Vårföräldrar 2016

Jag upplevde att vårdpersonal inom mödravård/förlossning kom med väldigt mycket pekpinnar första graviditeten och nästan inget alls under andra. Jag var helt normalviktig vid starten av båda graviditeterna men fick första gången tillsägelser för att jag inte följde mallen (diffade ca 2-4 kg) och andra tyckte BM att jag var hård mot mig själv och så att jag väl gick ner allt efter förra, vilket var helt sant.

Under båda mina graviditeter har jag varit väldigt säker på att jag inte vill vara tjock efteråt. Jag har liksom fått min beskärda del efter att ha burit bebisen och vill tillbaka i min kropp så fort det går. Sista graviditeten tänkte jag därför, periodvis, att vafaan, vad spelar det för roll om jag äter kakor ett par veckor nu om jag blir glad av det? Och nu, snart 4 veckor senare, håller kroppen på att slanka till sig lite, även om det fortfarande är lite kvar. Jag går promenader med en granne och tänkte lägga till en halvtimme på träningscykel innan promenaderna också för att få ut ytterligare lite. Jag börjar återfå flås kände jag igår efter att ha gått snabbt upp i en seg backe med 2-åringen i barnvagn. Samma backe släpade jag mig upp i för ett par månader sedan. Längtar tills jag är i skick att jogga. Hade jag inte haft samma go i mig att göra av med det jag gått upp hade jag kanske tänkt annorlunda.

Min BM sa inte ett ljud om min vikt när jag var där, hon frågade inte och jag vägdes inte. Nu är jag inte överviktig eller underviktig men jag förstår inte varför det är något många BMs känner att de måste kommentera ändå, speciellt så tidigt som inskrivning. Jag menar det är inte speciellt ovanligt att man mår så pass illa att man bara kan äta en viss typ av mat, råkar det vara vitt bröd med räkost och dillchips så får väl det vara okej att vikten ökar, finns en hel graviditet kvar att äta "vettigt" om man vill det.

Ska bli intressant om BM säger något till mig nästa vecka när jag ska in.
Sist va sambon med och jag sa direkt när hon fråga om jag ville väga mig att "Ja, men sambon behöver inte veta"..
Jag har nån ide om att ingen ska veta vad jag väger, någonsin..
Så att väga sig hos BM är rätt stort för mig, löjligt eller inte men så är det.

Ska iallafall in utan sambo på torsdag då han jobbar så vi får väl se om hon säger något då? :)

Ska bli intressant om BM säger något till mig nästa vecka när jag ska in.
Sist va sambon med och jag sa direkt när hon fråga om jag ville väga mig att "Ja, men sambon behöver inte veta"..
Jag har nån ide om att ingen ska veta vad jag väger, någonsin..
Så att väga sig hos BM är rätt stort för mig, löjligt eller inte men så är det.

Ska iallafall in utan sambo på torsdag då han jobbar så vi får väl se om hon säger något då? :)

KL

Det ska bli väldigt intressant att se vad BM säger ang vikten, jag har tyvärr några kilo för mycket efter att ha mått dåligt en period förra året, dessa kilon vill tyvärr inte försvinna... jag är väl inte direkt tjock men är inte helt 100 bekväm med de här extra kilona. Hoppas jag inte får värsta utskällningen :o

KL

Det ska bli väldigt intressant att se vad BM säger ang vikten, jag har tyvärr några kilo för mycket efter att ha mått dåligt en period förra året, dessa kilon vill tyvärr inte försvinna... jag är väl inte direkt tjock men är inte helt 100 bekväm med de här extra kilona. Hoppas jag inte får värsta utskällningen :o

Antagligen jag med. Jag födde barn i april och gick upp 17kg och har gått ner ca 5 av dem bara. Så +12 kg och normalviktig innan men lite på gränsen kanske..dock samma bm denna gång så hon vet ju iaf!

KL

Jag gjorde klart för min sista BM ganska omgående om något kändes jobbigt. Jag hade en rejäl ökning en period och jag tänkte "åhnej!" och sa det på en gång innan hon sagt något. Om något redan är jobbigt så är man väl rätt socialt inkompetent om man måste trycka ner någon i skorna ännu mer.

KL

Jag slapp utskällning och jag släpar på 20 kilo extra redan som o-gravid, så du behöver nog inte oroa dig. :)

Verkar som vissa BM tycker att normalviktiga är lite överviktiga o tvärtom..
Men förhoppningsvis så känner dom flesta av lite hur känsligt ämne det är för den gravida :)

Nej, alltså jag fick ingen utskällning, men naturligtvis diskuterade vi min förväntade viktuppgång under graviditeten och sånt utifrån min övervikt. Ingen av oss låtsades som om jag var normalviktig.

BM gör ju inte sitt jobb ordentligt om hen förnekar att någon är fet p.g.a. risk för sårade känslor. Men det låter ju väldigt märkligt att någon som är normalviktig eller bara har något kilo för mycket skulle få stränga tillsägelser.

Gnäll inlägg igen!

Daga för jobb idag, är jäkligt trött på att gå hemma efter en vecka..
Eller mest trött på att må dåligt. Kände mig bättre igår o vaknar upp o mår kasst idag :( förkylningen har täppt igen hela näsan o halsen är öm o svullen + att huvudvärken är tillbaka..

Kunde det inte vara symtom på graviditeten istället? ;)

Nej, alltså jag fick ingen utskällning, men naturligtvis diskuterade vi min förväntade viktuppgång under graviditeten och sånt utifrån min övervikt. Ingen av oss låtsades som om jag var normalviktig.

BM gör ju inte sitt jobb ordentligt om hen förnekar att någon är fet p.g.a. risk för sårade känslor. Men det låter ju väldigt märkligt att någon som är normalviktig eller bara har något kilo för mycket skulle få stränga tillsägelser.

Ja såklart tycker jag BM ska ta upp vikten, förväntningar på viktuppgång o risker.
Men jag skulle inte acceptera att BM skulle skälla på mig o ge mig kostschema, man vet ju oftast om att godis, kakor, fet mat osv är boven.. Det är ju en själv som behöver bestämma över det om man vill äta nyttigare :)

Även om jag förstår syftet blir det märkligt att ge vuxna människor ett kostschema. Typ som att de inte hajjat att det berodde på maten?
Fast uppenabarligen har de ändå inte fått det att fungera. Är man såpass överviktig och gravid att det kan ha en negativ påverkan så tycker jag att vården gör rätt i att ge personen än mer verktyg att arbeta med. Även om det är "uppenbart att det beror på maten"
Detta är inte riktar mot någon i tråden, har inte hängt med så vet inte om det är någon som fått ett kostschema, utan detta är ett mer generellt svar.

Jag vet inte om det känns bra eller dåligt med en viktfixerad BM. jag har som ogravid ett BMI på typ 28, 5 och har som ambition att inte gå upp något under första 12 veckorna av graviditeten. Hellst skullejag vilja växa i min vikt, men det kanske jag väger för lite för att göra? Samtidigt inser jag att det kanske är lättare sagt än gjort. Är just nu i v 7 och blir bara illamående om jag äter för mycket. Så än så länge kan jag ju styra mitt ätande. Men jag längtar inte efter att bli kallad tjock, även om jag vet att jag är det.

Jag vet inte om det känns bra eller dåligt med en viktfixerad BM. jag har som ogravid ett BMI på typ 28, 5 och har som ambition att inte gå upp något under första 12 veckorna av graviditeten. Hellst skulle jag vilja växa i min vikt, men det kanske jag väger för lite för att göra? Samtidigt inser jag att det kanske är lättare sagt än gjort. Är just nu i v 7 och blir bara illamående om jag äter för mycket. Så än så länge kan jag ju styra mitt ätande. Men jag längtar inte efter att bli kallad tjock, även om jag vet att jag är det.

Jag har ett BMI på 31 och frågade BM om det var ok om jag växer i min vikt och inte går upp något och det var inga som helst problem enligt henne. Sen kanske jag inte klarar det, men jag har iaf som ambition att försöka. Det var lite jobbigt att berätta för henne vad jag vägde, men hon tog det väldigt lugnt. Inte fick jag något kostschema heller. ;)

Ett kostschema som det beskrevs här lät fördummande. BM ska informera om risker och konsekvenser men det är inte hennes val hur patienten gör.

Jag har vägt mig två ggr på 40v hos BM så hos oss är det inte så nödvändigt uppenbarligen.

Har tjuvläst lite i tråden, men kan nog börja göra mej synlig här nu.

Testat plus i helgen, och gör @Elisha sällskap från tråden 'Vårföräldrar 2015' :p
Vår graviditet är dock oplanerad men vi är mycket glada och ser fram emot det. Det ska bli kul och häftigt även om det känns både skrämmande och spännande :D
Sonen kommer vara ungefär 12,5 månader när lilla bebis tittar ut!:love:

Ja såklart tycker jag BM ska ta upp vikten, förväntningar på viktuppgång o risker.
Men jag skulle inte acceptera att BM skulle skälla på mig o ge mig kostschema, man vet ju oftast om att godis, kakor, fet mat osv är boven.. Det är ju en själv som behöver bestämma över det om man vill äta nyttigare :)
Jag hade varit ganska nöjd med ett kostschema! Tycker det är bra att få koll på vad som är normalt att äta... Skäll är ju en annan sak såklart- men att få konkret hur mycket av vad man borde äta om man ligger på gränsen känns som konstruktiv hjälp.
Ibland äter man mer än man tror.
Sen vänjer man ju in sig med vikten. Jag vägde 5 kg mer vid inskrivning denna gången jämfört med förra graviditeten. Jag väger mig aldrig annars så jag blev helt chockad! Jag har samma kläder i samma storlek men väger ändå mer liksom. Hade aldrig trott att jag vägde så mycket som jag gjorde. Har lurat mig och trott mig vara som jag alltid varit...
Men det får jag väl ta tag i efter detta

Vad tråkigt läkaren inte verkade ha koll. Då tänker jag framför allt på att hon inte verkade veta varför du tog medicinen.

Citalopram används mycket även under graviditet, har man behov av antidepressiv medicinering så ses det inte som något stort problem att ta SSRI-preparat (som citalopram är) under graviditet. Men med tanke på att du inte har depression eller ångest så får de nog tänka ett varv till om vad du ska ha för medicin.

Läs gärna på janusinfo.se, där finns mycket bra info om läkemedel under graviditet. Fass är ofta väldigt försiktigt skriven då man i allmänhet inte gör studier på gravida. Men så småning om när det kommit mer kunskap om ett visst läkemedel, tas det inte med i FASS ändå, men då finns det andra bra källor såsom Janusinfo.

/Humla - läkare

Tack @Humla. Nej och det känns nog värst, att läkaren utan att ha koll, så lättvindigt säger åt mig att sluta med de tabletter jag äter och rakt av ersätta med några tabletter som inte alls är vad jag behöver, speciellt när jag är gravid och har en journal tjockare än bibeln.

Äntligen har trötthetens släppt och jag känner igen mig själv igen! Idag blev det både promenad och ett kettlebellpass, men tyvärr var jag nog inte helt frisk från förkylningen än....

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag har väntat och väntat på att någon ska starta en tråd men det verkar som att jag får fixa det själv :D. Ingen annan som ska ha barn...
15 16 17
Svar
334
· Visningar
28 970
Senast: Dorinda
·
  • Låst
Gravid - 1år Eftersom vi fyllt den gamla tråden startar jag en ny. Kopierar in vad jag tror är den senaste listan. Mars 28/2, KarinStarfighter, 33...
102 103 104
Svar
2 071
· Visningar
117 873
Senast: lillebill
·
  • Låst
Gravid - 1år Återigen dags för en ny tråd för vinterföräldrar (som autocorrect vill ha till vinterförvaring :p ) och vinterbarn. Lägger in listan...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
97 854
Senast: YaHilweh
·
Kropp & Själ Lång historia det här, ska försöka korta ned. Började med min mammas demens 2015-2016 (några kanske minns min tråd kring det) där jag...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
22 557
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar