Vårföräldrar 2016

Jag kollade upp gravidförsäkring men måste erkänna att jag inte riktigt förstår poängen. Kan någon av er som valt att skaffa en förklara vad som är så bra med dem? Känner mig jättekorkad. :o

Som jag förstod det, lite övergripande så: Vi får en summa pengar om jag eller min man skulle dö, men vi är inte intresserade av någon sådan kompensation vid dödsfall... Vi får ersättning för resor vid läkarbesök, men det känns inte som något som jag kan se leda till direkt enorma utgifter? Och så kan man få en utbetalning för ärr och skador, som jag förstod det. Men jag kan inte se hur pengar kompenserar att mitt barn eller jag får disfigurerande skador för livet. Är jag helt enkelt inte rätt person för gravidförsäkringar då?

Jag kollade upp gravidförsäkring men måste erkänna att jag inte riktigt förstår poängen. Kan någon av er som valt att skaffa en förklara vad som är så bra med dem? Känner mig jättekorkad. :o

Som jag förstod det, lite övergripande så: Vi får en summa pengar om jag eller min man skulle dö, men vi är inte intresserade av någon sådan kompensation vid dödsfall... Vi får ersättning för resor vid läkarbesök, men det känns inte som något som jag kan se leda till direkt enorma utgifter? Och så kan man få en utbetalning för ärr och skador, som jag förstod det. Men jag kan inte se hur pengar kompenserar att mitt barn eller jag får disfigurerande skador för livet. Är jag helt enkelt inte rätt person för gravidförsäkringar då?
Ffa är ju barnet försäkrat från vecka 22 istället för att behöva vänta tills barnet är fött. Om barnet föds med någon typ av funktionshinder eller något händer under förlossning kan man ju således få ersättning till bla hjälpmedel eller om man får gå på vårdnadsbidrag från försäkringskassan. Dessutom, om man som jag blev inlagd i 6 veckor för havandeskapsförgiftning är det rätt käckt att få ut lite plåster på såren från försäkringen. :)

Just livförsäkringsdelen har vi bättre skydd från andra försäkringar.

Vi kommer göra kub för att få en chans att förbereda oss om oddsen är "dåliga". Jag jobbar med barn som har svåra kromosomavvikelser (dvs inte downs) och vill veta i förväg.

Igår gav jag vika för veckans närmast maniska tankar på skogaholmslimpa (äter aldrig vitt bröd annars i stort sett) och köpte hem. Frukosten idag var himmelsk och under dagen har jag sluppit mina vanliga dippar varannan timme. Hoppas verkligen ungarna utvecklar smak för broccoli och bulgur snart!

Åh skogaholmslimpa! Jag äter heller inte vitt bröd annars men nu köper jag minst två sorter varje vecka. Just nu klämmer jag i mig 3-4 st thekakor om dagen :d Inte särskilt nyttigt men man mår mycket bättre när man får äta det man är sugen på tycker jag.

Kl
Bil får vi köpa ny också. Vi har alltid haft skitbilar då vi valt att lägga pengar på andra saker, men det känns lite viktigt att ha en hyfsat säker bil när man har barn. Just nu har vi en gammal Volvo 850 som läcker olja men går som en klocka, och en liten Mazda som inte får särskilt mycket uppmärksamhet men den funkar också jämt :p Blir nog en Volvo v70 för oss. Bästa bilen att lasta i.

Igår gav jag vika för veckans närmast maniska tankar på skogaholmslimpa (äter aldrig vitt bröd annars i stort sett) och köpte hem. Frukosten idag var himmelsk och under dagen har jag sluppit mina vanliga dippar varannan timme. Hoppas verkligen ungarna utvecklar smak för broccoli och bulgur snart!

Oh, ljust bröd! Konstigt att man ska få såna sug, men det har hänt här också. Jag äter vanligtvis bara knäckebröd, men igår när jag låg och höll på att förgås av illamående och maken tassade runt och frågade om det fanns nånting han kunde göra för mig så slog det slint i skallen och jag väste "Köp rostbröd! Riktigt ljust! Och rosta det! Och ge mig en skiva!" och det gjorde han och det var ju helt fantastiskt. Blev rostat bröd till frukost idag också. Gött.:d

Tjoho! Först hittade jockeyn knapparna på hästen efter mycket grubblande.
Sen pratade jag med en fin kompis som råkar vara strålande på att rida igenom spända hästar på marken och berättade om att jag var gravid. Och hon erbjöd sig direkt att ta honom när helst jag ville... Känns som ett betongblock ramlade från axlarna!!!!
Behöver inte blanda in nya människor utan kan ha kvar samma hoppjockey .
Jätteglad☺

Jag valde inte att ta försäkring för att få en massa pengar som ett stort belopp om det skulle hända något. Det jag tyckte va bra är att man kan få ut pengar för sjukhusvistelse, vårdbidrag exempel. Det kan ju underlätta mycket i längden. Sen att det ingår ersättning för ex havanskapsförgiftning, akut kejsarsnitt är bara bonus.
En stor klumpsumma som "plåster på såren" hade inte lockat mig heller.

Ett exempel
Mina bebisar kommer 6 veckor förtidigt, vårdas på sjukhus dom veckorna. Jag vet inte vad man betalar till sjukhuset men försäkringen skulle hjälpa till med 16800:- i vårt fall. Det tillkommer ju dyrare matkostnader, pappan kanske pendlar mellan hem och sjukhus varje dag osv osv..

Lite luddigt men hoppas du hänger med på hur jag tänker :)

Idag tog jag med sambon o kolla på vagn, jag har efter att letat begagnat o kollat på 4 olika vagnar som verka intressanta bestämt min för Emmaljunga double viking.
Sambon fastna för den också så vi beställde idag! :banana: Blev kär på nytt när jag provkörde den igen, fick även en genomgång till på hela vagnen och den är bara såå fin! :love: Fastna för deras nya färg Lounge Black.
Finns för övrigt att beställa till alla deras enkelvagnar också :)

Hur fungerar det? :)
Alltså den ungen som finns i din egen mage? Hur funkar det? Vilken app?
Appen heter MyBabyBeat och använder microfonen som förstärkare. Man håller alltså telefonens mic mot magen. Går även att spela in. Har testat att lyssna på eget hjärtljud och hålla mot andra ställen på kroppen så det verkar faktiskt som att det är min bebis hjärtljud jag får in och inte "någe hitte-på" :)

Appen heter MyBabyBeat och använder microfonen som förstärkare. Man håller alltså telefonens mic mot magen. Går även att spela in. Har testat att lyssna på eget hjärtljud och hålla mot andra ställen på kroppen så det verkar faktiskt som att det är min bebis hjärtljud jag får in och inte "någe hitte-på" :)
Vad häftigt! Det ska jag prova. Hjärtat slog ju som fasiken på ul så kanske det kan funka!

Jag har kollat lite snabbt. Har bilen i Trygg Hansa och hemförsäkring i Folksam. Men tänker väl lite att jag kommer teckna i det bolag jag vill ha barnet försäkrat sen också, så det övergår i en barnförsäkring senare istället för att behöva byta bolag. Ska kolla lite mer noggrant på det där men än så länge är det ett par veckor kvar innan en försäkring börjar gälla så det finns tid! Men generella planen är ju att ta den försäkring som täcker mest, hellre betala några kronor extra i månaden och vara fullt skyddad än betala mindre och inse en dag när man verkligen behöver sin försäkring att den inte täcker.

Bilar förresten! Någon som behöver byta bil iom graviditet eller hur funkar det för er andra? Fram för allt ni som ska ha nummer ett?
Vi har just nu bara min bil eftersom sambon hade tjänstebil innan och blev uppsagd. Han kommer förmodligen få tjänstebil när det blir nytt jobb igen och jag vet inte riktigt hur vi ska tänka där. Bor i stan och behöver en liten smidig bil men det ska ju ändå få plats en kotte och vagn och gärna en och annan väska när man ska iväg framöver :idea:
Vi har rätt många bilar varav 3 fullstora kombis och i alla dom funkar de toppen med två vuxna, två barn i bilstol och en tvillingvagn. Så vi har så de räcker o blir över, jätteskönt!

Man får ersättning vid vissa skador/sjukdomar på barn, partner och mamman etc. Finns en gratisversion och en betal.

Jag har kollat lite snabbt. Har bilen i Trygg Hansa och hemförsäkring i Folksam. Men tänker väl lite att jag kommer teckna i det bolag jag vill ha barnet försäkrat sen också, så det övergår i en barnförsäkring senare istället för att behöva byta bolag. Ska kolla lite mer noggrant på det där men än så länge är det ett par veckor kvar innan en försäkring börjar gälla så det finns tid! Men generella planen är ju att ta den försäkring som täcker mest, hellre betala några kronor extra i månaden och vara fullt skyddad än betala mindre och inse en dag när man verkligen behöver sin försäkring att den inte täcker.

Bilar förresten! Någon som behöver byta bil iom graviditet eller hur funkar det för er andra? Fram för allt ni som ska ha nummer ett?
Vi har just nu bara min bil eftersom sambon hade tjänstebil innan och blev uppsagd. Han kommer förmodligen få tjänstebil när det blir nytt jobb igen och jag vet inte riktigt hur vi ska tänka där. Bor i stan och behöver en liten smidig bil men det ska ju ändå få plats en kotte och vagn och gärna en och annan väska när man ska iväg framöver :idea:
Vill man ha in barn och vagn måste man ha kombi, det går väl med sedan med men det är otroligt jobbigt. Och ingen halvstor kombi typ V40, V50 utan en rejäl typ V70, Audi A6, passat etc. Allt blir så himla mkt lättare även om man inte åker så mkt!

Vill man ha in barn och vagn måste man ha kombi, det går väl med sedan med men det är otroligt jobbigt. Och ingen halvstor kombi typ V40, V50 utan en rejäl typ V70, Audi A6, passat etc. Allt blir så himla mkt lättare även om man inte åker så mkt!
Man måste inte :)
Vi har kört Citroën c3, en liten bil, med vagn och bebis ända upp till dottern är 4 år. Nu när vi väntar nr 2 så kollar vi efter en större bil, men ett babyskydd skulle gå in också.
Det gäller dock att kunna packa ;)

Vi har valt att teckna Länsförsäkringars gravidförsäkring med extra tillägg. Den börjar med gälla från v.22 men har redan betalt in den för har en kompis som jobbar med gravid- och barnförsäkring hos LF och betalar man innan kub så täcker försäkringen sånt som ev skulle hittas där. Betalar man senare och redan vet om kromosomavvikleser så täcks inte dessa eftersom dom redan var kända då. Vi har valt LF främst för att vi kommer vilja ha deras barnförsäkring sen som jag tycker verkar vara väldigt bra:)

Nja måste måste man inte. Vi har inga som helst planer på att byta ut vår Hyundai i30 hatchback trots barn och vagn. I kombiversion är det väl en halvstor kan jag tänka mig och då är vår inte ens det :p

Men det går ju inte att förneka att man kan packa mer i en stor kombi :D

Kör Saab 9-5 kombi. Och de som inte ryms in i den kommer aldrig rymmas in i en bil ;)

Märkte just att jag inte kan dra in magen helt mera (är en sådan som alltid går och håller in den) syns inget ännu på "utsidan" men snart.

Beställde hem två onepice åt mig från eBay som kom igår. Tog extra stor så att en mage skulle rymmas. Haha. Långa ben har de i alla fall. En får jag donera till sambon för noll växttillägg i den. Tur de var billiga

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag har väntat och väntat på att någon ska starta en tråd men det verkar som att jag får fixa det själv :D. Ingen annan som ska ha barn...
15 16 17
Svar
334
· Visningar
28 963
Senast: Dorinda
·
  • Låst
Gravid - 1år Eftersom vi fyllt den gamla tråden startar jag en ny. Kopierar in vad jag tror är den senaste listan. Mars 28/2, KarinStarfighter, 33...
102 103 104
Svar
2 071
· Visningar
117 869
Senast: lillebill
·
  • Låst
Gravid - 1år Återigen dags för en ny tråd för vinterföräldrar (som autocorrect vill ha till vinterförvaring :p ) och vinterbarn. Lägger in listan...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
97 849
Senast: YaHilweh
·
Kropp & Själ Lång historia det här, ska försöka korta ned. Började med min mammas demens 2015-2016 (några kanske minns min tråd kring det) där jag...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
22 555
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Konstiga drömmar