Vårföräldrar 2016

Hur försiktig bör man vara med att röra sig när fogarna gör ont? Blir det värre då? Har haft känningar i ett par veckor och nu gör det så pass ont att jag inte kan gå riktigt normalt efter 20 min promenad och har värk efteråt.
Tråkigt! Hade det förra graviditeten men inte förrän v 24. Var hos sjukgymnast och gjorde diverse rörelsetest och så fick jag ligga på sidan medan hon pressade ihop bäckenet. Hon kpm fram till att det inte var foglossning för det gjorde inte ont när hon pressade och rörelsetesten så smärtade det inte när det borde. Istället var det ansträngda ligament. De jobbar väl för att stabilisera fogarna och i riktig foglossning blir de för slappa och kan inte hålla stabilt vilket gör smärta när fogarna rör sig. Mina var inte slappa utan hade typ träningsvärk.
Kan det vara det du känner?
Värkte oxå när jag hållit igång men gick fort över när jag vilade!

Hur försiktig bör man vara med att röra sig när fogarna gör ont? Blir det värre då? Har haft känningar i ett par veckor och nu gör det så pass ont att jag inte kan gå riktigt normalt efter 20 min promenad och har värk efteråt.

Ja de blir värre. Då är de total vila om du inte vill förvärra de avsevärt tyvärr.

Mitt tips: ta det lugnt och skaffa foglossningbälte :up:

Själv har jag konstaterad foglossning efter läkarbesök i torsdag. Jag skulle absolut röra på mig eftersom jag var tydligen överviktig så det berodde min foglossning på. Att jag är överviktig baserar hon på att jag snittar 2 kg per vecka, startvikt var 62 kg till 166 lång. Ser mig inte som överviktig precis :meh:

2013 hade jag samma läkare (hon är läkare på vårt MVC) och då skulle jag prompt ta det lugnt och fick heltidssjukskrivning. Nu fick jag 75% varav jag ska arbeta 25 % med start 1 oktober. Hennes mål var tydligen att jag skulle jobba 50% tiden ut för att minska viktökning. Men jag får inte åka långt med bil, inte bära, inte städa, inte lyfta, inte stå eller gå för länge för det kunde förvärra foglossningen. Vilket det gör om man inte lyssnar på kroppen så får se om min chef kan ordna något för en undersköterska som mig, alla arbetsuppgifter är ju just de jag inte får göra enligt min sjukskrivning :meh:

Tråkigt! Hade det förra graviditeten men inte förrän v 24. Var hos sjukgymnast och gjorde diverse rörelsetest och så fick jag ligga på sidan medan hon pressade ihop bäckenet. Hon kpm fram till att det inte var foglossning för det gjorde inte ont när hon pressade och rörelsetesten så smärtade det inte när det borde. Istället var det ansträngda ligament. De jobbar väl för att stabilisera fogarna och i riktig foglossning blir de för slappa och kan inte hålla stabilt vilket gör smärta när fogarna rör sig. Mina var inte slappa utan hade typ träningsvärk.
Kan det vara det du känner?
Värkte oxå när jag hållit igång men gick fort över när jag vilade!

Ja alltså det gör ju inte ont när jag vrider mig, och det känns mer i hela rumpan än bara fogar, så det kanske inte är foglossning? Värker och gör väldigt ont nu när jag böjer mig fram och ska resa mig. Är bättre på morgonen och blir värre under dagen. Känns lite som träningsvärk faktiskt.

• Gilla
Reactions: Ray
Mitt tips: ta det lugnt och skaffa foglossningbälte :up:

Själv har jag konstaterad foglossning efter läkarbesök i torsdag. Jag skulle absolut röra på mig eftersom jag var tydligen överviktig så det berodde min foglossning på. Att jag är överviktig baserar hon på att jag snittar 2 kg per vecka, startvikt var 62 kg till 166 lång. Ser mig inte som överviktig precis :meh:

2013 hade jag samma läkare (hon är läkare på vårt MVC) och då skulle jag prompt ta det lugnt och fick heltidssjukskrivning. Nu fick jag 75% varav jag ska arbeta 25 % med start 1 oktober. Hennes mål var tydligen att jag skulle jobba 50% tiden ut för att minska viktökning. Men jag får inte åka långt med bil, inte bära, inte städa, inte lyfta, inte stå eller gå för länge för det kunde förvärra foglossningen. Vilket det gör om man inte lyssnar på kroppen så får se om min chef kan ordna något för en undersköterska som mig, alla arbetsuppgifter är ju just de jag inte får göra enligt min sjukskrivning :meh:

Jag är också överviktig enligt BMI, vägde mig idag. Väger nu 69 kg och är också 166 lång. 5 kg upp sen plus. Får väl se vad BM säger om det vid inskrivningen... Tycker det är konstigt att bli kallad överviktig när man är gravid :confused:

Jag är också överviktig enligt BMI, vägde mig idag. Väger nu 69 kg och är också 166 lång. 5 kg upp sen plus. Får väl se vad BM säger om det vid inskrivningen... Tycker det är konstigt att bli kallad överviktig när man är gravid :confused:

Men då är du också överviktig, välkommen i klubben :p

Nej skämt åsido, det är skillnad när man är gravid tycker jag.
Iofs har jag gått upp minst 12 kg, och är i vecka 16. Däremot om man ser min historik med tidigare graviditeter så är mitt bekymmer mycket fostervatten. Med mellanbarnet vägde jag drygt 100kg och de sa bara att det kan bli så när man är gravid. Mycket fostervatten och stor bebis. 18 månader senare vägde jag åter mina 62 kg.

Aha! Jag tänker dock påminna mannen om att det nog är bra om jag vilar från hushållsarbete under graviditeten så att jag förebygger foglossningar :p.

Oj, här hemma har jag inte gjort nånting sedan jag plussade i vecka 4. Först konstanta kräkningar, sen i kombination med ligamentsmärtor och nu i kombination med foglossning. Är i vecka 16 så sambon är bestämd på punkten att detta blir vårt sista då han även skötte hela hemmet även i förra graviditeten :o

Nu har jag fått tid för inskrivning. 15 oktober. Och så skulle hon kontakta mig i nästa vecka efter att dubbelkollat med läkaren angående alla mina vid behovsmediciner. Vissa måste bytas ut nämligen då de inte passar vid graviditet.

Och skönt att höra att de kommer hålla koll på mig. Lider nämligen av en ovanlig bindvävssjukdom som ingen känner till (inte där heller men de lovade läsa på i alla fall)

Men då är du också överviktig, välkommen i klubben :p

Nej skämt åsido, det är skillnad när man är gravid tycker jag.
Iofs har jag gått upp minst 12 kg, och är i vecka 16. Däremot om man ser min historik med tidigare graviditeter så är mitt bekymmer mycket fostervatten. Med mellanbarnet vägde jag drygt 100kg och de sa bara att det kan bli så när man är gravid. Mycket fostervatten och stor bebis. 18 månader senare vägde jag åter mina 62 kg.

Jag är också överviktig enligt BMI (som tur är har min BM inte sagt ett ljud om vikten mer än att jag väger mej.) Har ett BMI på 25. Väger 77,5 nu och är 176cm lång. Har small/medium i kläder så jag är ohyggligt tjock...
(En bula på mitten typ)
Trodde faktiskt inte dom kollade BMI när man va gravid?! Är det inte viktigare att följa en "normal" kurva?

Om magen fortsätter växa i den här takten lär jag också snart räknas som överviktig! :D idag ska jag gå och köpa lite lösa tröjor och en poncho för att kunna dölja magen på jobbet.... V 9 imorgon och på eftermiddagarna ser det ut ungefär som de runt v 14 man har sett här. Jag skojade med maken igår att han kommer få köra mig på skottkärra vad det lider! :laugh:

Om magen fortsätter växa i den här takten lär jag också snart räknas som överviktig! :D idag ska jag gå och köpa lite lösa tröjor och en poncho för att kunna dölja magen på jobbet.... V 9 imorgon och på eftermiddagarna ser det ut ungefär som de runt v 14 man har sett här. Jag skojade med maken igår att han kommer få köra mig på skottkärra vad det lider! :laugh:

Hahahaha!! Jag är i v13 nu och på kvällarna är jag riktigt jättegravid om magen! På dagen syns det inte mkt ännu om jag har kläder på. Har klart putmage men inte så folk tänker "wow!! Håll undan!!" Alla arbetskamrater har fått reda på det nu i veckan och det va 2 av 7 som funderat på om det inte varit mer än god mat på semestern:D

Hahahaha!! Jag är i v13 nu och på kvällarna är jag riktigt jättegravid om magen! På dagen syns det inte mkt ännu om jag har kläder på. Har klart putmage men inte så folk tänker "wow!! Håll undan!!" Alla arbetskamrater har fått reda på det nu i veckan och det va 2 av 7 som funderat på om det inte varit mer än god mat på semestern:D

Jag är också överviktig enligt BMI (som tur är har min BM inte sagt ett ljud om vikten mer än att jag väger mej.) Har ett BMI på 25. Väger 77,5 nu och är 176cm lång. Har small/medium i kläder så jag är ohyggligt tjock...
(En bula på mitten typ)
Trodde faktiskt inte dom kollade BMI när man va gravid?! Är det inte viktigare att följa en "normal" kurva?

BMI tror jag de fokuserar på om man är kraftigt överviktig, hände en vän till mig. Hon fick ett bestämt matschema att följa för att inte öka så mycket i vikt då hon är rejält överviktig. Så visst kan det hända men detta är min 3e graviditet, och aldrig stått på det innan. För några veckor sen var första gången då jag träffade en helt ny barnmorska, och sen läkaren i veckan i då. De båda försökte ändra min kost, och att jag hellre mår illa och kräks än mår bra bra och ökar i vikt. Försökte skrämma upp med diabetes, hjärt och kärlkrampssjukdomar och andra relaterade sjukdomar till övervikt. Fel kvinna att diskutera med :devil: :rofl:

Jag har mest en bula, en rejäl sådan samt ökat i vikt runt mittenpartiet. Träffade en fd arbetskollega igår som undrade vart vikten satt för hon såg ingen jätteskillnad, mer än magen då ;) Jag följer ingen "normal kurva" då jag från hälsosamtalet till inskrivningsamtalet gick upp 12 kg på de 6-7 veckor som var emellan. Så visst jag förstår att dom reagerar, men ser man i mina tidigare journaler så är det "typiskt mig" - jag ökar vikt i fort.

Jag får kanske också ta och joina här även fast jag varken fattat riktigt eller vågar hoppas på för mycket

Plussade i torsdags, tog ett nytt test igår som också visade att jag är gravid Enligt barnmorskan jag pratade med så är jag någonstans mellan 5-6 veckan. Spännande!! Vi hade ett tidigt missfall i Maj och vi har väl inte försökt sådär supermycket i sommar så blev lite förvånad faktiskt men väldigt glad! Hoppas bara allt går vägen BF runt 26-28 Maj

De symptom jag har är tokömma bröst, molvärk som kommer och jag ser ut som en uppsvälld bulle Men tydligen var det inte helt ovanligt att bli lite småtjock redan nu vad jag förstod. Det ska bli mysigt att följas åt lite i tråden! Än så länge så är det bara pappan och min mamma som vet

Jag får kanske också ta och joina här även fast jag varken fattat riktigt eller vågar hoppas på för mycket

Plussade i torsdags, tog ett nytt test igår som också visade att jag är gravid Enligt barnmorskan jag pratade med så är jag någonstans mellan 5-6 veckan. Spännande!! Vi hade ett tidigt missfall i Maj och vi har väl inte försökt sådär supermycket i sommar så blev lite förvånad faktiskt men väldigt glad! Hoppas bara allt går vägen BF runt 26-28 Maj

De symptom jag har är tokömma bröst, molvärk som kommer och jag ser ut som en uppsvälld bulle Men tydligen var det inte helt ovanligt att bli lite småtjock redan nu vad jag förstod. Det ska bli mysigt att följas åt lite i tråden! Än så länge så är det bara pappan och min mamma som vet

Skumt att alla mina smileys försvann o inlägget, såg lite tristare ut utan

Grattis och välkommen!

När huvudvärken äntligen släppte så åker jag på en dunder förkylning.. Känns som öronen ska sprängas :(

Ang det här med vikten har min BM inte sagt så mycket än, hon fråga hur jag tänkt ang vikten.. Visst är det bra att BM frågar o så men om min BM skulle gå på hårt om vikten hade jag blivit besviken.. Nu är jag inte jätte överviktig men har dock några kilo för mycket.

Jag vägde in mig i v 8-9 typ, har sen dess gått upp 5 kg, men innan jag plussa vägde jag 10 kg mindre än nu, så faktiska viktuppgång sen plusset är 10, hos BM 5..

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag har väntat och väntat på att någon ska starta en tråd men det verkar som att jag får fixa det själv :D. Ingen annan som ska ha barn...
15 16 17
Svar
334
· Visningar
28 970
Senast: Dorinda
·
  • Låst
Gravid - 1år Eftersom vi fyllt den gamla tråden startar jag en ny. Kopierar in vad jag tror är den senaste listan. Mars 28/2, KarinStarfighter, 33...
102 103 104
Svar
2 071
· Visningar
117 873
Senast: lillebill
·
  • Låst
Gravid - 1år Återigen dags för en ny tråd för vinterföräldrar (som autocorrect vill ha till vinterförvaring :p ) och vinterbarn. Lägger in listan...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
97 854
Senast: YaHilweh
·
Kropp & Själ Lång historia det här, ska försöka korta ned. Började med min mammas demens 2015-2016 (några kanske minns min tråd kring det) där jag...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
22 557
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar