Vårföräldrar 2016

Ikväll ska vi först ut och äta och sen på konsert med två andra par som står oss båda nära. Det är bara sambons bästa vän (han är med ikväll) som vet att jag är gravid, och han vet förmodligen inte att jag vet att han vet, haha. Men jag är nojig över att de kommer undra eller kommentera att jag inte dricker. Jag är inte direkt den som kör en spontan nykter kväll i vanliga fall :p Har tänkt skylla på ryggproblem och att jag går på medicin som inte får blandas med alkohol, hoppas de köper det rakt av :angel:

Hur ser er helg ut, några planer? :)

Alltid planer när man har barn, hus, massa djur, massa bilar, etc. ;) vi ska byta till vinterdäck på fyra bilar, meka lite med en bil också, åka till hästen, fixa med djuren, fira bebis som fyller 6 månader imorn, gå på match, tapetera ett rum etc :)

Ikväll ska vi först ut och äta och sen på konsert med två andra par som står oss båda nära. Det är bara sambons bästa vän (han är med ikväll) som vet att jag är gravid, och han vet förmodligen inte att jag vet att han vet, haha. Men jag är nojig över att de kommer undra eller kommentera att jag inte dricker. Jag är inte direkt den som kör en spontan nykter kväll i vanliga fall :p Har tänkt skylla på ryggproblem och att jag går på medicin som inte får blandas med alkohol, hoppas de köper det rakt av :angel:

Vi ska ta det lugnt på landet, bara vi. Så ingen alkohol.

De närmaste veckorna lär jag kunna skylla på hjärnskakningen, sedan har vi förhoppningsvis fått göra KUB och sedan tänkte vi berätta.

Ni andra som ska göra/har gjort KUB, hur tänker ni? Jag tänker att jag inte vill göra moderkaks- eller fostervattenprov pga den höga missfallsrisken. För mig är det ingen katastrof om barnet har downs, jag gör mer KUB för att vara förberedd. Det känns ju som ett under att vi blev med barn över huvud taget, så det ska stora skador till för att jag ska vilja börja om. Maken har inte lika mycket erfarenhet som jag av funktionsnedsättning, så han är mer avvaktande inför resultatet.

Om vi blivit med barn på första, andra försöket kanske jag tänkt annorlunda. Men jag har nog alltid känner mig ok med tanken på ett funktionshindrat barn. Även om jag såklart hoppas bönan är frisk och kry.

• Gilla
Reactions: Ray
Alltid planer när man har barn, hus, massa djur, massa bilar, etc. ;) vi ska byta till vinterdäck på fyra bilar, meka lite med en bil också, åka till hästen, fixa med djuren, fira bebis som fyller 6 månader imorn, gå på match, tapetera ett rum etc :)

Mycket o stå i ;) härligt!

Hoppas ni får en trevlig kväll :)

Själv så ska jag o sambon kolla på barnvagn i eftermiddag o sen blir det en mysig hemma kväll :)
Imorgon ska jag pyssla om hästarna o sen fira min älskade mamma.
Söndag kommer jag va helt slut, känner mig typ bakfull en hel dag efter att jag varit iväg kvällen innan. ;)

De närmaste veckorna lär jag kunna skylla på hjärnskakningen, sedan har vi förhoppningsvis fått göra KUB och sedan tänkte vi berätta.

Ni andra som ska göra/har gjort KUB, hur tänker ni? Jag tänker att jag inte vill göra moderkaks- eller fostervattenprov pga den höga missfallsrisken. För mig är det ingen katastrof om barnet har downs, jag gör mer KUB för att vara förberedd. Det känns ju som ett under att vi blev med barn över huvud taget, så det ska stora skador till för att jag ska vilja börja om. Maken har inte lika mycket erfarenhet som jag av funktionsnedsättning, så han är mer avvaktande inför resultatet.

Om vi blivit med barn på första, andra försöket kanske jag tänkt annorlunda. Men jag har nog alltid känner mig ok med tanken på ett funktionshindrat barn. Även om jag såklart hoppas bönan är frisk och kry.

Vi hade valt att gå vidare om det varit låga siffror på dödliga kromsomavvikelser men inte annars. Vi är inte rädda för ett barn med funktionshinder sålänge barnet kan leva ett gott liv ändå :) Nu har vi iofs tur (?) att få göra minst ett TUL så vi kan följa barnets utveckling rätt noga :)

Har ni kollat på gravidförsäkring och hur tänker ni kring det?

Jag har själv tecknat en hos Trygg Hansa idag som börjar gälla v 22(21+)
Verkar hur bra som helst och täcker för bägge bebisarna till priset av en då man tecknar per graviditet. O ALLT annat som ska handlas i övrigt blir verkligen dubbelt upp så detta va välkommet.
Hoppas dock såklart att slippa utnyttja den :)

Vi hade inte valt att gå vidare med moderkaks- eller fostervattensprov om det inte var så att det var de allvarligare kromosomfelen som hade dåliga siffror. Ett barn med downs hade inte skrämt här heller, men vi hade velat förbereda oss på att det kanske blir lite annorlunda framöver.

Verkar hur bra som helst och täcker för bägge bebisarna till priset av en då man tecknar per graviditet. O ALLT annat som ska handlas i övrigt blir verkligen dubbelt upp så detta va välkommet.
Jag har och Trygg Hansa, gjorde undersökning förra graviditeten och då var det de som hade bäst skydd. Orkade inte göra ny research utan hoppas att den är lika bra fortfarande!

Det blir som vanligt hästpyssel, sonen har ridskola, hela familjen ska gå på hockey och så ska vi ha gäster över på bastukväll imorgon. På söndag ska jag hjälpa nya ryttaren från marken med båda hästarna, förhoppningsvis hinna ta ett röj i tvättstugan och om orken finns jobba undan lite ur mail-boxen. Ikväll ska vi dock bara mysa med familjen (=jag kommer gissningsvis somna i soffan först av alla... ;))

Med förra barnet fick vi 1:20000 så väldigt låg risk, och med tanke på min ålder är det inte heller överhängande risk. Vi ska göra kub och gör abort vid höga odds.

Vi gjorde kub för 1,5-2veckor sedan och fick 1:20000 i resultat.
Vid dåliga odds hade vi gått vidare med fostervattensprov. Hade det visat på kromosomavikelse så hade vi avbrutit graviditeten. Jag har mkt problem med kroppen och har delvis sjukersättning och skulle inte orka ha ett sjukt barn.

Jag tecknade i Folksam v10. Utökad försäkring. Har alla andra försäkringar där och det har alltid fungerat smärtfritt.

Så tänkte vi med, efter KUB (om det visar på bra siffror och att allt är bra) så ska vi berätta för mina föräldrar och sambons mamma, förmodligen syskonen också! Då blir det inte heller lika angeläget att folk runt omkring inte vet längre utan de kommer få reda på det när tillfälle ges.

Jag vill göra KUB dels för att det blir en insikt i hur graviditeten går tidigare än v 18, jag som gillar att planera och ha saker under kontroll kommer må bättre av att få se brysselkålen och veta att det faktiskt är något som händer där inne, om så nu är fallet! Dels vill vi båda två veta om det finns risk för att något avviker och skulle det vara så kommer vi gå vidare och göra moderkaks- eller fostervattenprov. Vad jag har kunnat googla mig till så är inte risken för missfall vid ett sådant ingrepp högre än 1% och för mig hade det varit värt det för att få veta. Sen vet jag inte vad vi hade gjort med ett eventuellt "dåligt" besked. Det får vi ta då i så fall :)

Jag har kollat lite snabbt. Har bilen i Trygg Hansa och hemförsäkring i Folksam. Men tänker väl lite att jag kommer teckna i det bolag jag vill ha barnet försäkrat sen också, så det övergår i en barnförsäkring senare istället för att behöva byta bolag. Ska kolla lite mer noggrant på det där men än så länge är det ett par veckor kvar innan en försäkring börjar gälla så det finns tid! Men generella planen är ju att ta den försäkring som täcker mest, hellre betala några kronor extra i månaden och vara fullt skyddad än betala mindre och inse en dag när man verkligen behöver sin försäkring att den inte täcker.

Bilar förresten! Någon som behöver byta bil iom graviditet eller hur funkar det för er andra? Fram för allt ni som ska ha nummer ett?
Vi har just nu bara min bil eftersom sambon hade tjänstebil innan och blev uppsagd. Han kommer förmodligen få tjänstebil när det blir nytt jobb igen och jag vet inte riktigt hur vi ska tänka där. Bor i stan och behöver en liten smidig bil men det ska ju ändå få plats en kotte och vagn och gärna en och annan väska när man ska iväg framöver :idea:

Jag har kollat lite snabbt. Har bilen i Trygg Hansa och hemförsäkring i Folksam. Men tänker väl lite att jag kommer teckna i det bolag jag vill ha barnet försäkrat sen också, så det övergår i en barnförsäkring senare istället för att behöva byta bolag. Ska kolla lite mer noggrant på det där men än så länge är det ett par veckor kvar innan en försäkring börjar gälla så det finns tid! Men generella planen är ju att ta den försäkring som täcker mest, hellre betala några kronor extra i månaden och vara fullt skyddad än betala mindre och inse en dag när man verkligen behöver sin försäkring att den inte täcker.

Bilar förresten! Någon som behöver byta bil iom graviditet eller hur funkar det för er andra? Fram för allt ni som ska ha nummer ett?
Vi har just nu bara min bil eftersom sambon hade tjänstebil innan och blev uppsagd. Han kommer förmodligen få tjänstebil när det blir nytt jobb igen och jag vet inte riktigt hur vi ska tänka där. Bor i stan och behöver en liten smidig bil men det ska ju ändå få plats en kotte och vagn och gärna en och annan väska när man ska iväg framöver :idea:

Vi ska ju ha nr 1. Jag har en Mitsubishi outlander 2014, isofixfästen bak och jäkligt gott om plats. Fast i nuläget står en gigantisk dubbel hundbur i bagaget, så den ska bytas till en enkelbur (vi har bara en hund numera) bilen är för övrigt 7sistsig (2extra säten för dvärgar i bagaget) så jag tror vi 3 plus hund får plats:D
Sambon har dessvärre en 1,5hytt pick up, men korta turer med knodd i barnstol fram och morsan inknökad på tvären bak funkar. Planen är dock att byta den till en 5sitsig pick up eller annan hög arbetsbil. Sambon jobbar i skogen och behöver både lastutrymme och 4wd.

Vi har en Ford Focus halvkombi och planerar helt enkelt att köpa en vagn som går in i bagageutrymmet. Bor i stan och har yttepytteliten parkeringsplats i parkeringsgarage så vi har inte riktigt plats för något större (har inte råd heller, för den delen). Behöver vi resa med bagage så finns det ju alltid plats i baksätet att lägga någon väska om det skulle vara så.

@Whirlie

Vi gjorde KUB och hade vi fått dåliga siffror hade vi gått vidare med fvp. Hade fvp visat på kromosomavvikelse hade vi gjort abort. Knappt 1 på 100 kvinnor får missfall av fvp, det tycker inte jag är hög risk. Men givetvis tänker alla olika där.

@sicx

Vi ska byta bil och det hade vi gjort oavsett. Nu lutar det åt en Renault Capture. Vi vill ha en mindre bil, diesel, stabil på vintervägar, okej lastutrymme (på semester har vi takbox).

Vi kommer göra kub för att få en chans att förbereda oss om oddsen är "dåliga". Jag jobbar med barn som har svåra kromosomavvikelser (dvs inte downs) och vill veta i förväg.

Igår gav jag vika för veckans närmast maniska tankar på skogaholmslimpa (äter aldrig vitt bröd annars i stort sett) och köpte hem. Frukosten idag var himmelsk och under dagen har jag sluppit mina vanliga dippar varannan timme. Hoppas verkligen ungarna utvecklar smak för broccoli och bulgur snart!

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag har väntat och väntat på att någon ska starta en tråd men det verkar som att jag får fixa det själv :D. Ingen annan som ska ha barn...
15 16 17
Svar
334
· Visningar
28 963
Senast: Dorinda
·
  • Låst
Gravid - 1år Eftersom vi fyllt den gamla tråden startar jag en ny. Kopierar in vad jag tror är den senaste listan. Mars 28/2, KarinStarfighter, 33...
102 103 104
Svar
2 071
· Visningar
117 869
Senast: lillebill
·
  • Låst
Gravid - 1år Återigen dags för en ny tråd för vinterföräldrar (som autocorrect vill ha till vinterförvaring :p ) och vinterbarn. Lägger in listan...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
97 850
Senast: YaHilweh
·
Kropp & Själ Lång historia det här, ska försöka korta ned. Började med min mammas demens 2015-2016 (några kanske minns min tråd kring det) där jag...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
22 555
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar