundera på vagn. Men vi behöver inte byta bil då vi redan har en stor sak.

Dock har vi (tydligen) börjat handla barnkläder. Maken kom hem med en jättegosig onepiece i fleece i typ en ettårings storlek som han snubblade över på Myrorna. Och någonting säger mig att det inte är det sista barnplagget han kommer inhandla. Jag är jätteglad över det och lägger det till alla andra tecken på att han är engagerad i graviditeten. :love::love::love:

Klart de säkert går, men låter väldigt jobbigt. Som du säger är i30 kombi en liten kombi.

Precis liten kombi, och då har vi inte ens kombivarianten utan hatchback :D ;)

Vi fäller ihop vagnen (kronan duo s) i ett stycke och lyfter in den i bakluckan. Inte jobbigare än så :up:

Men hade vi levt ett liv där vi körde runt ofta med massa packning i bilen hade det såklart kanske blivit mer jobbigt. Men det gör vi verkligen sällan :) Åka bil är för oss ett nödvändigt ont för att förflytta sig när det är långt och opraktiskt mellan a och b :yuck:

Aha okej, så bra då. Dock är ju mindre bilar inte mer miljövänliga eller snåla för den delen :) inte nyare kombi iaf.
Jag ville mest ge en motvikt till ditt påstående att man måste ha en större bil. Det är så många som tror det och köper ny bil när det väntas barn vilket i många fall inte skulle behövas. Men det är ju så klart upp till var och en.

Usch då. Har du erfarenhet av testerna på apoteket? Funkar dom eller borde jag gå till MVC och testa fastän jag egentligen inte har några symtom? Känns ju lite smådumt..
Har inte provat apotekets, men det är nog för det är så smidigt på min vc och med min bm.
Dom har alltid tagit mej på allvar och det har aldrig verkat besvärligt. Har testat flera gånger och det inte varit något. Och de har alltid poängterat 'hellre en gång för mycket'.
Särskilt eftersom symtomen lika gärna kan vara vanliga gravidsymtom.

Jag ville mest ge en motvikt till ditt påstående att man måste ha en större bil. Det är så många som tror det och köper ny bil när det väntas barn vilket i många fall inte skulle behövas. Men det är ju så klart upp till var och en.
Vi skulle aldrig klara oss utan fullstor kombi. Min mamma har en halvstor kombi och den känns trång. Inte bara för last utan överallt. Typ V50 är riktigt trång för två vuxna, två barn i bilstol och hundar :(

Vi skulle aldrig klara oss utan fullstor kombi. Min mamma har en halvstor kombi och den känns trång. Inte bara för last utan överallt. Typ V50 är riktigt trång för två vuxna, två barn i bilstol och hundar :(

Just V50 är ju ofattbart trång med tanke på hur stor bil det är. Svägerskan har en sån och till och med vår i30 halvkombi är mycket rymligare inne i bilen.

Jag fattar inte varför dom gör så små bagageutrymme i så stora bilar.. Samma som v60, älskar den bilen o vill verkligen ha en sån men nä! Bagaget är för litet. :(

Idag har vi varit och provrullat en Brio Smile och den var ju helt strålande! Både jag och maken tyckte att den var sjukt bekväm och lättrullad och den kändes väldigt stabil samtidigt som den var lätt. Och den hade tillräckligt högt handtag för att vara bekväm att köra för oss båda två. Tyvärr hade vi bagaget fullt med prylar, så vi kunde inte prov-lasta den idag, men den känns väldigt lovande såhär långt. :)

Däremot kände jag mig av någon anledning som någon sorts bedragare när jag smög in i babybutiken. Kändes väldigt fel att glida runt där och provköra vagnar som om jag var någon sorts blivande förälder eller så. :o

Jag fattar inte varför dom gör så små bagageutrymme i så stora bilar.. Samma som v60, älskar den bilen o vill verkligen ha en sån men nä! Bagaget är för litet. :(

Det är hopplöst!
Nu har jag hundar som ska ha plats där bak, inte barnvagn, det får jag lösa på något annat sätt. Men både nya RAV 4:an, Kia sportage, Tiguan etc har väldigt små bagage med tanke på storleken på bilen... RAVen känns väl rymligast, förutom Kia sorento som verkar lovande!

Idag åker mina hundar i en Rav 4 så barnvagnen behöver få plats i baksätet. :idea:

Idag känner jag för att slå frivolter!
För första gången på 9 veckor har jag nu haft två hela dagar när jag faktiskt kunnat äta lite och RESA MIG UR SOFFAN!!

Äntligen känns det som att jag kan se ljuset i tunneln, och jag leker lite försiktigt med tanken att besöka gymmet imorgon om jag inte fått bakslag då. Min största sorg under graviditeten är att mina älskade muskler som jag jobbat så hårt för dagligen i flera år har förtvinat alldeles för mycket :( (och min kondidtion, brukade köra hård intervallträning, nu pustar och stånkar jag efter tio minuters lååångsam promenad.)

Kanske, kanske kanske kan jag vända det nu!

• Gilla
Reactions: Ray
Har ni funderat på namn eller tar ni det som det kommer?

Vi har ett namn till pojke eller tjej, men sen får vi se vid födseln om det känns rätt. Äldsta barnets namn bestämdes tidigt i graviditeten, om det blev en pojke och mellanbarnet fick ett otippat namn som kom på förlossningen. Men nu med detta barn har vi två namn som känns så rätt, speciellt tjejnamnet :p

Vi har ett namn till pojke eller tjej, men sen får vi se vid födseln om det känns rätt. Äldsta barnets namn bestämdes tidigt i graviditeten, om det blev en pojke och mellanbarnet fick ett otippat namn som kom på förlossningen. Men nu med detta barn har vi två namn som känns så rätt, speciellt tjejnamnet :p

Vi har börjat fundera på namn också, både flock och pojk. Vi ska ta reda på kön vid "rulet" men sen vet man inte om det kommer ut nån helt annan än Freddy eller Kimmie:D Men det är 2namn som är heta kandidater.

Imorgon ska vi åka och provrulla vagnar och kolla babyskydd:heart

Vi har en lista med tjej- och killnamn som ständigt omarbetas och revideras. ;) just nu är vi nere på fyra tjejnamn och fyra killnamn som vi båda är överens om, plus några "bubblare" som den ena av oss försöker sälja in hos den andra. :D

Med sonen hade vi inte ens något pojknamn, bara flickalternativ. Några pojknamn hade vi som vi talat väldigt löst om tidigt.
Det blev nåt helt annat ;)
Vi var stensäkra på en flicka.

Vi har kvar några av de gamla, men vissa passar liksom inte med sonens. Så vi spånar på!

Idag har vi varit och provrullat en Brio Smile och den var ju helt strålande! Både jag och maken tyckte att den var sjukt bekväm och lättrullad och den kändes väldigt stabil samtidigt som den var lätt. Och den hade tillräckligt högt handtag för att vara bekväm att köra för oss båda två. Tyvärr hade vi bagaget fullt med prylar, så vi kunde inte prov-lasta den idag, men den känns väldigt lovande såhär långt. :)

Däremot kände jag mig av någon anledning som någon sorts bedragare när jag smög in i babybutiken. Kändes väldigt fel att glida runt där och provköra vagnar som om jag var någon sorts blivande förälder eller så. :o

Vår Smile tar knappt halva bredden av bagaget och mindre på längden i vår Passat som jämförelse :) Det är liggdelen som tar mest plats.

Fast Sportagen är ju rätt liten egentligen, förutom att den är lite högre än en vanlig bil - och lite småtjock. :D Man luras liksom att tro att de där småsuvarna ska vara större än de är, tycker jag.

Helt sant! I min värld är en SUV lite större, men det kanske blir att kika på någon kombi sen när det ska bytas bil. Ser ingen anledning att byta ut min älskade Rav 4 nu, älskar SUV:arna men blir tokig på det begränsade utrymmet. Jag bor typ i min bil och vill få plats med något som motsvarar en Claes olsson-affär... :D

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag har väntat och väntat på att någon ska starta en tråd men det verkar som att jag får fixa det själv :D. Ingen annan som ska ha barn...
15 16 17
Svar
334
· Visningar
28 963
Senast: Dorinda
·
  • Låst
Gravid - 1år Eftersom vi fyllt den gamla tråden startar jag en ny. Kopierar in vad jag tror är den senaste listan. Mars 28/2, KarinStarfighter, 33...
102 103 104
Svar
2 071
· Visningar
117 869
Senast: lillebill
·
  • Låst
Gravid - 1år Återigen dags för en ny tråd för vinterföräldrar (som autocorrect vill ha till vinterförvaring :p ) och vinterbarn. Lägger in listan...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
97 848
Senast: YaHilweh
·
Kropp & Själ Lång historia det här, ska försöka korta ned. Började med min mammas demens 2015-2016 (några kanske minns min tråd kring det) där jag...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
22 555
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar