Vårföräldrar 2016

Skulle lite vilja konservera denna vecka. Inte trött, inte tung, inte ont. Kan jobba som vanligt utan minsta besvär.
Kommer inte vara så hela tiden så det gäller att njuta!
Bara faktum att jag efter jobbet skuttar upp på hästen för att jag vill och inte för att jag måste och ångrar att jag inte anmälde mig till tävling i helgen. Då innan var jag så trött att jag inte kunde tänka tävling.
Tänk att det svänger så?
Storasyster planerar var bäbisen ska bo och vilka leksaker son behövs:love: Hon är verkligen eld och lågor över detta vilket gör mig lite mildare och positivare till sinnes...
Allt som allt en bra dag!

Ni som mått illa, när har de slagit till? Mår lite småilla ibland men tror det beror på att jag har kräkfobi och är rädd för att kasta upp

Annars tycker jag att jag mår rätt bra. Lite trött men kan bero på en lång och tung sommar. Har just nu semester (4 veckor kvar)

Bröstvårtorna ömmar och lite väl bra fart på magen. Lider av både ibs och magkatarr men har inte vågat medicinera.

Alla tre graviditeter har det kommit runt vecka 5-6. Det var illamåendet som avslöjade denna graviditeten för mig. Eller ja, jag plussade först i vecka 7 för jag trodde jag var sjuk på något vis innan en föreslog graviditet :p
Ömma bröstvårtor/bröst hade jag dock redan innan illamåendet slog till. Det var första tecknet första graviditeten och egentligen denna med om jag bara hade lyssnat på kroppen.
Jag har också magproblem och det är mest lugnt om jag inte stressar. Annars är magen stressad den med.

@anonyma Mitt illamående kom i slutet av v 5. Har dock kunnat reglera det med mat. Spydde första gången i v 8 och gör det fortfarande om jag inte äter direkt när jag klivit upp.

Idag kom en fruktansvärd craving efter kanelbullar. Åkte och köpte 5 st stora och tryckte 3 på raken :D Var även och köpte nya byxor, det var INTE kul att se sig själv i en provhytt. Trodde att jag skulle vara helt fine med viktuppgång men fy fasiken va deprimerad jag blev :( Kände direkt att jag måste skärpa mig med maten men så blev det ju som sagt bullar efteråt...

Uj, hektisk dag idag. Befann mig på sjukhuset kl 7 imorse och blev mottagen av ett gäng oerhört entusiastiska barnmorskor och läkare. (De har tydligen lite svårt att få försökspersoner till sin studie. Gravida kvinnor utsätter sig tydligen ogärna för extra grejer under graviditeten.) Jag fick svara på en miljard frågor och sen fick jag mitt efterlängtade ultraljud!

Och jag var helt säker på att det skulle vara tomt. Helt säker. Fullständigt övertygad. Höll andan när jag såg livmodern dyka upp på skärmen, men till och med jag såg ju att den var större än när jag inte varit gravid...och så poff så dök det upp en liten cashewnöt med pyttesmå ögonhålor på skärmen! Gynekologen pekade ut hjärtat som slog stadigt, men det hade hon inte behövt för det syntes tydligt på långt håll. Så fin! Min lilla böna. :love: Och den var alldeles precis perfekt stor också. Torkade tårar lite diskret medan hon var fokuserad på att mäta.

Sen fick jag lämna en miljard rör med blod (kändes det som) och svara på ännu fler frågor och mäta storleken på mina bröst(???) och ange vikt och längd. Och barnmorskan ryckte till när jag sa hur mycket jag vägde och utbrast "Va? mycket?!", tittade skeptiskt på mig från topp till tå och fortsatte med "Är du säker? Var sitter det?" :D Jag påpekade att jag är en och åttio lång och då kunde hon väl medge att det var rimligt, kanske...möjligen. ;)

Och blodtrycket var bra och glukosbelastningen var bra och alla värden var fina.Så nu kan jag koppla av och äta mina forskningsprojekt-tabletter och ta mitt kosttillskott och titta på utskrifterna där man ser lilla bönan med sin lilla krumma rygg och sina pyttesmå ögon. :heart

Åh va härligt :) det är ju sån lycka att ligga där o titta <3

Vad är det för tabletter du ska äta?

@anonyma Mitt illamående kom i slutet av v 5. Har dock kunnat reglera det med mat. Spydde första gången i v 8 och gör det fortfarande om jag inte äter direkt när jag klivit upp.

Idag kom en fruktansvärd craving efter kanelbullar. Åkte och köpte 5 st stora och tryckte 3 på raken :D Var även och köpte nya byxor, det var INTE kul att se sig själv i en provhytt. Trodde att jag skulle vara helt fine med viktuppgång men fy fasiken va deprimerad jag blev :( Kände direkt att jag måste skärpa mig med maten men så blev det ju som sagt bullar efteråt...

Skratta först o sen tyckte jag synd om dig :( kände precis likadant för ett par veckor sen när jag kolla mig i spegeln. Det va faktiskt riktigt jobbigt, men kan kanske trösta med att nu ett par veckor senare ÄLSKAR jag att stå o spegla min fina mage ;) som faktiskt ser ut som en gravidmage nu :)

Åh va härligt :) det är ju sån lycka att ligga där o titta <3

Vad är det för tabletter du ska äta?

Jag kommer antingen få Metformin (som studien handlar om) eller placebo. (Varken jag eller läkarna kommer veta vilket av det jag fått förrän studien är avslutad.) Tanken är att undersöka om Metformin kan motverka graviditetskomplikationer (diabetes, missfall, för tidigt födda barn) hos oss med PCO-S. :) Vissa tidigare studier har visat en sådan tendens, men haft för få deltagare för att visa något säkert så det här är en jätte-mega-studie som omfattar kvinnor i Sverige, Norge och Island.

Väldigt spännande att få vara med och förhoppningsvis bidra till bättre graviditetshälsa hos andra framöver! :)

Prova kläder är inte så kul som gravid. ..

@robl Jag längtar såå efter magen! Syns det ju att man är gravid och inte bara småtjock O_o

På lördag åker vi på bröllopsresa, lär ju inte bli positivt för vikten direkt..

Åh :) fin bröllopspresent.
När jag hade lika noja för magen så köpte jag en snygg baddräkt, va dock på badland inomhus så den förstörde ju inte brännan :)

Ja verkligen :) Köpte en baddräkt i början av sommaren, men kan inte ha den längre.. Köpte mig ett par höga bikinitrosor som håller in lite istället , men va fasen, känner ju ingen annan är karln på stranden i utlandet och det är ju för sent för honom att ändra sig :D

@anonyma Mitt illamående (och allt annat) kom nog också v 5-6 som många andra här. Den här veckan är första veckan (8+3) som jag inte per automatik mår illa hela tiden, nu kommer det mer i vågor och om jag gör något ansträngande, typ rör på mig:meh:.

Jobbade en 7 timmar igår kväll och fick ont sådär i ländrygg/rumpa igen rätt omgående, vaknade ett par gånger inatt med rejält ont och hade fortfarande ont när jag gick upp. Nu känns det lite bättre men då har jag också bara suttit i soffan och planerar att göra det tills jag ska till jobb halv 5. Men alltså, funderar på om jag ska höra av mig till BM direkt eller vänta till den 9:e då jag ska dit igen. Vad tror ni, är det dumt att vänta?

@anonyma Mitt illamående (och allt annat) kom nog också v 5-6 som många andra här. Den här veckan är första veckan (8+3) som jag inte per automatik mår illa hela tiden, nu kommer det mer i vågor och om jag gör något ansträngande, typ rör på mig:meh:.

Jobbade en 7 timmar igår kväll och fick ont sådär i ländrygg/rumpa igen rätt omgående, vaknade ett par gånger inatt med rejält ont och hade fortfarande ont när jag gick upp. Nu känns det lite bättre men då har jag också bara suttit i soffan och planerar att göra det tills jag ska till jobb halv 5. Men alltså, funderar på om jag ska höra av mig till BM direkt eller vänta till den 9:e då jag ska dit igen. Vad tror ni, är det dumt att vänta?

Dumt att vänta. Speciellt om det är lite väntetid till läkaren.

Hur försiktig bör man vara med att röra sig när fogarna gör ont? Blir det värre då? Har haft känningar i ett par veckor och nu gör det så pass ont att jag inte kan gå riktigt normalt efter 20 min promenad och har värk efteråt.

Tjoho, nu har jag varit hemma hos den otroligt snälla @Amha och hämtat en hel kasse med gravidkläder! :heart Och fått träffa hennes fina barn. :) Så nu är jag beredd - nu kan gravidmagen få komma när den vill!

...och nu är jag total tröttmössa, så nu tar jag helg här hemma i soffhörnet.

Hur försiktig bör man vara med att röra sig när fogarna gör ont? Blir det värre då? Har haft känningar i ett par veckor och nu gör det så pass ont att jag inte kan gå riktigt normalt efter 20 min promenad och har värk efteråt.
Ja de blir värre. Då är de total vila om du inte vill förvärra de avsevärt tyvärr.

När jag började få känningar av fogarna i förra graviditeten fick jag "förbud" att dammsuga, plocka ur diskmaskin, bädda säng och gå i trappor av min BM. Promenader kunde jag ta om jag gick sakta och "vaggade" fram. Fick också tips om att inte sitta med benen i kors eller sitta i djupa soffor.

När jag började få känningar av fogarna i förra graviditeten fick jag "förbud" att dammsuga, plocka ur diskmaskin, bädda säng och gå i trappor av min BM. Promenader kunde jag ta om jag gick sakta och "vaggade" fram. Fick också tips om att inte sitta med benen i kors eller sitta i djupa soffor.
Nu för tiden ska man ju inte vagga fram säger de. Tror det var sjukgymnast som skulle vara proffs på bäckenbesvär som så det.

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag har väntat och väntat på att någon ska starta en tråd men det verkar som att jag får fixa det själv :D. Ingen annan som ska ha barn...
15 16 17
Svar
334
· Visningar
28 970
Senast: Dorinda
·
  • Låst
Gravid - 1år Eftersom vi fyllt den gamla tråden startar jag en ny. Kopierar in vad jag tror är den senaste listan. Mars 28/2, KarinStarfighter, 33...
102 103 104
Svar
2 071
· Visningar
117 873
Senast: lillebill
·
  • Låst
Gravid - 1år Återigen dags för en ny tråd för vinterföräldrar (som autocorrect vill ha till vinterförvaring :p ) och vinterbarn. Lägger in listan...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
97 854
Senast: YaHilweh
·
Kropp & Själ Lång historia det här, ska försöka korta ned. Började med min mammas demens 2015-2016 (några kanske minns min tråd kring det) där jag...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
22 557
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V