Vårföräldrar 2016

Helt sant! I min värld är en SUV lite större, men det kanske blir att kika på någon kombi sen när det ska bytas bil. Ser ingen anledning att byta ut min älskade Rav 4 nu, älskar SUV:arna men blir tokig på det begränsade utrymmet. Jag bor typ i min bil och vill få plats med något som motsvarar en Claes olsson-affär... :D
De lite större suvarna är bra plats, typ xc90, Audi q7, bwm x6 etc. :)

Bilar förresten! Någon som behöver byta bil iom graviditet eller hur funkar det för er andra? Fram för allt ni som ska ha nummer ett?
Vi har just nu bara min bil eftersom sambon hade tjänstebil innan och blev uppsagd. Han kommer förmodligen få tjänstebil när det blir nytt jobb igen och jag vet inte riktigt hur vi ska tänka där. Bor i stan och behöver en liten smidig bil men det ska ju ändå få plats en kotte och vagn och gärna en och annan väska när man ska iväg framöver :idea:

Vi har en Subaru Outback, som jag tycker är en trevlig kombination av kombi och suv. Nu när vi blir fem vet jag dock inte om det blir för trångt... Har fått bra tips på smalare stolar i en annan tråd, så hoppas att det funkar. Vill gärna slippa byta bil om det går.

Apropå liten bil plus tjänstebil så hade kompisar till oss en liten bil som klarade en vuxen plus två barn och barnvagn (utprovad så den passade bak) och en större tjänstebil som de använde när alla var med. Funkade bra för dem. Nu har de tre barn, så nu har de en sjusitsig istället för den lilla.

Har ni funderat på namn eller tar ni det som det kommer?

Vi har ett namn till pojke eller tjej, men sen får vi se vid födseln om det känns rätt. Äldsta barnets namn bestämdes tidigt i graviditeten, om det blev en pojke och mellanbarnet fick ett otippat namn som kom på förlossningen. Men nu med detta barn har vi två namn som känns så rätt, speciellt tjejnamnet :p

Jag har ju haft 3 tjejnamn och ett killnamn "klart" sen flera år tillbaka. Killnamnet har jag fått ge upp eftersom sambons yngsta lillebror heter det och de 3 tjejnamnen är det egentligen bara ett kvar som jag håller hårt i eftersom de andra två ligger runt topp 10 i Sverige förra året, inte för att det borde spela någon roll egentligen men jag har alltid tyckt det är lite tråkigt att behöva heta samma sak som 3 andra i klassen när man börjar skolan :p Har dock hittat ett nytt favoritnamn på pojksidan, sambon gillar det också men är kanske inte riktigt lika såld som jag.. än ;)

Vi har en Subaru Outback, som jag tycker är en trevlig kombination av kombi och suv. Nu när vi blir fem vet jag dock inte om det blir för trångt... Har fått bra tips på smalare stolar i en annan tråd, så hoppas att det funkar. Vill gärna slippa byta bil om det går.

Apropå liten bil plus tjänstebil så hade kompisar till oss en liten bil som klarade en vuxen plus två barn och barnvagn (utprovad så den passade bak) och en större tjänstebil som de använde när alla var med. Funkade bra för dem. Nu har de tre barn, så nu har de en sjusitsig istället för den lilla.

Ja, alltså jag (vi) har ju en gammal volvo 440 nu som jag köpte som pendlarbil för 3 år sen. Den är ju relativt rymlig och skulle funka även sen när vi blir 3. Jag kommer hur som helst inte göra mig av med den bilen eftersom den är mig rätt kär :) Men det känns ändå som att vi hade behövt en annan bil som också funkar till oss allihop, men även är relativt liten och smidig. Jag är lite inne på en Mazda 3 eller något sånt. Sambon snackar om en ny Clio, de är galet billiga på alla sätt och vis. Men jag vet inte om de storleksmässigt kommer funka. Sen är det ju å andra sidan så att man väl får anpassa sig annars! Hellre en bil som går att parkera än att man tvunget behöver ha supermycket extra plats.

Läste förresten just att prinsessan Sofia väntar barn i april och att Victoria visst har BF i mars. Tänkte att de skulle passa in i vår tråd. Men de kanske redan hänger här förstås???

Jag har skämtat om att vi prickar in året som alla kungligheternas förstfödda innan denna graviditeten. :D

Alltså det här med namn lär jag och min make slåss om. I alla fall om det blir en pojke, flicknamn har vi en hel hög vi båda kan tänka oss. Jag har några pojknamn som jag gillar jättemycket som han säger blankt nej till. Han har ett enda förslag själv, och det är samma namn som en av våra katter, Henry. Man kan inte döpa ett barn efter en katt! Då tycker maken att vi döper om katten... Ja, vi lär få diskutera ett tag till. Plan B är att döpa ungen efter den man/kvinna som vinner nästa års Tour de Ski :D

Jaha. Från att ha behövt sova 11 timmar varje natt så svängde det tydligen nu. Vaknade 03:30 klarvaken och sugen på frukost. :meh: Helt kört att somna om. Nu sitter jag och katterna och glor på tv och väntar på att det ska bli morgon på riktigt.

Googlade lite och det är naturligtvis heeeelt normalt att plötsligt vilja gå upp mitt i natten när man är gravid. Känner mig totalt kidnappad av mina hormoner. (Misstänker att det var hormonruschen jag fick av att se maken rulla omkring en barnvagn tidigare idag som ställer till det. :laugh:)

Jaha. Från att ha behövt sova 11 timmar varje natt så svängde det tydligen nu. Vaknade 03:30 klarvaken och sugen på frukost. :meh: Helt kört att somna om. Nu sitter jag och katterna och glor på tv och väntar på att det ska bli morgon på riktigt.

Googlade lite och det är naturligtvis heeeelt normalt att plötsligt vilja gå upp mitt i natten när man är gravid. Känner mig totalt kidnappad av mina hormoner. (Misstänker att det var hormonruschen jag fick av att se maken rulla omkring en barnvagn tidigare idag som ställer till det. :laugh:)

Jag har vaknat prick kl 1 och kl 4 hela graviditeten, undrar om det är naturens sätt att förbereda oss på vad som komma skall...

Vad gäller namn hoppas jag på flickor, annars får vi problem.

Var placera barn i bilen. Vi har krockkudde fram som vi inte skulle orka montera ur. Men fungerar de att ha barnet bak hela tiden, även när man kör själv?

Ja, alltså jag (vi) har ju en gammal volvo 440 nu som jag köpte som pendlarbil för 3 år sen. Den är ju relativt rymlig och skulle funka även sen när vi blir 3. Jag kommer hur som helst inte göra mig av med den bilen eftersom den är mig rätt kär :) Men det känns ändå som att vi hade behövt en annan bil som också funkar till oss allihop, men även är relativt liten och smidig. Jag är lite inne på en Mazda 3 eller något sånt. Sambon snackar om en ny Clio, de är galet billiga på alla sätt och vis. Men jag vet inte om de storleksmässigt kommer funka. Sen är det ju å andra sidan så att man väl får anpassa sig annars! Hellre en bil som går att parkera än att man tvunget behöver ha supermycket extra plats.

Fast har man en normallång bil så går de att parkera? :)

De lite större suvarna är bra plats, typ xc90, Audi q7, bwm x6 etc. :)

Billiga bilar ;)

Ang namn så har jag en lista med typ 20 namn.. mer eller mindre omtyckta.. sambon kommer på under tiden o jag skriver upp dom jag gillar.. dock kommer han med namn som Anna - Katarina..??? Whaat? :confused::eek:
Tror vi väljer 2 av mina ;)

Var placera barn i bilen. Vi har krockkudde fram som vi inte skulle orka montera ur. Men fungerar de att ha barnet bak hela tiden, även när man kör själv?

vi har monterat ur airbag på några bilar och några har att man kan stänga av själv med nyckeln, jättesmidigt. Så vi har inte de problemet men ibland när man åker båda två och hon sitter bak så skriker hon, ibland funkar de jättebra, men då kan ju nån sitta bak med henne. Säkrare att sitta bak (på högersidan) iallafall. :) och känns ändå lite att man tappar koncentrationen om bebis sitter bak.

De rekommenderar att man monterar bort/deaktiverar krockkudden även när det är en gravid kvinna som sitter på den aktuella platsen. Det är tydligen inte så nyttigt för fostret om magen får en smäll av krockkudden. (Har själv inte orkat ta tag i det där, men ska väl ringa någon vettig verkstad till veckan.)

De rekommenderar att man monterar bort/deaktiverar krockkudden även när det är en gravid kvinna som sitter på den aktuella platsen. Det är tydligen inte så nyttigt för fostret om magen får en smäll av krockkudden. (Har själv inte orkat ta tag i det där, men ska väl ringa någon vettig verkstad till veckan.)

Är det verkligen så att man rekomenderar det? Jag menar urkopplad airbag ger ju sämre skydd för den gravida kvinnan. Fostret har ju visst skydd i livmodern, men dör kvinnan är det ju helt kört. Jag skulle aldrig komma på tanken att koppla ur airbagen pga graviditet, däremot är det nog bra att inte sitta onödigt nära airbagen.

Är det verkligen så att man rekomenderar det? Jag menar urkopplad airbag ger ju sämre skydd för den gravida kvinnan. Fostret har ju visst skydd i livmodern, men dör kvinnan är det ju helt kört. Jag skulle aldrig komma på tanken att koppla ur airbagen pga graviditet, däremot är det nog bra att inte sitta onödigt nära airbagen.

Vår förra bil hade inte krockkuddar överhuvudtaget och jag räknade inte med att dö vid en krock p.g.a. det. O_o

Det står lite varstans, till exempel här och här.Citat från sista länken: "Är du långt in i graviditeten kan det vara lämpligast att inte köra alls, eftersom barnet löper risk att skadas av ratten och krockkudden vid kollision."

Jag tänker inte sluta köra bil, men om krockkudden riskerar skada fostret vid krock så skippar jag den. Jag tänker då på situationer där man är med om en mindre krock och krockkudden löser ut fast det inte var i närheten av fara för livet. Om den då orsakar skador på min mage så är det ju ingen höjdare.

Har dock hittat ett nytt favoritnamn på pojksidan, sambon gillar det också men är kanske inte riktigt lika såld som jag.. än ;)

Ja dessa sambos.

Jag fick ge mig med mellanbarnets namn, ett namn jag kände så starkt för i flera månader så det var svårt att ställa om sig till det namn vi valt gemensamt. Nu med sista barnet kom sambon på igår att tjejnamnet liknar en timvikarie på hans jobb så det gick nog inte. Så länge det inte är ett ligg så ser jag inte problemet för namn är inte direkt unika :angel: Och nej, det är inget ligg till honom. Tjejen är nyblivna 18 år och sambon har bara träffat mig de sista 5 åren :p

Vår förra bil hade inte krockkuddar överhuvudtaget och jag räknade inte med att dö vid en krock p.g.a. det. O_o

Det står lite varstans, till exempel här och här.Citat från sista länken: "Är du långt in i graviditeten kan det vara lämpligast att inte köra alls, eftersom barnet löper risk att skadas av ratten och krockkudden vid kollision."

Jag tänker inte sluta köra bil, men om krockkudden riskerar skada fostret vid krock så skippar jag den. Jag tänker då på situationer där man är med om en mindre krock och krockkudden löser ut fast det inte var i närheten av fara för livet. Om den då orsakar skador på min mage så är det ju ingen höjdare.

De sidor du länkar till rekomenderar inte att man kopplar ur airbagen. Du gör den tolkningen, men det är inte vad som står. Det står att man inte bör sitta nära airbagen eller allra helst inte bör köra alls, då fostret riskeras att skadas av ratt och airbag. Det är inte samma sak som att det är bättre att koppla ur airbagen än att ha den inkopplad. Observera även att det står "långt in i graviditeten". Jag tycker du bör kolla med NTF vad de säger om det hela innan du ringer verkstaden.

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag har väntat och väntat på att någon ska starta en tråd men det verkar som att jag får fixa det själv :D. Ingen annan som ska ha barn...
15 16 17
Svar
334
· Visningar
28 963
Senast: Dorinda
·
  • Låst
Gravid - 1år Eftersom vi fyllt den gamla tråden startar jag en ny. Kopierar in vad jag tror är den senaste listan. Mars 28/2, KarinStarfighter, 33...
102 103 104
Svar
2 071
· Visningar
117 869
Senast: lillebill
·
  • Låst
Gravid - 1år Återigen dags för en ny tråd för vinterföräldrar (som autocorrect vill ha till vinterförvaring :p ) och vinterbarn. Lägger in listan...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
97 848
Senast: YaHilweh
·
Kropp & Själ Lång historia det här, ska försöka korta ned. Började med min mammas demens 2015-2016 (några kanske minns min tråd kring det) där jag...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
22 555
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Rintränings- och utställningstråd
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈